als een vat boven de 110 stond, werd er geschreven dat het NOOIT meer onder de 100 ging.Indiana Jones wrote:Gepubliceerd: 23 december 2014 09:18
Het is goed mogelijk dat de prijs van een vat olie (159 liter) nooit meer boven de 100 dollar uitkomt.
Dat zegt de Saudische minister van olie Ali al-Naimi in een interview waaruit de Britse krant Financial Times dinsdag citeert.
De olieprijs daalt sinds afgelopen zomer vanwege de toenemende productie van schaliegas in de Verenigde Staten en een lage vraag vanuit Europa en China. Die daling versnelde toen de olie-exporterende landen verenigd in Opec eind november bekendmaakte de productie op pijl te houden. Sinds het hoogtepunt van 115 dollar per vat op 19 juni is de prijs met ongeveer 45 procent gedaald. De Opec-landen schroeven van oudsher de productie terug om de prijs op te drijven. Een lagere olieprijs betekent namelijk lagere inkomsten voor die landen.
Productie
Al-Naimi zei verder in het interview dat de Opec-landen de huidige productie zullen handhaven mocht de prijs van een vat olie onder de 20 dollar zakken. Momenteel schommelt de prijs rond de 60 dollar. "Het is niet in het belang van de Opec-landen om de productie terug te schroeven, ongeacht wat de prijs is. Of die nu daalt naar 20, 40, 50 of 60 dollar maakt niet uit", zegt Al-Naimi tegen het nieuwsblad Middle East Economic Survey. Al-Naimi zegt dat als Saudi-Arabië, het belangrijkste land binnen Opec, de productie terugdraait, "de prijs zal stijgen en de Russen, de Brazilianen en de Amerikaanse schaliegasproducten mijn aandeel zullen nemen."
Door: NU.nl
nu dat we een koers halen die voor velen quasi ondenkbaar was, wordt er zelfs gesproken over 20 dollar per vat.
broodje aap, mijn gedacht.
laat USA zijn ganse schalie-industrie overkop gaan door te lage prijs ?
indien DIT echt doorgang vindt, dan is de wereldhegemonie van de USA definitief gebroken.
dit wordt dan ' de trigger '.
het is mogelijk, maar heb sterke twijfels...
ik zie het vat ( olievat deze keer

mvg,
Cavajo