prijscorrectie goud

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

prijscorrectie goud

Post by Sanem »

Mijn eerste post op dit forum.

Ik overweeg om in goud te investeren, vanuit de veronderstelling dat fiat geld binnenkort een nieuwe functie krijgt, op de muur of naast de wc pot.
De vraag is natuurlijk of de goudprijs nog gaat zakken voor het verder omhoog gaat.

Mijn veronderstelling is dat er nog een prijscorrectie gaat komen voor goud; als argument verwijs ik naar
- augustus 2008, toen de goudprijs in tegenstelling tot alle verwachting daalde met 25%, voor het zijn systematische klim voortzette.
- de meer recente maanden, waarbij de goudprijs de beurzen schijnt te volgen, eerder dan een tegengewicht te vormen.

Mijn vraag is dus, met de Eurozone met een voet in het graf en de Dollarolifant in de hoek van de kamer, kunnen we bij een nieuwe crisis opnieuw een sterke daling verwachten van de goudprijs? En waarom wel of waarom niet?
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: prijscorrectie goud

Post by Rasta »

Een goede vraag die je stelt om de verkeerde reden. Als je uitgaat van "de veronderstelling dat fiat geld binnenkort een nieuwe functie krijgt", dan is enkel het gewicht van belang, niet het instapmoment. Hoeveel kopzorgen is dat je waard? Te vroeg en een daling zien? Of te laat en te veel betalen? Zeker als je slecht in het timen bent van "de markt", zou ik emotie uitsluiten, en gewoon de aankoop uitsmeren over de tijd. Bijvoorbeeld kopen in 3 keer, de eerste werkdag op of na de 15e van de maand, gedurende 3 maanden. Dan begin je vrijdag 15 Juni, vervolgens 16 Juli, en eindigt op 15 Augustus. Stap je zeer waarschijnlijk niet in op de bodem, maar ook niet op de top. Wil je nog voorzichtiger zijn, kies je een langere tijdsperiode en/of prik je meer aankoopmomenten.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: prijscorrectie goud

Post by Gwyde »

Waarom gaan de goud en zilverprijs plots onderuit?

De blogpost dateert al van eind September, toen we pas een eerste pandoering kregen na de topkoers begin die maand. Alle mechanismes blijven wel spelen; dus nog steeds brandend actueel.

http://gwyde.blogspot.be/2011/09/waarom ... prijs.html

Wat er inmiddels wel veranderd is: door goudkoersen beneden $1600 is de fysieke vraag (vooral vanuit Azië: China en India op de eerste plaats) sterk toegenomen. De nationale banken staan ook niet langer aan de verkoopzijde. Het uitsluiten van sommige "rogue states" (zoals de US regeringskringen ze noemen) uit het Swift systeem van internationale transacties, drijft die landen (Iran in de eerste plaats) tot settlement van hun handelsstromen in goud. Het remonetarizeren van goud is dus al begonnen, alleen is dit voorlopig nog op beperkte schaal. Remonetarizeren kan alleen uitmonden op een veel hogere goudprijs. Zonder verdere QE zeker boven $5000/oz.
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Re: prijscorrectie goud

Post by Sanem »

Bedankt voor de recap Rasta, een strategie om zeker mee te nemen.
Post Reply