Hooimijt Augustus 2012

Dutch language haystack
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:mais een bijzonder product, nagenoeg helemaal bestemd voor de vleesindustrie. Ik kwam het in Noordholland nooit tegen en kijk nu eens :(
Maisgewas is een teken van armoede hoorde ik van mijn ouders zo'n 40-50 jaar geleden en was alleen tijdens de NS tienertoer te bewonderen in Noordbrabant -en België natuurlijk :mrgreen: Verder zie ik in de Achterhoek en dat er een mestindustrie bestaat. Wonderlijk.
Alles aardolie gedreven, dat wel.
Een bijkomstige narigheid van de door hedgies gedreven future markets is ..... dat de graanprijs vrijwel automatisch de maisprijs volgt .... ook al vallen de graan-oogsten minder hard tegen dan de mais-oogsten.
Dus wordt vlees duurder (zie je nu al in de supermarkten) en brood (+ aanverwandte graan artikelen) nóg weer duurder ..... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Adamus »

Indiana Jones wrote:
Adamus wrote:mais een bijzonder product, nagenoeg helemaal bestemd voor de vleesindustrie. Ik kwam het in Noordholland nooit tegen en kijk nu eens :(
Maisgewas is een teken van armoede hoorde ik van mijn ouders zo'n 40-50 jaar geleden en was alleen tijdens de NS tienertoer te bewonderen in Noordbrabant -en België natuurlijk :mrgreen: Verder zie ik in de Achterhoek en dat er een mestindustrie bestaat. Wonderlijk.
Alles aardolie gedreven, dat wel.
Een bijkomstige narigheid van de door hedgies gedreven future markets is ..... dat de graanprijs vrijwel automatisch de maisprijs volgt .... ook al vallen de graan-oogsten minder hard tegen dan de mais-oogsten.
Dus wordt vlees duurder (zie je nu al in de supermarkten) en brood (+ aanverwandte graan artikelen) nóg weer duurder ..... :?
maar bij brood valt me op dat de prijs meer stijgt dan alleen de prijsstijging van het ingrediënt graan. Wie had in 2001 gedacht dat een broodje fl.6,00 zou kosten ? Zie ook brood bij Supermarkt AH erg richting prijs van kleine biobakker gaan (Driekant in Zutphen is dan referentie voor mij). Misschien krijgen we wel innovatief vlees van Unilever, maakt niet uit. Zie wel eens wat mensen op hun bord gooien en kan het geen vlees noemen, smaak wordt bepaald door andere "ingrediënten".

"aanverwant" zit meestal een verpakking omheen ...
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Rasta »

Nou, de prijs van een brood zal met verwerking en btw kwa grondstofkosten niet boven de Euro uitkomen. Ik heb zelf net mijn voorraad aangevuld voor een jaar, en betaal voor een zak biologische tarwe €20 voor 25 kilo (dat is ongemalen!). Wat het anders maakt zijn de andere lekkere granen zoals Rogge €25 per 25 kilo en Spelt €35 per 25 kilo (alles biologisch, ongemalen). Wat het echt duurder maakt zijn bijvoorbeeld de zaden; bij pompoenpitten is dat zo €0,30 per brood. Het zal dus wel de bijkomende kosten zijn die omhoog zijn gegaan: arbeid, machines, etc.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
eduro
Bronze Member
Posts: 121
Joined: 07 Nov 2011, 22:18

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by eduro »

Rasta wrote:Nou, de prijs van een brood zal met verwerking en btw kwa grondstofkosten niet boven de Euro uitkomen. Ik heb zelf net mijn voorraad aangevuld voor een jaar, en betaal voor een zak biologische tarwe €20 voor 25 kilo (dat is ongemalen!). Wat het anders maakt zijn de andere lekkere granen zoals Rogge €25 per 25 kilo en Spelt €35 per 25 kilo (alles biologisch, ongemalen). Wat het echt duurder maakt zijn bijvoorbeeld de zaden; bij pompoenpitten is dat zo €0,30 per brood. Het zal dus wel de bijkomende kosten zijn die omhoog zijn gegaan: arbeid, machines, etc.

Ik was laatst op zoek naar Spelt maar kon het niet vinden onder de 3,5 eu per kilo ook de andere prijzen vallen me mee.

Wat is het adres Rasta kan ik ook wat inslaan.
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. Galileo Galilei
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Indiana Jones »

Deze markt heeft een keurig netjes en rustig verloop onder het alwakend oog van de toezichthouder CFTC, die elke onregelmatigheid direct en onzichtbaar aanpakt ..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Attachments
gold.gif
gold.gif (16.48 KiB) Viewed 6534 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Indiana Jones »

Ik snap wel waarom de comex zo bewoog, maar vind het onjuist dat shorts direct na het bericht uit Jacson Hole nog even snel en zo fors op kleine volumes de prijs naar beneden krijgen om hun posities te kunnen closen. :evil:

====================

Bernanke belooft maatregelen 16:26 31-8-2012

JACKSON HOLE (AFN) - De Federal Reserve zal extra stimuleringsmaatregelen nemen als die nodig zijn om de economische groei in de Verenigde Staten te ondersteunen. Dat zei de Amerikaanse centralebankpresident Ben Bernanke vrijdag, zonder op concrete maatregelen in te gaan.
Image
,,We moeten meer vooruitgang boeken, zeker op de arbeidsmarkt'', zei Bernanke in zijn toespraak op de conferentie van centrale bankiers in Jackson Hole. ,,De Federal Reserve zal de benodigde extra maatregelen nemen om een sterker economisch herstel en een duurzame verbetering van de arbeidsmarkt te bewerkstelligen.'' Hij benadrukte daarbij dat er grenzen zitten aan de beleidsinstrumenten van de Fed.

Op de financiële markten werd reikhalzend naar de speech van Bernanke uitgekeken, omdat hij in de afgelopen maanden al meerdere keren had laten weten dat de Fed klaar staat om in te grijpen als de economische situatie daarom vraagt. Hij gaf vrijdag echter geen details over nieuwe maatregelen en liet ook niet doorschemeren wanneer deze eventueel worden doorgevoerd.

Bernanke liet wel weten dat de vorige twee stimuleringsrondes van de Fed volgens hem succesvol zijn geweest. Die maatregelen hebben wellicht voor 2 miljoen extra banen en 3 procent meer productie in de VS geleid, stelde hij.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Rasta »

eduro wrote:
Rasta wrote:Nou, de prijs van een brood zal met verwerking en btw kwa grondstofkosten niet boven de Euro uitkomen. Ik heb zelf net mijn voorraad aangevuld voor een jaar, en betaal voor een zak biologische tarwe €20 voor 25 kilo (dat is ongemalen!). Wat het anders maakt zijn de andere lekkere granen zoals Rogge €25 per 25 kilo en Spelt €35 per 25 kilo (alles biologisch, ongemalen). Wat het echt duurder maakt zijn bijvoorbeeld de zaden; bij pompoenpitten is dat zo €0,30 per brood. Het zal dus wel de bijkomende kosten zijn die omhoog zijn gegaan: arbeid, machines, etc.

Ik was laatst op zoek naar Spelt maar kon het niet vinden onder de 3,5 eu per kilo ook de andere prijzen vallen me mee.

Wat is het adres Rasta kan ik ook wat inslaan.
Bij de molen uiteraard! Ik haal zelf bij Korenmolen de Zandhaas, maar De Zuidmolen is ook een goed adres. Informeer bij de dichtsbijzijnde molen, want anders is het misschien wat ver rijden. Laten bezorgen heb ik geen ervaring mee.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Adamus »

Rasta wrote:
eduro wrote:
Rasta wrote:Nou, de prijs van een brood zal met verwerking en btw kwa grondstofkosten niet boven de Euro uitkomen. Ik heb zelf net mijn voorraad aangevuld voor een jaar, en betaal voor een zak biologische tarwe €20 voor 25 kilo (dat is ongemalen!). Wat het anders maakt zijn de andere lekkere granen zoals Rogge €25 per 25 kilo en Spelt €35 per 25 kilo (alles biologisch, ongemalen). Wat het echt duurder maakt zijn bijvoorbeeld de zaden; bij pompoenpitten is dat zo €0,30 per brood. Het zal dus wel de bijkomende kosten zijn die omhoog zijn gegaan: arbeid, machines, etc.

Ik was laatst op zoek naar Spelt maar kon het niet vinden onder de 3,5 eu per kilo ook de andere prijzen vallen me mee.

Wat is het adres Rasta kan ik ook wat inslaan.
Bij de molen uiteraard! Ik haal zelf bij Korenmolen de Zandhaas, maar De Zuidmolen is ook een goed adres. Informeer bij de dichtsbijzijnde molen, want anders is het misschien wat ver rijden. Laten bezorgen heb ik geen ervaring mee.
heb je wel een leuke transportfiets voor nodig Rasta. Kwam zelf nog wel eens in Alkmaar/oudorp bij Roode Hert. Max 5kg. Heb dan ook een graanmolentje, wel op elektra :roll:
Voor spelt moet je denk ik meer aan de Duitse kant van NL zoeken: Twente, Limburg etc.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by Rasta »

Adamus wrote:heb je wel een leuke transportfiets voor nodig Rasta. Kwam zelf nog wel eens in Alkmaar/oudorp bij Roode Hert. Max 5kg. Heb dan ook een graanmolentje, wel op elektra :roll:
Voor spelt moet je denk ik meer aan de Duitse kant van NL zoeken: Twente, Limburg etc.
De molens in de directe omgeving waar ik woon hebben ook alleen hele tarwe, en soms Rogge, geen spelt. Je moet dan even zoeken, maar de molens erg gericht op "bio" hebben het wel. Hoef je niet voor naar het oosten, maar in Duitsland is het wel wat gangbaarder.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
eduro
Bronze Member
Posts: 121
Joined: 07 Nov 2011, 22:18

Re: Hooimijt Augustus 2012

Post by eduro »

Bedankt Rasta

Adamus ja vanuit Duitsland is er inderdaad veel aanvoer van Spelt blijkt uit online bronnen.

4 maand geleden een oude molen met een werkende veevoermolen op waterkracht aangeboden gekregen, zijn er geweest ter beoordeling, helaas ziet moeder de vrouw het niet zitten.
Mijn zoon vond het een mooie kans, zag zichzelf al als (biologische)molenaar cq bakker.

na een eventuele aanpassing van de waterturbine naar electriciteit was het eenvoudig om electra mede te gebruiken om via een buffertank warmwater te benutten voor verwarming van de woning.

Opbrengst stroom schat ik op circa 10/15 kw per uur na online onderzoek en wat telefoon verkeer

Met andere woorden geen blootstelling aan energiekosten, lage lokale belastingen, pakweg 500 mtr stalruimte en 500 mtr machinestalling 1 zijde open + de graanmolen.
voldoende vers stromend water aanwezig , grond genoeg, woning 220mtr2

Wil iemand meer weten pm me maar.

De graanwereld is een vrij gesloten wereld bleek me na wat onderzoek

vandaar dat ik die graan situatie in de EU/wereld wat beter kan inschatten dan pakweg 1 jaar geleden en de spinoff is dat we nu zelf brood bakken :mrgreen:
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. Galileo Galilei
Post Reply