Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Dutch language haystack
Dirkgold
Platinum Member
Posts: 659
Joined: 01 Sep 2012, 19:54

Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Dirkgold »

Heeft iemand hier ervaring van?
Wat is jullie mening hierover. .

Voor diegenen die het niet weten, drs is direct registration ( shares )

Als je broker failiet gaat ben je 100 % zeker dat je aandelen van jou blijven.

Jim sinclair schrijft hier tegenwoordig veel over.

Bedankt voor alle input, lees hier allang mee en heb nu enkel geregistreerd omdat ik over dit topic nog niks hier gelezen heb.

Dirk
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Rasta »

Dit is wat ik er van begrijp:

Amerika kent het onderscheid direct registration en street name registration.

In Europa is street name registration niet toegestaan, en aandelen moeten bij een ander bewaarbedrijf worden gestald (zogenaamde custodian). Ik heb de Europese regelgeving echter nog niet kunnen terugvinden. Aannemende dat de custodian inderdaad juridisch los staat van je broker, moet betekenen dat de broker in ieder geval niet met jouw aandelen kan klooien. Blijft natuurlijk over: wie controleert die onafhankelijkheid? En kan de custodian dan niet jouw aandelen uitlenen?

Ik heb zelf geprobeerd DRS toe te passen. Zowel mijn custodian is Computershare, als wel als Transfer Agent voor de meeste aandelen. Echter, mijn broker en de clearing agent werken niet mee.

Ik heb ook nog geen verhalen gehoord van mensen uit Europa die het is gelukt.

Naamgeving zoals ik het begrijp:
- Broker: diegene die de service aan jou bied om te handelen
- Clearing agent: de partij die de aandelen daadwerkelijk aankopen op de beurs voor jou (of jouw broker)
- Transfer agent: de partij bij wie het aandeel uitgevende bedrijf zijn aandelen laat registreren (volgen, uitgeven, etc.)
- Custodian: de partij die de aandelen voor jou (of jouw broker) bewaard. Als het goed is, is dit een eenvoudig boekhouders kantoor, en geen "bank" of "investerings huis" die jouw aandelen ongevraagd gebruiken voor hun eigen hobby investeringen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Rasta »

Rasta wrote:
Amerika kent het onderscheid direct registration en street name registration.

In Europa is street name registration niet toegestaan, ......
Oh ja, belangrijke toevoeging: als je een account op marge hebt, sta je automatisch toe dat je broker jouw aandelen (securities) als onderpand gebruikt. Dat is natuurlijk logisch, want ze doen het niet voor niets. Dus bij een account op marge blijven de aandelen altijd op naam van de broker staan. De meeste mensen moeten ook helemaal geen marge account hebben. Dat is meer iets voor professionals die (menen te) weten wat ze doen, omdat verliezen natuurlijk ook gigantisch kunnen oplopen als je op marge werkt. Zonder marge ben je maximaal kwijt wat je bezit. Met marge kun je gigantisch de schulden ingaan, omdat je handelt met geleend geld.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: DRS voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Indiana Jones »

t'is en blijft complexe business.

Maar op last van DNB moet het bewaarbedrijf fysiek gescheiden zijn van de broker, al opereren ze onder dezelfde naam.

Zo kan het dan ook dat je bij abnamro effectenorders kan plaatsen, de bank via eigen brokerage deze orders uitvoert of door derden uit laat voeren en vervolgens de verworven stukken zichtbaar middels afschrift op je rekening plaatst.

De tegenkant van zo'n boeking is dan het bewaarbedrijf waarbij je stukken staan geadministreerd. Het bewaarbedrijf is de Stichting abnamro en als de bank failliet zou gaan (wat niet aannemelijk is voor een staatsbank), zijn de stukken niet zomaar door derden opvraagbaar.

De AFM en controlerend accountants zien erop toe (zouden er op toe moeten zien) dat dit in praktijk conform wetgeving ook daadwerkelijk zo gedaan wordt.

In de VS en bij menig buitenlands broker is dat niet zo netjes geregeld en daarom ook Jim zijn waarschuwing .... zie bijvoorbeeld MFGlobal die hiervan een potje had gemaakt.
Ook dát (margin mismanagement) zou niet mogen kunnen bij Nederlandse banken omdat ook dáár regels voor zijn waar de AFM op toeziet.
Neemt niet weg dat bijvoorbeeld ETF's; alle beleggingsfondsen; trackers; turbo's en verder alle derivaten NIET onder het bewaarbedrijf vallen, dus een garantie hebben tot aan de deur ! (en die deur zit bij abnamro niet verder in de hal, omdat veel producten van abnamro onder label van een derde partij zitten)

Blijft altijd nog het risico gedurende transactie. Als jij stukken verkoopt vindt uitlevering (uit het virtuele bewaarbedrijf) plaats. Gaat er tijdens de verkoop ergens iets mis met de broker (of clearinghouse of transferagent), dan ben je de stukken kwijt.

Het bewaarbedrijf was vroeger een fysiek bolwerk, maar thans meer een virtueel bolwerk omdat de ECHTE bewaring bij de custodian plaatsvindt (waar dan ook ter wereld). Gaat zo'n custodian in de fout, dan ontheft dat het bewaarbedrijf van schadeclaims en ben je alsnog de pineut .... tenminste als het bewaarbedrijf kan aantonen dat ze de custodian wel degelijk geaudit hebben en niet hadden kunnen weten dat de custodian stiekum de stukken toch uitgeleend had.

Ik lees dus bij Sinclair (en corrigeer me svp als ik het fout heb) dat hij lezers alles laat doen om het brokerage risico af te dekken (dus stukken op naam), maar niet dat hij het custodianrisico afdekt.

Nu is het natuurlijk WEL zo dat een custodian lastiger stukken op naam kan uitlenen dan algemene stukken. Beter zou zijn om die stukken op naam te laten zetten, maar dat kost enorm veel moeite, terwijl je niet al het risico ermee afdekt.

In goud ETF heb je overigens hetzelfde probleem .... unallocated gold (voor zover de voorraad strekt) .... allocated gold (wie het eerst komt, die het eerst maalt) ..... registered bars (op naam van de belegger) in de hoop dat de custodian ze netjes voor je bewaart.

Dus ..... tsjah .....beter is het om je eigen broker, transferagent, clearinghouse, (central)e bank en met name custodian te spelen, maar dat is niet altijd mogelijk.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Dirkgold
Platinum Member
Posts: 659
Joined: 01 Sep 2012, 19:54

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Dirkgold »

Dit is het antwoord dat ik kreeg van computershares :

Thank you for your inquiry.

In order to register shares under your own name, you will need to request a withdrawal of shares from the brokerage firms you deal with. They will then transfer your files to Computershare Investor Services, and certificates will be issued in your name to the address your brokers have provided. Please note that the shares of Oceanagold can only be issued in certificate form, and not in Direct Registration.

If you have any questions, please do not hesitate to contact our National Customer Contact Centre at 1-800-564-6253 (outside North America at 514-982-7555) between 8:30am and 8:00pm from Monday to Friday and one of our agents will be pleased to assist you with your inquiry.

Niet zeker wat ik met dit antwoord moet doen. Zijn aandelen certificaten nog wel wettelijk in belgie, of doet dat er niet toe omdat het een australian bedrijf is ?
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Rasta »

Dirkgold wrote:In order to register shares under your own name, you will need to request a withdrawal of shares from the brokerage firms you deal with. They will then transfer your files to Computershare Investor Services, and certificates will be issued in your name to the address your brokers have provided.
Voor mij klinkt het als het standaard antwoord voor mensen met street name registration (Noord Amerika). De enige formulieren die mijn broker heeft om aandelen te ontrekken, is in het geval van aandelen overzetten naar een andere (nieuwe) broker.

Kortom, het antwoord is niet erg van toepassing in Europa, en er is nog steeds niemand die weet of het überhaupt kan in Europa. Misschien kan het wel niet omdat "street name registration" niet wordt gebruikt in Europa. Maar het fijn als iemand dat kan bevestigen inderdaad.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:
Dirkgold wrote:In order to register shares under your own name, you will need to request a withdrawal of shares from the brokerage firms you deal with. They will then transfer your files to Computershare Investor Services, and certificates will be issued in your name to the address your brokers have provided.
Voor mij klinkt het als het standaard antwoord voor mensen met street name registration (Noord Amerika). De enige formulieren die mijn broker heeft om aandelen te ontrekken, is in het geval van aandelen overzetten naar een andere (nieuwe) broker.

Kortom, het antwoord is niet erg van toepassing in Europa, en er is nog steeds niemand die weet of het überhaupt kan in Europa. Misschien kan het wel niet omdat "street name registration" niet wordt gebruikt in Europa. Maar het fijn als iemand dat kan bevestigen inderdaad.
Ik ben daar zelf ook nog niet uit. Als ik wikipedia lees (voorzover de inhoud klopt), lijkt het erop dat alleen de Amerikaanse brokers het fenomeen "Street Name" kennen en alleen Engelse brokers het fenomeen "Nominee Account".

Beiden komen zo ongeveer op hetzelfde neer, maar het lijkt erop dat het typisch iets Angelsaksisch is, waar je als Europese belegger onbewust/onverwacht in betrokken kan zijn als je een Angelsaksische broker hebt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Street_name_securities

Wie het weet, mag het zeggen .... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Obi-Wan »

Dit artikel van Jim Willie CB waarschuwt voor het verdwijnen van aandelenrekening via een implosie van Morgan Stanley

The part that many analysts might miss is that Morgan Stanley has perhaps over 300 thousand private stock brokerage accounts, with over 17,500 brokers. In the past two decades, MS merged with Dean Witter and Smith Barney to become the premier stock house with the most private accounts of any US-based stock brokerage firm. The Morgan Stanley failure might feature the first theft of private stock accounts. The critical jump might occur in account thefts from futures brokerage to stock brokerage, which began in November 2011 with MFGlobal, then appeared in July with Peregrine Financial Group (PFG-Best).
My European banker source indicates that as Morgan Stanley suffers the spectacle of failure, so will both Deutsche Bank in Germany and Crédit Agricole in France collapse. The three failures will bring about other failures, like in London, as the entire Western banking system will be brought to its knees.

http://www.goldnewswire.net/firestorms- ... y-twisters

Ann Barnhardt heeft zich ook negatief uitgelaten over aandelenbezit... moeilijk om in deze tijden een beslissing te nemen. Zeker als er een leverage wordt voorgeschoteld.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:Dit artikel van Jim Willie CB waarschuwt voor het verdwijnen van aandelenrekening via een implosie van Morgan Stanley

The part that many analysts might miss is that Morgan Stanley has perhaps over 300 thousand private stock brokerage accounts, with over 17,500 brokers. In the past two decades, MS merged with Dean Witter and Smith Barney to become the premier stock house with the most private accounts of any US-based stock brokerage firm. The Morgan Stanley failure might feature the first theft of private stock accounts. The critical jump might occur in account thefts from futures brokerage to stock brokerage, which began in November 2011 with MFGlobal, then appeared in July with Peregrine Financial Group (PFG-Best).
My European banker source indicates that as Morgan Stanley suffers the spectacle of failure, so will both Deutsche Bank in Germany and Crédit Agricole in France collapse. The three failures will bring about other failures, like in London, as the entire Western banking system will be brought to its knees.

http://www.goldnewswire.net/firestorms- ... y-twisters

Ann Barnhardt heeft zich ook negatief uitgelaten over aandelenbezit... moeilijk om in deze tijden een beslissing te nemen. Zeker als er een leverage wordt voorgeschoteld.
De vraag doemt dan op hoe groot de kans is dat het bankensysteem implodeert (en vervolgens de overheden, want die kunnen niet zonder banken). Is het dan niet zo, dat we met een dergelijke implosie in een ruilhandelsysteem terecht komen en dat het nou juist DAT is wat overheden proberen te voorkomen en daarom het systeem volpompen met geld ? ...... of zie ik iets over het hoofd ?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Drs voor aandelen zoals aangeraden door jim sinclair

Post by Obi-Wan »

Indiana Jones wrote: De vraag doemt dan op hoe groot de kans is dat het bankensysteem implodeert (en vervolgens de overheden, want die kunnen niet zonder banken). Is het dan niet zo, dat we met een dergelijke implosie in een ruilhandelsysteem terecht komen en dat het nou juist DAT is wat overheden proberen te voorkomen en daarom het systeem volpompen met geld ? ...... of zie ik iets over het hoofd ?
Mijn handelen mbt de PM's heeft zijn oorsprong (thx to Willem) gevonden in een verwachting van implosie (onder welke vorm... me don't know). Gedurende de periode dat ik de diverse fora's bezig, kan ik geen enkele gebeurtenis aanhalen die mij tot nu toe op een ander gedacht heeft gebracht.

De handelswijze van de overheden (politiek) daar heb ik mij de voorbije jaren al veel vragen overgesteld. Hun agenda bestaat voornamelijk uit eigenbelang en het verlenen van han en spandiensten aan hun broodheren (wie dat ook moge zijn).

In geval van implosie zie ik ruilhandel wel gebeuren op micro-niveau (= mensen op straat onderling). Op macro-niveau dat is de vraag van 1 miljoen... Dat kan gaan van het stil vallen van de internationale handel, oorlog, SDR's van het IMF. Vermoedelijk een combinatie van de 3.
Patience. Use the force. Think.
Post Reply