EN WAT IS NU UW MENING ?

Dutch language haystack
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

Hoe zit dat nou met plotse muntdevaluaties ingegeven door te hoge uitstaande schulden? Is dat onmogelijk? Men moet toch steeds devalueren tov iets anders? Waarom zouden die CB's anders goud blijven aanhouden? Er moet daar toch een verband liggen!
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Hoe zit dat nou met plotse muntdevaluaties ingegeven door te hoge uitstaande schulden? Is dat onmogelijk? Men moet toch steeds devalueren tov iets anders? Waarom zouden die CB's anders goud blijven aanhouden? Er moet daar toch een verband liggen!
Het huidige valuta systeem is free floating, wat zoveel wil zegen dat de waarde van de USD gebaseerd wordt op een mandje valuta (eur 57,6%; chf 3,6%; sek 4,2%; cad 9,1%; gbp 11,9% en jpy 13,6%).
De sterkte of zwakte van deze valuta's bepalen gezamenlijk de sterkte of zwakte van de USD.

Daarnaast floaten alle valuta's ten opzichte van elkaar en de valuta's die niet in het mandje zitten, ten opzichte van de USD.

Dit systeem is ingevoerd nadat de USD zijn internationale gouddekking losliet (voorheen bestond het euro stuk uit diverse europese valuta's die later in de euro zijn opgegaan), zonder dat er afspraken zijn gemaakt, zodat niemand eigenlijk weet hoe dit uit zal werken en/of hoe het beheerst moet worden.
(p.s. Voor de interne dollar in de VS was de gouddekking al in 1933 losgelaten)
Feitelijk moet er dus een Bretton Woods 2.0 komen, waarin die afspraken alsnog gemaakt moeten worden en de aanliggende instituten (Wereldbank en Internationaal Monetair Fonds) moeten worden heringericht. Tevens kan dan ter sprake komen wat de USD als leidende munt moet gaan vervangen, want een landsmunt kan geen wereld economie aan en het onderliggende mandje voldoet al lang niet meer (wat moet Zweden erin, waarom zitten er geen brics in etc.)

Goud lag nog bij de CB's ivm voorgaande goudstandaarden en blijft er net zolang liggen totdat er wereldwijd eensluidende afspraken zijn hoe het dan wél moet met de nieuwe WHV/WRV. Het ligt er als een soort verzekering voor het geval de ganse boel instort, meer niet. Zoals gezegd heb je dan een wereldwijd armageddon en in dat geval zal de verzekering wellicht gaan uitkeren. Dan heb je dus EN een wereldwijd armageddon EN (al dan niet tijdelijk) het fofoa freegold.

Nogmaals, het één kan niet zonder het ander.

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:

Goud lag nog bij de CB's ivm voorgaande goudstandaarden

Jaha, maar nooit aan marktprijs, steeds als monetair geprijsd goud (42.22$), nu is het half vrij-vlottend. Wat dat dan precies betekent is quasi zinloos om over te discussiëren want niemand weet het exacte antwoord daarop. Jij denkt er het jouwe van, anderen denker er het hunne van.

We zullen moeten afwachten. Het initiatief komt uit het Oosten denk ik ...
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:
Indiana Jones wrote:

Goud lag nog bij de CB's ivm voorgaande goudstandaarden

Jaha, maar nooit aan marktprijs, steeds als monetair geprijsd goud (42.22$), nu is het half vrij-vlottend. Wat dat dan precies betekent is quasi zinloos om over te discussiëren want niemand weet het exacte antwoord daarop. Jij denkt er het jouwe van, anderen denker er het hunne van.

We zullen moeten afwachten. Het initiatief komt uit het Oosten denk ik ...
De euro niet hoor, het goud wat op papier door de eurolanden aan de ECB is verpand, staat MtM op de ECB balans. Daarmee geeft de euro aan (net zoals bij de PBoC, maar anders dan andere valuta zoals de dollar), dat er geen enkele binding meer is met goud .... dus staat goud als een doodgewone commodity/verzekering tegen marktwaarde op de ECB balans.

Eigenlijk hetzelfde wanneer je een verzekeringspremie kan beleggen (commerciële pensioenverzekeringen zonder kapitaalgarantie) die ieder jaar (verplichting toezichthouder) de marktwaarde aangeeft (die voor jou mee- of tegen kan vallen), maar NIET de nominale premie inleg want daar heb je niets aan.

Zo zou het voor de VS ook veel slimmer zijn om hun goud MtM op de FED balans te zetten, net zoals de Chinezen en Eurolanden dit doen. Helaas kent de VS (net zoals Engeland) ontiegelijk oude wetgeving die zoiets reuze gecompliceerd maakt en zit een Centrale Bank in anglo saksische landen anders in elkaar dan bij ons ... of bij de Chinezen.

o.m. fofoa leest dat met een eigen zeer gekunstelde interpretatie en dat mag, ook al zie ik het veel veel eenvoudiger (zoals Duisenberg het oorspronkelijk bedoeld heeft). :lol:

Ieder zo zijn/haar mening ... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

""For thousands of years gold and silver have been used as a store of value. Imagine a central bank with 10% in gold and 90% in dollars. If the dollar goes down by 2 and gold up by 5 it could suddenly have most of its assets in gold.

The point is that the dollar could be replaced as the dominant reserve asset even without central banks ever selling their dollars, just by dropping in value. Several times in the past the dollar has dropped significantly in value in a just a few short years. ""
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Spruitje »

Sinds gisteren kan je bij zilvergoudwinkel.nl anoniem goud kopen met Bitcoins. Met 'n maximum van 11.345€ per aankoop en een maximum van 100.000€/dag.
Goud kopen met Bitcouin gaat in Europa steeds makkelijker
$POG: 1.262 en €/$ kruipt verder richting de 1.38
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
.. het goud wat op papier door de eurolanden aan de ECB is verpand, staat MtM op de ECB balans. Daarmee geeft de euro aan (net zoals bij de PBoC, maar anders dan andere valuta zoals de dollar), dat er geen enkele binding meer is met goud .... dus staat goud als een doodgewone commodity/verzekering tegen marktwaarde op de ECB balans.

..

Zo zou het voor de VS ook veel slimmer zijn om hun goud MtM op de FED balans te zetten, net zoals de Chinezen en Eurolanden dit doen. Helaas kent de VS (net zoals Engeland) ontiegelijk oude wetgeving die zoiets reuze gecompliceerd maakt en zit een Centrale Bank in anglo saksische landen anders in elkaar dan bij ons ... of bij de Chinezen.
Geen enkele binding meer met goud maar het gaat echt wel breder en verder dan dat.

Goud VS = 42.22$/ounce en $ as good as gold (door tussenkomst Nixon 1971).

De euro wil niét as good as gold zijn. Vandaar driemaandelijkse herwaardering aan marktprijs. Euro vreest dus competitie met goud niet. Daardoor verplichten ze zichzelf de monetaire inflatie (2%) onder controle te houden (voorlopig).

Verbindt met mijn korte Engelstalige posting van hier net boven en je komt aardig uit bij een vrij vlottende goudreserve ;)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:
Indiana Jones wrote:
.. het goud wat op papier door de eurolanden aan de ECB is verpand, staat MtM op de ECB balans. Daarmee geeft de euro aan (net zoals bij de PBoC, maar anders dan andere valuta zoals de dollar), dat er geen enkele binding meer is met goud .... dus staat goud als een doodgewone commodity/verzekering tegen marktwaarde op de ECB balans.

..

Zo zou het voor de VS ook veel slimmer zijn om hun goud MtM op de FED balans te zetten, net zoals de Chinezen en Eurolanden dit doen. Helaas kent de VS (net zoals Engeland) ontiegelijk oude wetgeving die zoiets reuze gecompliceerd maakt en zit een Centrale Bank in anglo saksische landen anders in elkaar dan bij ons ... of bij de Chinezen.
Geen enkele binding meer met goud maar het gaat echt wel breder en verder dan dat.

Goud VS = 42.22$/ounce en $ as good as gold (door tussenkomst Nixon 1971).

De euro wil niét as good as gold zijn. Vandaar driemaandelijkse herwaardering aan marktprijs. Euro vreest dus competitie met goud niet. Daardoor verplichten ze zichzelf de monetaire inflatie (2%) onder controle te houden (voorlopig).

Verbindt met mijn korte Engelstalige posting van hier net boven en je komt aardig uit bij een vrij vlottende goudreserve ;)
Als je naar de euro kijkt, nu eens niet met de gouden bril op maar één van een opticien ... dan zie je dat thans de oorspronkelijke opzet van de euro (re:Duisenberg:"It is the first currency that has severed its link to the nation-state.") geweld aan wordt gedaan. Zoiets doen ze alleen maar, als ze klem zitten en in wanhoop een uitweg zoeken. ;)

--------------------

The Euro-savior Wolfgang Schäuble and Jean-Claude Juncker could soon be the most important bank directors in Europe. They want a Superbank that has the last word over all of Europe and direct access to taxes if there is a crash.

This is the very place they said the Euro would not go. It was why in designing the Euro they did not consolidate the debt because it would look like the Federalization of Europe. Well, we now have the Federalization still arriving and yet the debt is still fragmented. We have worst of both worlds.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Paul »

Paul wrote:We gaan voor die tijd monetaire stelsel aanpassen en richting de digit whv. (2017 ? ook een cycle !
Ik vroeg me al af hoe ik ook alweer hierbij kwam. maar ik weet het weer,
had ik al eerder bij Armstrong gelezen. Het is 72 jaar na Bretton Woods. Dat gaat einde dollar als whv betekenen.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
PieterP
Bronze Member
Posts: 124
Joined: 18 May 2012, 07:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by PieterP »

Indiana Jones wrote:
Adamus wrote:
Ben2 wrote:[! Dat is de gedachtengang die je voor ogen moet houden bij Freegold. Of er nu ja dan nee nog veel water naar de zee moet vloeien is ieder voor zich om uit te maken en conclusies te formuleren.
Freegoldpad is hier allang verlaten hoor. We geloven hier op het forum meer in de totalitaire staat. Mijn mening en dat is een persoonlijke: zij die geloven in de ontwikkeling in de richting van een een alles omvattende totalitaire staat kunnen beter een stukje touw kopen. En Armstrong dan? Die slechts onder voorwaarden op vrije voeten en maakt hier de geesten rijp voor een wereldcurrency (op naar de DDR).
Ik kan me ook wel voorstellen hoe en waarom hier zo gedacht wordt: mensen uit bank-financiële en ITwereld -waar digits altijd ruim geklotst hebben. Weing fysieke goesting dus. Nou ja effe dan, toen er veel digits aan konden worden verdiend.
Maar wel heel veel ervaring hoe de echte wereld in elkaar zit en daardoor minder geneigd om in Cinderella Hollywood scenario's te dromen.. :mrgreen:
Ik ben eerlijk gezegd helemaal niet zo bezig met de richting waarin we zullen gaan.
Mijn tijd wordt voornamelijk opgeslokt met een opleiding die ik aan het afronden ben.
Ik heb dus jaren geleden een keuze gemaakt die me verhinderd veel tijd in voorspellingen van wat voor aard dan ook te gaan steken.
Natuurlijk lees ik mee en denk er verder niet zoveel over na.

Wel heb ik afgelopen week Indy in zijn waarschuwende rol gezien.
En ik moet zeggen het zou kunnen dat ik daarom nog steeds rustig slaap, want volgens mij prikkelde Indy mij op het vorige forum door zijn mening te geven.
In het verleden heb ik namelijk zoveel fysiek aangeschaft als ik in tegenwaarde kon missen.
Omdat ik het niet snap en te weinig tijd heb leek me dat de beste aanpak.
Natuurlijk ben ik in tegenwaarde onder water komen te staan.
Maar ik leef gewoon verder en maak me er niet druk om.
Post Reply