Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Dutch language haystack
Post Reply
skyscraper
Platinum Member
Posts: 632
Joined: 20 Oct 2011, 00:00

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by skyscraper »

als technische analyse de grote daling niet voorspelde, waarom zou ie dan de stijging aankondigen?
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by Indiana Jones »

skyscraper wrote:als technische analyse de grote daling niet voorspelde, waarom zou ie dan de stijging aankondigen?
Zeg het maar .... ik probeer zoveel mogelijk op mijn eigen onderbuikgevoel af te gaan, neem de TA daar best in mee ... maar toch, 't voelt niet helemaal lekker .... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by Spruitje »

Voelt niet helemaal lekker...

Voor je speculatief gedeelte dan bedoel je? (Jouw papierwerk)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Voelt niet helemaal lekker...
Voor je speculatief gedeelte dan bedoel je? (Jouw papierwerk)
Voor het fysiek komt het uiteindelijk toch wel goed, ben daar absoluut niet bang voor.
Papierwerk voelt momenteel niet goed en kan flink pegels kosten als ik scheef zit ... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
skyscraper
Platinum Member
Posts: 632
Joined: 20 Oct 2011, 00:00

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by skyscraper »

ik heb mijn positie mijnen (AUY, SVM) intussen terug opgebouwd.
na de 40% correctie op de POG, identiek aan de jaren 30, gok ik op een mega run up.
geen advies, just my idea.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by doubleyou »

Zoals reeds eerder aangehaald, ik ben niet echt een TA-er.
Natuurlijk geloof ik wel dat het interessant is, om naast eerst de fundamentele keuzes te maken, bijkomend ook gebruik te maken van TA om te trachten om het instap (of uitstap) moment te "optimaliseren".
Via via (vrij gedeeld) heb ik nu volgende Goud TA dd 17/01 ontvangen van de hand van Technisch Analist Edwin Vandamme.
Dit wil ik ook met jullie delen, en daar bv. Indiana Jones , en anderen, daar wel veel (of regelmatig) gebruik van maken, is het misschien interessant om jullie mening/inzicht/overtuiging daarmee af te toetsen.
Mvg, doubleyou

Er bestaat zoiets als "commitment of traders", aangeduid als COT. Die grafiek vertelt
ons of de profs aan de koperskant of aan de verkoperskant staan.
De net-position-commercials plaatste tussen juni en december 2013 een dubbele top.
Tegelijkertijd zien we in de koersgrafiek over dezelfde tijdsspanne een dubbele
bodem. Wie de historiek in de grafiek nagaat, ziet dat een significante top in de COT
telkens samenvalt met een bodem in de koersgrafiek.
De conclusie is dan ook dat de commercials hun karretje aan het volladen zijn.
Wanneer zij aan de koperskant staan, dan is het niet wijs tegen de stroom in te varen.

Een tweede reden om aan te nemen dat goud verder zal stijgen, is dat het volume bij
de bodem van december lager ligt dan bij de bodem van juni. Dergelijke divergentie
tussen koers en volume is bij een bodem in de regel een koopsignaal. Goud is dus
een koop maar het is duidelijk dat de lijn in het zand ligt bij de dubbele bodem.
Anders uitgedrukt : we houden een stop loss op de lows van juni-december op 1180.
Komt de koers daar onder dan zou er een behoorlijke daling kunnen volgen naar een
horizontale zone. Een zwakke zone ligt op 1100 USD. Een sterke zone zien we pas
van 1000 tot 900 USD. Breekt de koers neerwaarts door 1180 dan is het bijgevolg exit
longs.
Naar boven toe krijgen we een eerste weerstand bij de top van de candle van
november op 1327. Een doorbraak van die top zou een sterk positief signaal zijn
want we mogen het dan beschouwen als een bevestiging voor de dubbele bodem.

Eén keer we boven 1327 uitstijgen kunnen we op weg naar de volgende weerstand, en die ligt op de top van augustus op 1434.
Daarboven kan de rit verder naar de potentiële haltes op 1500 en 1600 USD. De grenzen op 1700, 1800 en 1900 USD zijn er ook nog maar de 1600 dollar-grens is duidelijk een heel belangrijke. Eénmaal die doorbroken wordt, zal de stijging nog weinig hinder ondervinden tot het 261.80% Fibo-doel dat op 1850 ligt. Breken we door deze grens dan ligt het volgende doel bij het 423.60% niveau op 2270 USD.

Mooie vooruitzichten voor het goud derhalve, maar we respecteren alle stappen uit de analyse.
Dit betekent long gaan met een stop op 1180 en vervolgens laten we de koers zijn werk doen.
Bij de volgende halte op 1327 schuiven we weer naar de boord van onze stoel en kijken we wat er gebeurt :
 Doorbreken we de 1327-grens dan passen we onze stop aan naar boven toe en houden we de positie vast tot de volgende weerstand.
 Hapert de koers duidelijk bij 1327, dan zijn er drie mogelijkheden : de longpositie afbouwen, hedgen of verkopen.

Edwin Vandamme
http://www.grafischeanalyse.net/
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2013

Post by doubleyou »

"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Post Reply