Hooimijt februari 2013

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:volgens Armstrong zit de grote steun in de 1400 ergens(en in extremis zelfs ergens 1100) en zou dit gezonde correctie zijn na 13 jaar stijgen. de grote sprong voorwaarts moet eerst weer energie opbouwen. zo werken/bewegen markten nu eenmaal.

het is wat het is.
Tuurlijk is het, wat het is.

Ik probeer naar de realiteit te kijken (althans, zoals die mij bekend is .. :) )

Grote producerende mijnbouwbedrijven, zouden een prijs nodig hebben van minimaal $1200 om break-even te kunnen produceren. Kleinere mijnbouw zou een prijs nodig hebben van minimaal $ 1400. Daaronder is het verlieslatend en zou de goudmijnbouw moeten gaan saneren. Ik ga ervan uit dat de mijnbouw winst wil maken, dus zal de goudprijs op maximaal 1450 moeten bodemen, anders loopt het helemaal uit de hand en komen er productie tekorten (wat op een giga hoge goudprijs van $12.000 ++ wijst en dát geloof ik niet).

Vraag is, of China het zover wil laten komen, omdat met name China veel in mijnbouw investeert (waaronder goud mijnbouw). Zulk soort vragen/antwoorden zeggen mij vele malen meer dan welke voorspeller dan ook op welke cycle dan ook .... want dit soort vragen geeft antwoord op de ECHTE markt (die ook volgens Armstrong niemand kan manipuleren of besodemieteren).

Ik lees op websites allemaal 'geween' van goldbugs, jammer hoor ..... want zoals je weet voorzie ik óók een veel hogere goudprijs en zie ondermeer goud óók als waardebehoud ..... maar ik blijf wél realist en schreef eerder vandaag al dat goud de $1500 kan naderen en misschien wel eens daaronder kan proberen te tippen. Niks aan de hand, gewoon een marktreactie gebaseerd op sentiment, die Armstrong verdraaid goed heeft geplot met zijn cycli !!!! .... maar naar de $1200 zal het niet meer gaan ....

;) .Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Dirkgold
Platinum Member
Posts: 659
Joined: 01 Sep 2012, 19:54

Put voor maandag

Post by Dirkgold »

Dit zou de prijs tijdelijk naar boven kunnen helpen.
But there are plenty of other factors that could bring further declines. "I think you've got a couple of things going on which are kind of surprising. Actually the death cross isn't going to affect gold that much," said RBC analyst George Gero. "What is affecting gold is the expiration Monday of a large put position that a lot of funds initiated at a $1600 strike price, which is now in the money quite a bit."
Stepup
Posts: 13
Joined: 04 Jan 2013, 09:20

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Stepup »

En waarom wordt niet meer over het vermeende stoppen/verminderen van de QE's gesproken? Zou dat ook geen grote reden kunnen zijn? Zoniet de grootste!!

Waar indertijd de koers reageerde op elke uitspraak van bernanke was dit bij de laaste QE infinity al veel minder het geval. Dus reeds in de koers/prijs ingecalculeerd? En nu, door verminderen van QE komt de weerslag.

In elk geval, dan gaat het nu pas echt beginnen. Oplopende overheidsschulden, dalende inkomsten, krimpende economie (de beurs wordt momenteel opgeblazen), oplopende rentes.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Rasta »

Wat een geween inderdaad. Is de prijs van een mooi paar dure schoenen €440,- en we staan te dansen op de stoelen. Zakt de prijs "speciale aanbieding" naar €380,- en we zien bloed op de straat? Plak er twee nullen achter en je hebt de prijs van Au/kg.

Als je de intentie hebt om goedkoop te kopen en duur te verkopen zou je toch zeggen dat dit een uitgelezen moment is om te kopen. Of je moet de deflationisten geloven, en verwachten dat de prijs in de toekomst lager gaat liggen (seculiere beer markt).
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
PieterP
Bronze Member
Posts: 124
Joined: 18 May 2012, 07:06

Re: Hooimijt februari 2013

Post by PieterP »

Rasta wrote:Wat een geween inderdaad. Is de prijs van een mooi paar dure schoenen €440,- en we staan te dansen op de stoelen. Zakt de prijs "speciale aanbieding" naar €380,- en we zien bloed op de straat? Plak er twee nullen achter en je hebt de prijs van Au/kg.

Als je de intentie hebt om goedkoop te kopen en duur te verkopen zou je toch zeggen dat dit een uitgelezen moment is om te kopen. Of je moet de deflationisten geloven, en verwachten dat de prijs in de toekomst lager gaat liggen (seculiere beer markt).
Mij hoor je nog steeds niet klagen en het zal best een lekker moment zijn.........
Maar ik gok toch dat het nog wel wat lager kan.
Levert me misschien een ekstra muntje op.
En daar denk ik verder helemaal niet zo serieus over na.

Wat wel serieus was, waren de cijfers vandaag:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/home/default.htm
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Adamus »

User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Indiana Jones »

Het einde van de daling kan niet ver meer zijn.
Of deze daling gemanipuleerd is of niet, en zo ja .... door wie dan wel, zijn vragen die misschien ooit nog wel eens beantwoord worden, maar feitelijk nu niet interessant zijn.

Wat wel interessant is, is de marktlogica. Kijk maar eens naar alle andere (niet precious) commodities. Tuurlijk heeft goud nauwelijks toepassingen en de andere commodities wel, maar je zou dan verwachten dat ook die andere commodities vanwege de vertraagde economie inzakken tot post-Lehman niveaux en ...... dat doen ze niet! De wereldwijde economie zit in het slob en toch blijft WTI-crude redelijk stabiel (dat was toch echt anders direct na het Lehman default).
De RSI index van goud is bijna net zo laag als in 2002 (de start van de goldbull) en 2008 (lehman crash) waarbij het ganse commodity complex ontiegelijk leegliep.
Zelfs aanvankelijke goudberen zullen zien dat het niet logisch- en dus ook niet aannemelijk is, dat de precious op dit moment verder dalen, net als een schip bovenop een zandbank niet snel zal zinken .... ;)
Attachments
StreamingServer (1).gif
StreamingServer (1).gif (32.27 KiB) Viewed 4650 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Paul »

Het is wat het is inderdaad. incl de evt. manipulatie(?), die hoort er bij en er te zijn.
Dat is waar bijna iedereen de mist in gaat. Dat ze die niet meerekenen. Anders zouden ze gelijk hebben.

Tjah, wat je dan eigenlijk zegt is dat je dr geen reet van begreep al die tijd.
Dan zat je alleen voor eigen parochie te preken en eigen straatje schoon te vegen.
Alleen met holistische aanpak los van vooroordelen ga je zien wat er ECHT gebeurd. en heb je gewoon een computer nodig. want iedereen zit vast aan zn culturele identiteit. al ben je nog zo open minded. sec alleen op de feiten/patronen afgaan kan niemand. een blinde vlek of dode hoek heeft iedereen.

FED heeft vandaag weer aangegeven dat ze QE gaan afbouwen. Dat voorspelde Armstrong ook. En is Sinclair blind voor. Ze zijn niet allemaal gek daar bij de FED( dat zijn alleen de politici), ze zien de capital flows ook. en weten wat er komt. bizarre instroom van kapitaal on the move vanuit japan en europa. nu.
Niks freegold, maar de dollar. voorlopig. totdat de staatschuldencrisis aan de defaults gaat beginnen in de volgende fase.
Dat gaan we zien als de rente begint te stijgen. kwestie van tijd, de markt bepaalt.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt februari 2013

Post by Indiana Jones »

@ p

hoewel ik Armstrong respecteer, vertelt hij ook niet alles hoor ... ;)
Je hebt helemaal gelijk dat de meerderheid van de publicerende goldbugs zich teveel op het manipulatie item richt (schiet je niets mee op), straatje schoonveegt en voor eigen parochie preekt.

Daar reken ik mezelf niet toe, want ik kan behoorlijk kritisch zijn (zie mijn recente berichtjes over fysiek) en heb een exit strategie voor goud. Maar Sinclair doe je te kort met wat je schrijft! Hij heeft het fundamenteel wel degelijk bij het goede eind, alleen zijn timing is bad .... ik heb dat al vaker geschreven.

De recente move in goud is niet geheel onlogisch. Goud zat al in een correctie trend en zo'n trend kun je door middel van foefjes makkelijk beïnvloeden, immers .... goud is (op zilver na) de kleinste commoditymarkt, dus heel kwetsbaar. Steeds meer mensen gingen plots wel heel erg kort door de bocht ten aanzien van de aanstaande 3th wave en ik was daar veel meer behoudend in (zie TA thread 2013). Toch is goud door mijn triangel gestoken, maar dat hoeft nog geen drama te zijn (schreef ik daar recentelijk ook).

S&P GSCI
Wat ik nergens lees, maar wat al jaren gebeurt, is dat S&P jaarlijks advies geeft ten aanzien van de samenstelling van de GSCI index. Dat is feitelijk een min of meer dwingend advies aan grote beleggers zoals pensioenfondsen e.d. (je spreekt dus over de fondsen waarin 10-tallen miljarden zitten).
Vroeger was dat Goldman Sachs zelf, maar nu is dat Standard & Poors (S&P). Die index heet nog steeds de GSCI (GoldmanSachs Commodity Index). Hierin zitten aanbevelings percentages voor alle commodities: Energy, Non Energy; Industrial metals; Precious metals; Agriculture en Livestock die meestal in januari/februari gesettled worden.
Zoals ik al eerder schreef, was Goldman Sachs als enige niet positief over goud (lijkt op manipulatie omdat ze zelf ongelooflijk short zaten in de goudmarkt). Dat heeft er nu toe geleid dat het adviespercentage tav goud negatief is bijgesteld (zilver volgt vanzelf al verandert het percentage in de GSCI niet). De grote fondsen volgen deze percentages en stellen op basis daarvan hun commodity potefeuille in het nieuwe jaar bij. Een bijstelling die op het oog niets voorstelt, kan vanwege het grote geïnvesteerde volume, in relatie tot een piepkleine goudmarkt toch forse bewegingen veroorzaken. De onwetende sheeple gaan (uit angst) mee in zo'n golf en ..... dat kan zo maar $100 beweging veroorzaken.
Goud is 0.5% negatief bijgesteld -lijkt op het oog niets, maar kan dus forse inpact hebben-. Zilver is onveranderd, maar holt psychologisch achter goud aan (werkt ook omgekeerd zo). November dit jaar maar weer goed in de gaten houden .....
http://www.reuters.com/article/2012/11/ ... FG20121106

Ik wist dit (maar die index was me dus totaal ontschoten terwijl die in november al gepubliceerd was), wist ook dat GS eind vorig jaar negatief was. Mijn goldcomex positie staan nu ook onder water .... niet dramatisch, maar toch ... Ik was een beetje dom (zou Maxima zeggen) .... :)
Ik zit ook in Brent (niet in WTI) en kom daar dus goed weg. Je zult dus zien dat Brent-crude verder op WTI-crude gaat uitlopen. Meestal is zo'n verkoopgolf begin maart over en gaat de prijs weer omhoog. In dit geval helemaal, omdat goud zwaar oversold is en er veel technische steun in de LT markt zit.

Voor wat de vlucht uit de yen en de eur betreft, dat klopt en natuurlijk gaat er veel naar de dollar. Maar nu te denken dat die moneyflows door louter sheeple gedreven worden, is me een brug te ver! Daar zit veel slim geld in en slim geld wedt niet op één paard, maar diversiveert ..... dus ook een beetje naar goud. :D

grtz. Indy . ;) -post:edit 10:30-
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
ikasi
Posts: 49
Joined: 25 Jun 2012, 21:20

Re: Hooimijt februari 2013

Post by ikasi »

Indy,

weer een interssante post van jou, maar ik heb toch een vraag hierbij:

waarom is van november tot mid februari WTI Crude gestegen van 86 naar 98$ , terwijl ik in de bron die je vermeld het % van 2012 naar 2013 zakt van 30,96 --> 24,71 ?

Deze vaststelling loopt dan toch niet in lijn met wat je schrijft (voor goud), of zie ik het verkeerd?

Is de WTI crude markt zo groot dat die GSCI index hier nauwelijks vat op heeft?
Post Reply