Nostradamus en goud

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Nostradamus en goud

Post by Sanem »

een voorspelling van Nostradamus, voor wat het waard is:

Les simulacres d'or & argent enflez,
Qu'apres le rapt au lac furent gettez
Au desouvert estaincts tous & troublez.
Au marbre script prescript intergetez.

en de afschuwelijke Engelse vertaling:

The copies of gold and silver inflated,
which after the theft were thrown into the lake,
at the discovery that all is exhausted and dissipated
by the debt.
All scrips and bonds will be wiped out.


analyse:

"inflatie van de kopieën van goud en zilver"
ETF's of papieren geld?
ik neig eerder naar papieren geld, omdat we daar onweerstaanbaar naar hyperinflatie gaan, de goudprijs is daar een weerspiegeling van, en staat zelfs veel te laag in verhouding tot de gestegen geldhoeveelheid, wat we nu ook zien aan de stijgende premies, dat is de fysieke markt die niet akkoord gaat met de papieren prijs
in de tijd van Nostradamus was goud en zilver ook GELD, dus het gaat hier om kopieën van geld
ETF's zijn ook geen kopieën van goud en zilver, maar eerder een schuldbekentenis, gebacked door goud en zilver. terwijl papieren geld niets (meer) met goud te maken heeft

"in een brandend meer gesmeten"
ik heb suggesties gelezen dat dit de wereldeconomie is die in brand staat
maar ik denk eerder aan massale geldverbranding, wij spreken toch ook van een "vlammenzee" of in het Engels "fire storm"
het zou wel logisch zijn, als we naar hyperinflatie gaan zullen de verbrandingsovens op volle toeren draaien. behalve als monopoly geld zie ik geen ander nut voor hyperinflatie geld

Image


de twee laatste lijnen gaan mijn kennis van het Frans te boven, iemand een idee?
marmeren tekst, een computerscherm?
uitwissen van schulden lijkt me waarschijnlijk
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Nostradamus en goud

Post by Spruitje »

Normaal gezien geeft hij ook 'n tijdstip mee en dat zou afhankelijk zijn van het het kwatrijn.
Century 7, Quatrain 28

link

Momenteel wordt het toegedicht aan 1929. Misschien waren ze gewoon te vroeg.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Post Reply