Hooimijt Juni 2013

Dutch language haystack
skyscraper
Platinum Member
Posts: 632
Joined: 20 Oct 2011, 00:00

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by skyscraper »

"De zeepbeleconomie zit wereldwijd stilaan aan haar plafond."
http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 781981.htm
:D :D :D
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Spruitje »

Er naderen weer belangrijke uren. Gaan we weer als de andere dagen d'er 'n $50-$60 af doen?
Deze morgen was er precies al eens een aanzet gegeven (tot $1.180)
De Tijd wrote:Goud kent slechtste kwartaal in 45 jaar

De goudprijs is in het tweede kwartaal al bijna een kwart gedaald en is daarmee op weg naar de slechtste kwartaalprestatie in 45 jaar. De Europese beurzen gaan wat lager, maar stevenen toch op hun beste week in twee weken af.

Goldman vindt dat de beleggers aanvankelijk te hevig reageerden op de uitspraken van Ben Bernanke. Beleggers doen er best aan hun aandelenposities op te drijven. Meer op Bear&Bull waar u de hele presentatie vindt.

Goldman Sachs vindt dat de markten overreageerden op de Federal Reserve (inmiddels zijn ze wel aan het herstellen). Zij raden aan meer gewicht te geven aan aandelen. Volgende beleggingen bieden interessantere risico/return opportuniteiten:

Hoogrentende obligaties.
Amerikaanse banken (leningen en aandelen)
locale schuld op de opkomende markten
De Euro Stoxx50
Hier is de analyse:

The Federal Reserve Dont Let It Be Misunderstood
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
positive
Bronze Member
Posts: 170
Joined: 19 Oct 2011, 15:44

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by positive »

User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Indiana Jones »

Indiana Jones wrote:Toen ik er in 2005 aan begon had ik meteen een strategie: +/- 4% (waar de fiscus mee rekent) boven inflatie (waarmee de fiscus niet rekent maar ik wel) die op dat moment ongeveer 2% was ... dus 6% per jaar. Iedere aankoop heb ik cumulatief vanaf datum eerste aankoop doorgerekend á 6 % p.a. zodat ik voor al mijn aankopen gezamenlijk uitkom op € 31,-- per 31/12/2013.
Ik heb destijds al gekeken hoe goud zich dan ongeveer moest bewegen en wist (uit ervaring) dat er een grote correctie kon komen. Maar voor de Lange Termijn, dacht ik toen dat ik redelijk safe -en buiten het systeembankieren- op cumulatief 6% kon komen (want het is geen 6% p.a. maar 6% p.a. cumulatief!).

Ga ik dat dit jaar redden (t/m 2012 zeker wel) .... denk het niet, maar komt wel weer goed in 2014/2015.
Ik zit dus 'even' onder de dekkingsgraad ... maar komt wel weer goed .... (Armstrong volgende ... zeker te weten zelfs). Dus met mijn L.T. belegging is niets mis.

't zijn de KT speculaties, die in spikes wat opleveren en in spikes verlies laten en ..... na 7 jaar cumulatief slechts een bescheiden winstje, maar de 'L.T. stil is safe & sound'.
En nu zou ik kunnen denken .... had ik maar net als GI ook midden jaren '90 mijn fysiek goud opgepakt.
Welnu, eerstens moest ik toen nog bijsparen om tot het aantal grammen van heden te komen en tweedens had een gemiddeld cum. rendement van 6% mij van aankoop toen (omgerekend +/- €10,-/gram) toch ook thans rond een gewenste € 31,- / gram gebracht obv mijn gehanteerde strategie.
Waarmee gezegd is dat het feitelijk allemaal niet zoveel uitmaakt, behalve wanneer je in 2011/2012 al je spaargeld tegen €40/ gram omgezet hebt, want dan zit je thans met een virtueel verlies van 25%.
Maar ook dát verlies is virtueel en kan binnen enkele jaren zomaar in winst omslaan (vanuit winst/verlies termen gedacht dan). Zo is het ook met m'n mijnaandelen, thans allemaal onder water .... maar als ik de juiste heb gekozen, zit ik strakjes goed .... 't had alleen de helft goedkoper in aanschaf gekund ... :)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Rasta »

Midden jaren 90. Was net uit de luiers, en had dus überhaupt geen spaargeld. Wel zo makkelijk natuurlijk: geen geld, geen zorgen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Rasta »

Wederom een goed interview waar Jim het nog maar eens uitlegt. Ook met waarom we de inventory levels van de warehouses in de gaten moeten houden.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
positive
Bronze Member
Posts: 170
Joined: 19 Oct 2011, 15:44

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by positive »

Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Adamus »

Indiana Jones wrote:[ maar als ik de juiste heb gekozen, zit ik strakjes goed .... 't had alleen de helft goedkoper in aanschaf gekund ... :)
Wie heeft er een jaar geleden verkocht? Nu kun je kopen voor de prijs van 2008. Mooie is dat het gouden tientje weer voor een leuk prijsje in beeld komt. Die heb ik nog niet en waren ook moeilijk te krijgen naar ik meen.
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Paul »

Ik zie die ontkoppeling met de papierprijs niet gebeuren.
Dat is effectief einde markt ipv fysiek only denk ik ook. papiergoud is net zo belangrijk als papier graan. tegenover elk verkocht contract staat gewoon een koper van datzelfde contract.
gebrek aan vertrouwen in die markten zorgt voor enorme volume daling. we zitten nu al op 50% volumedaling tov 2007. Bizar.

Alles beinvloedt alles. Armstrong is spot on.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Juni 2013

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:
Indiana Jones wrote:[ maar als ik de juiste heb gekozen, zit ik strakjes goed .... 't had alleen de helft goedkoper in aanschaf gekund ... :)
Wie heeft er een jaar geleden verkocht? Nu kun je kopen voor de prijs van 2008. Mooie is dat het gouden tientje weer voor een leuk prijsje in beeld komt. Die heb ik nog niet en waren ook moeilijk te krijgen naar ik meen.
Tot aan Cyprus waren de gouden tientjes altijd in overvloed verkrijgbaar. Je kon zelfs een keuze maken welke van de 2 Wilhelmientjes je wilde, of dat je liever een Koning W-III wilde. (met uitzondering van de KW-1;KW-2, de wat schaarsere KW-3 en 'hangend haar' Wilhelmientjes natuurlijk, die hoger dan de goudprijs noteren vanwege de verzamelaarswaarde).
Direct nadat het Cyprus bail-in woord gevallen was, is er (ook in Nederland) een run op de goudwinkeltjes ontstaan en waren zelfs de tientjes zo goed als 'op'.

Beleggingstientje of duurdere Verzamelaarstientje, hangt af van het aantal geslagen munten. Bijvoorbeeld de KW-3 uit 1876 zijn er 1.581.106 van geslagen en die worden gewoon tegen de goudprijs verkocht. De latere KW-3 uit 1886 zijn er slechts 54.141 van geslagen en daar zit dan weer een verzamelaarspremie op etc. P.s. vergeet ook de gouden 5- gulden stukken niet uit dezelfde periode.

Een hele dure is de Wilhelmina uit 1892, want daarvan zijn er slechts 61 geslagen. Maar de Wilhelmientjes vanaf 1912 t/m 1933 (muntmeester teken 'zeepaard') zijn allemaal beleggingsgoud, want die gingen per jaar met miljoenen de drukkerij uit. Van de KW-3 en Wilhelmina gouden tientjes alleen al, zijn er grofweg zo'n 25 miljoen geslagen .... maar toch waren ze na Cyprus bail-in plots schaars .... :)
Attachments
tientje.jpg
tientje.jpg (23.71 KiB) Viewed 4841 times
Last edited by Indiana Jones on 29 Jun 2013, 12:45, edited 1 time in total.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply