lenen bij hyperinflatie

Dutch language haystack
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

lenen bij hyperinflatie

Post by Sanem »

Lichtjes off topic, maar als we naar hogere of zelfs hyperinflatie gaan en je wilt nu vastgoed kopen, is het dan een goed idee om een hypothecaire lening aan te gaan met een vaste rentevoet? Er vanuit gaande dat je genoeg geld/goud hebt om de lening zeker te kunnen afbetalen.

Ik zie veel mensen die nu een lening aangaan, maar die dat niet zouden kunnen afbetalen in geval van jobverlies en/of hoge inflatie. Spanje heeft nu wel getoond wat voor drama's er dan ontstaan.

Wat artikels die lenen bij hoge inflatie als een goed idee beschouwen:
http://beurz.com/is-hyperinflatie-een-z ... -schulden/
http://www.goeievraag.nl/vraag/financie ... tie.347198
http://goudportal.nl/?itemstr=van-al-je ... erinflatie

In deze link wordt echter de introductie van een dure nieuwe munt aangehaald.
http://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen/ ... latie.html
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by Paul »

Ik zou niet teveel rekenen op hyperinflatie.

We krijgen juist de andere kant van de medaille. stagflatie. Deflatie van asssets en inflatie van primaire levensbehoefte.
Omloopsnelheid van geld gaat omlaag en geld wordt steeds schaarser en daardoor duurder. rente die je moet opbrengen wordt ineens enorme last.

Juist uit de schuld geraken lijkt het beste. na default volgt confiscatie. niks printen maar afpakken. vraag maar aan Dijsselbloem met zn template ...
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:Ik zou niet teveel rekenen op hyperinflatie.

We krijgen juist de andere kant van de medaille. stagflatie. Deflatie van asssets en inflatie van primaire levensbehoefte.
Omloopsnelheid van geld gaat omlaag en geld wordt steeds schaarser en daardoor duurder. rente die je moet opbrengen wordt ineens enorme last.

Juist uit de schuld geraken lijkt het beste. na default volgt confiscatie. niks printen maar afpakken. vraag maar aan Dijsselbloem met zn template ...
Toch riep Sinclair dit al zo'n jaar of 5 !

1) schulden aflossen (talloze malen herhaald)
2) zijn karikatuur 'Stagflation Man' (talloze malen herhaald) waarbij hij (naast de stagnatie van de economie) als inflatie component de currency induced cost push inflation benoemde, die zich volgens hem ging uiten in met name de soft commodities (dus eerste levensbehoeftes)

Jammer dat ik Sinclair de laatste tijd alleen maar over goldprice-push-wishes hoor en niet meer over de punten 1 + 2, want daarmee zat hij destijds 'spot-on'.
edit:
Qua tijdvoorspelling is hij altijd hopeloos geweest en zie ik Amrstrong als gids.
Attachments
Armstrongwave.jpg
Armstrongwave.jpg (23.91 KiB) Viewed 7164 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
cavajo
Platinum Member
Posts: 890
Joined: 19 Oct 2011, 21:42

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by cavajo »

Kweet het,
ik zit ewa teveel verticaal te lezen.

Wat doe ik nu best :
- vollen bak lenen...
- zorgen dat ik schuldenvrij ben....

??
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by Indiana Jones »

cavajo wrote:Kweet het,
ik zit ewa teveel verticaal te lezen.

Wat doe ik nu best :
- vollen bak lenen... :twisted: :twisted: :twisted:
- zorgen dat ik schuldenvrij ben.... :D :D :D

??
Indy. ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
cavajo
Platinum Member
Posts: 890
Joined: 19 Oct 2011, 21:42

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by cavajo »

Fijn antwoord :D

Maar soms kan je tegenstroom roeiend ook wel eens mooie horizonten verkennen... :D

Let op Indy, dit is het onnozele antwoord.

Effe serieus nu,
In " beheersbare " schuld, doe je vandaag toch ' gouden zaken "...?

mvg,
Cavajo
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by Indiana Jones »

cavajo wrote:Fijn antwoord :D

Maar soms kan je tegenstroom roeiend ook wel eens mooie horizonten verkennen... :D

Let op Indy, dit is het onnozele antwoord.

Effe serieus nu,
In " beheersbare " schuld, doe je vandaag toch ' gouden zaken "...?

mvg,
Cavajo
Lijkt mij een beetje contrair.

Immers, je wilt geen binding met fiatgeldschuld en kiest voor iets dat vrij van schuldclaims is (fysiek goud) terwijl je tegelijkertijd toch aan de schuldenkant gaat/blijft zitten in het fiatgeld in de wetenschap dat de schuldeiser willens en nillens op ieder gewenst moment de schuld, inclusief interest, kan opeisen.
Schuldeisers zijn immers onbeheersbaar en het enige dat wél beheersbaar is, is de wetenschap dat je t.a.t. aan de eis kunt voldoen ... wat feitelijk betekent dat je 100% zeker moet zijn dat je de met schuld aangegane verplichting op ieder gewenst moment tegen de volledige schuld incl. interest in kunt wisselen. Betekent beheersbaar dan niet feitelijk 'een glazen bol' hebben ?

Imho lijken schuld & fysiek goud elkaar te bijten, of mis ik iets ..... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
cavajo
Platinum Member
Posts: 890
Joined: 19 Oct 2011, 21:42

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by cavajo »

Indiana Jones wrote:
cavajo wrote:Fijn antwoord :D

Maar soms kan je tegenstroom roeiend ook wel eens mooie horizonten verkennen... :D

Let op Indy, dit is het onnozele antwoord.

Effe serieus nu,
In " beheersbare " schuld, doe je vandaag toch ' gouden zaken "...?

mvg,
Cavajo
Lijkt mij een beetje contrair.

Immers, je wilt geen binding met fiatgeldschuld en kiest voor iets dat vrij van schuldclaims is (fysiek goud) terwijl je tegelijkertijd toch aan de schuldenkant gaat/blijft zitten in het fiatgeld in de wetenschap dat de schuldeiser willens en nillens op ieder gewenst moment de schuld, inclusief interest, kan opeisen.
Schuldeisers zijn immers onbeheersbaar en het enige dat wél beheersbaar is, is de wetenschap dat je t.a.t. aan de eis kunt voldoen ... wat feitelijk betekent dat je 100% zeker moet zijn dat je de met schuld aangegane verplichting op ieder gewenst moment tegen de volledige schuld incl. interest in kunt wisselen. Betekent beheersbaar dan niet feitelijk 'een glazen bol' hebben ?

Imho lijken schuld & fysiek goud elkaar te bijten, of mis ik iets ..... :?
kom erop terug ..

mvg,
Cavajo
User avatar
Sanem
Bronze Member
Posts: 150
Joined: 03 May 2012, 20:32

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by Sanem »

Paul wrote:Deflatie van asssets en inflatie van primaire levensbehoefte.
hier een zeer interessant artikel over vastgoed ten tijde van (hyper)inflatie:
http://gonzalolira.blogspot.be/2011/02/ ... -real.html

met veel praktijkvoorbeelden en -reacties over Argentinië, Rusland...
de auteur argumenteert dat vastgoedprijzen stabiel blijven of zakken bij hoge inflatie
iemand benadrukte echter dat dat in Rusland in de jaren '90 enkel zo was in "harde" munten (Dollars), in Roebels schoot de prijs wel omhoog (zij het niet zo sterk als bvb een brood)
ook veel verhalen van mensen die in tijden van hyperinflatie hun fortuin hebben verloren of gemaakt met goedkoop vastgoed

de boodschap lijkt dus te zijn dat je in tijden van hyperinflatie gouden zaken kunt doen, als je je koopkracht hebt weten te behouden door een "harde" munt te hebben
als de massale geldcreatie ooit uitmondt in hyperinflatie zal het vrees ik op alle munten van toepassing zijn, dus goud en zilver lijken me dan de enige vorm van geld die ons zal kunnen behoeden, en dan steek ik mijn geld nu liever daar in in ipv vastgoed
daarbij komt nog dat je a) niet weet wanneer er hyperinflatie zou kunnen plaatsvinden dus je kan lang wachten, en b) ik volgend jaar iets zou willen kopen

volgens die argumentatie kom ik bij de volgende strategie als je uitgaat van hyperinflatie in de nabije toekomst:
- nu lenen voor vastgoed, en cash/fysiek goud opzij houden om zeker te zijn dat ik die lening ten volle kan afbetalen of toch voor een paar maanden (hebben ze nog geen briefjes van 1.000 euro? :))
- de rest van mijn geld in (fysiek) goud steken, om koopkracht te behouden en van waardestijgingen/correcties te profiteren
- als we naar hyperinflatie gaan het goud omzetten in cash geld om mijn lening af te betalen/massaal assets zoals vastgoed en grond op te kopen aan bodemprijzen
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: lenen bij hyperinflatie

Post by Adamus »

Sanem wrote:
Paul wrote:Deflatie van asssets en inflatie van primaire levensbehoefte.

- de rest van mijn geld in (fysiek) goud steken, om koopkracht te behouden en van waardestijgingen/correcties te profiteren
- als we naar hyperinflatie gaan het goud omzetten in cash geld om mijn lening af te betalen/massaal assets zoals vastgoed en grond op te kopen aan bodemprijzen
Tegen die tijd, want daar zijn "ze" nu al mee bezig is er geen grond te koop- die is nu al in bezit van de "gemakkelijk geld" bezitters. Zo worden agrariërs die tot hun nek in de schulden zitten bedrijfsvoerders voor de Financiële industrie. FI die dan weer op poten wordt gehouden door schuldgedreven politieke economie en hun burgers. Lijkt wel een DDR scenario maar dan iets luxer.
Post Reply