Goud en Zilvermijnen

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Gwyde »

Miners' performance relative to precious metals
The focus of this article is on the gold and silver miners from a tactical point of view: how do PM miners perform relative to the price of gold or silver. Data used are 2011 end-of-year.
Special attention is paid to the miners covered by the database 'Canadian gold and silver mining', for which a capital weighted index of gold- and silver miners is calculated. Aggregated performance is one thing, it's also very illustrative that miner and explorer performance has been diverging from outperforming the metals by a wide margin to losing ground completely.
http://gwyde.blogspot.com/2012/01/miner ... cious.html

- HUI/Gold
- Global X Silver miners ETF: SIL/zilver
- Juniors vs majors
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by doubleyou »

.
U.S. Gold’s McEwen Says Prices Will Drive Acquisitions
January 10, 2012, 11:48 AM EST
By Liezel Hill

Jan. 10 (Bloomberg) -- U.S. Gold Corp. Chief Executive Officer Rob McEwen said gold companies will seek acquisitions this year as higher metal prices boost their cash reserves.

“There’s a lot of opportunity out there,” McEwen said in an interview yesterday at Bloomberg’s Toronto bureau.

Gold miners are seeking to replace resources and increase production of the commodity, which posted its 11th straight annual increase in 2011.

“The seniors and the intermediates have watched these higher metals prices cause their treasuries to fill up very quickly,” the founder and former CEO of Goldcorp Inc. said. “And that’s going to burn a hole in their pocket.”

Rising metals prices have resulted in a “proliferation” of small companies, McEwen said. These companies are vulnerable to takeovers because their access to capital is limited, he said. There may be more mergers of so-called juniors as a result.

McEwen said he sees gold rising to more than $2,000 an ounce in 2012, reaching $5,000 an ounce in three to five years.

Full article :
http://www.businessweek.com/news/2012-0 ... tions.html

=============================

Goldcorp forecasts 70% increase to 4.2 Moz of gold production in 5 years
Goldcorp has projected 2.6-million ounces of gold production and 34 million ounces of silver production this year.

Author: Dorothy Kosich
Posted: Tuesday , 10 Jan 2012

Full article :
http://www.mineweb.com/mineweb/view/min ... &pid=92730
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
goudfocus
Posts: 1
Joined: 11 Jan 2012, 14:46

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by goudfocus »

Hallo iedereen, graag ook even mijn selectie voor de edelmetaalcompetitie 2012.
Motivaties en de volledige selecties zijn hier te bekijken , zeker interessant voor de believers.
http://www.edelmetaal-info.nl/

1 JAG.TO 6,5000
2 SSRI 13,8200
3 IPT.V 1,2900
4 UC.V 0,0400

Grts,
Stockfocus



Indiana Jones wrote:Is een topic wat ik nog miste hier.

Mijn mijntjes doen het al een tijdje niet zo goed. De boel staat flink onder druk in de mijnsector.
Op de edelmetaal website hebben ze een competitie daarin en die volg ik ook.
Zou zelf zeker niet in de top 10 daar belanden.
http://www.edelmetaal-info.nl/competitie/

En wie weet, gaat Gwyde hier ook nog eens posten ... ik hoop het.
http://gwyde.blogspot.com/

grtz. Indy
bvk1
Posts: 2
Joined: 12 Jan 2012, 08:27

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by bvk1 »

Hallo , ik wou graag weten hoe ik kan maken dat mijn aandelen onder direct registration staan en niet onder street registration.
Sinclair heeft hier ook al voor gewaarschuwd om dit te verzekeren
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Rasta »

bvk1 wrote:Hallo , ik wou graag weten hoe ik kan maken dat mijn aandelen onder direct registration staan en niet onder street registration.
Sinclair heeft hier ook al voor gewaarschuwd om dit te verzekeren
Heb ik mij ook afgevraagd, nu maar eens goed uitzoeken.

Direct Registration en Street registration, zijn termen afkomstig van de Amerikaanse toezichthouder SEC.

Holding Your Securities - Get the Facts
As an individual investor, you have up to three choices when it comes to holding your securities:
  • - Physical Certificate — The security is registered in your name on the issuer's books, and you receive an actual, hard copy stock or bond certificate representing your ownership of the security.
    - "Street Name" Registration — The security is registered in the name of your brokerage firm on the issuer's books, and your brokerage firm holds the security for you in "book-entry" form. "Book-entry" simply means that you do not receive a certificate. Instead, your broker keeps a record in its books that you own that particular security.
    - "Direct" Registration — The security is registered in your name on the issuer's books, and either the company or its transfer agent holds the security for you in book-entry form. The "Direct Registration System" (also known as "DRS") allows investors to transfer securities held this way. For more information about DRS, please see our Frequently Asked Questions below.
Zoals ik van mijn broker begrijp, is "Direct" Registration ook de vorm die brokers in de EU moeten aanhouden (EU regels), en er bestaat niet zoiets als "Street Name" registration. Ik ben nog geen broker tegengekomen die papieren certificaten wil toestaan. De aandelen staan op jouw naam, bij een onafhankelijke (van de broker) transfer agent.

Wat je dus moet doen, is je broker bellen, met de vraag waar (bij de broker zelf, bij een transfer agent/custodian) en op welke naam (de broker's naam, of jouw naam) je aandelen staan geregistreerd.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Paul »

Rasta wrote:Ik ben nog geen broker tegengekomen die papieren certificaten wil toestaan.
gat in de markt ?
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Rasta »

Paul wrote:
Rasta wrote:Ik ben nog geen broker tegengekomen die papieren certificaten wil toestaan.
gat in de markt ?
Hmm, wie wil er nu ook nog dividendcoupons gaan knippen? We leven in een digitale wereld toch? Digitaal is niet het probleem, maar scheiding (en handhaving) van eigendomsrecht is het probleem. Als de securities inderdaad bij een transfer agent/custodian staan (dat is een simpel boekhoudkantoor!), op jouw naam, is er geen verschil tussen digitale vorm of papier vorm.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
bvk1
Posts: 2
Joined: 12 Jan 2012, 08:27

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by bvk1 »

Ok zal eens moeten bellen (kbc securities)
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Obi-Wan »

bvk1 wrote:Ok zal eens moeten bellen (kbc securities)
Het zou fijn zijn bvk1 als je jouw bevindingen hier achteraf meedeelt.

Hoe koopt KBC zulke aandelen in aandelen ? Heeft zij een eigen persoon die actief is op de diverse grote beurzen ? Of werkt ze via plaatselijke brokers en bestaat de mogelijkheid dat de aandelen die KBC Sec heeft aangekocht bij die plaatselijke broker ook onder Street Registration bij deze plaatselijke broker zijn opgenomen.

Wat mij bij blijft zijn de zogenaamde allocated accounts die in het MF Global verhaal zijn verdwenen. Niettegenstaande dit volgens de letter en de geest van de overeenkomst onmogelijk zou kunnen.

Dit is geen advies tegen mijnaandelen. Maar voor mij zijn het ook maar digits op de harde schijf van de ene of de andere tiep.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:
bvk1 wrote:Ok zal eens moeten bellen (kbc securities)
Het zou fijn zijn bvk1 als je jouw bevindingen hier achteraf meedeelt.

Hoe koopt KBC zulke aandelen in aandelen ? Heeft zij een eigen persoon die actief is op de diverse grote beurzen ? Of werkt ze via plaatselijke brokers en bestaat de mogelijkheid dat de aandelen die KBC Sec heeft aangekocht bij die plaatselijke broker ook onder Street Registration bij deze plaatselijke broker zijn opgenomen.

Wat mij bij blijft zijn de zogenaamde allocated accounts die in het MF Global verhaal zijn verdwenen. Niettegenstaande dit volgens de letter en de geest van de overeenkomst onmogelijk zou kunnen.

Dit is geen advies tegen mijnaandelen. Maar voor mij zijn het ook maar digits op de harde schijf van de ene of de andere tiep.
De aan- en verkoop in het buitenland van (goudmijn-zilvermijn)aandelen gaat meestal via brokers, daar ter plekke.
De bewaring is een ander verhaal, alsmede een gescheiden effecten-bewaar-bedrijf !

Ik viel zowat van mijn stoel toen ik las hoe MF-Global met de gelden om heeft kunnen gaan en het slechte (zeg maar GEEN) toezicht op dat bedrijf.

Ik heb mijn goudmijn-porto bij abnamro (staatsbank.. :D ), maar dat zegt nog niet alles ..... en heb dus destijds ook kennis genomen van de voorwaarden (dik pakket papier), custodian afspraken en toezicht door de Nederlandse overheid (AFM).

-Het effecten-bewaar-bedrijf is bij abnamro door een Chinese Wall juridisch- en economisch gescheiden van de rest van de bank. Gaat dus de abnamro failliet, dan valt het bewaarbedrijf buiten faillisement. Dat was al voordat de bank door de staat werd overgenomen, geldt nu nog steeds en blijft van kracht als de aandelen abnamro ooit weer op de markt komen. Het bewaarbedrijf is dus een aparte N.V. (naamloze vennootschap).
-Binnenlandse effecten zijn onder beheer van het abnamro bewaarbedrijf, maar buitenlandse effecten liggen onder beheer van een locale custodian (bewaarder). Het juridisch eigendom ligt bij abnamro, waarbij abnamro de plicht heeft om de custodians jaarlijks te auditen op compliance (ergo: is het bewaarbedrijf betrouwbaar).
-De toezichthouder AFM controleert via audit-inzage, of de bank zich aan bovenstaande verplichtingen houdt.

Neemt niet weg dat er altijd een risico bestaat dat een locale custodian zich niet aan de afspraken houdt, bijvoorbeeld doordat er stiekum toch gerotzooid wordt, of doordat het land van de custodian gaat rotzooien dmv nationalisatie.

Mijn mijntjes zijn CAD's via de TSX (custodians in Canada) of AUD's via de ASX (custodians in Australië). Voor zover ik na heb kunnen gaan, functioneren de Australische- en Canadese toezichthouders niet beter- of slechter dan de Nederlandse. In de Amerikaanse toezichthouders heb ik geen enkel vertrouwen.
p.s. wel één opmerking tav Canadese Toezichthouder: die zou ook frontrunning- en shortselling moeten controleren, maar daar functioneren ze zwak in.

Een ander punt is futures, opties, turbo's e.d. deze instrumenten zijn virtueel. Toch is het zo dat de margin c.q. onderliggende waarde gescheiden moet zijn van de rest van je rekeningen-saldo (wordt geregeld via obligo's en fiatposities) en de instelling mag met cash/margin accounts niet anders omgaan dan ze met je overige cash/spaargeld omgaat. Maar gaat de bank failliet, dan vallen ze niet buiten het faillisement. Wel is het juridisch zo dat deze instrumenten direct na faillisement geclosed moeten worden (en niet als in de VS via een ander bedrijf doorgezet kunnen worden). De margin in geld of onderliggende waarde is echter WEL beschermd, namelijk Onderliggende Waarde via het afgescheiden effectenbedrijf en Geld/Cash via het DNB garantiesysteem.

Blijft dus overeind dat je ALTIJD alle voorwaarden van je bank/broker door moet lezen (dikke pakken). De meeste beleggers doen dat niet, of begrijpen het niet en schrikken zich rot als het ergens mis gaat in de wereld. Ik vraag me dan ook af hoeveel Nederlandse- of Belgische beleggers dat tav hun eigen beleggingen gedaan hebben. Rond 2005 heb ik me erin verdiept en weet waarin ik risico loop, want risico is er bijna altijd. Bewust risico lopen is minder erg dan onbewust risico lopen. Je moet de risico's van aandelen, futures, turbo's, garantiesystemen en markten etc. (zelfs van fysiek goud) WEL kennen, anders loop je onbewust de kans op een mes in je rug of onnodige paniek..... ;)

Op dit punt heeft Gwyde misschien nog wat toe te voegen ??????

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply