Goud en Zilvermijnen

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by doubleyou »

.
Enkele jaren geleden heb ik dat eens trachten uit te vlooien en hierbij in het kort mijn bevindingen.
* In de praktijk gaat zo een aan- of verkoop van buitenlandse aandelen via "een bank van hier" op een quasi volledig geautomatiseerde on-line manier.
* Onze plaatselijke bank werkt OFWEL rechtstreeks via een netwerk van lokale brokers in de respectieve landen OFWEL onrechtstreeks via een tussenpersoon, omdat ze niet kan of wil investeren in zo'n netwerk van lokale brokers. Die tussenpersoon is dus gewoon een andere bank die wel zo'n relatie-netwerk heeft.
*Onze plaatselijke bank heeft dan bij die lokale brokers gewoon een rekeningnummer waarop al die aandelen-lijnen staan. Of natuurlijk in de praktijk meerdere rekeningnummers, afhankelijk van segmentering van de klanten (bv. retail / fondsenbeheer), of afhankelijk van de order-afkomst.
* Die lokale brokers wisselen ook met andere brokers geen aandelenposities uit. Nee, zij houden gewoon in een centraal systeem -afhankelijk van land tot land - op een gedigitaliseerde manier hun posities aan en alle brokers die in dat land actief zijn hebben in dat systeem een rekening.
* Afwikkeling "against payment" van die transacties gebeurd in de meeste landen op een "T+3" basis.
"Trade date + 3 werkdagen = betaaldatum". Enkele jaren geleden was dit T+7. Nu zou men eraan denken om over te stappen naar een T+1 systeem.
* Voorbeelden van zo'n lokaal systeem :
- DTC in de US = Depositary Trust Company
- CREST in de UK
- .....
* Voor de meeste landen blijven die aandelen dus geregistreerd in dat land binnen dat systeem.
* Voor een groot aantal landen zijn er echter ook enkele transfermogelijkheden uit dat systeem. Echter, niet direct naar jou kleine, lokale bank of beurshuis hier of online-broker hier, waar jij je order geeft.
Nee, de transfermogelijkheden zijn enkel en alleen mogelijk naar de enkele "Global Custodians" (genre Bank of New York), alsook de enkele"Erkende clearingmaatschappijen", waarvan Euroclear en Clearstream wereldwijd het duo-polie bezitten. Onze banken hebben bij deze instellingen wel effecten- en cashrekeningen op hun naam.
* De ordergeving en afwikkeling gebeurd via het internationale SWIFT-systeem. SWIFT staat voor "Society for Worldwide International Financial Transactions", als ik me niet vergis. Ook weeral zogoed als volledig geautomatiseerd natuurlijk.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by doubleyou »

.
Bijkomend nog even melden dat jij bij jou online-broker misschien (of waarschijnlijk) direct het cash-resultaat van een verkoop van aandelen op je rekening ziet...wat dus "praktisch"niet klopt met hetgene ik hier uiteengezet heb...maar de reden daarvan is simpel.
Jou on-line broker wil transacties genereren, en als je 3 dagen zou moeten wachten op jou "geld", zouden dat voor hem 3 verloren dagen zijn, van kansen dat jij overgaat tot nieuwe aan- en verkopen.
Door dat on-line heeft men alles gewoon versnelt.

Vroeger was het zo, dat je pas over je beschikbare cash van een verkoop kon beschikken, als jou bank ook effectief het credit ontvangen had. As simple as that. Eigenlijk logisch vanuit hun standpunt...maar dat voldoet blijkbaar niet meer in deze supersnelle tijden !
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Indiana Jones »

doubleyou wrote:.
Enkele jaren geleden heb ik dat eens trachten uit te vlooien en hierbij in het kort mijn bevindingen.
* In de praktijk gaat zo een aan- of verkoop van buitenlandse aandelen via "een bank van hier" op een quasi volledig geautomatiseerde on-line manier.
* Onze plaatselijke bank werkt OFWEL rechtstreeks via een netwerk van lokale brokers in de respectieve landen OFWEL onrechtstreeks via een tussenpersoon, omdat ze niet kan of wil investeren in zo'n netwerk van lokale brokers. Die tussenpersoon is dus gewoon een andere bank die wel zo'n relatie-netwerk heeft.
*Onze plaatselijke bank heeft dan bij die lokale brokers gewoon een rekeningnummer waarop al die aandelen-lijnen staan. Of natuurlijk in de praktijk meerdere rekeningnummers, afhankelijk van segmentering van de klanten (bv. retail / fondsenbeheer), of afhankelijk van de order-afkomst.
* Die lokale brokers wisselen ook met andere brokers geen aandelenposities uit. Nee, zij houden gewoon in een centraal systeem -afhankelijk van land tot land - op een gedigitaliseerde manier hun posities aan en alle brokers die in dat land actief zijn hebben in dat systeem een rekening.
* Afwikkeling "against payment" van die transacties gebeurd in de meeste landen op een "T+3" basis.
"Trade date + 3 werkdagen = betaaldatum". Enkele jaren geleden was dit T+7. Nu zou men eraan denken om over te stappen naar een T+1 systeem.
* Voorbeelden van zo'n lokaal systeem :
- DTC in de US = Depositary Trust Company
- CREST in de UK
- .....
* Voor de meeste landen blijven die aandelen dus geregistreerd in dat land binnen dat systeem.
* Voor een groot aantal landen zijn er echter ook enkele transfermogelijkheden uit dat systeem. Echter, niet direct naar jou kleine, lokale bank of beurshuis hier of online-broker hier, waar jij je order geeft.
Nee, de transfermogelijkheden zijn enkel en alleen mogelijk naar de enkele "Global Custodians" (genre Bank of New York), alsook de enkele"Erkende clearingmaatschappijen", waarvan Euroclear en Clearstream wereldwijd het duo-polie bezitten. Onze banken hebben bij deze instellingen wel effecten- en cashrekeningen op hun naam.
* De ordergeving en afwikkeling gebeurd via het internationale SWIFT-systeem. SWIFT staat voor "Society for Worldwide International Financial Transactions", als ik me niet vergis. Ook weeral zogoed als volledig geautomatiseerd natuurlijk.
is = correspondentbank
is = dikwijls BNY Mellon

Toch houden de cliëntbanken (waar jij met je aandelen bankiert) wél de verantwoordelijkheid voor audit van custodians. Tenzij ze dat uitbesteden, zoals veel online brokers dat doen .....mmmmmm
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Rasta »

bvk1 wrote:Ok zal eens moeten bellen (kbc securities)
Laat ze trouwens in de voorwaarden aanwijzen waar dat staat (algemene voorwaarden 2011, artikel 8 subsectie b2), want op de vriendelijk stem of de mooie blauwe ogen moet je niet af gaan natuurlijk.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Financial sense

Post by Gwyde »

We zijn 2 weken ver in het nieuwe jaar. Hoe liggen de kaarten nu wat de goud- en zilvermijnen betreft?
De koers relatief tov de edelmetalen hou ik bij op een blogpage dmv de verhoudingen HUI/Goud en SIL/Zilver. "Gold miner pulse" : http://gwyde.blogspot.com/p/gold-miner-pulse.html

Aangezien dat een tijdshorizon van 6 maand heeft, is er ook een jaaroverzicht 2011.
"Miners performance relative to precious metals" : http://gwyde.blogspot.com/2012/01/miner ... cious.html

Mijn appreciatie is dat voor de zilvermijnen het minimum inzake de relatieve prestatie al achter de rug is. Het is nu vooral geduldig wachten an voordurend nagaan of de zilvermijnen bij een volgende uitbraak van de zilverprijzen kunnen aanpikken.
Voor de goudmijnen ligt de situatie wat minder gunstig: we vallen voortdurend terug op een steunniveau van 0.31 voor HUI/Goud. Ook bij een herstel van de goudprijs is er (nog) geen significante verbetering van die verhouding. Voor de 'juniors' en de exploratiebedrijven is die verhouding niet bruikbaar (in de HUI zitten alleen grote PM miners). Na maart 2011 hebben de explorers stelselmatig terrein verloren tov de grote goudontginners. Er lijkt een kentering in de maak, maar voorlopig zijn het alleen enkele 'turnaround verhalen' die furore maken.

Een quote uit een eerdere posting op het TF forum:
It's often more illustrative to check which miners are the consistent winners. It only takes last three trading days to narrow down to just three miners or explorers: Golden Minerals Company, Seabridge Gold Inc. and US Gold Corporation have been the winning plays.

1) The planned merger of US Gold Corporation (UXG) with Minera Andes raises expectations and Rob McEwen inspires trust in a fruitful outcome.
2) Seabridge came with solid drilling results & resource increases. Plans for KSM going forward also help the explorer out of the slump.
3) Golden Minerals came with operational improvements at its Velardena mining site in Mexico. The merger with Ecu silver ultimately seems digested and the company has turned a corner.

Not surprisingly, the three of them have been lousy investments in the latter half of 2011.
Verder heb ik veel aan de interviews van enkele goeie sectoranalysten op KWN of op Financial sense. Hierbij een paar links:

http://www.financialsense.com/financial ... outperform

http://kingworldnews.com/kingworldnews/ ... _Rule.html

http://kingworldnews.com/kingworldnews/ ... clair.html
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Paul »

http://www.jsmineset.com/2012/01/13/who ... ld-stocks/

"But, we’ve been predicting there are still a few more years left… not 10. But maybe two to three more years… or a little more. We believe the Federal Reserve and all western central banks will print enough money to get the system through for another few years… just enough for them to get out of office and retired to their Caribbean island villas before all the western fiat currencies enter hyperinflation.

And, we believe this will create one final bubble. The tech bubble is dead. The housing bubble is dead. And the bubble in government debt is in its death throes. What will be the final bubble? It will be in gold and silver mining stocks."

ik heb het nooit zo gevolgd. maar dr zit wel wat in denk ik.
maar net als met goud zelf, alleen als de aandelen daadwerkelijk in bezit zijn.
en daar moet je nog best wat voor doen geloof ik.

ik schoot van de week al keer intuitieve losse flodder over af.
zou me niet verbazen als vertrouwenscrisis ervoor zorgt dat er ook weer enorme vraag komt naar fysieke aandelen.
en aangezien niemand dat aanbiedt msschien een gat in de markt

middelkoop gooide er ook een goudloket voor open toen niemand meer deed
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by doubleyou »

.
The Gold Report
Hold gold and silver and prepare for junior mining stock mania
: Alimohamed
Fayyaz Alimohamed foresees a "mania" in junior mining stocks and recommends holding physical gold outside the banking system as a safety net. Gold Report interview.

Author: Brian Sylvester
Posted: Thursday , 26 Jan 2012

http://www.mineweb.com/mineweb/view/min ... pid=110649
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by doubleyou »

.
Hou je maar vast voor de woorden "Mergers / Take-overs / Friendly bids / Acquisitions..."

Zo'n titels gaan we in 2012 nog veel meer zien.
http://www.bullionstreet.com/news/canad ... inders/909
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Wire
Posts: 24
Joined: 18 Oct 2011, 22:12

Re: Goud en Zilvermijnen

Post by Wire »

Inderdaad, ik ga mijn portefeuille met mijnaandelen de komende maanden wat strikter moeten opvolgen.
AKG, AUY, GG, HL, IAG, KGC, NCQ, NG
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Mining ETF's: GDXJ versus GDX

Post by Gwyde »

Since early this year, GDXJ has been a better play than GDX. Don't however forget that the opposite has been the case for most of 2011.

The posting below graphs the MVGDXJ relative to the XAU (containing only gold mining majors and performing almost like the GDX ETF)

http://gwyde.blogspot.com/2012/02/mvgdx ... index.html

Over the long haul GDXJ has a better potential, but you need to cope with a high volatility.

The HUI index is a decent proxy for GDX. A Benchmark of the HUI relative to gold bullion tells a lot on how mining majors are (under)valued. I've updated the graphs on HUI/Gold and SIL/Silver ratio's on the page: http://gwyde.blogspot.com/p/gold-miner-pulse.html
Post Reply