Hooimijt december 2013

Dutch language haystack
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Hooimijt december 2013

Post by Leo3.14 »

Indiana Jones wrote:@doubleyou

vanaf 4e kwartaal 2015 begint de volgende leg up vorm te gaan krijgen, is mijn verwachting ... en die gaat hoger dan $2000, dan weer een retest naar beneden en pas veel later de laatste en parabolische leg up (super rhino horn) .... zo zie ik het ... :?
Vreemd dat we na een paar jaar afzonderlijk tot dezelfde TA-conclusies komen tegenwoordig.

Als we dalen naar 2015.75 toe, waarom ga je dan (ook) niet wat meer in cash ?
Goud is een cyclisch edelmetaal
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Hooimijt december 2013

Post by Leo3.14 »

doubleyou wrote:
Ben2 wrote: Upside surprise toch mogelijk?
Wat mij betreft zeker wel !

Trouwens, de vorige jaren "bleef" de goudprijs stijgen ; bijna allen hier op de goudfora zagen het doorstijgen.
Nu we een jaar daling achter de rug hebben en liggen te dobberen rond de 1200 ziet 'men' een daling tot 1000 of eronder.
Ik doe daar niet aan mee. Ik hou gewoonweg vast aan m'n fysiek.
Vanop dit niveau gezien : wat weegt een "mogelijke" daling van nog eens 15% toch op tegen die "mogelijke" stijging van de goudprijs naar xyz ?
En ik ben er ook van overtuigd dat zo'n acceleratie-stijging er "ooit" komt, op'n moment dat bijna niemand ziet aankomen.
En zo'n trigger komt inderdaad meestal onverwachts...als een dief in de nacht.
Hoe en waar die lont ooit aangestoken wordt, is koffiedik kijken.
Maar vaststaat is dat je je verzekering al in bezit moet hebben op het moment dat je ze nodig hebt.
Achteraf aanschaffen is niet altijd makkelijk...
Fibo lijkt aan te geven dat het -30 % - zou kunnen worden ipv -15%.

Markets can stay irrational longer than most can stay solvable....
:cry:

https://www.smartknowledgeu.com/blog/20 ... ll-happen/
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt december 2013

Post by Obi-Wan »

Tja wat is cash ?
Euros, Dollars, Ponden, Zwiterse franken. Op sommige fora heb ik al gelezen om in Iraakse dollars of Vietnamese dong te gaan.

Welke vorm ?
Contant, spaarrekeningen, overheidsobligatie, aandelen.

Misschien ben ik een doemdenker maar niks van bovenvermelde opties geeft mij een veilig gevoel.

Ik ben aanhanger van het KISS principe. De wet van vraag en aanbod. Als de POG daalt onder de gemiddelde kostprijs gaat er geen aanvoer meer zijn. De bestaande reserves slinken. Volgens Harvey Organ (iemand die ik serieus neem) is het een kwestie van tijd. Het is 23u58.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt december 2013

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote:
Indiana Jones wrote:@doubleyou

vanaf 4e kwartaal 2015 begint de volgende leg up vorm te gaan krijgen, is mijn verwachting ... en die gaat hoger dan $2000, dan weer een retest naar beneden en pas veel later de laatste en parabolische leg up (super rhino horn) .... zo zie ik het ... :?
Vreemd dat we na een paar jaar afzonderlijk tot dezelfde TA-conclusies komen tegenwoordig.

Als we dalen naar 2015.75 toe, waarom ga je dan (ook) niet wat meer in cash ?
In cash gaan beperkt virtueel verlies, want wat nu verlies lijkt, is strakjes (na 2015) geen verlies meer (net zoiets als virtuele winst, want winst heb je pas als je de winst daadwerkelijk gepakt hebt).

Door niet te verkopen, mis ik feitelijk alleen maar rendement (persoonlijke target minimaal 6% cum YoY) over geïnvesteerd vermogen en dat kan ik goed maken door digitaal (met hefboom) short te gaan en die posities steeds maar weer te verzilveren. Wel heb ik het stuk fysiek in redelijke proporties teruggebracht, zodat ik de daaruit verkregen cash op een andere (betere) manier kan investeren.

Wist ik nu zeker dat er de komende 3-5 jaar geen enkele beweging meer zou komen, behalve een wellicht verder neerwaardse, tsjah .... dan had ik idd cash gegaan .... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt december 2013

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:Tja wat is cash ?
Euros, Dollars, Ponden, Zwiterse franken. Op sommige fora heb ik al gelezen om in Iraakse dollars of Vietnamese dong te gaan.
Vietnamese Dong / Euro crossrate dit jaar van .36 naar .34 .... dus de Dong wordt tov de Euro minder waard.
Iraakse dollars zijn Amerikaanse dollars . :shock: want Irak heeft de Dinar ->
Euro / Iraakse Dinar crossrate dit jaar van 1.51 naar 1.61 .... dus de Euro wordt meer waard dan de Dinar.

Imho wordt op sommige fora maar wat gebrald .... tenzij ze daar een glazen bol hebben die in zowel de Dinar als de Dong een positieve trendommekeer voorspelt .... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt december 2013

Post by Obi-Wan »

Indiana Jones wrote: Vietnamese Dong / Euro crossrate dit jaar van .36 naar .34 .... dus de Dong wordt tov de Euro minder waard.
Iraakse dollars zijn Amerikaanse dollars . :shock: want Irak heeft de Dinar ->
Euro / Iraakse Dinar crossrate dit jaar van 1.51 naar 1.61 .... dus de Euro wordt meer waard dan de Dinar.
Ik vind dit ook een hoop gelul toch wat de IQD en VND betreft.

De currency reset waar hij het over heeft staat er volgens mij aan te komen. Een reset tov een basket van olie, metaal, voedsel, (harde assets). Eerst met metaal en energie... vervolgens omdat dan niet iedereen mee kan gaat men er andere harde assets zoals voedsel, hardhout mineralen etc bijhalen. De productiviteit van een economie kan daarna ook nog in aanmerking genomen worden.

Link artikel

Why are the Iraqi dinar (IQD) and Vietnamese dong (VND) so Important?


There are three currencies that are way out of balance with the rest of the world; the Indonesian Rupiah is the third. While I’m not familiar with Vietnam’s full story, Iraq’s has been more center stage. Both of their currencies were devastated from their wars with the U.S. as their currencies can be purchased for 1/10th of pennies on the dollar. In 1990 when Saddam Hussein invaded Kuwait, the country was placed on economic sanctions by the U.N. They could not trade their goods on the open international market and their currency was taken off the foreign exchange. This is a U.N. Chapter 7 seven status.

On June 27th, 2013 the U.N. Security Council voted 15-0 to remove Iraq from chapter 7 and return them to chapter 6 status. Here they once again became a member of the international trading alliance, but to do so they must bring their currency back onto the foreign exchange market, meaning it must be revalued.

Today 1162 dinar will trade for $1 U.S. In 1990 before the sanctions .29 dinar would trade for $1. To reverse the trade value, in 1990, 1 dinar would trade for $3.47. Today approximately 21,100 Vietnamese dong will trade for $1 U.S. So you can see the huge imbalance. When the currency reset is backed by commodity assets those values will skyrocket and come back into balance with the rest of the world.

So Why Are the Dinar and Dong Going to be So Valuable?

Each country’s currency value will be based on the countries tradable commodity assets. Not only does Iraq have the 2nd largest oil reserves in the world, but they have huge gold mines. Many are speculating that Iraq’s dinar could become the strongest currency in the world. Their Prime Minister was recently quoted as saying, “We have billions and billions of barrels of oil to trade, but we do not even have running water.” Their country has been devastated by war and they want to rebuild. They are hungry and anxious for this reset to happen and are willing to pay handsomely for it.

For Vietnam, it’s rice, the world’s largest food commodity. Vietnam is the 2nd largest rice producer in the world, have large amounts of rubber and they have offshore oil rigs. They have been selling their rice and oil to China who has kept their currency in suppression since the war. Based on an open and free market the value of their rice and oil will explode to be on par with the rest of the world.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt december 2013

Post by Spruitje »

Obi-Wan wrote:Welke vorm ?
Contant, spaarrekeningen, overheidsobligatie, aandelen.

Misschien ben ik een doemdenker maar niks van bovenvermelde opties geeft mij een veilig gevoel.
Ik kan in dit verhaal volledig meegaan, ik heb net hetzelfde gevoel.
Misschien wat vastgoed maar dan stel je je weer bloot aan de overheid. Het belasten van inkomsten uit huuropbrengsten staat in België wellicht voor de deur. Ook een herziening van het KI (Kadastraal Inkomen) dat normaal wettelijk elke 10 jaar moest herbekeken moest worden maar tot op heden enkel maar geïndexeerd werd.

Voor onze Noorderburen: Het KI van een woning bepaalt hoeveel belasting je jaarlijks moet betalen op de woning, hoeveel "belasting" (beschrijfkosten) er moeten betaald worden bij de aankoop van de woning en of je recht hebt op bepaalde sociale voordelen.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt december 2013

Post by Indiana Jones »

Gepubliceerd:
29 december 2013 13:50

'Scherpste daling goudprijs in dertig jaar'

Goud was dit jaar een van de slechtste beleggingscategorieën. Een daling van de goudprijs van 28 procent tot circa 1200 dollar (873 euro) per troy ounce (31,1 gram) is de sterkste waardevermindering in bijna dertig jaar.

Image

Daarmee komt een einde aan een tienjarige opmars van het edelmetaal. Dat schrijft de Britse krant The Telegraph zondag.

De krant wees ter vergelijking op een stijging van de S&P 500-index met 28 procent, een winst van 13 procent voor de FTSE 100-index en een plus van 2,5 procent in termijncontracten voor Brentolie.

'Aandelen hebben de strijd dit jaar gewonnen als het gaat om beleggingsrendement'', aldus beleggingsstrateeg Ole Hansen van Saxo Bank.
Hij voorspelde vorig jaar al dat de goudprijs eind 2013 rond 1200 dollar zou staan. Volgend jaar zullen beleggers goud blijven verkopen denkt Hansen, maar hij verwacht dat de prijs niet onder 1090 dollar zal zakken.
Door: AFN
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt december 2013

Post by Rasta »

Net als de jaarlijkse nieuwjaarswensen, is Van Rompuy er ook weer bij met zijn jaarlijkse crisis is voorbij uitspraak.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt december 2013

Post by Indiana Jones »

In zekere zin heeft hij gelijk .... het eind van het begin is voorbij .... de climax moet nog beginnen ...:-(
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply