Hooimijt Januari 2014

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2014

Post by Spruitje »

doubleyou wrote:In België wordt er, naast de bedrijfsvoorheffing als belasting, ook nog 13,07% van het brutoloon afgehouden "RSZ-bijdrage" (Rijks Sociale Zekerheid).
Vandaar dat wij gemiddeld de helft van ons brutoloon afdragen. (afhankelijk van hoogte brutoloon) Eens op een bepaald niveau, voor elke bijkomende 100 € er amper 40 à 50 netto ontvangen.
Juist weet ik het niet, maar ik geloof toch dat het ergens in het half van het jaar is, dat men beweert : vanaf vandaag werken jullie dit jaar eigenlijk voor jezelf.
Onze Noorderburen kunnen hun Nederlands loon eens narekenen volgens de Belgische normen met de Partena-calculator.
Altijd leuk om eens over het hek te kijken. ;)
Wel nog rekening houden dat er jaarlijks ook nog belastingen betaald moeten worden want in geval je geen aftrekposten hebt is het quasi altijd bijbetalen.

Ps: Maak de berekening best 2x, eens met je werkelijke brutoloon en eens met 100€ bruto meer en vergelijk in beide gevallen het nettoloon. Dan zie je nog beter hoe we leeggezogen worden. ;)
En eigenlijk werkt dit de hoge (Bruto)lonen in de hand want om de werknemer 100€/mnd extra te laten verdienen moet je een veelvoud in brutoloon betalen. Bovendien moet de werkgever ook nog eens "patronale bijdrage" betalen op z'n werknemer. Ik denk dat Cavajo het nog beter kan schetsen hoe de loonvorming er in België uit ziet.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Januari 2014

Post by Rasta »

We gaan verder in Hooimijt Februari 2014
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Januari 2014

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:
Indiana Jones wrote:
Spruitje wrote:Dan mogen we in België wel niet klagen.

72,00€/j voor de mutualiteit.
25,00€/j voor de Vlaamse zorgverzekering. (vanaf 25j)
Voor de verdere aanvulling zijn er hospitalisatieverzekeringen (circa 30€-60€/m, vaak deels of volledig door de werkgever betaald), deze zorgt ervoor dat vrijwel ALLES vergoed wordt.
We mogen wel niet vergeten dat er ook een deel van de afhoudingen op de lonen naar het RIZIV (zorg) gaat.

Mensen die zwaar ziek zijn en een hospitalisatieverzekering hebben komen vaak nog op een (financieel) positief saldo. In België is er een "Maximumfactuur"(MAF). Het RIZIV limiteert de eigen bijdrage voor zieken ook terwijl dit door de hospitalisatieverzekering terug betaald wordt. Zwaar hulpbehoevenden of ouderen krijgen ook 130€/m van de Vlaamse zorgverzekering.
Op voorwaarde dat je een hospitalisatieverzekering hebt kan je dus "geld" verdienen met zwaar ziek te zijn (vaak hospitalisatie of bezoek aan de dagkliniek), al wil dat natuurlijk niemand, dat spreekt voor zich.
Dat is bij jullie dus 72+25+ max.60 = € 157
Bij ons is dat (in mijn geval geheel afgesloten via grote werkgever) = 130 met een eigen risico van 360, wat dus neerkomt op 130 + (360/12) = € 160
Die 60€ is maandelijks en is nog héél ruim genomen (bereken zelf 'n doorsnee maandelijkse bijdrage: ik kom hier op 16€/maand uit mocht ik mij NU laten aansluiten) Ik persoonlijk heb er een (full-option) via m'n werkgever en het volledige plaatje kost daar zo'n 15€/m en dit komt omdat ik al héél lang ben aangesloten. Hoe hoger de startleeftijd hoe hoger het maandelijkse bedrag.
Dus: 72+25+(60*12)=1.597€/jaar (groen = vrijblijvend)
Ikzelf zit aan: 72+25+(15*12)=697€/j + daar komt wel nog bij dat je via je loon 'n afhouding hebt die deels doorgestort wordt naar de pensioenen en de zorg. Vandaar dat wij zo'n hoge loonbelasting hebben.
Bij ons is dit OOK maandelijks en ik ben al op jonge leeftijd gestart, waardoor ik thans minimaal toch aan de € 1.920 / jaar zit (basispolis+ aanvullende verz.+eigen risico). Daarvoor ontvang ik vrijwel dezelfde "zorg" als een dakloze, want daar maakt Nederland geen verschil in en als het erop aankomt krijgt die dakloze dus vrijwel alle zorghulp die hij nodig heeft en betaalt de overheid, ook al heeft hij geen premies betaald. Daar bovenop komen dan nog eens de bedragen die aan een maximum vergoeding gebonden zijn en dáárbovenop komt dan nog eens de werkgeversbijdrage á 5-7% inkomensafhankelijke zorgbijdrage over het bruto jaarloon (die een gepensioneerde zelf moet vergoeden) ..... imo een piramidespel .... :roll:
p.s. dan heb ik het bovenstaand dus ALLEEN nog over de zorgkosten heh ...
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply