Hooimijt april 2014

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt april 2014

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote:
poster op Politics.be
Hyperinflatie is er inderdaad niet gekomen !
Hier heeft de kerel een punt.

Uitstel van executie, hier heeft Brecht een punt.

Hoelang uitstel ?

Veel langer dan wij voor mogelijk houden.

2026 zal een fantastisch goudjaar zijn.
:)
Kijk ik er op een goede vrijdag met het verstand van een 'krekel' naar (iets dat wel bij mij past. ;) ), dan zou ik zeggen:

1) deflatie = zij die geld hebben, geven het niet uit en zij die er te weinig van hebben, willen het graag maar krijgen het lastig of zelfs niet. Ergo: de vraag naar geld is groter dan het aanbod, geld wordt meer waard en goederen worden in principe minder waard. Als dan de overheid een sociaal marxisme ten toon spreidt die gefund moet worden met giga veel belasting geld, dan blijven goederen vanwege de toenemende belastingen in principe duur (worden niet goedkoper) , stijgt de vraag naar geld (geld dat niet in productie komt) , neemt de economische productie af ..... wat leidt tot een almaar groter wordende economische depressie. Een gebed zonder end vanwege te hoge overheids uitgaven en daardoor almaar hogere belastingen en dus nóg meer deflatie.

2) inflatie = zij die geld hebben, geven het uit en zij die er te weinig van hebben kunnen het (tijdelijk) lenen. Ergo: er is steeds meer geld beschikbaar om op goederen te bieden, dus die stijgen in prijs. Alles gebaseerd op de verwachting dat de economische groei lineair is en je dus beter nu kunt kopen & investeren (ook overheden lenen dan meer en krijgen ook automatisch meer belastinggeld binnen vanwege de economische groei ... maar altijd te weinig omdat de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten) dan strakjes. Dat kan tot oververhitting leiden, want de groei in nooit lineair. Door de combinatie afnemende economische groei en te grote geld-beschikbaarheid kan de inflatie dan fors stijgen en zal de CB er alles aan moeten doen om de geldhoeveelheid te verkrappen. Overheden moeten dan bezuinigen, maar dat kunnen ze niet.

hyperinflatie = simpelweg het verlies van vertrouwen in de overheid, zonder dat er een alternatief is voor een andere- betere overheid. Iemand die je niet vertrouwt (omdat die veel te veel geld uitgeeft en niet doet wat'ie belooft) doe je nu eenmaal geen zaken mee. Gevolg is dat dit geld binnen de kortste keren niets meer waard is.

Kijk ik op deze goede vrijdag dan naar bovenstaande fenomenen, dan acht ik het risico op hyperinflatie in situatie 1) als zeer groot en in situatie 2) als veel kleiner. Niet zo gek dus dat overheden over deflatie veel krampachtiger doen dan over inflatie. :)

En dan nog de menselijke geest. De mens wil altijd het beste voor zichzelf & familie, kan niet alles zelf verbouwen & maken, dus zal graag ruilen .... liefst met een universeel ruilmiddel dat in ruime mate voorhanden is, in een zo'n groot mogelijk gebied wordt geaccepteerd, tot in kleine partjes is te verdelen, maar ook weer niet teveel anders accepteert men dit niet als goed ruilmiddel. Geen enkele grondstof voldoet, goud is er veel te weinig, aluminium weer te veel etc. Aangezien de leider bepaalt (= lees: het volk erop stuurt) wat het ruilmiddel wordt, maken de leiders dit het liefst zelf ... ze houden dus zelf het copyright en houden daardoor macht (valuta). Ziedaar: de waarde van een bepaalde valuta in het geld(gebruik) is niet zozeer afhankelijk van de economie van die valuta of de hoeveelheid ervan, maar juist WEL van de Macht van het land die de valuta uitgeeft.

Alle valuta kunnen hyperinflateren, maar de ergste hyperinflatie die je kunt hebben, is hyperinflatie van de valuta die feitelijk iedereen op de wereld gebruikt.
Hyperinflateert de valuta van een land, dan gebruikt men de valuta van het land ernaast (in Oost Ukraïne liever Russische Roebel dan Ukraïnse Grivna) .... of liever nog, de valuta die feitelijk overal geaccepteerd wordt ..... de zogenaamde Wereld Valuta . ;) Hiermee is iets bijzonders aan de hand, want dáár waar alle andere valuta's gebonden zijn aan het vertrouwen in een land, is die Wereld Valuta veel meer gebonden aan het vertrouwen dat iedereen op de wereld die valuta accepteert. Zolang het uitgevende land nog maar iets van macht uitstraalt (ook al is de rest in dat land een puinhoop), zal men deze valuta blijven accepteren. Niet omdat iedereen het zo graag wil, maar gewoon omdat er niets beters voor handen is.
De Romeinse munt is 600 jaar lang overal in het Romeinse Rijk, maar ook de periferie tot ver in de omtrek, geaccepteerd. Zelfs toen de Romeinse senatoren rollebollend met elkaar over straat vlogen en de Romeinse economie een rokende puinhoop begon te worden en het Romeinse Rijk in grootte nog maar 1/10 was van het Rijk in de gloriedagen. Zelfs toen Rome niet meer in staat was om genoeg dinari en sestertiën te maken, want in India bijvoorbeeld zijn namaken gevonden die geen vervalsingen waren, maar blijkens de boeken officiële munten. Er was te weinig in India, Rome scheepte niet meer af, dus sloegen ze deze munten maar zelf omdat er in de diverse Indiase eigen landsmunten te weinig vertrouwen was.
T'is dat geld nu digitaal is, maar was dat niet zo en het was in de VS zo'n zooitje geworden dat er tijdelijk geen president meer was, de werkloosheid op 40% stond etc. dan zou bijvoorbeeld Zimbabwe zelf maar Amerikaanse dollars gaan maken omdat in de Zim$ te weinig vertrouwen is.
Dáárom noemt men de USD dan ook een Reserve Currency by Default (i.p.v. by choice).

Wat nu als het vertrouwen in de dollar valt ?
Wederom een inkijkje in de geschiedenis. Toen het vertrouwen in Rome definitief tot een einde was gekomen (de macht van het rijk was verdwenen), hyperinflateerde de Romeinse munt.
Aangezien er geen vervanger voor de dinarus was, maar wel lokale munten genoeg en ook ruim voldoende goud voorhanden was, zou je denken .... :D . Echter niets was minder waar :| . Men ging over tot ruilhandel :!:
Honderden jaren zelfs, we noemen ze de Donkere eeuwen (Dark Ages). In Ierland was het ruilmiddel 'geroofde jonge vrouwen' (ik verzin dit niet zelf, het staat zo in de boeken). Er werd dus vele eeuwen lang met van alles geruild en ondanks ruim voldoende beschikbaar goud voor de toenmalige bevolking, werd dit NIET de standaard.

Kijk ik op deze goede vrijdag dan naar bovenstaande fenomenen t.a.v. de Wereldvaluta, dan acht ik het risico dat de dollar hyperinflateert heel klein en als die dat doet, doet'ie het pas als de Euro al volledig is weggespoeld (hoeveel militaire macht heeft de EU, hoeveel trekt China en Rusland zich ervan aan etc. de VS is in slagkracht nog steeds véééél machtiger). Is er dan geen vervanger, maak dan je borst maar nat want dan komen de Dark Ages 2.0 . Bijzonder dus, dat goldbugs zich nog steeds zo druk maken over de dollar en zo krampachtig doen dan over dollar inflatie. :) ;)

Goud zal komende jaren de bull hervatten, daarna weer corrigeren en ... (zoals met bijna alle andere commodities) daarna nog één keer pieken om vervolgens weer 10-tallen jaren op een lager niveau te gaan dobberen. Zal wel hoger zijn dan $100 / troy ounce en afhankelijk van mogelijke devaluatie in de dollar (als men dat nodig acht) of van de mogelijke weging van een Nieuwe digitale Wereld (D.W.) valuta een andere basisprijs krijgen, net zoals alle andere commodities.

Image
Last edited by Indiana Jones on 18 Apr 2014, 15:50, edited 1 time in total.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt april 2014

Post by Indiana Jones »

Socrates will Analyze your Portfolio

Zie & beluister vooral het filmpje in deze link :mrgreen:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt april 2014

Post by Spruitje »

Indy wrote:...Goud zal komende jaren de bull hervatten, daarna weer corrigeren en ... (zoals met bijna alle andere commodities) daarna nog één keer pieken om vervolgens weer 10-tallen jaren op een lager niveau te gaan dobberen...
Bedoel je de wave 2015-2016 richting 2020, een correctie om dan vervolgens richting 2032 te gaan toppen en dan weer de dieperik in om dan in 2062 de maximale KK te bereiken? (zoals Armstrong het aangeeft)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt april 2014

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:
Indy wrote:...Goud zal komende jaren de bull hervatten, daarna weer corrigeren en ... (zoals met bijna alle andere commodities) daarna nog één keer pieken om vervolgens weer 10-tallen jaren op een lager niveau te gaan dobberen...
Bedoel je de wave 2015-2016 richting 2020, een correctie om dan vervolgens richting 2032 te gaan toppen en dan weer de dieperik in om dan in 2062 de maximale KK te bereiken? (zoals Armstrong het aangeeft)
Ja .... die 2062 ga ikzelf alleen niet meer meemaken vanwege ouderdom tenzij ik net zo oud wordt als Methusalem maar dat zit er denk ik niet in .. :?
De 'near-term high after 2016' los ik een majeur deel van het fysiek en tegen 2032 (als ik dan nog leef) de rest .... daarna zal wel snel het vlammetje uitgaan bij mij want dan ben ik al een eind in de 80 en heb het dan vanwege mijn tegen die tijd karige pensioentje en onbetaalbaar geworden zorg, hard nodig denk ik ... :)

Ik was het stukje van Armstrong vergeten, maar ga dit nu bewaren in mijn favo's ... thanks .. :D
Grappig dat Martin schrijft:" Inflation means down and deflation means up for whatever is “money” at that time" wat betekent dat we nog een forse deflatoire weg te gaan hebben .... een depressieve weg zelfs (groter dan de depressie in de jaren '30 van de vorige eeuw).
Dat past dan weer aardig in het stukje wat ik hier eerder vandaag schreef omtrent overheden die door hun geld tekort, ons van deflatie naar depressie brengen. Ze absorberen per jaar steeds meer geld in omloop dmv belastingen en DAT is één van de redenen waarom we voorlopig geen gierende inflatie krijgen ... wel steeds meer deflatie.
Het grote geld trekt zich meer-en-meer terug uit het bedrijfsleven (betekent nóg meer werkeloosheid) en investeert in de bekende A-merken, waaronder zeer gewilde en dure huizen- kunst en antiek, dat komende decennia al maar duurder gaat worden. Goud pikt daar een graantje van mee, maar speelt daarin NIET de hoofdrol ;)
Tegen 2062 of zoveel eerder zullen de hyperinflaties zo links en rechts wel gaan losbarsten, want tegen die tijd zal het vertrouwen in overheden (en het geld dat ze drukken) naar '0' gereduceerd zijn en zullen ze de grip op het volk (die ze tot dan toe nog hadden dmv justitie & politie & leger) wel kwijt zijn. Ben wel blij dat ik DAT niet meer mee hoef te maken ... :o
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
cor
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2012, 10:59

Re: Hooimijt april 2014

Post by cor »

Bedoel je nu dat Armstrong aan 't voorspellen is wat er in 2062 gaat gebeuren? :shock:
Dat kun je toch niet ernstig nemen!
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt april 2014

Post by Indiana Jones »

cor wrote:Bedoel je nu dat Armstrong aan 't voorspellen is wat er in 2062 gaat gebeuren? :shock:
Dat kun je toch niet ernstig nemen!
Het grootste misverstand over Armstrong is dat hij fundamentele & technisch analytische voorspellingen doet, net zoals alle anderen in de markt. Hij doet dat namelijk NIET. :!:
Sterker nog, hij schrijft soms marktvoorspellingen op zijn website die totaal tegen zijn EIGEN GEVOEL ingaan en die hem, als door de wol geverfd voormalig handelaar, totaal ONLOGISCH lijken en bijna HAAKS staan op wat hij zelf denkt en wat de marktvoorspellers denken.

Armstrong heeft sinds de jaren '80 vorige eeuw computersoftware ontworpen, die volgestopt met allemaal HARDE data over politiek, alle markten, geldstromen etc.etc. en hoe verfijnder zijn systeem EN de automatisering werd, deste beter ging zijn systeem voorspellingen maken. Het systeem 'Socrates' voorspelde de goud-low in 1998, de goud-bull erna, de piek in 2011, de correctie erna etc. maar niet alleen goud, ook de DJI, de S&P, de FTSE etc.etc.

Dikwijls is hem de vraag gesteld, of het systeem wel zou blijven functioneren als iedereen de waarde ervan in zou gaan zien en precies zou gaan doen wat het voorspelt. Het antwoord van Martin is altijd hetzelfde: de meeste mensen zijn eigenwijs, herhalen hun fouten en de jeugd denk het altijd beter te weten en wil alles liever zelf ontdekken .... een waarheid als een koe. Ook overheden vervallen al eeuwen lang in dezelfde fouten, terwijl je zou denken dat ze inmiddels beter zouden moeten weten. DAAROM zal slechts een minderheid 'Socrates/s' adviezen volgen en zal de rest de ene keer geluk en de andere keer pech hebben, ergo: puur menselijk gedrag wat blijkt cyclisch te zijn en juist DAAROP is Martin/s systeem gebouwd -> cycli. :!:
April 16, 2014 by Martin Armstrong : NOBODY can be 100% all the time and NOBODY can purge all bias or presumption. It is a hard thing to do. People have come to our conferences NOT to hear my personal opinion, but to hear what the computer has concluded. This has been a journey that we are all part of. There were people attending this 2014 conference who had been at the 1987 conferences the weekend of the Crash. They confirmed I stood there after electing a set of Double Weekly Bearish Reversals at 286.10 with absolutely nothing there until the next reversal at 181.30. I was desperately trying to find some support between the two levels even technically, yet I could not. They asked what now? I simply stated the reality. The market should drop to 180 in two days based upon time and price. It did. Then I said the low was in place because it bottomed precisely the day of the ECM and that new highs would be seen by 1989. That happened. The same forecast was made in 2011 that we should see new highs going into 2014. That too has unfolded. These were NOT my personal opinion.

While those forecasts have been widely reported over the years, they have been reported as if I was some sort of brilliant genius whose knowledge or opinion was better than everyone else. This is the way the analytic community operates – one opinion against another. The reality was nothing of the sort. People attend to hear the COMPUTER - NOT ME! Nobody can forecast a market from personal opinion consistently for 30 years. I have found that the harder it was for me to believe in a forecast the higher the probability it was correct. Why? Because I do not care who we are or how much experience we have as an individual, we are still plagued by human emotions that can be bullish or bearish. OPINION cannot be consistent.
Computer v Man
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt april 2014

Post by Spruitje »

Bankdirecteur wordt op de straat afgemaakt in Visé.

De slachtoffers zijn een 9-jarige jongen, de 37-jarige Benoït Philippens, die uitbater is van een bankkantoor in Ans, en zijn eveneens 37-jarige vrouw Carol Haid, de meter van de jongen. Over dader(s) en motief van de drievoudige moord tast het gerecht nog in het duister.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2581
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt april 2014

Post by Spruitje »

Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt april 2014

Post by Paul »

cor wrote:Bedoel je nu dat Armstrong aan 't voorspellen is wat er in 2062 gaat gebeuren? :shock:
Dat kun je toch niet ernstig nemen!
en hoe !!!

De enige die je serieus kunt nemen
de rest mag je vergeten
"Taxes are a barbaric relic of the past"
MatrixView
Posts: 21
Joined: 12 Dec 2013, 22:49

Re: Hooimijt april 2014

Post by MatrixView »

Paul wrote:
cor wrote:Bedoel je nu dat Armstrong aan 't voorspellen is wat er in 2062 gaat gebeuren? :shock:
Dat kun je toch niet ernstig nemen!
en hoe !!!

De enige die je serieus kunt nemen
de rest mag je vergeten
Goedenavond hier tezamen,

Hmm, hoevaak wij mensen ons toch achter bepaalde andere mensen/ideologiëen/systemen geschaard hebben en zwoeren dat dit DE weg was... :?

Al een aantal jaren probeer ik op eigen-wijze het macro-economische nieuws te volgen en lees daarin de uitspraken, collumns en voorspellingen van allerlei verschillende kopstukken als Paul Krugman, Joseph Stiglitz, Bernard Lietaer, James Rickards, Fofoa, Steve Keen, Taleb, Roubini, Fekete, ....Austrian-schooled, Keynesians, monetaristen, greenbackers, daytraders, turtle-traders, goldbuggers, futuristen, etc...

Ze hebben allen een hoop te vertellen, waarbij ze (afhankelijk van het onderwerp) regelmatig scoren en dan weer de plank volledig misslaan. Economie is duidelijk geen hard-science. Maar goed, zelfs in de harde wetenschappen als wis/schei/natuurkunde kunnen de "groten" het vaak niet eens worden... go figure! :roll:

Wat me bij Armstrong wel aanstaat is het principe van: het "emotieloze" systeem wat op basis van een set parameters/variabelen een voorspelling/check doet. Een claim die menig top-trader zich ook voorwent. De vraag blijft uiteraard of alle (menselijk) GEKOZEN parameters/formules afdoende zijn voor een juiste benadering van de werkelijkheid. Ik twijfel ernstig.

Een andere naam die ik de laatste tijd veelal voorbij zie komen is Mike Stathis. Net als bij Armstrong is er een (relatief) kleine groep "ingewijden" die zweren bij de beste man. Ook hij verkoopt zijn kennis via nieuwsbrieven en collumns onder het mom van "alle andere experts zijn minkukels" ("zelfs" Armstrong moet het bij hem ontgelden)

In het verleden heb ik vele interesses en hun subculturen op de voet gevolgd. Absoluut leerzaam, maar één ding werd mij altijd weer duidelijk: de grote verscheidenheid aan "experts" waar horden mensen achteraan lopen... :)
Post Reply