Alternatieve currencies

Dutch language haystack
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Alternatieve currencies

Post by Indiana Jones »

@Rasta .... (of een ander forumlid) .... een vraagje met inleiding:

1) Al lezende, krijg ik sterk de indruk dat, met name sinds vorig jaar, zich steeds meer professionele partijen
met bitcoin zijn gaan bemoeien. Blythe Masters om er maar één te noemen, maar daarnaast nog veel meer
snelle dames en heren, variërend van voormalig toezichthouders (het moet dus lucratiever zijn dan hun vorige
goedbetaalde baan) tot aan wizz kids (die zich hiervoor scheel verdienden aan de derivatenhandel) tot aan banken toe.

2) Met name sinds begin dit jaar loopt de prijs van bitcoins fors op

3) Ik lees dat de BTC blockchain zo is ingericht dat een transactie pas doorgevoerd wordt, nadat die door meerdere
participanten in de chain is geverifieerd

4) met dat verifiëren kun je stukjes bitcoin (provisie die het BTC systeem zelf genereert) verdienen, wat ze 'bitcoin minen' noemen.
Op die manier worden nieuwe bitcoins gecreëerd.

5) dat verifiëren kost capaciteit ... zowel computercapaciteit alsmede elektriciteit , waardoor de kosten zo hoog
op kunnen lopen, dat het grootschalig 'minen' enorm veel investering kost en de facto navenant nauwelijks wat oplevert

Nu de vraag:

-Kan het wellicht zo zijn, dat partijen in de blockchain (zie punt 1) fake transacties creëren, waarbij ze slim- en eindeloos
met supercomputers kleine bedragen heen- en weer gaan boeken, waardoor ze het normale vraag/aanbod systeem verstoren en op die manier een overvraag creëren ?

-Immers, door overvraag loopt de prijs op en kun je dmv manipulatie de prijs dusdanig ver op laten lopen, dat het 'minen'
een lucratieve zaak wordt!
-Blythe Masters deed dat, in haar tijd dat ze nog voor JP Morgan werkte, ondermeer met olie en goud/zilver.
Dat leverde igv goud/zilver geen participaties op, maar wel enorm profijt van digitaal shorten- tijdig weer long gaan,
zonder één gram van het metaal in port te hebben ;-)

-NIET de goldbugs, maar juist de bankiers stimuleerden op die manier via de Comex de goudprijs en uiteraard haakten
steeds meer beleggers aan vanwege de gestegen prijzen, die -door dat aanhaken- tot in het oneindige leken te kunnen gaan.
Door mediamanipulatie en slimme TA technieken in die supercomputers, wisten deze wizzkid_partijen precies wanneer ze short konden gaan en zag je de goud/zilverprijs dikwijls onverklaarbaar duikelen en/of oplopen, wisten ze deze markten zelfs op een gegeven moment zover uit te putten dat hele meutes van de precious af wilden en de grote daling na 2011 inzette.
-Ik kan me zomaar voorstellen, dat in de wetenschap dat in December dit jaar de futuremarkt in BTC een feit zou worden ....
goedgekeurd door de autoriteiten .... men vanaf begin dit jaar alvast een flinke investering heeft gedaan, waarbij het 'minen'
wellicht in eerste instantie zelfs verlieslatend geweest is, maar de prijs zo is verstoord (=lees opgelopen) dat het zeker de moeite loont om in de futuremarkt die per December 2017 ontstond flink te gaan shorten en daarna in split_second technisch weer long te gaan.
Dat creëert dan veel volatiliteit onder, in eerste instantie oplopende prijzen, maar kan de prijs ook zomaar van instorten.

BTC wordt sinds een week via de Chicago futuremarkt verhandeld, precies hetzelfde platform als waar 'digitaal'goud op verhandeld wordt
.... dus kán BTC oplopen naar 40K, of 100K (werd 5 jaar geleden ook voor goud voorspeld, maar die haalde dat niet;-))
Maar kán het ook zomaar afstorten naar 12K of zelfs lager, terwijl alle beleggers erin met de tranen in hun ogen en slapeloze nachten naar de krach zitten te kijken, terwijl de wizzkids aan de champagne zitten. (cfr.gold 2011)
Kijk je naar de BTC prijs, dan zie je de echte explosie pas vanaf medio November plaats vinden ... toen insiders zoals Blythe al wisten dat er goedkeuring voor de Chicago futures markt zat aan te komen ... kan bijna geen toeval meer zijn, toch.!
Wat je in de media leest is niet van belang. T'gaat er imho om, wat er zich behind the curtain afspeelt :-)

Wat is jullie mening ??
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Alternatieve currencies

Post by Rasta »

Even mijn versimpelde versie. Digitale valuta hebben een reeks van blokken met nummers waar transacties in gaan vallen. Deze basisblokken moeten worden doorgerekend, en koste veel tijd/computerkracht. Dit is enkel de basis opzet, en zijn de "valuta". In het begin (1 blok uitrekenen) kost zeg maar 1 dag rekenen, maar dan heb je het eerste blok en dus 100% van de uitstaande valuta gemaakt. Het volgende blok kost hetzelfde aan rekenkracht, maar levert maar de helft op. Als je nu een bitcoin zou willen maken, maak je het miljoenste blok. Ja, de koers kan wel hoog zijn, maar het is maar 1 miljoenste van de totale uitstaande valuta.

En als je dan transacties gaat doen, worden de transacties gedaan door de (delen van) blokken te verhandelen. De blokken verkoop je aan elkaar, dus de handtekeningen van de blokken staan vermeld (zeg transactiebon). Hoe vaker vermelding wordt gedaan van deze transactiebon, hoe waarschijnlijker dat de transactie ook legitiem is. In theorie kan men een transactiebon vervalsen, maar veel mensen gaan dan niet met het blok verder, waardoor het aantal vermeldingen van de (mogelijk frauduleuze) transactiebon beperkt blijft.

Loont het om nu in te stappen in het bitcoin minen? Nee, om de hierboven vermelde reden. Dan ben je 10 jaar te laat. Andere reden is dat als je nu de Rastacoin begint, dan ben je de eerste en heb je de beste startpositie. Bovendien kan iedereen zijn eigen valuta maken - dat is juist de kracht. Als de één niet meer voldoet of wordt vertrouwd, dan ga je zo verder met een andere digitale munt. Staar je dus vooral niet blind op de bitcoin. Dat is er slechts een. Anderen zijn net zo goed.

Waarom stappen al die huizen er dan in? Simpel: handel. Alles wat ze aan marges kunnen afromen is hun winst. Plus alle afgeleide producten die je aan kunt smeren (derivaten, verzekeringen, etc.). Dat is al eens gedaan in andere markten, en ... daar is vast behoefte aan op zo'n nieuwe markt (sarcastisch bedoeld, ze waren niet nodig op de oude markt, en niet op de nieuwe markt).
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Alternatieve currencies

Post by Indiana Jones »

Helder ....

Maar, zit ik er zover naast om te denken dat de huidige cryptocurrency markt en met name bitcoin
ergens het midden houdt tussen de 1) gold_hype (2005/2011) en de 2) internet_hype (1997/2000)

Immers,
1) hoe hoger de prijzen, hoe meer mensen erover praten ... in geval btc heeft momenteel bijna iedereen het erover
en hoor je prijzen van 40K tot 100K voor een btc .... dat was tijdens de goudhype niet anders op diverse fora :lol:
2) het fenomeen is nieuw en iedereen wil het .... in geval de internet hype, wilde iedereen aandelen in internet bedrijven
en hoe meer bedrijven erbij kwamen, hoe meer beleggers het trok, totdat de zeepbel barstte. Zie je met cryptocurrency nu
ook gebeuren ... met de dag komt er wel een nieuwe bij ... maar zoals uit bovenstaand zeer recent filmpje blijkt, over de ($10 pizza die dmv BTC betaling feitelijk $76,- kost) ... is het als betaalmiddel een hele dure grap dus onzinnige valuta geworden.
staat de currency nog helemaal buiten de goederenmarkt (zoals de internetbedrijven in den beginne eigenlijk ook veel teveel
buiten de bedrijvenmarkt stonden). Duidt dus op iets met zeker! potentie voor de toekomst, dat op de huidige manier niet werkt
en als store of value (SOV) momenteel bijzonder risicovol is 8-)

Blockchain vind ik wel een verdraaid mooie techniek die toekomst heeft voor véél meer dan alleen crypto munten :idea:

Denk niet dat de BTC waardeloos wordt, maar als beleggingsinstrument zie ik prijssteunen op de $1.000; de $4.500 en de $6.500
Weerstanden op de 20K en 50K .... en niemand kan nu voorspellen hoe hoog, maar als het klapt dan kunnen de steunen zo maar in zicht komen.

Ik ga tzt dus wel een wallet aanschaffen voor een paar tientjes, gewoon om te zien hoe het werkt .... maar in beleggen ;) nope ... itt bitcoin heeft goud cq zilver toch een heel andere waarde omdat het naast SOV ook een gewild fysiek precious metal is en blijft.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Alternatieve currencies

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote: 17 Dec 2017, 16:35 als je nu de Rastacoin begint, dan ben je de eerste en heb je de beste startpositie.
Crypto Coin Charts
RastaCoin
Current price $ 0.00
https://cryptocoincharts.info/coins/show/rasta

jij ? ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Alternatieve currencies

Post by Rasta »

Indiana Jones wrote: 18 Dec 2017, 08:04
Rasta wrote: 17 Dec 2017, 16:35 als je nu de Rastacoin begint, dan ben je de eerste en heb je de beste startpositie.
Crypto Coin Charts
RastaCoin
Current price $ 0.00
https://cryptocoincharts.info/coins/show/rasta

jij ? ;)
Ik zou het willen, maar dit is niet mijn krediet. Wel mooi dat hij bestaat :D
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Alternatieve currencies

Post by Indiana Jones »

Grappig heh :D
De cryptovaluta's schieten als kolen uit de grond en dan te weten dat het gros nog niet goedgekeurd is door de autoriteiten
(wat met Bitcoin en bv Ethereum al wel het geval is) en sommige crypto's simpelweg al zijn afgekeurd.
Dat zie je er niet aan af op het internet .... behalve dan: koop nu, het kost slechts $ 0.0005 en vorige maand kostte het nog $ 0.0001 ... dus 5 keer over de kop. Ja, denk ik dan, die 5 keer is voor degene die de crypto gecreëerd heeft .... de rest moet nog maar zien of de munt blijft leven
(een ponzi dus) 8-)

================================

't schijnt overigens, dat ze in landen met hyperinflatie, de bitcoin toch wel als betaalmiddel gebruiken
(bitcoin als entiteit lijkt de microsoft uit de .com tijd) .... de prijs die ervoor betaald moet worden is weer een ander verhaal:
Venezuelans seeing bitcoin boom as survival, not speculation

================================

Blockchain draait al zo'n 8 jaar met bitcoin, is een boekhouding op zichzelf en nog geen hacker heeft transacties kunnen manipuleren
terwijl ze dat nog steeds 24/7 aan het proberen zijn. Toch wel de kracht van blockchain.
Nadeel ... als je de standaard applicatie wilt downloaden, download je dus de hele boekhouding vanaf de eerste BTC transactie
heb je op dit moment al minimaal 100-150 gigabyte op je harde schijf nodig en duurt het +/- 24h voordat alles gedownload is.
Wil je vervolgens ook 'minen' (in het proces opgenomen worden om transacties goed te keuren -wat het programma zelf doet-) dan
verbruik je voor een vermogen aan electriciteit en staat je computer de ganse dag te stampen. De 'miningvergoeding' weegt dan idd niet
meer op tegen de kosten die je maakt.
Je kunt dan wel bij een bedrijf computer ruimte inhuren, maar de kosten daarvan wegen ook niet tegen de vergoeding op.
Tenzij je in een land zit (China bv) waar de electriciteit niet zo duur is.

================================

Toch ontstaat er wel steeds meer interesse in de blockchain tech. want je kunt er veel meer mee dan crypto valuta en ....
je zit meteen buiten elk standaard systeem, waarmee de eigenaren dikwijls rommelen:

Guts.tickets blockchain/administreert kaartjes, zoals: stadion-, concert-, festival-, theaterkaartjes

Sia.tech blockchain/administeert distributed cloud computing
(een toekomstige concurrent van Amazon, Google en Microsoft ?)

====================================

Dan is het beter voor BTC alleen een 'wallet' te downloaden en de aan-verkoop ervan te laten afhandelen via een bedrijf als het in Amsterdam gevestigde:
Bitonic
Maar tsjah ... daar betaal je dan weer provisie voor iedere transactie :?

Maar geen zin om er meer dan enkele 10-tjes in te stoppen en zeker geen zin in hoge electriciteitsrekeningen en/of stampende computers.
Ga er in Europa ook niks mee kopen, want de provisies die bedrijven over iedere transacties rekenen, zijn zo hoog dat een bakkie koffie opeens van
€ 3.50 naar (vanuit BTC omgerekend) € 7.50 gaat en daarvoor is bitcoin niet ontworpen natuurlijk.

Voorlopig lijkt het een beetje op een 'tulpenbollen manie' . Iedere transactie duurt rete_lang ivm de bewuste trage verwerking per block in de chain en als er op een gegeven moment meerdere mensen naar de uitgang hollen, raakt die door de trage verwerking binnen de kortste keren verstopt en rollen de verkopers over elkaar heen. Een tijdelijke blokkade van de notering (zoals b.v. aandelenbeurzen en zelfs goud/zilver wél hanteren) die kennen de cryptovaluta's niet .... dan kan $19.000 binnen een dag veranderen in $1.900 ? :o
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Alternatieve currencies

Post by Indiana Jones »

Ik wil het gewoon begrijpen en in praktijk eens uitproberen.
Weet ook niet of alles dat ik schrijf juist is .... dus gaarne correctie op hetgeen ik verkeerd zie.

Het begint vanaf de vorige pagina van deze thread een beetje op Indy's Crypto Trail te lijken,
maar net als Another's Goldtrail, is het wel een spannende reis teneinde een vinger ergens achter te krijgen
waar momenteel iedereen over spreekt en ... als ik zo in mijn eigen omgeving kijk, het gros niet snapt waarover het eigenlijk gaat.
Eerlijk gezegd, snapte ik het ook niet ... maar begin het nu een beetje te begrijpen :)
Attachments
SphericalThoseAtlanticsharpnosepuffer-max-1mb.gif
SphericalThoseAtlanticsharpnosepuffer-max-1mb.gif (171.11 KiB) Viewed 10474 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Alternatieve currencies

Post by doubleyou »

Simplistisch gesteld.

Ik kan alleen zeggen dat ik er (BTC) geen had, en geen zal hebben.
Het valt niet te ontkennen dat er individuen en groepen zijn die aan de Bitcoin veel verdiend hebben.
Die mensen hebben cash gemaakt van gebakken lucht.
Of degenen die er nu nog instappen nog aan zullen verdienen ?
Kan zijn, maar zou wel eens dik kunnen tegenvallen.
Waar stopt het ? Niemand die het weet.
Alleen, als je simpelweg de grafiek bekijkt op maximum tijd (ocharme nog geen 10 jaren), en je ziet die loodrechte lijn aan de rechterkant, dan weet je gewoon dat die terug naar beneden zal komen.
https://finance.yahoo.com/quote/BTC-USD?p=BTC-USD

De toekomst zal het uitwijzen.
Deze digitale versie van een munt heeft NIETS meer met de tastbare realiteit te maken.
En dus geen spek voor mijne bek.
Ik zal er nooit rijk mee worden, maar ik ga nog werken voor mijn geld ;)

De G20 zal het bij zijn volgende bijeenkomst hebben over regulering van de bitcoin.
De Duitse minister van financiën heeft zich aangesloten bij een initiatief van zijn Franse ambtgenoot om het onderwerp te bespreken.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Alternatieve currencies

Post by Leo3.14 »

Ik vind die benadering van Indy wel wijs : klein bedragske insteken om te weten hoe het werkt.
Ga mijn jeugd eens proberen in 't werk te steken.
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Alternatieve currencies

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote: 19 Dec 2017, 09:30 Ik vind die benadering van Indy wel wijs : klein bedragske insteken om te weten hoe het werkt.
Ga mijn jeugd eens proberen in 't werk te steken.
Kun je ze voor de gedane arbeid belonen met een zilveren muntje en de mededeling
"kijk, dat is mijn alternative currency .... geen 0-lletjes en 1-tjes .... maar gecodeerd met 999.9" :lol:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply