Hooimijt november 2014

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt november 2014

Post by doubleyou »

Indy,
Van de hand van een landgenoot van jou...een ondertussen BN-er
http://seekingalpha.com/article/2715985 ... -like-1968

Iemand die nu nog zijn kostbare fysiek van de hand doet is "olie"dom ;)
hebben is hebben, en op een bepaald moment, is krijgen de kunst :roll:
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Hooimijt november 2014

Post by Ben2 »

"Wat vinden jullie van volgende redenering? Ik heb ze van forumpolitics.:



""""""""Goudverkopen door regeringen, in ton:
1997 326
1998 363
1999 477
2000 479
2001 520
2002 547
2003 620
2004 479
2005 663
2006 365
2007 484
2008 235
(gemiddelde over de periode: 463 ton goud verkocht op jaarbasis)
2009 34
2010 -77
(overgangsperiode van verkopen naar kopen)
2011 -455
2012 -544.1
2013 -409.3
(gemiddelde over de periode: 469.5 ton goud gekocht op jaarbasis)
2014Q12 -242.1

In het licht van bovenstaande cijfers (Thomson Reuters), wat betekent die 400 ton verkoopslimiet?
De regeringen kochten op jaarbasis na 2010 evenveel bij als ze op jaarbasis verkochten voor 2009.

Neem nu het Washington Agreement on Gold in september 1999, een zogenaamd "gentlemens agreement" tussen regeringen, waar ze zogezegd beweerden de goudmarkt niet te willen verstoren door zichzelf verkooplimieten op te leggen. Echter, die verkooplimiet was gewoon hun "gewone" verkoop. Met andere woorden: er veranderde gewoon niks, en de volgende 10 jaar verkochten ze gewoon verder zoals ze bezig waren. Een tekenend element is dat spijts deze overeenkomst een VS evenement was, eigenlijk het louter EU regeringen waren die als "gentlemen overeenkwamen".

En toen de gevolgen van hun economische plandiefstal steeds erger werden, en uiteindelijk leidde tot de 2008 crisis, de Great Recession en de verdere wereldwijde schokken, werden die goudverkooplimieten zelfs helemaal irrelevant, want hoe gek is het niet dat iemand zichzelf verkooplimieten oplegt terwijl hij net het omgekeerde doet: kopen?
Intussen is het zelfs nog zotter geworden: de regeringen KOPEN evenveel goud als ze zichzelf limiteerden in VERKOPEN.
De conclusie ligt voor de hand: eigenlijk verkopen regeringen goud als hun vyanden, de spaarders die hun munteenheden-gebaseerde diefstal (geld bijmaken en rentemanipulatie) pogen
te ontlopen (lees: speculeren), het willen verkopen, hen alzo minder geld doen krijgen.
En kopen regeringen goud als hun vyanden het willen kopen, hen alzo minder goud doen krijgen.
Via hun grote systeem banken, tegelijk bullion banken.

Doel: spaarders die via goud pogen te ontsnappen aan hun diefstal, toch nog bestelen. Via de prijs van goud.
Naast louter cijfermateriaal van hun activiteiten, is er ook een merkwaardige pseudo bevestiging, op een onverwacht gebied: de boetes die deze systeem/bullion banken opgelegd kregen door regeringen. Ik heb eens het totaal gemaakt van de boetes voor Barclays Bank, JP Morgan Chase, Deutsche Bank AG, HSBC Bank (en recentelijk ook Citibank, RBS en UBS).
De grote 4 zijn Clearing Members van de London Bullion Market Association. 's Werelds grote goudbanken. Dit is de momentele club volledig:
Barclays Bank PLC
ScotiaMocatta
Deutsche Bank AG
HSBC Bank
JPMorgan Chase Bank
UBS AG

Het totaal aan boetes rees op 12/11/2014 tot 30,415,420,000 US dollar (30,4 miljard).

Laten we nu eens uitrekenen hoeveel die bullion banken EXTRA binnen hebben gekregen de voorbije jaren, door de regeringen die sinds 2010 goud kochten aan hogere prijzen.
Dit is een schatting op basis van jaargemiddelde goudprijzen.

jaar / ton / gemiddelde prijs USD / totale som
2010 77 1224.53 3,031,580,941
2011 455 1571.52 22,990,071,529
2012 544.1 1668.98 29,197,043,150
2013 409.3 1411.23 18,571,567,373
De bullion banken kregen dus 73,790,262,993 US dollar (73,8 miljard) voor het goud dat ze VERKOCHTEN aan de regeringen.

Laten we nu, om de EXTRA te berekenen, hetzelfde doen voorheen:
2004 479 409.72 6,310,033,877
2005 663 444.74 9,480,445,229
2006 365 603.46 7,081,909,397
2007 484 695.39 10,821,384,192
2008 235 871.96 6,588,301,088
2009 34 972.35 1,062,944,402
De bullion banken betaalden dus: 41,345,018,185 US dollar (41,3 miljard) voor het goud dat ze KOCHTEN van de regeringen.

De EXTRA, het verschil, de winst, is dus 73,8-41,3=32,5 miljard.
Herinner nog het totaal van de boetes totnogtoe? Dat was 30,4 miljard.
Merk hoe dicht het totaal boetes de ruw berekende winst nadert.
En dit gaat dus over totalen over meedere jaren gebaseerd op gemiddelden en accurate cijfers, dus de foutmarge is minimaal.
Wat verklaart deze wel heel dicht bij elkaar komende cijfers?
Wel, er is een simpele verklaring: centrale planning van de hoeveelheid geld. Al diegenen die goud kochten de voorbije jaren, betaalden meer door de extra gestegen prijs veroorzaakt door de aankopen van de regeringen middels hun centrale banken, en kregen dus minder goud. Het geld dat ze verloren versluisde naar bovenstaande systeembanken, die het op hun beurt met boetes als excuus-reden terugsluisden naar de regeringen. De cirkel is rond.

Een dikke 30 miljard dollar van voormalige bankspaarrekeningen (die door de titelhouders werd ingeruild voor goud) koopkracht ontfutseld. Waardoor de centrale planners en hun gesponsorden (goud markt alleen al) 30 miljard nieuwe dollars konden uitgeven zonder concurrentie van bestaande dollars, netto effect op prijzen / inflatie = 0. Nieuw geld uitgegeven door de vrindjes. Bestaand geld ontfutseld en terug naar de centrale bank ter sterilisatie en latere vernietiging."""""""""""
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Hooimijt november 2014

Post by Leo3.14 »

doubleyou wrote:Indy,
Van de hand van een landgenoot van jou...een ondertussen BN-er
http://seekingalpha.com/article/2715985 ... -like-1968

Iemand die nu nog zijn kostbare fysiek van de hand doet is "olie"dom ;)
hebben is hebben, en op een bepaald moment, is krijgen de kunst :roll:
Ja begint er echt mooi uit te zien nu.....Montly 50 mA die neerdraait......
Ook onder de 1000$ gaan de permabulls straks blijven roepen dat de bodem er staat.
:?
Attachments
RIP.jpg
RIP.jpg (170.83 KiB) Viewed 8502 times
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt november 2014

Post by Obi-Wan »

@ Ben2

Ik denk dat dit meer van toepassing is op papier.

Centrale banken hebben enkel fysiek beschikbaar gesteld indien er vraag naar was (imo). Maar zelfs dat zijn geen fysieke leveringen aangezien het meeste CB goud zich in een centraal depot bevindt. Dit zijn gewoon verrichtingen zoals op een gewone zichtrekening. Heel abstract... Een boterbriefje of een IOU...

Een gouden munt blijft een gouden munt. Zelfs als ik die aan € 254,00 en die nu nog maar € 174,00 blijkt waard te zijn. Uiteindelijk heb ook nog geen verlies aangezien ik hem op dit moment nog niet heb verkocht.

Heb ik munten tegen een lagere prijs verkocht dan aangekocht... yes I have als ik vergelijk met mijn aankopen op de topkoers. Dat verlies wordt een break-even als ik naar gemiddelde aankoopprijs kijk. Als ik dit echter met mijn eerste aankopen vergelijk... dan heb ik nog altijd dikke winst gemaakt... Olivier De Benedetti zou het goedkeuren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het is maar door welke bril je het wenst te bekijken...
Patience. Use the force. Think.
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Hooimijt november 2014

Post by Leo3.14 »

Wat vinden jullie van volgende redenering
Knappe analyse.
Overheidscontrole op geld en goud is zeker niet denkbeeldig.
Je creëert een virtuele vluchtweg en eens genoeg volk erin, klapt de val toe en kan de overheid cashen.
Het verhaal van de wortel en de ezel.
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:Een gouden munt blijft een gouden munt. Het is maar door welke bril je het wenst te bekijken...
Na vele omzwervingen, denk ik er min of meer inmiddels ook zo over.
*Laat het gerotzooi met baren fysiek aan de overheden cq de CB's die onder controle staan van de overheden en aan beleggers;
*Laat het beleggingsgoud in de vorm van Krugers, Eagles, Maple Leafs e.d. ook over aan de beleggers ... ik moei me er niet meer mee.
Dan resteren voor mij de gouden verzamelaarsmunten, die eens echt geld waren.

Ik vermoed (heb geen werkende glazen bol) dat als overheden zich eenmaal gedreven met fysiekhandel & fysiekbezit gaan moeien, ze zich het eerst richten op de beleggers baren en beleggers munten en dat de (gouden) verzamelaarsmunten pas aan de beurt komen als ze zich volop op de antiekhandel en het antiekbezit, postzegelverzamelingen e.d. gaan storten. Zou ik moeten kiezen, dan ligt mijn hart toch het dichtste bij de munten want ik vind er de emotie in terug waarmee ik me ooit in het goudverhaal ben gaan moeien (herkenbare geografische goudgeld historie en fraaiheid, beter & stabieler waardebehoud dan digits of papier of de grillen en grollen van veilingen en iets fraais om in de familie na te laten als je het zelf niet nodig gehad hebt) :mrgreen:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

Zwitsers stemmen over uit Nederland geroofd goud
Gepubliceerd: 30 november 2014 10:26

Nederland kan zondag via een Zwitsers referendum definitief zo'n 2 miljard euro aan goud verliezen.

Zwitsers bepalen met hun stem of de Zwitserse centrale bank nog goud mag verkopen en of al het goud uit het buitenland teruggehaald moet worden.
Als ze vóór stemmen, kan dit betekenen dat Nederland definitief geen aanspraak meer kan maken op eerder geroofd edelmetaal.
Zwitserland bewaart nu 74.000 kilo goud dat uit Nederland gestolen is. Deze staven liggen er al sinds de Tweede Wereldoorlog.

Geroofd

Nazi's hebben tijdens de oorlog 145.000 kilo goud uit de kluis van De Nederlandsche Bank geroofd en verkochten dat vervolgens aan het neutrale Zwitserland. Na de oorlog heeft het land de helft van de staven teruggegeven. In 1998 is voor het laatst goud teruggebracht.
In 2000 heeft het toenmalige kabinet onder leiding van Wim Kok besloten het goud niet meer te claimen van Zwitserland, omdat een commissie dat adviseerde. Volgens de commissie was de claim juridisch en volkenrechtelijk niet meer te verdedigen.
Dat feit werd pas in april van dit jaar bekendgemaakt, nadat het CDA hierover vragen stelde aan minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.
De partij vroeg aan de minister of hij de zaak over het goud opnieuw wil bekijken. Ook opperde het CDA om vooraanstaande juristen te laten onderzoeken of eerder gesloten akkoorden hierover opengebroken kunnen worden. Maar begin deze maand lieten de regeringspartijen PvdA en VVD aan NU.nl weten daarvoor geen aanleiding te zien.

Reëel

"Je moet reëel zijn. Zowel juridisch als volkenrechtelijk is er geen basis waarop we dat goud terug kunnen krijgen", zei VVD-Kamerlid Mark Harbers toen. "Hoe onrechtvaardig het ook is, dat goud krijgen we niet meer terug."
Het referendum Rettet unser Schweizer Gold is een initiatief van de nationalistische Zwitserse Volkspartij. In 2009 initieerde dezelfde partij nog een referendum over een minarettenverbod.
Regeringspartijen zien geen reden om zaak 'oorlogsgoud' te heropenen | 'Terughalen Nederlands goud is gevoelskwestie' | De Nederlandsche Bank haalt deel goudvoorraad terug

Door: NU.nl
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt november 2014

Post by doubleyou »

"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Zytom
Bronze Member
Posts: 178
Joined: 14 Nov 2011, 13:10

Re: Hooimijt november 2014

Post by Zytom »

Volgens eerste schattingen stemden 78% van de Zwitsers tegen het goudinitiatief.

A proposal to require the Swiss central bank to hold a fifth of its reserves in gold was opposed by 78 percent of voters and supported by 22 percent, projections based on tallies provided by selected voting districts indicated.

http://news.yahoo.com/switzerland-votes ... 23772.html
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

Zytom wrote:Volgens eerste schattingen stemden 78% van de Zwitsers tegen het goudinitiatief.

A proposal to require the Swiss central bank to hold a fifth of its reserves in gold was opposed by 78 percent of voters and supported by 22 percent, projections based on tallies provided by selected voting districts indicated.

http://news.yahoo.com/switzerland-votes ... 23772.html
Dan zou onderstaand wel eens een scenario voor a.s. week kunnen zijn:
Attachments
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (34.53 KiB) Viewed 8395 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply