Hooimijt november 2014

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2580
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt november 2014

Post by Spruitje »

Indiana Jones wrote:Was gisteren bij mijn goudwinkeltje en hoorde dat er klanten flink inkochten ivm a.s. zondag Zwitserland.
In de winkeltjes hebben ze het altijd over "kopers". ;)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
cavajo
Platinum Member
Posts: 890
Joined: 19 Oct 2011, 21:42

Re: Hooimijt november 2014

Post by cavajo »

Spruitje wrote:
Indiana Jones wrote:Was gisteren bij mijn goudwinkeltje en hoorde dat er klanten flink inkochten ivm a.s. zondag Zwitserland.
In de winkeltjes hebben ze het altijd over "kopers". ;)
Goud,

Kan toch niet,
het woord " goud " met iets positief vergelijken.....

Dit kan toch niet de huidige trend zijn van dit forum ?
' ikke heb 50 procent verkocht '....
' ikke meer ' .....
' ikke volledig ' ......

Op het ene forum gaat men tot in de dieperik zijn goudgeloof verkondigen.
Maar, daarom moeten wij nog niet op dit forum ( het mag wel, is een volledig vrij forum ) over elkaar rollen
in de discours van : goud, tja ik heb of had er wat,...en thangt ergens tussen mijn ballen.....

Op deze planeet zitten een aantal pro-goud landen die zwaar inkopen.
Er zijn ook een aantal landen ( waaronder de Westerse ) met een uiterst schizofrene houding.
Mijn fysiek, initieel gekocht ter bescherming, en nadien al lezend op een aantal fora gesukkeld.....

Man man man, ik heb een massa intelligente mensen lezend ontmoet.
Ik heb via hen ' verlichte geesten ' gelezen.
Sommige terecht, sommige na een paar jaar door de ton zakkend.....
Ik heb al gehandelt door en omdat sommigen zeiden dat dit of dat .........
Ik heb al moeten onderkennen dat soms sommigen zeer juist waren....

Ik heb al ontdekt dat NOBODY de juiste glazen toekomstbol heeft.....

Ik heb vastgesteld dat mijn initiele reden om een bepaald gedeelte in fysiek om te zetten
tot op heden mij neig goed bevalt.
Natuurlijk, als Westerling minder dan als Oosterling,
En alzo elk zijn rekening !
Maar, ik ga niet mee in het verhaal dat een goudkoper stilaan lijkt op een onnozelaar.

Wat je niet hebt gezegd Spruitje,
En, het is absoluut algemeen bedoeld en geschreven.......
Ik waardeer Armstrong voorlopig enorm in de verrijking van geschiedenis.
Iets wat me altijd mateloos boeide.

Maar zoals één of andere bietkwiet ooit zei :
" ik hou van de toekomst, want daar ga ik mijn tijd in doorbrengen ".

mvg,
Cavajo
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

cavajo wrote:Ik heb vastgesteld dat mijn initiële reden om een bepaald gedeelte in fysiek om te zetten
tot op heden mij neig goed bevalt.
mvg,
Cavajo
Wat je eens zou kunnen overwegen, is onderzoek naar de vraag/aanbod in België van Louis, Vrenelis en Napoleonnekes.
Het is dan weliswaar geen 999.9 maar er kleeft een geografische emotionele waarde aan en kan niet meer geslagen worden (zoals in Nederland de gouden tientjes). Het wordt daarnaast ook nog eens schaarser dus kan door de tijd heen de premie oplopen en wordt daarmee een dubbelinvestering.
Hoewel de overheden zich steeds meer op het edele metaal gaan richten (ook de Krugers / Maples, Eagles en b.v. Aussies), lijken dit soort muntjes vooralsnog de dans te ontspringen en je raakt ze in je eigen land altijd kwijt als dat nodig is. 8-)
En dan ook heb je iets uit een tijd dat Goud Echt Geld- en Geld Echt Goud was :mrgreen:
999.9 heb ik niet meer, maar wat ik wel heb, kun je raden en dat gaat niet weg .... al zakt het dik onder de $1000 ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Zytom
Bronze Member
Posts: 178
Joined: 14 Nov 2011, 13:10

Re: Hooimijt november 2014

Post by Zytom »

Indiana Jones wrote:
cavajo wrote:Ik heb vastgesteld dat mijn initiële reden om een bepaald gedeelte in fysiek om te zetten
tot op heden mij neig goed bevalt.
mvg,
Cavajo
Wat je eens zou kunnen overwegen, is onderzoek naar de vraag/aanbod in België van Louis, Vrenelis en Napoleonnekes.
Het is dan weliswaar geen 999.9 maar er kleeft een geografische emotionele waarde aan en kan niet meer geslagen worden (zoals in Nederland de gouden tientjes). Het wordt daarnaast ook nog eens schaarser dus kan door de tijd heen de premie oplopen en wordt daarmee een dubbelinvestering.
Hoewel de overheden zich steeds meer op het edele metaal gaan richten (ook de Krugers / Maples, Eagles en b.v. Aussies), lijken dit soort muntjes vooralsnog de dans te ontspringen en je raakt ze in je eigen land altijd kwijt als dat nodig is. 8-)
En dan ook heb je iets uit een tijd dat Goud Echt Geld- en Geld Echt Goud was :mrgreen:
999.9 heb ik niet meer, maar wat ik wel heb, kun je raden en dat gaat niet weg .... al zakt het dik onder de $1000 ;)
De Napoleons en de gouden 20 franken van de Latijnse Muntunie zijn inderdaad leuke stukjes geschiedenis. 5.8g goud en geen zotte premium. Voor ik deze munten tegenkwam wist ik niet dat er al eerdere muntunies geweest waren in Europa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_Monetary_Union

En nog een breder overzichtje: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... kaar.dhtml

Of die muntjes binnen onze tijd nog een serieuze premie gaan vangen weet ik niet, er zijn er toch nog enorm veel van in omloop. Zelfs de relatief zeldzame "Albert I" kan je soms kopen tegen de prijs van de Louis.
Zytom
Bronze Member
Posts: 178
Joined: 14 Nov 2011, 13:10

Re: Hooimijt november 2014

Post by Zytom »

Aan sommige muntjes kleeft zelfs leuke folklore. De Napoleon "Ange" zou volgens de overlevering de talisman van Napoleon Bonaparte geweest zijn. Volgens de folklore verloor hij de munt vlak voor de Slag bij Waterloo. Het muntje was ook erg populair bij soldaten in WWI en later zou ook Hermann Göring er verzot op geweest zijn.
The story is almost certainly apocryphal, not just because of the lack of reliable records supporting it and the incredible nature of the story, but also because the other Roman imagery in the design and the general anti-clerical secularism of the Revolution, suggests that the winged figure is more likely to be a representation of a Roman Genius (or ‘Spirit’ of something, as in the ‘Spirit of the Revolution’) rather than an ‘angel’.

Nevertheless, the legend took on a life of its own, and to possess a coin with an ‘angel’ on was considered to bring the owner good luck. Napoleon’s failure at Waterloo was attributed to his misplacing of the coin which had previously brought him luck on his campaigns.

With the collapse of the Second French Empire in 1870, the new Third Republic resurrected the revolutionary-inspired design for the reverse of the gold 20F coin and maintained it until 1898. During the First World War, French soldiers often carried these as a talisman, and later, during the Second World War Herman Goering, the Head of the Luftwaffe, was said to have been obsessed by the luck that was allegedly inherent in these coins and looted as many as he could get hold of from occupied France to give to his ‘ace’ pilots to ensure that their luck would continue!
http://taxfreegold.co.uk/france20francsangelatdesk.html
http://www.gainesvillecoins.com/tips/25 ... -coin.aspx

Image
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

Gouden Tientjes vanaf 1808 t/m 1933 (afschaffing van de goudstandaard in Nederland) (regel aanklikken)

Onderstaand de meest gangbare tientjes
Attachments
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (87.16 KiB) Viewed 7573 times
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (86.01 KiB) Viewed 7573 times
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (86.55 KiB) Viewed 7573 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2580
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt november 2014

Post by Spruitje »

Spruitje wrote:In de winkeltjes hebben ze het altijd over "kopers". ;)
Waarmee ik dus wil aangeven dat men in de shops steeds de verhalen naar boven brengt van... veel meer kopers dan verkopers... het wordt schaars...ik zal weer veel moeite moeten doen om daar nog aan te raken....

Men heeft het niet over de VERkopers, mensen die teleurgesteld zijn (verwacht hebben dat de bomen tot aan de hemel gingen groeien), ... want die zijn er. De blikken die je dan krijgt zijn net hetzelfde als wanneer je gevraagd zou hebben: "Waar zijn nu net die marsmannen geland?"

Ik blijf alvast (nederig voorover gebogen) stand houden in de branding, wachtend op storm, mooi weer, eb of vloed... of 'n meeuw die op m'n kop kakt.

Image Tomorrow's Man | Knokke-Heist
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2580
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt november 2014

Post by Spruitje »

Spruitje wrote:...D'er zijn mij nu toch de laatste tijd wel weer veel berichten rond overheden die bezig zijn met goud. Duitsers vragen het terug (njet), Nederlanders vragen het vanachter de schermen terug (OK), Zwitsers die een referendum houden rond goud, berichten rond Oekraïne (eerder ruis imo), Deutsche/ECB-verhaal, ...
Radio 1: Globale goudkoorts
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt november 2014

Post by Indiana Jones »

Opec shroeft de productie niet terug, dusssss ->
Goud zal volgen 8-)
Attachments
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (18.44 KiB) Viewed 7490 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply