Hooimijt April 2015

Dutch language haystack
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2580
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt April 2015

Post by Spruitje »

@ Indy: eigenlijk 'n doorslagje van de Duitse uitkomst destijds. :?
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by Obi-Wan »

Paul wrote:U heeft een berichtje.

Als er anderen zijn die willen kijken. vraag me er even om in een pbtje,
ik wil het niet op het forum plaatsen. de link wordt ook nog gewoon verkocht nu.

maar vind het ook dusdanig belangrijk dat mensen die anders nooit zouden kijken toch kunnen.
uiteindelijk gaat dit vooral ook dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte raken van de mogelijkheid tot echt veranderen.
want alleen als er genoeg mensen die verandering wllen lukt het ook.
Bedankt Paul ik ga dat bekijken. En zal er de loop van... nog op terugkomen.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt April 2015

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:@ Indiana
Vanavond ga ik jou uiteenzetting de tijd geven die hij verdient.

Alvast bedankt
Ik moet je eerlijk toegeven, dat ik in eerste instantie niet zo goed begreep wat Armstrong met
die coupons aanwilde. Het leek meer een fictief dan een echt verhaal.
Langzaam maar zeker begint het tot me door te dringen en steeds meer ga ik begrijpen wat
die 'markt' er nu precies tussen moet doen en wat de meerwaarde van coupons is tov schuld en
dat het verhaal praktisch zeker uitvoerbare mogelijkheden heeft.

Mocht je er vragen of opmerkingen over hebben, dan graag zo gericht & compact mogelijk
anders raak ik de draad weer kwijt omdat ik het zelf nog maar net snap. :)

Maar, al schrijvende en lezende moeten we eruit komen wat het nu exact is en dat het wel
degelijk mogelijk is. Tenminste dat hoop ik, want ik zit niet op armageddon e/o burgeroorlog te wachten ... met of zonder goud ... :?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2580
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt April 2015

Post by Spruitje »

Die 'coupons' is dat dan geen doordruk van de 'Mefo' en de "Öffa"-wissels van Hjalmar Schacht? :roll:
Ben2 wrote:Op de Belgische spaarboekjes 250 miljard EUR.
Correctie:
In februari stond 259,552 miljard euro op de spaarboekjes. Dat is een kleine toename - met 52 miljoen euro - tegenover januari, blijkt uit cijfers van de Nationale Bank.
Bron : hln.be
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

.
World production of gold in 2014
2860 tons of gold. The world has never produced as much gold in a single year!
China is still the largest producer of gold in the world in 2014! For the ninth consecutive year since 2006!

http://www.dani2989.com/gold/worldgoldp ... 314gb.html
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Hillary Clinton cover up Benghazi

Post by Indiana Jones »

Image
Image
Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

Indiana Jones wrote:@Obi-Wan

Ik probeer het me als volgt voor te stellen:
Ik leg het jou uit, maar door het neer te pennen krijg ik het meteen voor
mezelf ook beter op een rijtje, want het is lastige materie.
Ook ik probeer het in stapjes te leren begrijpen :)

A) De huidige situatie
-Griekenland heeft thans een overheids schuld van 320.000.000.000,-
-In de huidige situatie heeft Griekenland gemiddeld genomen een 'C' rating.
-Die C rating geeft aan dat het niet zeker is of de overheids obligaties worden terugbetaald.
Investeerders in die overheidschuld (immers, zonder die investeerders had de Griekse overheid nooit geld gekregen)
durven voor de Griekse Euro slechts 60 cent te betalen omdat ze verwachten dat Griekenland niet alles
kan terug betalen.
-Gevolg is dat de yields (automatisch wegingsmechanisme in de bonds) opgelopen zijn tot:
* 24% voor 2 jaars leningen
* 18% voor 5 jaars leningen
* 12% voor 10 jaars leningen
-Die hoge premie moet ergens uit betaald worden, namelijk belastingen die steeds verder opgeschroefd worden.
-Daarnaast vlucht iedereen met geld het land uit en is de Griekse economie bij tot stilstand gekomen.

Gevolg:
-Vanwege de hoge premie op leningen (yield), gaan de belastingen omhoog en krijgen burgers minder in de portemonnaie
-Omzetten van de bakker, de apotheek, alle andere winkels lopen terug ... er komt te weinig geld binnen
-o.a. apotheken komen zonder voorraden te zitten, want fabrikanten vertrouwen er niet op dat de apotheek de geleverde voorraad
nog helemaal kan betalen ... bevolkingsgroepen komen zonder medicatie te zitten
-Wie nog wat geld heeft, haalt het van de bank en doet dat uit angst in een oude sok, of zet dat op een Zwitserse/ of Italiaanse bank,
waardoor ook dát geld uit Griekenland wegstroomt
-Nieuwe (innovatieve) investeringen komen niet van de grond, want niemand stopt er geld in

-De overheid krijgt voor iedere nieuwe euro die ze moeten lenen, slechts 60 cent .... 40 cent tekort,
immers, iedere nieuwe lening wordt maar voor 60% ingeschreven ... de rest bestaat uit default premie
Griekenland gaat dus een schuld aan voor 1 euro, maar krijgt daarvan maar 60 cent betaald, terwijl ze aan het eind
van de looptijd alsnog 1 euro terug moeten betalen. Ook hartstikke deflatoir.

Ergo: één groot deflatoir circus ... een never ending story omdat niemand meer vertrouwen heeft !
Zo was het ook in de Weimar Republiek, alleen hadden die "gelukkig" nog een Mark die waardeloos
kon worden, de Grieken zitten met de euro opgescheept en over 5 jaar zit het land zo diep in de
'stront' dat revolutie op de loer ligt en de 'extremen' de overhand krijgen .... 'alles muss raus' :o

=========================================================

B) Voorstel Armstrong:

Griekenland is in de ogen van de ganse financiële wereld niet meer dan 60% waard.
Hadden ze de Drachme nog gehad, dan was die munt 40% gedevalueerd en was het probleem tijdelijk opgelost.
Immers, na de devaluatie was het 'overheids feestje van beloven en uitgeven en zakken vullen' gewoon weer opnieuw begonnen
(Weimar principe) tot aan de volgende devaluatie
en uiteindelijk hadden ze niet eens meer hoeven devalueren omdat niemand nog een Drachme had willen aanpakken,
behalve voor de open haard dan (wederom Weimar principe).

DAT moet volgens Armstrong stoppen, maar hoe ?

1) Schrijf in 1 keer 40% van de schuld af, oftewel default erop !
Gevolg is dan dat de euro door het putje gaat omdat de euro (in tegenstelling tot de dollar) niet goed is ingericht.
(ik heb dat op de Armstrong thread diverse keren uitgelegd met voorbeelden)
2) Griekenland MOET dus uit de euro, zodat de Grieken hun eigen plan kunnen trekken, zonder daarmee de euro
door het putje te trekken.
3) Op dat moment zijn investeerders wereldwijd dus 128.000.000.000 kwijt en .... hoewel de markten dit al weten,
immers die hoge yield staat er niet voor niets, is het toch even flink bloeden ... maar geen enkele ingrijpende verandering gaat zonder pijn!
4) De resterende 192.000.000.000 worden Drachmes voor geprint en in Drachmes terugbetaald.

Nu komt het !

-Bezitters van die resterende 192 miljard euro (thans in tegenwaarde nieuwe Drachme) hebben er geen enkel geloof in
dat die leningen helemaal terugbetaald worden (immers de ganse Griekse schuld stond tegen 60% gewaardeerd).
-De yield (=lees rente) op die resterende leningen gaat binnen de kortste keren de pan uit waardoor zelfs die resterende
192 miljard onbetaalbaar wordt doordat die door rentebetalingen misschien wel verdubbelt.
-Dan de nieuwe Drachme maar weer devalueren :?
-Gevolg is dat de nieuwe Drachme binnen de kortste keren door het putje gaat en DAT kun je voorkomen met COUPONS !

1) Zet die 192 miljard meteen na het 40% default (of beter al daarvoor .. als test..) in tranches om in coupons á 60 cent voor de (euro/nieuwe drachme)
en betaal er geen rente meer op. Zet die coupons uit in de open markt.
2) Geen investeerder zal dat pikken!! want niemand zal die coupons willen kopen
3) Dus compenseer die wegvallende rente door een onderpand (vliegvelden, havens etc.) EN ! een gelijkwaardige bonus van 40 cent.

4) Nu biedt je investeerders een perspectief :D , immers ... je geeft voor die 60 % een onderpand (dat er voorheen niet was) en
je verandert de rente in een bonus van 40% vermits die coupon geïnvesteerd wordt in Griekenland

C: Wat zal de markt doen volgens Armstrong ?

-Investeringen worden altijd getoetst aan een aantal criteria en 1 ervan is hoog rendement.
-Er zullen altijd investeerders zijn die de gok willen wagen.
-Die gokkers zijn in de minderheid, dus daarom moet Griekenland niet in 1 keer alles naar coupons omzetten,
maar in tranches
-Die gokkers zullen in Griekenland op zoek gaan naar bedrijven waarop wat te verdienen valt.
-Die bedrijven zijn er wel, maar die hebben geld nodig om verder te ontwikkelen, maar er is geen geld
dus gaan ze naar het buitenland
-Zodra er in geïnvesteerd wordt en er winst uitkomt, wordt die meteen weer wegbelast door de overheid,
maar dat hoeft nu niet meer, immers de overheid hoeft geen rente meer te betalen

Mmmm, interessant want iedere % winst over de investering vloeit nu voor bijna 100% in de zakken van de investeerder

-Reken er maar op dat er veel creativiteit zal ontstaan in Griekenland, met name bij nieuwe startups .... iedere Griek
zit in de penarie en de investeerders zullen Grieken aanmoedigen om met goede ideeën te komen, want die investeerders
willen graag geld met hun investeringen in die nieuwe ideeën verdienen.
-Zodra de eerste coupons meer geld op gaan leveren dan verwacht (en reken er maar op dat dit gaat gebeuren, want zo
gaat het precies al een tijdje in China ... investeren in ideeën en goedkope arbeid), gaan dit de markt opvallen !
-Vanzelf komen er dan meer investeerders en kan van lieverlee de rest van de nog uitstaande schuld in coupons worden uitgezet.
-Sterker nog, nieuwe bedrijven zullen naar Griekenland willen trekken omdat het investeringsklimaat daar zo gunstig is
-Meer mensen aan het werk, meer inkomen voor volk En investeerders, economie komt eindelijk op stoom !
-Lage lonen, maar omdat het bruto loon bijna netto is, verdient de Griek netto meer dan den Belg of Ollander

Gevolg is, dat de Griekse economie gaat groeien (gelijk de Chinese economie van 0% naar 10+% ging) EN ook de overheid meer gaat binnenharken

-Aangezien er nog wel een overheid overblijft, die ook weer geld nodig heeft, moet ook die weer geld aan de markt vragen!
-Maar .... nu niet meer in obligaties (leningen) maar in coupons onder par.
-De financiële rekenmeesters (die thans de waarde van nieuwe staats obligaties op 60% berekenen) komen er dan al
snel achter, dat er voldoende vraag naar die coupons is ontstaan en dat die nieuwe coupons met gemak á 85% in de markt
gezet kunnen worden.
-Hoera voor de overheid, want ze krijgen nu meteen 85 cent in de zak, terwijl dat voorheen 60% was

==============================================================

Een heel verhaal, maar ik hoop dat dit het principe van Armstrong helder maakt !
-Op de huidige manier doorgaan, is steeds dieper in het moeras wegzinken en armageddon voor de bevolking... linksom of rechtsom
-Op de nieuwe manier, is stoppen met de euro, een % schuld afschrijven, beginnen met coupons en JUIST DOOR de open
markt, de Grieken (zelfs de Griekse overheid) kansen bieden om uit de penarie te komen.

En de euro .... ach, die gaat toch wel door het putje op den duur ;)

Indy, ik heb dit 2 keer moeten lezen, dan laten bezinken, en dan nog een derde keer gelezen om dit trachten te begrijpen.
Bedankt om dit te communiceren hier op't forum.

Volgens mij zit er één zwaar tekort in die redenering, waar Armstrong (en jij) blijkbaar geen rekening mee houden.
Het is een kromme die met die coupons niet recht te praten is. Alles staat of valt met degelijk onderpand.
Namelijk : Wie zal een vliegveld, een haven, alle Griekse vliegvelden of havens als onderpand willen, en daarmee akkoord gaan ?
Er zullen misschien nu investeerders te vinden zijn om een haven te kopen, en alzo direct eigenaar te worden.
Die dat risico willen aangaan, om daar volop te investeren.
MAAR : als puntje bij paaltje komt, als een land in deep, deep shit zit,
dan is een haven of een vliegveld zoals een grondstoffenmijn,
en kan het, door regering of leger of opstandelingen, opnieuw uitgeroepen worden tot "nationalisatie".
Dan zit je daar, en eindig je alsnog met nul.

En wat hebben ze voor de rest als onderpand te bieden ?

Ondertussen, goud en zilver mooi up vandaag.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Dirkgold
Platinum Member
Posts: 659
Joined: 01 Sep 2012, 19:54

we came, we saw, he died

Post by Dirkgold »

killary :
[youtube]
http://www.youtube.be/watch?v=Fgcd1ghag5Y
[/youtube]
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt April 2015

Post by Paul »

"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt April 2015

Post by Indiana Jones »

doubleyou wrote:Volgens mij zit er één zwaar tekort in die redenering, waar Armstrong (en jij) blijkbaar geen rekening mee houden.
Het is een kromme die met die coupons niet recht te praten is. Alles staat of valt met degelijk onderpand.
Namelijk : Wie zal een vliegveld, een haven, alle Griekse vliegvelden of havens als onderpand willen, en daarmee akkoord gaan ?
Er zullen misschien nu investeerders te vinden zijn om een haven te kopen, en alzo direct eigenaar te worden.
Die dat risico willen aangaan, om daar volop te investeren.
MAAR : als puntje bij paaltje komt, als een land in deep, deep shit zit,
dan is een haven of een vliegveld zoals een grondstoffenmijn,
en kan het, door regering of leger of opstandelingen, opnieuw uitgeroepen worden tot "nationalisatie".
Dan zit je daar, en eindig je alsnog met nul.

En wat hebben ze voor de rest als onderpand te bieden ?

Ondertussen, goud en zilver mooi up vandaag.
De markt zit thans met Griekse leningen en die hebben als onderpand ?
* de beloftes van PASOK, Nea Dimokratia, Grieks Democratisch Links etc. -> lege beloftes ... dus leningen zónder onderpand
De markt denkt dat die beloftes hooguit voor 60% waargemaakt kunnen worden.

De markt krijgt de kans om dat 'blanco' onderpand te wisselen in
* Griekse havens, vliegvelden EN die beloftes erbij
Dat is dan toch een steviger onderpand dan de markt nu heeft ?

De rente is hoog, zo hoog dat de Grieken bij Europa en IMF moeten aankloppen om die rente te kunnen betalen
IMF en Europa eisen daarvoor terug dat de Grieken zwaar gaan bezuinigen en nog zwaarder het volk gaan belasten

Wissel die rente om in coupons die alleen in Griekenland te investeren zijn en ...
De markt kan die coupons gaan verhandelen, waardoor de waarde kan fluctueren zonder het volk te treffen
De risico premie die in die coupons zit vercalculeerd, is dan niet meer voor het volk of een eindeloze strijd tussen Griekenland,
IMF en Europa
De markt zal in de oude situatie de yield verder laten oplopen (rupsjes nooitgenoeg) met alle negatieve effecten vandien voor de Grieken
Dat zal de markt ook met de coupons proberen, maar dat zal dan tot investeringen in Griekenland leiden waarvan de
winsten in de zakken van de couponhouders vloeit, maar voor de Grieken zelf wel werkgelegenheid oplevert
Die werkenden kunnen dan weer geld uitgeven, waaraan andere Grieken dan weer kunnen verdienen

Imho een win-win situatie, toch ..... :)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply