Hooimijt April 2015

Dutch language haystack
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

Indiana Jones wrote:
doubleyou wrote:Volgens mij zit er één zwaar tekort in die redenering, waar Armstrong (en jij) blijkbaar geen rekening mee houden.
Het is een kromme die met die coupons niet recht te praten is. Alles staat of valt met degelijk onderpand.
Namelijk : Wie zal een vliegveld, een haven, alle Griekse vliegvelden of havens als onderpand willen, en daarmee akkoord gaan ?
Er zullen misschien nu investeerders te vinden zijn om een haven te kopen, en alzo direct eigenaar te worden.
Die dat risico willen aangaan, om daar volop te investeren.
MAAR : als puntje bij paaltje komt, als een land in deep, deep shit zit,
dan is een haven of een vliegveld zoals een grondstoffenmijn,
en kan het, door regering of leger of opstandelingen, opnieuw uitgeroepen worden tot "nationalisatie".
Dan zit je daar, en eindig je alsnog met nul.

En wat hebben ze voor de rest als onderpand te bieden ?

Ondertussen, goud en zilver mooi up vandaag.
De markt zit thans met Griekse leningen en die hebben als onderpand ?
* de beloftes van PASOK, Nea Dimokratia, Grieks Democratisch Links etc. -> lege beloftes ... dus leningen zónder onderpand
De markt denkt dat die beloftes hooguit voor 60% waargemaakt kunnen worden.

De markt krijgt de kans om dat 'blanco' onderpand te wisselen in
* Griekse havens, vliegvelden EN die beloftes erbij
Dat is dan toch een steviger onderpand dan de markt nu heeft ?

De rente is hoog, zo hoog dat de Grieken bij Europa en IMF moeten aankloppen om die rente te kunnen betalen
IMF en Europa eisen daarvoor terug dat de Grieken zwaar gaan bezuinigen en nog zwaarder het volk gaan belasten

Wissel die rente om in coupons die alleen in Griekenland te investeren zijn en ...
De markt kan die coupons gaan verhandelen, waardoor de waarde kan fluctueren zonder het volk te treffen
De risico premie die in die coupons zit vercalculeerd, is dan niet meer voor het volk of een eindeloze strijd tussen Griekenland,
IMF en Europa
De markt zal in de oude situatie de yield verder laten oplopen (rupsjes nooitgenoeg) met alle negatieve effecten vandien voor de Grieken
Dat zal de markt ook met de coupons proberen, maar dat zal dan tot investeringen in Griekenland leiden waarvan de
winsten in de zakken van de couponhouders vloeit, maar voor de Grieken zelf wel werkgelegenheid oplevert
Die werkenden kunnen dan weer geld uitgeven, waaraan andere Grieken dan weer kunnen verdienen

Imho een win-win situatie, toch ..... :)
Echt, ik ben niet overtuigd.
Ik meen dat men zo'n onderpand niet zal aanvaarden.
In mijn ogen blijft dit "teoretisch" een onderpand met waarde.
Want latere nationalisatie van strategische havens en vliegvelden valt nooit uit te sluiten.

Wat wel mogelijk is, als men helemaal met de rug tegen de muur staat...maar dan gaat men in Griekenland zeker ook een deel van de bevolking tegen hebben, dat men een stuk land "verkoopt" !
Een sluitend contract. Afstand van territorium tegen een vastgelegde prijs. Een zakendeal tussen overheid en een buitenlandse partij.
Dus geen kolonisatie ;)
Ook geen invasie van buitenlandse troepen à la Rusland die de Krim (terug) in nam een tijdje terug in Ukraïne.

Wel een verkoop van ofwel een deel van het vasteland, of waarschijnlijker enkele eilanden aan de Russen/Chinezen in ruil voor een fikse geldstroom.
Waarop de Russen/Chinezen dan hun basissen kunnen concentreren, als zoveelste poort naar het Westen !

En legale creatie van de Russen/Chinezen van een nieuwe stadsstaat/eiland(en)staat dus !

Ideaal ? Nee, bijlange niet.
Maar een reële mogelijkheid.
En een heel gevaarlijke !
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt April 2015

Post by Indiana Jones »

doubleyou wrote:Echt, ik ben niet overtuigd.
Ik meen dat men zo'n onderpand niet zal aanvaarden.
In mijn ogen blijft dit "teoretisch" een onderpand met waarde.
Want latere nationalisatie van strategische havens en vliegvelden valt nooit uit te sluiten.

Wat wel mogelijk is, als men helemaal met de rug tegen de muur staat...maar dan gaat men in Griekenland zeker ook een deel van de bevolking tegen hebben, dat men een stuk land "verkoopt" !
Een sluitend contract. Afstand van territorium tegen een vastgelegde prijs. Een zakendeal tussen overheid en een buitenlandse partij.
Dus geen kolonisatie ;)
Ook geen invasie van buitenlandse troepen à la Rusland die de Krim (terug) in nam een tijdje terug in Ukraïne.

Wel een verkoop van ofwel een deel van het vasteland, of waarschijnlijker enkele eilanden aan de Russen/Chinezen in ruil voor een fikse geldstroom.
Waarop de Russen/Chinezen dan hun basissen kunnen concentreren, als zoveelste poort naar het Westen !

En legale creatie van de Russen/Chinezen van een nieuwe stadsstaat/eiland(en)staat dus !

Ideaal ? Nee, bijlange niet.
Maar een reële mogelijkheid.
En een heel gevaarlijke !
Het gaat er niet om dat ik jou wil overtuigen ... het gaat erom dat de markt overtuigd raakt !

Nu hebben de houders van Griekse staatsobligaties NIETS als onderpand en het economisch onderpand dat er ooit mogelijk nog weer zou kunnen komen als het ooit weer een beetje beter met Griekenland gaat (havens, vliegvelden etc.) gaat nu naar de Russen en Chinezen tegen afbraakprijzen (want meer dan dat zullen ze er niet voor geven).
Dat kleine beetje afbraakgeld komt in handen van de huidige Overheid en verdwijnt ..... "in het niets dus" en dan hebben huidige bezitters nóg minder dan niets als onderpand !
Degenen met Grieks staatspapier raken het aan de straatstenen niet kwijt, zittn met geknepen billen dat tenminste de rente erop nog betaald wordt en het kleine beetje handel dat er nog is, zorgt voor die hoge yields.

Wanneer de bezitters van dit staatspapier het kunnen inwisselen tegen gedekt staatspapier (al waren dit Griekse oudheden) en kregen ze daarbovenop !! een coupon met marktwaarde, dan stonden ze te dringen om het om te wisselen en het daarna meteen proberen te verkopen (wat thans niet kan !!!).
De markt kennende zijn er altijd wel speculanten te vinden die het aan willen nemen (het is nieuw en geeft een beetje hoop) .... en hoe het vanaf dán kan verlopen, schreef ik hier al eerder ;)

Wanneer ik Grieks staatspapier had gehad en het net zoals alle anderen niet kwijt had gekund, had ik het gisteren nog omgewisseld :D
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

Verbetering: ik ben niet overtuigd dat de markt overtuigd raakt.
De toekomst zal het uitwijzen.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt April 2015

Post by Paul »

De markt hoeft ook niet overtuigd te raken. Dat geld is namelijk al uitgeleend.
EN is het zat om nog meer uit te lenen aan ze. We zijn het denk ik allemaal eens hier dat dat terecht is. Geen cent meer erheen.
... en dat hoeft dus ook niet. Ze moeten slechts gaan gebruiken wat ze al geleend hebben van ons eh ...

Dat onderpand van die havens is niet nodig. Onzinnig zelfs.
Je belegt juist in nieuwe bedrijven en in een nieuwe markt straks. En die komt er dan vanzelf.

Want daar gaat dat geld van die leningen naar toe. Daar valt het meest te verdienen en is het het hardste nodig.
En dat scheelt onmiddellijk alvast de rente. Banken gaan er zeker niet blij mee zijn.

Maar dat worden ze van Armstrong wel vaker niet.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

.
Dus anders gezegd :

Daar jij, als schuldeiser, beseft dat Griekenland zijn verplichting tot 100% Redemption niet nakomt, aanvaard je :
1/ kwijtschelding van die uitstaande schuld, en je ziet dus af op je verwachte terugbetaling.
2/ aanvaarding van coupon ter waarde van 60% van de nominale waarde, om aldus te beleggen in een nieuwe markt, nieuwe start-ups, waarvan je op dit moment haar noch pluim kent,
en dit in de hoop dat je daar later nog vruchten van kan plukken.
Welke "business angel" volgt die vreemde strategie ?

Als schuldenaar (Gr) is dit plaatje perfect begrijpbaar.

De vergelijking die ik maak, sorry hoor, is dat op deze manier Griekenland zijn schuld omzet in één gigantische "Reverse Convertible", zonder jaarlijkse coupon, uitgifteprijs 60%, waarvan je nu al weet dat de uitgever (Griekenland) op de eindvervaldag niet zal kiezen om de schuld uit te betalen in het nominale bedrag van 100%, maar wel om je uit te betalen in een mandje van de mogelijke onderliggende waarden. Alleen weet je niet wat deze (de waarden uit het mandje) vandaag zijn.
Een sprong in het duister toch. En gerold ben je.
Uit het oogpunt van de uitgever, perfect verdedigbaar.
Uit het oogpunt van de koper, tja. Steeds groot risico voor de investeerder.
Beter dan nul? Tja, de cholera of de pest, zeker !
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Hooimijt April 2015

Post by Paul »

nope. je krijgt in griekenland 100%. Geen discussie over.
wat dat aan internationale waarde heeft doet er niet toe. geld heeft nu eenmaal geen vaste waarde.
de markt zal haar eigen niveau zoeken. deden ze met de pond ook zo toen die uit EMS gedwongen werd.

daar wordt via de markt op afgeschreven. en dat mag je de cholera of de pest noemen.
het gaat erom dat er zoveel mogelijk mensen moeten overleven. en het systeem overeind blijft.
zal je toch medicijn voor moeten innemen als dat er is. Of afsterven dat kan ook.

Maar dan zijn wij hier in europa echt aan de beurt eh. en gaat geen goud je helpen.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

.
Met alle respect voor alle anderen, maar ik heb het gehad met Armstrong's gel*l over die cyclussen van 309,6 jaar etc, en altijd maar weer de oude geschiedenis daarbij haalt.
Het interesseert me niet, en ik wil me daar niet verder in verdiepen.
Dagelijks een kleine tien artikels.
"Je moet het verleden begrijpen, om de toekomst te kunnen inschatten ?"
Met die cycli erbij speelt dat geen enkele rol meer.
Het voorspellende is voor mij voor een groot stuk ongeloofwaardig. Punt.
En dus kap ik daarmee.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

.
Wat me persoonlijk wel interesseert en boeit is van derden een visie te lezen of te horen naar de toekomst toe !
Maar dan in concrete, duidelijke woorden, die niet zo geformuleerd zijn dat je dikwijls zelf de concrete invulling moet geven.
En dan kan ik dat toetsen aan mijn visie, en eventueel bijsturen...andere accentjes leggen.
En een toekomstvisie, daar heb je niet dagelijks een tiental artikels voor nodig,

Bezinning.
Ik heb mijn toekomstvisie gemaakt en die past welgeteld op 1 A4'tje.
Mijn waarden, mijn prioriteiten, mijn reflectie "wat met de rest van mijn leven?"
En die liggen natuurlijk vooral in de persoonlijke sfeer.
Geen behoefte om die hier bloot te geven.
Veruit het belangrijkste van het blad.

Het financiële kantje beslaat de onderste 4 regeltjes.
Simpel en duidelijk.
En daar tracht ik naar te handelen.
In de toekomst nog meer dan voorheen.
Voor deze regeltjes kom ik hier nog (mee)lezen.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt April 2015

Post by doubleyou »

En déze 20 kilo interesseert me ook niet.

"Al-Qaida zet prijs van 20 kilo goud op hoofd Houthi-leider"
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt April 2015

Post by Indiana Jones »

doubleyou wrote:Wat me persoonlijk wel interesseert en boeit is van derden een visie te lezen of te horen naar de toekomst toe !
Ik ben in de ogen van velen een 'oudje' en mede gezien mijn dunne zilvergrijze haar, klopt dat ook wel al voel ik mij nog wel jong van geest.
Ik kijk naar de toekomst met de kennis uit het verleden en probeer die wetenschap naar voorspelling te extrapoleren.
Oftewel: Zo was het = feit; zo is het = deels feit en zo wordt het = voorspelling.

Ik doe het feitelijk niet zo gek veel anders dan Armstrong en ook ik heb ervaren dat alles (pro)cyclisch is >de natuur is dat namelijk ook!<,
maar WEL HEEL anders dan politici en daaraan gelieerde media en self fulfilling z.g. academische onderzoekers.
Immers, die zeggen/schrijven "zo was het, maar wij zorgen ervoor cq voorspellen dat het nooit meer zo wordt en dat u het altijd beter heeft in de toekomst"
Zo doen jonge mensen ook "oh, wij doen het echt heel anders dan onze ouders" ... totdat ze wat ouder worden en erachter komen dat ze (deels) net zo zijn :)

Helaas .... die goede voornemens geloof ik niet zo meer in (de voornemens wel maar de uitvoering niet),
want zolang als ik leef is dat op de iets langere termijn meer NIET dan WEL uitgekomen en keerden we (weliswaar op een wat andere manier)
altijd weer terug naar het oude gedrag ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply