Hooimijt Januari 2017

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Thomas Lieven
Bronze Member
Posts: 180
Joined: 18 Oct 2011, 10:06

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Thomas Lieven »

User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Spruitje »

Indiana Jones wrote:Eigen boontjes doppen .... mag het een keer, 72 jaar na WOII en 27 jaar na de val van het ijzeren gordijn ?
Goed idee om het Nederlandse leger samen met het Belgische op te laten trekken .... eendracht maakt macht,
tenminste dat hoop ik :)
Ja, enkel het taalverschil.
ik heb franstalige collega's die perfect Nederlands (geen Vlaams maar Nederlands AN) verstaan maar laat dat door een Nederlander uitgesproken worden dan staat die te kijken als een koe op een trein.
Nederlanders hebben nogal de neiging om sommige letters (of lettergrepen) in te slikken en/of er letters bij te zetten. Ook het woordgebruik (uberhaupt, hardstikke, 'vette bak', ...) tussen Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands is toch anders. De 'r' laten rollen, tongval die naar het engels neigt, ...
Moeder <-> Moedrrj | Vader <-> Vadrrj | zeven <-> zeuvfen | ...
Vlamingen en Nederlanders begrijpen dat wel maar vanuit een andere moedertaal is het toch wat anders.

Ooit eens een kwartier 'vast' gezeten met Nederlanders van een printerfirma, we kwamen er maar niet uit. Tot er iemand van hen de vraag stelde: 'We komen er niet vrees ik. Die 'recto/verso' waar jullie het nu altijd over hebben, wat voor een speciale printjob is dat? Typeer dat eens: Wat maakt die printtaak zo speciaal?'
Toen we heb vertelden dat recto/verso gewoon wou zeggen dat het blad langs beide zijden bedrukt was zagen we opluchting op hun gezichten: 'Oh!!! Duplex!?!' Algemeen gelach maar ze waren op dat moment de rol al een kwartier kwijt.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Spruitje »



Donald Trump Says Gold is better than the dollar... 8-)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Moeder <-> Moedrrj | Vader <-> Vadrrj | zeven <-> zeuvfen | ...
Vlamingen en Nederlanders begrijpen dat wel maar vanuit een andere moedertaal is het toch wat anders.

Ooit eens een kwartier 'vast' gezeten met Nederlanders van een printerfirma, we kwamen er maar niet uit. Tot er iemand van hen de vraag stelde: 'We komen er niet vrees ik. Die 'recto/verso' waar jullie het nu altijd over hebben, wat voor een speciale printjob is dat? Typeer dat eens: Wat maakt die printtaak zo speciaal?'
Toen we heb vertelden dat recto/verso gewoon wou zeggen dat het blad langs beide zijden bedrukt was zagen we opluchting op hun gezichten: 'Oh!!! Duplex!?!' Algemeen gelach maar ze waren op dat moment de rol al een kwartier kwijt.
DAT is dus wat Armstrong bedoelt, wanneer hij zegt dat de verenigde staten van Amerika grotendeels nog één taal hebben en mede dáárom zo lang hebben overleefd. De Europese landen, binnen de EU, hebben dat niet en zijn dus ook een veel korter leven beschoren.
Men begrijpt elkaar simpelweg niet ..... 8-)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Spruitje »

Zelfs binnen de eigen landsgrenzen ...
Een klassieker is dat een tolk in het parlement ooit 'het plan Gandois' (Gandois=eigennaam) vertaalde als 'Gents plan' en dat de Vlamingen die gebruik maakten van de tolk totaal niet wisten waarover het ging in het debat.

Edit: T vervangen door D. Bedankt Gwyde. ;)
Last edited by Spruitje on 22 Jan 2017, 17:54, edited 1 time in total.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Gwyde »

Spruitje wrote:Zelfs binnen de eigen landsgrenzen ...
Een klassieker is dat een tolk in het parlement ooit 'het plan Gantois' (Gantois=eigennaam) vertaalde als 'Gents plan' en dat de Vlamingen die gebruik maakten van de tolk totaal niet wisten waarover het ging in het debat.
Het was wel het plan Gandois -niet Gantois - (mbt Cockerill-Sambre meen ik mij te herinneren), maar de essentie was inderdaad 'lost in translation'.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Spruitje »

Bedankt voor de correctie Gwyde, m'n klepel was zoek. :lol:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by doubleyou »

In Aalst zitten ze al in de karnavalsfeer. Een maand te vroeg.

https://twitter.com/intidc

Vlaming manipuleert tweet Trump: "Hij verspreidt nu carnavalsliedje over Russische prostituees"

De 21-jarige Inti De Ceukelaire heeft een Twitterbericht van Donald Trump gehackt. Daardoor verspreidt de Amerikaanse president nu een Aalsters liedje over Russische prostituees bij zijn 21 miljoen volgers. Op 11 april 2012 kondigde - toen nog fulltime zakenman - Donald Trump op zijn Twitteraccount aan dat hij een dag later een toespraak zou geven in het San Jose Convention Center op het allereerste National Achievers Congress (NAC). Daarbij voegde hij een link naar de website van dat congres.

Sinds vannacht ziet die bewuste tweet er echter helemaal anders uit. Er staat immers een verwijzing naar een vrolijk Aalsters carnavalsliedje over Rusland en de lokale prostituees. Niet het werk van de kersverse president zelf, wel van de ethische hacker Inti De Ceukelaire (21) uit Aalst.

"Door die voortdurende discussie over fake nieuws bedacht ik me gisteravond plots dat het toch 'neig' zou zijn om zelf de tweets van Trump te manipuleren", vertelt hij. "Ik ben meteen begonnen met de links uit zijn berichten te verzamelen. Terwijl ik achterover leunde en een koffie dronk, liet ik al die url's automatisch openen. Van zodra ik merkte dat een website niet meer laadde, checkte ik of ik die domeinnaam kon kopen."

En jawel, bij de website van het NAC had De Ceukelaire prijs. "Voor 10 euro kon ik die kopen. Voor dat bedrag kan je niet sukkelen om een boodschap van de machtigste man ter wereld aan te passen." (lacht)

"Dan ga ik bij Mariska voor lange massage"
De man uit Aalst verbond de oorspronkelijke url die Trump de wereld instuurde met een ludiek YouTube-filmpje: een carnavalsliedje over... hoeren in Rusland. "Dan ga ik bij Mariska voor een lange massage. En dan bij Aleksandra, ik parkeer in haar garage", klinkt het. Een boodschap die Trump nu dus via Twitter verspreidt.

De Ceukelaire vreest er niet voor dat de FBI straks aan zijn deur staat. "Ik heb niets strafbaars gedaan. Ik heb gewoon eerlijk een website gekocht en daar mijn eigen ding mee gedaan."

Computerwetenschapper Johan Baert (KU Leuven) beaamt. "Hij doet helemaal niets verkeerd. Hij brak niet in de account in en kocht gewoon een in onbruik geraakte domeinnaam. Het is dus geen hacking, gewoon een goede stunt."
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Spruitje »

In Aalst is het een gans jaar carnaval. Ze hebben daar ook hun eigen carnavalsradio: Radio Ajoin (*)
Carnaval is daar een economie op zich. Ik zou de euro's eens graag bij elkaar zien die alle Aalstenaars samen uitgeven aan die klucht.

Ik vraag me af hoe al die 'grapjassen' zouden reageren als we hier plots in een militair conflict moesten terecht komen en we weer op onze knieën moesten gaan bij de Amerikanen om wat steun.

(*) Ajoin is dialect voor Ajuin, de inwoners van Aalst worden Ajuinen genoemd.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Januari 2017

Post by Spruitje »

Een droom...
Vannacht gedroomd over de goudprijs...
Een flashcrash vanaf de $1210 naar $913 in enkele seconden, even later stonden we al weer op $943 maar verder heb ik m'n droom niet kunnen vervolgen.
Mocht het een visionaire droom zijn: sorry jongens, ik weet niet of die $943 een dooie kat was. :lol:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Post Reply