Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Dutch language haystack
Post Reply
lucky-luck
Posts: 37
Joined: 27 Jun 2014, 11:12

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by lucky-luck »

Als het mag: goud:1470$
zilver:23$
eur-$:1.16
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Indiana Jones »

Zekers, heel leuk dat je ook mee doet.
De prijs voor het winnen is eeuwige roem :D
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Indiana Jones »

Gwyde wrote:vooral omdat Indy de enige overgebleven gold bear in het kamp is. Nu nog wachten op de schatting van Ben2 en dan zet ik de link van de nieuwe spreadsheet on-line.
Tsjah ... ik was altijd al een uitzondering op de regel, maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit helaas een wereld van verschil .. dus ben zeer benieuwd wat het eindejaar gaat worden :)

Nu nog hopen dat @Zytom; @Adamus; @Obi-Wan en @Thomas Lieven dit keer ook eens een gokje durven te wagen en we een lekker volle poll krijgen 8-)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Ben2 »

Spruitje wrote:
Indiana Jones wrote:Of zie ik abusievelijk nog iemand over het hoofd :oops:
Paul, Zytom, ... of misschien 'kyandio met de glazen bol'
Al is het bij de laatste al een jaar geleden dat deze heeft ingelogd.
kyandio heeft begin vorig jaar de tip 'Arcelor Mital' hier ergens neer geschreven,

aandeel is verdubbeld sindsdien! Ik weet niet hoe hij het doet maar hij kijkt altijd op vijf jaar heeft hij eens gezegd.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Ben2 »

Voorspellingen liggen dus tot nu dichter bij elkaar dit jaar.

Ik ga daarom ook een meer uitgesproken gok neerplaatsen, kwestie van de range wat te verbreden en het zo nog iets interessanter te maken en de (goud-)bulls een hart onder de riem te steken :D

1500$
24$
1,05
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Gwyde »

Dan gaan we nu van start met de nieuwe spreadsheet

Met niet minder dan 11 kandidaten wordt de wedstrijd spannender dan ooit.

Ik had de koersen van 6 januari al ingevuld. Zo te zien vertrekt MatrixView in pole positie met een totale afwijking net boven 10% met ernaast Rasta met een 22.2% totale afwijking. Cavajo komt als laatste uit de startblokken met een totale afwijking van 78.4%.

Vergeleken met vorig jaar beheersen de 'zilver bulls' nu het slagveld. De (impliciete) Au:Ag verhouding noteert met 67.15 ver beneden de 72.65 van vorig jaar. Wie opteert voor het meetkundig of harmonisch gemiddelde ziet nog hogere verschillen. Er zijn 5 schattingen voor zilver boven $20. Enkel Indy (onze laatste bear) ziet zilver nog meer verzwakken dan goud.

Wie onderaan de (verschillende types) gemiddelden, variatiecoëfficiënt en range bekijkt, kan niet anders dan besluiten dat we nog steeds een 'brave' selectie van schattingen hebben. (Wie wil kan nog steeds vergelijken met de stoutmoedige schattingen van 2016)

Een 'triple play' (drie beste schattingen van éénzelfde speler) is nu compleet onwaarschijnlijk. Doordat vele schattingen korter bij elkaar liggen, hebben de 'extreme waarden' een realistische kans om het te halen. 2017 moet dan wel een jaar vol verassingen worden.

May you live in interesting times...
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by doubleyou »

Gwyde, thanks for your work !

Kan je deze leek eens het verschil uitleggen tussen die gemiddelden ?
Het "rekenkundig" = gewoon de som van de 11 deelnemers, gedeeld door 11
Maar wat zijn die andere "Meetkundig" en "Harmonisch" ?
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Indiana Jones »

@doubleyou:
Meetkundig Gemiddelde is dacht ik een middenevenredig gemiddelde en Harmonisch Gemiddelde heeft dacht ik meer te maken met de onderlinge verhoudingen in de vergelijking ..... :)

Maar @Gwyde zal het beter weten. ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by Gwyde »

doubleyou wrote:Gwyde, thanks for your work !

Kan je deze leek eens het verschil uitleggen tussen die gemiddelden ?
Het "rekenkundig" = gewoon de som van de 11 deelnemers, gedeeld door 11
Maar wat zijn die andere "Meetkundig" en "Harmonisch" ?
Het meetkundig gemiddelde van twee getallen is de vierkantswortel van hun product. Dat is nooit groter dan het rekenkundig gemiddelde (en heeft alleen betekenis bij positieve getallen).
De lange termijn return op een investering is het meetkundige gemiddelde van de returns van elk jaar: als je in een jaar 25% winst maakt en het jaar erna 20% verliest: dan is de return sqrt(1,25*0.80) = 1. Je hebt dus geen cent winst gemaakt.

Bij het harmonisch gemiddelde staan de termen in de noemer: 2/HG = 1/a + 1/b
Het harmonisch gemiddelde is nog kleiner dan het meetkundige.
Bvb: Als een auto 1 km rijdt tegen 30 km/u en vervolgens 1 km tegen 70 km/u, dan is de gemiddelde snelheid het harmonische gemiddelde van de twee snelheden (en dus minder dan 50 km/u, 42 km/u om precies te zijn). Het harmonisch gemiddelde wordt vaak gebruikt voor het berekenen van 'commerciële snelheden' van vliegtuigen of treinen.

De drie gemiddelden zijn beschikbaar als functie in Excel.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2017

Post by doubleyou »

ok, Gwyde, bedankt, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit mijn petje te boven gaat. En ik wil er verder mijn hoofd niet over breken.
Soit, maakt niet uit.
Fin : Ik kijk naar aankoopprijs, verkoopprijs, tijd, percentages en kosten.
Pr : Ik kijk naar een bourgondische gezondheid, naar de natuur, naar gezelligheid.

Voor deze poll telt de finale prijs op 31/12, en al de rest is tussentijdse ruis ;)
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Post Reply