Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Gwyde »

Daar gaan we weer, al heel wat voorspellingen binnen.
Dan voeg ik er meteen ook de mijne aan toe:

Au: $1444
Ag: $19.50
€: $1.25

Met al een draft voor de spreadsheet (voorgaande jaren ook beschikbaar op de overige TABS)

We hebben al een bear: Matrixview, terwijl Indy nog niet van zich heeft laten horen. Leo Pi, onze 2017 winnaar, is ook niet bepaald optimistisch met een quasi vlakke schatting voor goud, een afbrokkelende zilverprijs en dito eurokoers.
MatrixView
Posts: 21
Joined: 12 Dec 2013, 22:49

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by MatrixView »

Gwyde wrote: 02 Jan 2018, 22:43 We hebben al een bear: Matrixview...
Valt mee... ik heb mijn koers in Euro's genoemd... Je hebt ze ingevuld als Dollars.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Spruitje »

Gwyde wrote: 02 Jan 2018, 22:43 We hebben al een bear: Matrixview...
En de rest zijn sjaapjens... :mrgreen:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Leo3.14 »

MatrixView wrote: 03 Jan 2018, 00:45
Gwyde wrote: 02 Jan 2018, 22:43 We hebben al een bear: Matrixview...
Valt mee... ik heb mijn koers in Euro's genoemd... Je hebt ze ingevuld als Dollars.
Inderdaad : 1130 € aan 1.2 ratio is 1356$.....
15€ @ 1.2 = 18$ voor Ag....
Graag aanpassen aub .

Ik ben de grootste bear dus momenteel.
Silver is/will be the big problem......imo
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Gwyde »

Spreadsheet aangepast voor de voorspelling van Matrixview.

Al enkele vaststellingen: we blijven negatief ingesteld op de euro: twee jaarstijgingen op een rij zouden onwaarschijnlijk zijn (?)
De meer extreme veronderstellingen (euro beneden pariteit) zijn wel uit beeld, maar deze zouden momenteel een krachtige trendbreuk betekenen, waar ze vorig jaar binnen handbereik leken. Lucky Luck blijft de enige echt uitgesproken euro-bull.

We zijn collectief pessimistisch voor zilver: er is weliswaar maar één eindejaarschatting voor zilver beneden het huidige niveau, maar de verwachte koersstijging is eerder bescheiden. Spruitje geeft als enige een erg optimistische schatting. De verwachte Au:Ag ratio ligt gemiddeld boven 75 en verschilt weinig van het (hoge) huidige niveau.

Er is nog geen uitgesproken goud-bear en de goudschattingen liggen relatief dicht bij elkaar: een variatiecoëfficiënt van 7.8% die nog een fractie lager is dan de 8.2% voor de euro in USD. Voor de notoir volatiele zilverprijs liggen de verwachtingen met een variatiecoëfficiënt van 13.4% wel iets verder uit elkaar, maar ook dat is relatief braaf.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Indiana Jones »

Ik kom er nog aan a.s. weekend.
probeer toch een stapje hoger in het eindklassement te komen voor 2018 :lol:
wordt imho een heel volatiel jaar (zowel voor de precious, als voor de €/$, als voor de nyse ...
wellicht gaat de extended period opschuiven van 2021 naar 2032 en ja ... dan krijgen de guru's altijd wel gelijk
'er was eens' en 'toen kwam' :)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Indiana Jones »

per 31-12-2018 :)
de mijnaandelen wordt kennelijk flink op geshort, want die spreken nog geen enkel vertrouwen uit.
voor mij een reden om te vermoeden, dat de grote dalingen achter de rug zijn en er strakjes shorters onverwacht gepijnigd gaan worden

Gold $ 1.475
Silver $ 26
eur/usd 1.24

goud in euro +/- € 38/gram
en als ik met de €/$ te hoog zit, ik zit nl aan de hoge kant ... kan de gramgoud prijs per jaarultimo zelfs hoger uitvallen 8-)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Leo3.14 »

De verwachte Au:Ag ratio ligt gemiddeld boven 75 en verschilt weinig van het (hoge) huidige niveau.
De historische goud-zilver-ratio, da's waar de experts zich voortdurend aan 'spiegelen'.

Ik zie tientallen goeroes die terug 'in zilver gaan '

Mag ik er ff op wijzen dat zilver al 500 jaar aan het dalen is en goud al 500 jaar aan het stijgen ?

Dat die ratio dus almaar hoger wordt, is dus een logisch gevolg.

Ik mag 161 jaar worden, ik koop NOOIT geen zilver meer : dit is een uitdovende markt.
Zilver is een bijproduct bij de goudontginning.
Net zoals je bij diamantslijpen , diamantstof hebt als bijproduct.
Wordt nooit waardeloos, maar om in te beleggen :: grote BS.

Maja, van 5 naar 50, het lonkt goed hé... :cry:
zilver , de nieuwe monetaire standaard ? :D :D :D : 2000 jaar geleden verlaten.

Guess who will be next ?
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Over de monetaire vraag naar zilver

Post by Gwyde »

Toen in 1964 voor het laatst alle Amerikaanse muntstukken vanaf 1 dime in 0.900 zilver werden geslagen, was de totale nodige zilverhoeveelheid ongeveer 30% van de toenmalige mondiale mijnbouwproductie. Vooral de 'Kennedy Halves' konden niet snel genoeg geslagen worden om aan de vraag te voldoen. JFK was dan ook slechts enkele maanden vroeger vermoord in Dallas.

Door het wegvallen van deze massieve monetaire vraag bleef de zilverprijs daarna nog enkele jaren beneden de $1.29, wat de limiet was om dollars tegen nominale waarde te kunnen aanmunten.

Nota: Canada en verschillende Europese landen zijn in 1967 gevolgd met het uitfaseren van het courante zilvergeld. Alleen Duitsland en Oostenrijk gingen door met het aanmunten (10 Schilling, 5 DM) tot de vroege jaren 70. Het lage zilvergehalte en de hogere nominale waarde van deze munten , samen met de relatief lage inflatie liet dit toe.
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: Poll voorspelling goudprijs 31/12/2018

Post by Gwyde »

Tot nog toe zijn er al 9 forumgangers die hun 2018 eindejaar-schatting voor goud, zilver en de euro in USD opgegeven hebben.
We spelen natuurlijk het liefst met een grotere ploeg en wachten ongeduldig op de laatkomers. Graag jullie voorspellingen vóór 31 januari.
Post Reply