Competitie 2012

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Competitie 2012

Post by Rasta »

Edelmetaal-Info organiseert dit jaar wederom de jaarlijkse Competitie. Dit keer is het mogelijk mee te doen in meerdere categoriëen Rare Earth Elements, Water en Edelmetalen.

Uitleg over de competitie vind je onder het inschrijfformulier! Daar vind je ook de geweldige prijzen!
Inschrijven tot en met 1 januari 2012. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Competitie 2012

Post by Rasta »

Rasta heeft deze selectie ingestuurd:

Edelmetaal:
TNX.TO
ABX
GG
NCM.AX
De eerste is van onze vriend Jim Sinclair, waar "zijn" bedrijf zwaar ondergewaardeerd is, zeker als je weet dat de Chinezen een cash-cow mijn aan het optuigen zijn om de nikkel te gaan winnen, waar TNX de rechten van heeft. De overige 3 mijnbouwers zijn de grootste producenten. De logica hiervan is, als de mijnbouwers eindelijk in de spotlight komen, gaat het gros van de particuliere en institutionele "conservatieve" beleggers voor de grootste en bekendste. Daarom al verwacht ik dat ze het extra goed zullen doen.

Rare Earths
GGG.AX
GWG.V
Eigenlijk geen commentaar.

Water
PHO
CGW
Geen verstand van, dus trackers gekozen.

Overige:
SLW.TO
FNV.TO
Royalty bedrijven hebben het beste verdienmodel als je uitgaat van een langdurige stijgende edelmetaal prijs. Technisch gezien zijn het geen mijnbouwers maar financiers, daarom staan ze niet in de edelmetaal selectie. Desalniettemin, deze twee gaan het bijzonder goed doen is de verwachting.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Competitie 2012

Post by doubleyou »

doubleyou heeft, zoals de vorige jaren, enkele dagen geleden ook een edelmetaalselectie doorgestuurd aan Wilbert.
(MAD.V / CLH.V / YNG.TO / EVG.TO)

Weet wel dat zo'n competitie niets te maken heeft met reëel beleggen, want het is "een pick" die je 12 maand moet aanhouden, zonder mogelijke uitstap, herinstap of switch.
Daardoor krijg je op z'n minst gezegd "pikante" positieve of negatieve returns.
En als het om echte knikkers gaat, zou ik voor producerende edelmetaalmijnen kiezen ipv juniors.
Risk / reward, weet je wel...

:) Ik gooi het hier direct op tafel ; zo zal ik over 2011 de twijfelachtige eer krijgen om bij de laatsten van de klas te eindigen "gedecimeerde port. :( ", vooral omdat ik gekozen had om geen enkele major in selectie te nemen, maar integendeel koos voor junior goudmijnaandelen uit één regio + een afrikaans buitenbeentje.
Dit in tegenstelling tot de 2 voorgaande jaren, toen ik in deze competitie (nee, niet met mijn echte poen) returns had van respectievelijk + 123 % (2009) en + 135 % (2010)
Voor het zelfde geld zijn de grootste verliezers dit jaar in deze competitie volgende keer de grootste winnaars :P

Gelieve mijn port. niet te copiëren...choose your own loosers !
And in real life...remember : only a small part in shares.

doubleyou
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Post Reply