Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Dutch language haystack
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

ikasi wrote:
Indiana Jones wrote:Zo te zien, komt er steun aan ..... als goud dáár doorheen gaat, wordt het wel erg bar & boos .... :?
inderdaad, die 100 weekly MVG is blijkbaar een goede steun

terug wat kopers momenteel (1643$) hoop dat de bodem stilaan bereikt is (de turbo's zijn nog niet gesprongen maar het wordt spannend, stoploss 1608)

toch wel bizar: bijna hetzelfde scenario als in december 2011, als januari idem dito is, komt er nog iets moois aan...
Als de Reps. en Dems. van de Fiscal Cliff donderen ..... :mrgreen:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
ikasi
Posts: 49
Joined: 25 Jun 2012, 21:20

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by ikasi »

Indiana Jones wrote:
Als de Reps. en Dems. van de Fiscal Cliff donderen ..... :mrgreen:
en het CFTC en co ook aub :lol:
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

ikasi wrote:
Indiana Jones wrote:
Als de Reps. en Dems. van de Fiscal Cliff donderen ..... :mrgreen:
en het CFTC en co ook aub :lol:
Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

Nou ..... 21-12-2012 en de Maya voorspelling komt kennelijk nog uit ook.
Anders dan we gedacht hadden, maar het simpele feit dat de goudprijs zo naar beneden gebracht wordt zegt misschien wel wat ..... het lijkt op het tsunami effect.

Eerst een forse terugtrekkende beweging die veroorzaakt wordt door een, aan het oog onttrokken, forse beving ergens in de diepte. Wij kunnen dat niet zien, maar enkele grote partijen wellicht wel (insiders).
Voor degenen die op het strand met verbazing staan te kijken, toch een kleine waarschuwing voor datgene wat misschien komen gaat .... :?

Image
Image
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
ikasi
Posts: 49
Joined: 25 Jun 2012, 21:20

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by ikasi »

Indiana Jones wrote: Voor degenen die op het strand met verbazing staan te kijken, toch een kleine waarschuwing voor datgene wat misschien komen gaat .... :?
je bedoelt een tsunami van buy-orders? zou wel eens kunnen... vandaag toch al een "relief"rally (1657$) om te starten 8-) En dit terwijl de USD ook sterker wordt... misschien heeft Trader Dan hier een uitleg voor (Yen carry trade?).

Altijd leuk om Hubbartt te lezen: http://www.321gold.com/editorials/sfs/h ... 22112.html

"I think the pendulum has swung far enough, and gold is now ready for a major advance." .. zegt hij al een tijdje maar:

"In November, I thought gold could stage another big rally, even though the Stokes were sitting near the 50 level on this chart. A small rally occurred, but now both the Stokes and RSI are set up more like they were in May. I’m predicting a very big rally will occur in January, much like the one that began in the spring."

Gisteren kreeg even de gedachte dat het gedaan was met de bull, iets wat me nog maar zelden overkwam de laatste 10 jaar... vandaag beseffend dat dit het koopsignaal moet zijn...
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

ikasi wrote:Gisteren kreeg even de gedachte dat het gedaan was met de bull, iets wat me nog maar zelden overkwam de laatste 10 jaar... vandaag beseffend dat dit het koopsignaal moet zijn...
The trend is your friend .... maakt op dit moment nog niet uit of het fysiek is of bijvoorbeeld turbo's ...... 1450 lijk je toch wel goed mee te zitten ... garantie tot aan de deur ..... ;)
Attachments
Ikasi.gif
Ikasi.gif (24.2 KiB) Viewed 6603 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

Of zelfs daarboven ....... :?
Attachments
Ikasi.gif
Ikasi.gif (25.21 KiB) Viewed 6599 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

Indiana Jones wrote:Voor wat die manipulatie betreft, is het handiger om eens een berichtje van Sinclair e/o Armstrong af te wachten. Ze schrijven dikwijls contrair over hetzelfde en zo'n artikeltje kan wellicht aardige aanleiding zijn om eens van gedachten over te wisselen. Ouwe koeien uit de sloot halen, ben ik niet zo goed in, dus wacht liever iets actueels af .... :)
http://www.jsmineset.com/
http://armstrongeconomics.com/

grtz. Indy
Friday , 21 Dec 2012

LONDON -

Veteran gold investor, Jim Sinclair, posted no less than three of his own comments on the recent gold take-down on his own website, jsmineset.com, yesterday, describing the latest gold price moves, brought on by heavy instantaneous selling on COMEX, as a ‘move of desperation by the Fed’. Sinclair’s view is thus that the selling, which has seen the gold price fall over $100 in around three weeks, is in fact a concerted effort by the U.S. Fed, and its bullion bank allies, to artificially depress the gold price and by so doing hide the true state of the U.S. and global economies and protect the dollar. “You cannot fix the problems of the Western Economic system by breaking the telltale thermometer, which is the price of gold.” he says.

http://www.mineweb.com/mineweb/content/ ... &sn=Detail
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
YtRebil
Posts: 7
Joined: 29 Jul 2012, 01:28

Re: ongebruikelijk

Post by YtRebil »

Indiana Jones wrote:Er is iets ongebruikelijks aan de hand, wat niet zozeer met goud te maken hoeft te hebben, maar wel degelijk effect op de goudprijs heeft.

Dit fenomeen heb ik ook post-Lehman gezien.
Al jaren liep goud met het €/U$ valutapair mee en plots gingen de wegen scheiden. Dit was toen de eerste aanzet in een enorm deleveraging proces en goud is dan meestal als eerste aan de beurt om verkocht te worden. Daarna volgen dan pas de andere commodities (nu nog niet, de energy stijgen zelfs).

Met de fiscal cliff in het visier is er geen logische reden te vinden waarom alléén goud&zilver door het putje moeten gaan. Als dat wél het geval is, is dat pure prijs-manipulatie van enkele partijen en dat lijkt me momenteel nog een brug te ver. Eens even zien wat Sinclair gaat melden ..... :?
Eigenlijk is de verklaring van dat ongebruikelijk iets, vrij simpel: dollar/euro en goud/zilver, concurreren met elkaar in de monetaire rol opslag van waarde. De mate waarmee gebeurt echter niet op evenredige/lineaire basis bij elke prijs.
Bij een lage/bodem prijs van edelmetalen kan de concurrentie tussen edelmetalen en dollar sterker spelen dan de concurrentie tussen dollar en euro. En omgekeerd, zwakker bij een hoge/piek prijs.
Anders gezegd: als je ziet dat goud en dollar in dezelfde richting gaan, dan betekent dat dat iets anders op de goud/zilvermarkt een sterkere invloed heeft op hun prijzen dan datgene dat op de dollar/euro markten gebeurt.
Ik zie eigenlijk wel een logische reden, na 4 jaar kwamen nog maar 20% van de feds dollars in omloop, en velen hadden verwacht dat ze , net zoals in het verleden, vrij vlug allemaal in omloop gingen komen. Niet dus. Steeds meer realiseren zich dit, en verkopen, los van wat er gebeurt op dollar/euro vlak. En dat wordt ook bevestigd door de futures markt. De totale posities van goud en zilver hangen al maanden rond dezelfde vrij hoge waarde, terwijl de prijzen redelijk sterk zakten (gegevens van VOOR de recente sterkere prijsdalingen, dus dit zou intussen gewijzigd kunnen zijn).
Of het slim is om nu goud en zilver te verkopen is een andere vraag.
Doorgaans zijn degenen die op de futures markt spelen professionals. Ze weten meestal beter dan wie ook wat de toekomst brengen zal. In het voorbije jaar hebben ze bij elke grotere dollar/euro trend omkeer hun posities gedumpt. Ditmaal niet.
Stel dat ze ze behouden? Dan zal het knap lastig worden om lager terug in te kopen.
Kijk naar de periode 2009-2010. De hele tijd behielden ze hun posities. Pas in 2011 begonnen ze eindelijk te dumpen.
Maar de bodemprijzen verdubbelden/verdrievoudigden intussen.
De hamvraag lijkt me of we dra beduidend sterkere prijsinflatie gaan zien.
Indien ja, dan is de kans groot dat terug lager inkopen niet meer lukt.
(noot: ik speel dat koop/verkoop/terugkoop spel niet)
Vooralsnog besloot ik om te wachten met nog eens te kopen. Als de prijzen verder dalen dan ga ik nog eens euros wisselen voor zilver, indien niet, geen nood, mijn zilver 'positie' is groot genoeg. Als de euro's me te riskant worden dan kijk ik wel uit naar andere koop opportuniteiten (van eender wat).
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Technische Analyse, daytrading en speculatie draad 2012

Post by Indiana Jones »

T'is niet alleen het fenomeen, maar ook de datum c.q. maand waarin het speelt.
Per de 15e worden postities in future speculatiemarkten meestal doorgerold en goud is nu eenmaal een speculatiemarkt.
Al helemaal op 15-12 (dan rollen grote marktpartijen meestal meteen door naar februari volgend jaar), want daarna kan de financiële administratie aan de slag met het berekenen van de kerstbonussen, die vervolgens nog moeten worden gefiatteerd en al vóór de kerstdagen worden uitgekeerd .... nog steeds heel gebruikelijk voor financiële bedrijven van Amerikaanse, Engelse en Australise origine en gaat dus zelfs op voor hun Aziatische handel want ook dáár opereren ze. Die bonussen gelden overigens voor nog véél meer instrumenten die niet doorgerold kunnen worden, maar wat technisch doorgerold kan worden .... doen ze.

Wat je dan overhoudt is een dunne dec.future markt waarin nog wat 'smalspecs' opereren, die niet echt meer het verschil kunnen maken (procentje erop of eraf tot 2 januari komend jaar). Op de 18e dec. zie je dan plots de grote goud-afsplitsing van de euro en vervolgens de goudmarkt 2.5% in de min duiken. En dan de 20ste dec. hoppa plots weer ruim 2% van de goudprijs af.

Aangezien de grote partijen (alsmede veel andere professionele traders) de december posities al doorgerold hebben en de smalspecs veel moeite moeten doen om dusdanige bewegingen te bereiken en er geen echte aanleiding was om goud te dumpen EN er dan ook nog eens een afwijking is van de €/U$ vs gold trend die er tot voor kort nog wel was ....... ben ik het met de meeste traders wel eens dat hier iets aparts aan de hand is (net zoals overigens vorig jaar het geval was).

Sinclair noemt het markmanipulatie en ALS dat zo zou zijn, moet de CFTC ingrijpen, wat dus niet gebeurt. En dan kan ik Sinclair wel volgen, als hij schrijft dat hier veel meer achter zit.

http://www.mineweb.com/mineweb/content/ ... &sn=Detail

Voor wat de concurrentie betreft: ik vraag me af of ik met mijn camping-gas-stelletje tegen Eneco kan concurreren, want dat volume verschil zit er ook tussen de goudmarkt en de dollarmarkt. Dat de euro tegen de dollar 'probeert' te concurreren is evident .... maar dat de euro het nooit van de dollar zal kunnen winnen, is imo óók evident. Dus ik weet niet zo goed wat ik met je uitleg aankan, al begrijp ik wel wat je bedoelt. :oops:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply