Down to earth

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Down to earth

Post by Spruitje »

Bij sommige fora heet het 'n saloon of het café..
even 'n plaatsje om bepaalde zaken eens een beetje te laten doordingen.
Vandaag in "Koppen XL"
...en eigenlijk een perfecte reflectie van onze leefwereld.

"25% van het voedsel wordt in de Westerse wereld weggegooid"

Ofwel wordt het van:
* uit onze koelkast in de afvalbak gegooid
* bij de supermarkt weg gegooid (wegens lichte verkleuring of maar een paar dagen tot uiterste VERKOOP-datum.
* bij de producent omdat het niet voldoet aan de parameters die voorgeschreven zijn door de markt (gewicht, kleur, uitzicht, ...)

dinsdag 17 januari: De wegwerpmaatschappij
Peggy is mama van drie kinderen, veel monden te voeden dus. Elke woensdag gaat ze inkopen doen. En elke keer weer moet ze in haar koelkast eerst plaats maken voor al het nieuwe eten dat ze gekocht heeft. Half opgegeten en zelfs ongeopende verpakkingen die een dagje na datum zijn belanden zonder pardon in de vuilniszak. Herken je dit tafereel? Dan ben je zeker geen uitzondering.

Koppen XL neemt onze 'wegwerpmaatschappij' kritisch onder de loep. Het begint al bij de producenten zelf. Een meloen en een komkommer die niet voldoet aan het perfecte gewicht, uitzicht en kleur vliegen meteen de afvalcontainer in. In bedrijfs- en schoolkantines gaan bordenvol verloren omdat ze niet worden leeggegeten. En in alle warenhuizen samen worden elke dag tonnen voedsel weggegooid omdat de vervaldatum te kort bij is. Want we zijn blijkbaar als de dood dat eten even over datum is, terwijl deskundigen het erover eens zijn dat die producten nog perfect eetbaar zijn.

"We moeten dit perverse systeem stoppen", dat vinden alvast enkele containermannen. Die halen bewust hun eten uit de afvalcontainers van de warenhuizen en producenten. Zoveel zelfs dat ze het onmogelijk zelf allemaal kunnen opeten. 'De wegwerpmaatschappij', een confronterende Koppen XL, want ironisch genoeg gebeurt dit allemaal terwijl er mensen honger leiden.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Obi-Wan
Platinum Member
Posts: 614
Joined: 06 Oct 2011, 21:25

Re: Down to earth

Post by Obi-Wan »

Ik heb een soortgelijke reportage gezien. Deze werd in Duitsland gefilmd maar de inhoud kwam overeen met je beschrijving. De macht der reclame zeker en de uitwassen van een maatschappij op consumptie gebouwd.
Patience. Use the force. Think.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Down to earth

Post by doubleyou »

.
"Spruitje" vraagt en "een Europees Parlementslid" draait :P

Europees Parlement wil voedselverspilling in EU halveren voor 2025

Momenteel gaat in de EU naar schatting 30 tot zelfs 50% van gezond en eetbaar voedsel verloren. De hoeveelheid voedselafval bedraagt naar schatting 89 miljoen ton per jaar of 179 kilo per hoofd van de bevolking. Bij ongewijzigd beleid zou de totale verspilling tegen 2020 oplopen tot maar liefst 126 miljoen ton. In Vlaanderen gaat volgens een recente studie jaarlijks 500.000 tot 800.000 ton voedselgrondstoffen bij producenten verloren. In een resolutie die morgen wordt gestemd, roept het Europees Parlement dringend op tot actie.

N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels zal het rapport steunen: "Het spreekt voor zich dat een dermate grote verspilling niet alleen economische en ecologische gevolgen heeft, de kwestie roept ook ethische vragen op: de cijfers staan immers in schril contrast met de armoede in Europa en de rest van de wereld. Ik ben dan ook tevreden met de concrete denkpistes die het Parlement naar voor schuift om de voedselverspilling voor 2025 te halveren en tegelijk ook het voortbrengen van voedselafval tegen te gaan."

Voedselverspilling gebeurt overigens in alle fasen van de voedselvoorzieningsketen: van landbouwproductiefase tot opslag-, verwerkings-, distributie-, beheer-, en consumptiefase. De verspilling kan verschillende oorzaken hebben gaande van overproductie, verkeerde doelgroepkeuze, aantasting van de kwaliteit van het product of van de verpakking ervan, slecht beheer van voorraden etc.

Frieda Brepoels is ervan overtuigd dat verandering mogelijk is: "Een zeer tastbaar voorbeeld zijn de data op etiketten: volgens een recente enquête van de Europese Commissie begrijpt 18% van de Europese burgers de vermelding "ten minste houdbaar tot" niet. Hierover meer duidelijkheid scheppen voor de consument, kan dus een stap vooruit betekenen."

De resolutie stelt o.a. volgende concrete punten voor:

- uitwisseling van goede praktijken gericht op een verbetering van de coördinatie tussen de lidstaten;
- bewustmakingsacties over de oorzaken en gevolgen van voedselverspilling;
- het Parlement vraagt dat Europa samen met de lidstaten en de actoren van de voedselvoorzieningsketen richtsnoeren uitwerkt voor verbetering (sector per sector) van de efficiëntie in de toevoerketen;
- het Parlement vraagt de Commissie om samen met de Wereldvoedselorganisatie gezamenlijke streefdoelen vast te leggen voor het verminderen van voedselverspilling op globaal niveau;
- er is nood aan een goede definitie van termen als voedselverspilling en voedselafval;
- de Commissie wordt gevraagd tegen 2014 specifieke doelstellingen vast te stellen voor de lidstaten ter voorkoming van voedselafval.

Contactinfo: Secretariaat Frieda Brepoels
Tel: 02/283 16 35
E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu
Url:www.friedabrepoels.eu

Auteur(s): Frieda Brepoels, Europees parlementslid
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Down to earth

Post by Adamus »

doubleyou wrote:.
"Spruitje" vraagt en "een Europees Parlementslid" draait :P

Europees Parlement wil voedselverspilling in EU halveren voor 2025
Ergo, echt voedsel is te goedkoop.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Down to earth

Post by Indiana Jones »

75% van ons voedsel is vergeven van smaakmakers en smaakversterkers ...... oftewel ziekmakers, o.a. DE grote oorzaak van ADHD maar een zegen voor de pharmaceutische industrie die weer bakken met Ritalin en andere gepatenteerde (genees)middelen kan verkopen, die weer door ziektekosten-verzekeraars vergoed worden, waardoor JIJ en IK meer premie moeten gaan betalen.

Vrijwel de ganse voedsel- en pharmaceutische industrie is vergeven van hetzelfde misselijk makende mentaliteit waar de ganse financiële industrie van vergeven is.
Het doel is geld en de middelen om ontiegelijk veel geld te verdienen zijn ongelimiteerd, en wordt door toezichthouders niet- of nauwelijks gecontroleerd.......bloedgeld dus :!:

En op het eind ..... worden er enkelen rijk van en gaan er velen aan kapot .....

And in the end the love you take is equal to the love you make
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Down to earth

Post by Spruitje »

Adamus wrote:
doubleyou wrote:.
"Spruitje" vraagt en "een Europees Parlementslid" draait :P

Europees Parlement wil voedselverspilling in EU halveren voor 2025
Ergo, echt voedsel is te goedkoop.
Voor sommigen toch...
De reportage in Koppen XL liet misschien wel 'n extreem zien waarbij 'n jong vrouwke écht letterlijk 'n grote opruimactie moest doen in de koelkast om haar nieuwe voorraad d'er weer in te proppen om het grootste deel d'er de volgende week weer uit te gooien.
Maar ik merk in mijn omgeving ook wel zo'n gevallen hoor. Vroeger kwam 'n buurvrouw "oud brood" afgeven voor bij m'n kippen (op zich nog geen 100% verspilling). Broodzakken waar niet een één sneetje werd uitgenomen (normaal ong 22 sneden voor één brood van 800g) en in de zakken van het weekend zag ik dan dat er overeenkomstig met het etiket op de zak maar één boterkoek (soms eens 2) ontbrak... zoiets kan niet blijven duren.
Voor mijn part mag de EU daar iets grondig aan doen, ook aan de beschikbaarheid van bepaalde zaken het ganse jaar door. Ik hoef geen boontjes uit Ethiopië, ik hoef geen tomaten op watercultuur die er wel "uitzien" als tomaten maar niet smaken naar tomaten, ik wil geen rozen uit Kenia of Ethiopië terwijl de plaatselijke bevolking daar geen drinkwater heeft omdat het opgepompt wordt om de rozen te bevloeien.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Down to earth

Post by Rasta »

Spruitje wrote:
Adamus wrote:
doubleyou wrote:.
.....
Ergo, echt voedsel is te goedkoop.
Voor sommigen toch...
De reportage in Koppen XL liet misschien wel 'n extreem zien waarbij 'n jong vrouwke écht letterlijk 'n grote opruimactie moest doen in de koelkast om haar nieuwe voorraad d'er weer in te proppen om het grootste deel d'er de volgende week weer uit te gooien.
Maar ik merk in mijn omgeving ook wel zo'n gevallen hoor. Vroeger kwam 'n buurvrouw "oud brood" afgeven voor bij m'n kippen (op zich nog geen 100% verspilling). Broodzakken waar niet een één sneetje werd uitgenomen (normaal ong 22 sneden voor één brood van 800g) en in de zakken van het weekend zag ik dan dat er overeenkomstig met het etiket op de zak maar één boterkoek (soms eens 2) ontbrak... zoiets kan niet blijven duren.
Voor mijn part mag de EU daar iets grondig aan doen, ook aan de beschikbaarheid van bepaalde zaken het ganse jaar door. Ik hoef geen boontjes uit Ethiopië, ik hoef geen tomaten op watercultuur die er wel "uitzien" als tomaten maar niet smaken naar tomaten, ik wil geen rozen uit Kenia of Ethiopië terwijl de plaatselijke bevolking daar geen drinkwater heeft omdat het opgepompt wordt om de rozen te bevloeien.
Heeft inderdaad alles te maken met prijs. Ofwel, we hebben nog een lange weg te gaan alvorens mensen realiseren wat ze aan kapitaal weggooien.

En nee, daar hoeft een overheid geen regelgeving voor in te dienen. Als ze iets kunnen doen is het goed (bewustwording?), maar verplichte regelgeving .... hoe ga je dat doen? Dat is enkel bureaucratische regelgeving die niet effectief zal zijn.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Post Reply