Hooimijt Februari 2012

Dutch language haystack
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Indiana Jones »

doubleyou wrote:Wat die grafieken betreft, en de vergelijking met Duitsland die zowat "flat" blijven...

Hoe zit het daar eigenlijk ?
Zijn die woningprijzen daar -nominaal - nu op een veel lager niveau dan hier in België ?
Of zijn ze nu te vergelijken, maar waren ze daar de vorige decennia ongelooflijk duur tov hier ?

Ik heb er geen idee van.
Bezie het eens in het licht van Duitse loonstijgingen afgelopen decennium (minimaal) en de algehele Duitse situatie tijdens de Duitse 'éénwording' en wat dat aan overheidsgeld heeft gekost (maximaal).
Duitsland is begin dit millenium, boven de 3% norm gegaan omdat het niet anders kon. Frankrijk heeft dat gedaan omdat het niet anders wilde.
Nu worden beide landen ervan beschuldigd dat ze een slecht voorbeeld hebben gegeven, maar dat is imo niet reëel.

Duitsland heeft zichzelf (en zijn burgers) concurrerend gemaakt en zich ook nog eens op China gericht ipv de VS. Niet zo gek dat er momenteel zoveel Duitse weerstand is tegen de reddingsplannen. De rest van de kern-Europese landen (ook Nederland & België) hebben er ruimschoots van geprofiteerd en de zuidelijke Europese staten hebben er 'een potje' van gemaakt.

Dat zie je ondermeer terug in de fluctuaties op de huizenmarkt.
Zo kijk ik er althans tegenaan.

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Boefke
Silver Member
Posts: 236
Joined: 03 Oct 2011, 17:26
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Boefke »

Sociale woningbouw rules!!

Huur nu al bijna 13 jaar in de sociale woningbouw. Met alle nieuwe regels over jaarinkomens en de te huren huizen is het nooit meer mogelijk om hierin terug te komen. Ben je dan een scheefhuurder als je blijft zitten? Of kijk je naar een verziekte koopmarkt en denk je geef mijn portie maar aan fikkie.....

Ze zoeken het wat mij betreft maar lekker uit met die hele woningmarkt. De overheid is the labiel om maar een enkele maatregel ter bevordering van wat dan ook te lanceren. Laat staan een crash in de huizenprijzen voorkomen.......die komt er zowiezo.

Fasten your seatbelts please,
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Indiana Jones »

Boefke wrote:Sociale woningbouw rules!!

Huur nu al bijna 13 jaar in de sociale woningbouw. Met alle nieuwe regels over jaarinkomens en de te huren huizen is het nooit meer mogelijk om hierin terug te komen. Ben je dan een scheefhuurder als je blijft zitten? Of kijk je naar een verziekte koopmarkt en denk je geef mijn portie maar aan fikkie.....

Ze zoeken het wat mij betreft maar lekker uit met die hele woningmarkt. De overheid is the labiel om maar een enkele maatregel ter bevordering van wat dan ook te lanceren. Laat staan een crash in de huizenprijzen voorkomen.......die komt er zowiezo.

Fasten your seatbelts please,
Da's de minst zorgelijke .... een systeemcrash is waar ik mij echt zorgen om maak.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Spruitje »

doubleyou: Duitsland (grensstreek- "drielandenpunt") heb je voor 120.000-140.000€ 'n recent (!) huis met tuin (300-400m²).

Een ander voorbeeld: Huis op 2.800m²
Bouw
Soort woonhuis Eengezinswoning, hoekwoning
Soort bouw bestaande bouw
Soort dak Pannen
Isolatie Dubbel glas

Indeling
Woonoppervlakte 127 m² (= gebruiksoppervlakte woonfunctie)
Aantal kamers 4 kamers (3 slaapkamers)
Aantal badkamers 2 badkamers
Aantal woonlagen 2 woonlagen
Perceeloppervlakte 2.800 m²
Last edited by Spruitje on 28 Feb 2012, 21:09, edited 2 times in total.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Boefke
Silver Member
Posts: 236
Joined: 03 Oct 2011, 17:26
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Boefke »

Indiana Jones wrote:
Boefke wrote:Sociale woningbouw rules!!

Huur nu al bijna 13 jaar in de sociale woningbouw. Met alle nieuwe regels over jaarinkomens en de te huren huizen is het nooit meer mogelijk om hierin terug te komen. Ben je dan een scheefhuurder als je blijft zitten? Of kijk je naar een verziekte koopmarkt en denk je geef mijn portie maar aan fikkie.....

Ze zoeken het wat mij betreft maar lekker uit met die hele woningmarkt. De overheid is the labiel om maar een enkele maatregel ter bevordering van wat dan ook te lanceren. Laat staan een crash in de huizenprijzen voorkomen.......die komt er zowiezo.

Fasten your seatbelts please,
Da's de minst zorgelijke .... een systeemcrash is waar ik mij echt zorgen om maak.
Uiteindelijk komen ze er allebei. Zorgen maak ik me er allerminst om, mijn overtuiging is dat we het nooit meer zover laten komen als met de gaarkeukens. Soms leren we een klein beetje,
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Indiana Jones »

Boefke wrote:
Indiana Jones wrote:
Boefke wrote:Sociale woningbouw rules!!

Huur nu al bijna 13 jaar in de sociale woningbouw. Met alle nieuwe regels over jaarinkomens en de te huren huizen is het nooit meer mogelijk om hierin terug te komen. Ben je dan een scheefhuurder als je blijft zitten? Of kijk je naar een verziekte koopmarkt en denk je geef mijn portie maar aan fikkie.....

Ze zoeken het wat mij betreft maar lekker uit met die hele woningmarkt. De overheid is the labiel om maar een enkele maatregel ter bevordering van wat dan ook te lanceren. Laat staan een crash in de huizenprijzen voorkomen.......die komt er zowiezo.

Fasten your seatbelts please,
Da's de minst zorgelijke .... een systeemcrash is waar ik mij echt zorgen om maak.
Uiteindelijk komen ze er allebei. Zorgen maak ik me er allerminst om, mijn overtuiging is dat we het nooit meer zover laten komen als met de gaarkeukens. Soms leren we een klein beetje,
Mijn gutfeeling fluistert me in dat het wel eens heel erg lelijk kan worden en dat degenen die ons "aansturen", helemaal niets geleerd hebben.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by doubleyou »

Spruitje wrote:doubleyou: Duitsland (grensstreek- "drielandenpunt") heb je voor 120.000-140.000€ 'n recent (!) huis met tuin (300-400m²).

Een ander voorbeeld: Huis op 2.800m²
Bouw
Soort woonhuis Eengezinswoning, hoekwoning
Soort bouw bestaande bouw
Soort dak Pannen
Isolatie Dubbel glas

Indeling
Woonoppervlakte 127 m² (= gebruiksoppervlakte woonfunctie)
Aantal kamers 4 kamers (3 slaapkamers)
Aantal badkamers 2 badkamers
Aantal woonlagen 2 woonlagen
Perceeloppervlakte 2.800 m²

amai, daar moet je hier in de antwerpse kempen nog de helft bijleggen en dan heb je :
* ofwel een bouwgrond
* ofwel een oud krot !

en boefke...eerlijk, mijn "rechtvaardigheidsgevoel zegt inderdaad dat er iets fundamenteel scheef zit, als jij een woning huurt in de sociale woningbouw én tegelijkertijd actief in de "goud"business bezig bent :)
no hard feelings, but you get my point...it's the system.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Rasta »

doubleyou wrote:.....
en boefke...eerlijk, mijn "rechtvaardigheidsgevoel zegt inderdaad dat er iets fundamenteel scheef zit, als jij een woning huurt in de sociale woningbouw én tegelijkertijd actief in de "goud"business bezig bent :)
no hard feelings, but you get my point...it's the system.
Het is typerend voor de misvatting dat sociaal beleid (sociale woningbouw in dit geval) ook daadwerkelijk ten goede komt van de doelgroep. Economics 101 by Henry Hazzlitt beschrijft dit uitstekend. Het komt de overheid ten goede (herverdeling schept banen bij overheid), en de lobbyisten zorgen ervoor dat ze profijt kunnen trekken door gaten in overheidsbeleid, of (vaak het geval in onroerend goed) door steekpenningen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Boefke
Silver Member
Posts: 236
Joined: 03 Oct 2011, 17:26
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Boefke »

Rasta wrote:
doubleyou wrote:.....
en boefke...eerlijk, mijn "rechtvaardigheidsgevoel zegt inderdaad dat er iets fundamenteel scheef zit, als jij een woning huurt in de sociale woningbouw én tegelijkertijd actief in de "goud"business bezig bent :)
no hard feelings, but you get my point...it's the system.
Het is typerend voor de misvatting dat sociaal beleid (sociale woningbouw in dit geval) ook daadwerkelijk ten goede komt van de doelgroep. Economics 101 by Henry Hazzlitt beschrijft dit uitstekend. Het komt de overheid ten goede (herverdeling schept banen bij overheid), en de lobbyisten zorgen ervoor dat ze profijt kunnen trekken door gaten in overheidsbeleid, of (vaak het geval in onroerend goed) door steekpenningen.
@Doubleyou
Mag een huurder niet sparen in goud? Begrijp je punt wel degelijk, maar niets klopt momenteel. Alles zit scheef. Tja, we kopen ook goud aan een ongelooflijke bradeer prijs. Dat klopte ook niet zullen ze later zeggen.......
Gelukkig is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Doe persoonlijk niets tegen de wet in, dus het is (nog) geen probleem. Uiteindelijk weten ze me wel te vinden, en vinden we wel weer een oplossing.

@Rasta
Erg mooie samenvatting van de werkelijkheid. Ze moeten maar weer 100 regels uit de kast trekken om dit weer enigszins recht te breien, en ook dat lukt ze waarschijnlijk weer niet, politieke klunzen.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Spruitje »

Doubleyou-boefke-Rasta:

Klopt inderdaad dat het "model"-plaatje niet helemaal klopt maar de verdelingen zitten voor iedereen anders. En ben je verplicht om te leven naar je kapitaal? Neen!

Ik ken bij ons in de buurt veel alleenstaande oudere landbouwers die stinkend rijk zijn (geld & gronden) en die met hun vooroorlogse fiets gewoon in het dorp rondtoeren, ze rijden dus niet in 'n dure Landrover rond.

Iedereen heeft z'n kapitaal op 'n andere manier bij elkaar gekregen en probeert te leven op 'n manier die hem het best past.

Sommigen hebben 'n groot kapitaal (lotto-nalatenschappen-...) en hebben 'n klein inkomen en leven sober, anderen draaien er alles door.
Anderen verdienen véél, gooien het geld door ramen en deuren en hebben in plaats van 'n kapitaal 'n put opgebouwd.
Het verhaal van Boefke is nu niet dat van de familie Lukaku. ;)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Post Reply