Hooimijt Februari 2012

Dutch language haystack
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by doubleyou »

Boefke wrote:@Doubleyou
Mag een huurder niet sparen in goud? Begrijp je punt wel degelijk, maar niets klopt momenteel. Alles zit scheef. Tja, we kopen ook goud aan een ongelooflijke bradeer prijs. Dat klopte ook niet zullen ze later zeggen.......
Gelukkig is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Doe persoonlijk niets tegen de wet in, dus het is (nog) geen probleem. Uiteindelijk weten ze me wel te vinden, en vinden we wel weer een oplossing.

@Rasta
Erg mooie samenvatting van de werkelijkheid. Ze moeten maar weer 100 regels uit de kast trekken om dit weer enigszins recht te breien, en ook dat lukt ze waarschijnlijk weer niet, politieke klunzen.
Boefke, begrijp je helemaal.
Quote : Mag een huurder niet sparen in goud?
Ben geneigd om op deze vraag te antwoorden op een volmondig "jawel, tuurlijk wel !".
Maar het ging over "sociale woningbouw".
Dat associeer ik onmiddellijk met een vrij lage huur. Prijs-kwaliteit, marktgewijs.
En als ik hier bij ons in België kijk wat er van aanbod is aan "sociale woningbouw", en bekijk wat er van potentiële klanten is in de echte doelgroep, dan kan dat probleemloos gevuld worden.
En die groep komt gewoon niet aan sparen toe. Nihil. Nada. Zero. Zo simpel is het.

Misschien overdrijf ik hier, en misschien is er in Nederland een veel groter aanbod van sociale woningen tov hier in België. Ik kan me daar verder niet over uitspreken, want ken de markt niet en heb me daar nooit in verdiept. En stop dan hier ook deze discussie. Maar fundamenteel...is dit één van de zaken die niet kloppen in onze westerse maatschappij.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
User avatar
doubleyou
Gold Member
Posts: 1685
Joined: 05 Oct 2011, 22:25

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by doubleyou »

Spruitje wrote:Doubleyou-boefke-Rasta:

Klopt inderdaad dat het "model"-plaatje niet helemaal klopt maar de verdelingen zitten voor iedereen anders. En ben je verplicht om te leven naar je kapitaal? Neen!

Ik ken bij ons in de buurt veel alleenstaande oudere landbouwers die stinkend rijk zijn (geld & gronden) en die met hun vooroorlogse fiets gewoon in het dorp rondtoeren, ze rijden dus niet in 'n dure Landrover rond.

Iedereen heeft z'n kapitaal op 'n andere manier bij elkaar gekregen en probeert te leven op 'n manier die hem het best past.

Sommigen hebben 'n groot kapitaal (lotto-nalatenschappen-...) en hebben 'n klein inkomen en leven sober, anderen draaien er alles door.
Anderen verdienen véél, gooien het geld door ramen en deuren en hebben in plaats van 'n kapitaal 'n put opgebouwd.
Het verhaal van Boefke is nu niet dat van de familie Lukaku. ;)
Dat Lukaku voorbeeld vind ik dus een mooi voorbeeld van zuiver misbruik. Hij (vader) was vroeger ook al profvoetballer. Misschien (?) dat het ooit nodig was, dat het verantwoord was omdat hij zonder inkomen zat (of veel te weinig) om daar een start te nemen, maar als de tijd rijp is, maak plaats in je sociale woning voor een alleenstaande met kinderen of weet-ik-veel, iemand die écht alle eindjes aan mekaar moet knopen.
Het probleem zoals ik het zie, met de meeste sociale huisvestings-maatschappijen, is dat ze bv. op 100 woningen er een kleine minderheid voorzien voor echte sociaal behoevenden, en de rest gewoonweg willen verhuren nu aan mensen met een serieus inkomen, en een huurprijs op basis van dit inkomen, opdat ze (de huisvestings-maatschappij) wel degelijk iets binnen krijgt van huur, om zichzelf in stand te houden.
It's the system, maar dit wil niet zeggen dat het fair en correct is.
Tot zover mijn mening. Over and out hierover.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Adamus »

Waar is het Libische goud gebleven? Enkele tienduizenden chinezen hebben zonder slag of stoot Libië verlaten. Vreemd.
Adamus
Gold Member
Posts: 1495
Joined: 06 Oct 2011, 08:29

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Adamus »

Rasta wrote:Commerciële vastgoed (commercial real estate) gaat natuurlijk de grootste smakker van allemaal krijgen. En er staat al zoveel leeg..... :?
7 miljoen m2 niet verhuurd! En dan hebben we het nog niet over de ruimte die NIET volledig wordt "uitgenut" .
Last edited by Adamus on 01 Mar 2012, 06:24, edited 1 time in total.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:
Rasta wrote:Commerciële vastgoed (commercial real estate) gaat natuurlijk de grootste smakker van allemaal krijgen. En er staat al zoveel leeg..... :?
7 miljoen m2 niet verhuurd! En dan hebben we het nog niet over de ruimte die volledig wordt "uitgenut" .
Gedorven huurinkomsten van commercieel vastgoed mogen als aftrekpost voor de fiscus worden opgevoerd. Dat betekent minder inkomsten resp. een oplopend financieringstekort voor de staat. En dat vertaalt zich dan weer in bezuinigingsvoorstellen die tot hogere lasten voor de bevolking leiden. JIJ en IK betalen dus mee aan de ongebreidelde bouwwoede- en grondspeculatie van gemeenten, provincies waarmee projectontwikkelaars, aannemers en architectenbureaus hun zakken mee hebben gevuld.

Daarbovenop komt dan nog eens dat veel van dat commerciële vastgoed nog tegen Nominale Waarde op balansen staat, terwijl de reële verhuurwaarde op de helft uitkomt, soms nog lager en zelfs voor sommige panden de waarde niet hoger is dan de onderliggende grond tegen marktprijs á € 200 / m2
Er staat dus voor 10-tallen miljarden aan "gebakken vastgoed lucht" op de balansen, en dat mag vanwege versoepelde regels van de IASB (International Accounting Standards Board). Niet anders is het geval met kredietderivaten CDO (Collateralized Debt Obligations) waarvan de houders van IASB toestemming hebben om zelf de waarde te schatten, omdat er simpelweg geen markt voor is om een prijsafgeleide te maken.

kleine toelichting met een kredietderivatenvoorbeeld:
1) Partij A heeft een CDO van 10 miljard, die onverkoopbaar is en als er al per executie verkocht moet worden, waarschijnlijk 10 miljoen opbrengt. Dat is gebleken tijdens het Lehman default waarbij per executie geveild moest worden. Vervolgens brak de pleuris van twee kanten uit.
-De houders van deze CDO/s (veelal banken & verzekeringsmaatschappijen) zouden massaal af moeten waarderen, waardoor een belangrijk deel van de westerse grootbanken dreigden om te vallen vanwege dekkingstekorten.
-De uitgevers van CDS/s (Credit default Swaps), welke verliezen op deze CDO/s moeten afdekken (veelal Amerikaanse grootzakelijke banken zoals JPMorgan, Goldman Sachs, Bank of America, Citygroup etc.) dreigden om te vallen als ze uit zouden moeten betalen.
*Het hele financiële systeem ($IMFS) dreigde na het Lehman default, overnight in te storten en dat mocht natuurlijk niet.

De ISDA (International Swaps and Derivatives Association) houdt toezicht op deze derivatenhandel, maar het bestuur van deze organisatie wordt voor het majeure deel gevormd door juist die Amerikaanse grootbanken. De ISDA heeft via lobby enorme druk op de IASB (de accountants) uitgeoefend om ervoor te zorgen dat die CDO/s tegen een zo hoog mogelijke waarde op de balansen zou mogen blijven staan. De IASB ging onder druk om, wijzigde haar regelgeving en bepaalde dat ingeval CDO/s niet verhandeld kunnen worden, de houders van die CDO/s zelf een inschatting mogen maken wat het spul waard is. Dat leidde in praktijk tot een afwaardering van +/- 5% voor CDO/s die waarschijnlijk niet meer dan de helft waard zijn. De uitgevers van CDS (de Amerikaanse grootbanken), werden dusdoende ook gespaard want bij 50% default hadden ze moeten bloeden en waren ze zelf failliet gegaan.
1) Partij A mag dus die 10 miljard CDO tegen 9.5 miljard op de balans laten staan, terwijl die CDO in praktijk slechts de helft of nog veel minder waard is.
Ingeval van Griekse CDO/s was er helaas geen ontkomen meer aan, want zelfs een default van Griekenland is geen dekking voor. Alleen al daardoor kunnen Amerikaanse grootbanken (de uitgevers van CDS=verzekeringen op Griekse CDO/s) fors in de problemen komen. Wederom verzon men een list bij de ISDA en heeft bepaald dat een afschrijving op Griekse staatschuld weliswaar een forse waardedaling voor de CDO/s betekent (50% of meer), maar plots geen default meer is omdat men een default nu definieert als 100% failliet. De druk vanuit de ISDA op Europa om Griekenland te blijven steunen is gigantisch, want een default van Griekenland betekent een waar drama voor Amerikaanse grootbanken.

*Feitelijk is dit een farce majeure, want er staan meer defaults aan te komen vanwege het negatieve westerse economische tij en alle leningen, zelfs verpakte CDO/s, hebben een bepaalde looptijd waarop ge-herfinancierd moet worden.
Het geld voor herfinanciering is er niet en als het er al is, wil niemand deze troep herfinancieren. Dát is dus de regelmatig terugkerende kreet op jsmineset:"there comes a time that Nominal Value becomes Real Value" waarmee hij bedoelt dat bijvoorbeeld 20 trillion USD nominale waarde afloopt in de helft of minder. Daaraan gaat het $IMFS kapot en om dát uit te stellen worden er via allerlei programma's trillions of dollars in het systeem gepompt en dat gaat net zolang goed totdat de kruik barst.
Anders dan de grote depressie in de jaren '20 van de vorige eeuw, hebben we nu derivaten waardoor het mogelijk is geworden om, in verhouding, vele malen meer schulden te maken en op te slaan, dan tijdens de grote depressie het geval was. Sinclair noemt deze derivaten dan ook niet voor niets “financial weapons of mass destruction”!! Door implosie van deze derivatenhandel, die zonder twijfel gaat komen, krijgen we geen 'grote depressie 2.0' maar een 'gekwadrateerde grote depressie' :!:
vraag:
Wat heeft dat CDO/CDS verhaal nu met het commercieel vastgoed te maken ?
antwoord:
Alles

Er is 10 keer meer gebouwd dan nodig is. In veel westerse landen hebben centrale- en decentrale overheden hierdoor een bron van inkomsten gehad. Sterker nog, er wordt nog steeds gebouwd. Dat wordt dan met grote huurkortingen verhuurd en van leegstaande panden wordt de gedorven huur als belastingaftrek gehanteerd. Projectontwikkelaars c.s. hebben daar enorm veel aan verdiend en verdienen er nog steeds aan. Het gebeurt zelfs dat een bedrijf een pand voor 4 jaar huurt met grote korting, na 4 jaar verhuist naar nieuwbouw aan de overkant van de weg en weer flinke huurkorting krijgt, etc. uiteraard voor het bedrijf profeitelijk vanwege de grote huurkortingen. De leningen waarmee dat OG gefinancierd wordt, worden veelal verpakt in CDO/s, wederom herverpakt etc. en wordt onder een fraaie naamgeving via beleggingsinstellingen aan pensioenfondsen etc. maar ook aan particulieren aangeboden. Op een bepaald deel van deze leningen zijn garanties afgegeven door middel van CDS.

Stel je voor dat dit westerse commerciële O.G. plots Mark to Market gewaardeerd moet worden. Dan komen veel grote partijen plots in enorme problemen en zien particulieren plots sloten 'waarde' verdampen, wat tot maatschappelijke onvrede en zelfs ontwrichting kan leiden.
Ook hier heeft de IASB (accountants) onder druk de regeltjes versoepeld in de hoop dat leegstaande panden binnen nu en 10 jaar weer verhuurd kunnen worden en de schade beperkt blijft.
Niets is dus minder waar: kicking the can down the road



Aangezien bovenstaande waar is, schreef ik dan ook als reply op Boefke:
Indiana Jones wrote:
Boefke wrote:
Indiana Jones wrote: Da's de minst zorgelijke .... een systeemcrash is waar ik mij echt zorgen om maak.
Uiteindelijk komen ze er allebei. Zorgen maak ik me er allerminst om, mijn overtuiging is dat we het nooit meer zover laten komen als met de gaarkeukens. Soms leren we een klein beetje,
Mijn gutfeeling fluistert me in dat het wel eens heel erg lelijk kan worden en dat degenen die ons "aansturen", helemaal niets geleerd hebben.
grtz. Indy ... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Spruitje »

Woow.
1790-1780-1770-1760-1750-1740-1730... and going !!
edit 17u30: 1715...
Last edited by Spruitje on 29 Feb 2012, 17:32, edited 1 time in total.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Woow.
1790-1780-1770-1760-1750-1740-1730... and going !!
Indiana Jones wrote:pagina 17 van deze thread, 7e post van boven
----------------------------------------------------------------------------
ik zou bijna schrijven 'off-topic' ..... :lol: ...... maar de goudprijs gaat goed zeg. Boven de 1780 weerstand en op naar de 1800 weerstand. Ook de goudmijnsector is al een tijdje 'in the mood' waardoor mijn porto weer 'boven water' aan het komen is .... :)

Valkuil is alleen, dat vrijwel alles goed draait, ook de aandelenbeurzen. De crisis in Europa lijkt bezworen en met de dollar gaat alles vast wel goed komen, dus: Risk On ......

Als het strakjes allemaal weer blijkt tegen te vallen, zakt de boel weer in en .... moeten goud & zilver dus ook weer inleveren. Zolang de precious via de crimex als risk-commodities worden verhandeld, zal dat zo blijven. Het enige dat voor een goudbodem (en volgende zilverbodem) zorgt, zijn de fysieke CB aankopen, buiten de markt om en soms ook wel rechtstreeks via de mijnbouwbedrijven.

Goud is dus bij lange na nog niet vrij van de beklemmende omhelzing van het $IMFS.
t'is zoals het is .. en nu weer verder .... :)
Het was dus te voorzien en wordt vandaag veroorzaakt door MOPE van Bernanke:
Hij voorziet geen verdere QE en dat is natuurlijk slecht nieuws voor de commoditymarkten in het bijzonder, want die drijven als risicomarkten juist op een toename van QE. Bernanke staat natuurlijk de boel voor te liegen (zeker aangaande de plots afgenomen werkeloosheid, slechts tijdelijke inflatie en al helemaal ten aanzien van de QE die wel degelijk achter de schermen met bakken vol over andere CB's geleegd wordt, die daarmee hun locale banken weer helpen), maar dat maakt voor nu even niet uit.
Risk Off voor met name de (edel)metaal-commodity-markten en aangezien goud nog steeds als risico speculatie gezien wordt op de crimex, sodemieteren de prijs van goud (en daarachteraan in versnelling zilver) meteen het hardst van allemaal naar beneden.

========

Bloomberg Feb 29, 2012 4:51 PM GMT+0100

breaking news
U.S. stocks erased earlier gains as Federal Reserve Chairman Ben S. Bernanke’s remarks to Congress damped speculation of more quantitative easing to stimulate growth in the world’s largest economy.
Commodity shares had the biggest decline in the S&P 500 as gold tumbled.
Newmont Mining Corp., the largest U.S. gold producer, slumped 2.2 percent. Apple Inc. (AAPL) topped $500 billion in market capitalization for the first time, rallying 1.2 percent. A gauge of homebuilders in S&P indexes climbed 2.9 percent.

The Standard & Poor’s 500 Index fell 0.2 percent to 1,369.54 at 10:48 a.m. New York time, erasing a gain of as much as 0.4 percent. It has climbed 4.3 percent in February, poised for a third straight month of gains. The Dow Jones Industrial Average lost 35.23 points, or 0.3 percent, to 12,969.89.

Treasuries fell, the dollar rallied and U.S. equities trimmed gains. While Bernanke told Congress that keeping monetary stimulus is warranted, he said rising gasoline prices are likely to push up inflation temporarily and the drop in the unemployment rate has been more rapid than expected.


======

grtz. Indy .. :?
Attachments
gold.gif
gold.gif (15.51 KiB) Viewed 6869 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Spruitje »

'n Woordje van dank aan het adres van Indy voor de duiding ivm met de CDS/CDO.
Héél interessant en héél duidelijk omschreven. :tu
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Indiana Jones »

@ Spruitje

Stel nu eens, jij werkt in de dealingroom van Goldman Sachs en je krijgt, vlak voor de speech van Bernanke, de opdracht van hogerhand om je voor te bereiden op massieve shortposities in de goud- en zilvermakt. Dekking zat, want het toch allemaal slechts papier.

'Hogerhand' zit altijd goed, want je weet dat de grote baas overal in de wereld een voet tussen de deur heeft en al helemaal in de VS.
Die speech van Bernanke moet natuurlijk voorbereid worden en Bernanke is niet de enige die weet wat hij het congres gaat voorlezen. Eén van de insiders van Goldman Sachs heeft een contact in Washington die hem vooraf (uiteraard tegen wederdienst) op de hoogte stelt van hetgeen Bernanke gaat voorlezen. Die GS-insider vertelt dat meteen door aan zijn bazen bij Goldman Sachs, die vervolgens aan jou de opdracht geven om massief short te gaan op de precious.

Jij weet dan, als geen ander, dat de hele grote handelaren op de goud- en zilvermakrt zich meteen gaan afvragen waarom jij (=lees Goldman Sachs) zo massief short gaat. Deze hele grote jongens staan in de startblokken om hun grote precious posities in een slip-second te kunnen draaien.
Dan komt die speech en wordt meteen op Bloomberg gepubliceerd. Hoppa, jij effectueert de Goldman posities, die hele grote jongens liften meteen mee en de kleine speculanten lopen als lemmingen over de klif, want hun black boxes springen op rood omdat de margins te hoog oplopen. De éne kleine speculant rolt over de ander heen en de goud- en al helemaal de zilverprijs denderen naar beneden.

Ergens op een technisch punt (bijvoorbeeld net boven de 1710) draai jij al die Goldmanshorts weer terug en incassert de premie ervan .... dikke winst voor Goldman Sachs, maar ook van jou, want jij weet uit ervaring dat deze actie bijzonder gunstig is voor jouw eindejaarsbonus. Dus ga jij vanavond alvast flink aan de champagne, want je dag kan niet meer stuk.

==============================

Mocht jij dus echt goudgeld willen verdienen, dan moet je bereslim zijn, een interne 'kruiwagen' hebben en bij GS op de dealingroom gaan werken.
Mocht jij, net zoals ik, niet zo slim zijn en geen interne GS contacten hebben.... dan accumuleer je fysiek en kan je net zoals ik af en toe hele voorzichtige gokjes wagen op de crimex, waarbij je kleine winstjes kunt maken en je bewust bent dat je risico loopt tussen het grote geweld gemangeld te worden.
Ik ben al doende wijs geworden, wordt niet of nauwelijks meer gemangeld en maak hier-en-daar leuke kleine winstjes. De meesten (die daarover niet op fora durven schrijven) zijn door deze crimex spelletjes zo vaak 'de sjaak', dat ze nauwelijks aan fysiek accumulatie toekomen en soms zelfs uit arren moede fysiek moeten verkopen om crimex verliezen op te vangen.

There ain't no free lunches ..... ;)

Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: Hooimijt Februari 2012

Post by Spruitje »

Ik denk dat ik het al redelijk begin te snappen allemaal.
INFO -> Short -> Short <<<BEN=Trigger>>> => POG DOWN => trigger (margins) => down => dead.

Ben nog niet ZO slim (en zal het wellicht nooit worden, al heb ik hier al veel bijgeleerd), heb wel 2 kruiwagens ...
... maar ik denk dat het van het verkeerde type zijn (groene met 2 rode handvaten) en ik denk dat ik ze binnenkort weer nodig ga hebben. :?

...dus geen champagne, maar geen paniek: ik heb nog 'n flesje rosé open staan voor vanavond :lol:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Post Reply