2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by Gwyde »

Een maand verder volgt na de euforie de Corona paniek. In februari daalt goud $3/Oz tot $1585.5. De volledige winst van de eerste drie weken van februari moet er dus aan geloven, maar goud houdt wel nog een jaarwinst van 4.4% over. Voor zilver is de situatie bijna precair te noemen: vandaag -6.3% tot $16.63; dat is slechts iets minder dan het verlies over 2020 dat inmiddels de 7% nadert. De goud:zilver verhouding is met 95.3 al hoger dan ze in 2019 ooit geweest is: een triple digit verhouding lonkt.
De euro herstelt de laatste paar dagen, zodat de pariteit in februari quasi onveranderd is op $1.1033
Jullie vinden het klassement van eind februari op de Commemoratieve Spreadsheet Indiana Jones 2020.

Constant en zijn virtuele vrienden spelen niet mee voor het 'eindklassement'; de ranking is dus over de 10 deelnemers berekend. Cavajo behoudt de koppositie op ruime afstand gevolgd door uw toeGwyde. Stwg maakt de top3 volledig.
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

De veer is gebroken

Post by Gwyde »

Een 50 bp renteknip van de FED kon de aandelenmarkt niet bekoren. Nog dezelfde dag ging het opnieuw lager. De veer is gebroken: Monetaire stimuli kunnen geen duurzame economische groei teweeg brengen. Uiteindelijk spint alleen de goudprijs er garen bij. Sinds eind februari gaat het al bijna $100 hoger tot $1679.6 vandaag. Op Rhodium na moeten de 'witte' edelmetalen het wel ontgelden en gaan mee met aandelen (ook mijnaandelen) onderuit. De industriële vraag zou afnemen. Dat Amplats zijn productievooruitzicht voor Pt en Pd neerwaarts heeft herzien, kon de markt slechts erg kort bekoren. Vandaag lijkt het al opnieuw vergeten... Zilver zakt tot $16.99.
De onverwacht grote renteknip van de FED verzwakt wel de USD, zodat de stijgende trend gebroken is: € = 1.145 USD.

In de Indiana Jones commemorative poll 2020 behoudt Cavajo de koppositie. Uw toeGwyde mag dan wel (veel te vroeg) de leiding nemen in het goudklassement, een te optimistische zilverschatting gooit roet in het eten. Oro leidt de dans voor de €/$; maar zilverbulls moeten het ontgelden: de ratio Au:Ag gaat zo stilaan richting 100.
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1574
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by Leo3.14 »

Goudprijs doet zowat perfect wat ik begin dit jaar verwachtte.
Zal weer op het podium staan straks
;)


Over de €/$ ratio wordt zoveel geschreven.
Armstrong blijft hameren op een teloorgang van de €.
Als 2 ezels zeggen dat ze gaan bijdrukken @ infinitum, dan..... gebeurt er niks
Daar ga ik ferm de mist in gaan dit jaar vrees ik.(0.91)
Waarom is de € sterker dan de $ en dat tijdens een recessie waar iedereen zou moeten vluchten in $ ?? (-> $ tekorten??)

:idea: : Heel stille geboorte .....

De zilverprijs ontgoochelt enorm.Zilver interesseert me geen bal , dus ik vul maar wat in, maar dat het zo zwak ging zijn verschiet ik toch van.
Goud is een cyclisch edelmetaal
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by oro »

Leo3.14 wrote: 15 Apr 2020, 20:12 Goudprijs doet zowat perfect wat ik begin dit jaar verwachtte.
Zal weer op het podium staan straks
;)


Over de €/$ ratio wordt zoveel geschreven.
Armstrong blijft hameren op een teloorgang van de €.
Als 2 ezels zeggen dat ze gaan bijdrukken @ infinitum, dan..... gebeurt er niks
Daar ga ik ferm de mist in gaan dit jaar vrees ik.(0.91)
Waarom is de € sterker dan de $ en dat tijdens een recessie waar iedereen zou moeten vluchten in $ ?? (-> $ tekorten??)

:idea: : Heel stille geboorte .....

De zilverprijs ontgoochelt enorm.Zilver interesseert me geen bal , dus ik vul maar wat in, maar dat het zo zwak ging zijn verschiet ik toch van.
Zilver is niet te koop aan spotprijs van 15$. Goedkoopste 1 ounce munten kosten meer dan 20€ en zijn amper te krijgen.
Zelfs bij verkoop van 1 ounce munten kan je ondertussen 25% premie krijgen. De spotprijs van zilver noemen sommigen een IOU prijs. Toen de zilverprijs 12$ stond werden in de VS de munten verhandeld aan … 25$.
Ik zie hier een enorm potentieel. Als zelfs onder beleggers die naar goud kijken groot pessimisme bestaat...
Prima pensioenspaarplan en aanvulling op het gouden pensioenspaarplan. Mijn gedacht.
Enfin, niet mijn bedoeling hier iemand te overtuigen...
oro
Posts: 94
Joined: 23 Oct 2011, 10:46

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by oro »

Bericht van Willem Middelkoop:
Flight to Silver (ETF’s only):

Almost 60 mln oz in one month, annualized 720 mln. Add 100 mln other investment demand.

World silver mine production is a good 800mln.

So investors are buying all mined silver now. But the industry needs over 50% as well.

What could go wrong
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by Gwyde »

Daar zijn we (eindelijk) nog eens met een update van de spreadsheet van onze poll. Met een goudprijs die over één maand zowel onder $1475 als boven $1725 ging kunnen we niet klagen over te weinig volatiliteit of geen gunstige instapmomenten. Zilver is een ander paar mouwen: van $18.6 op 24 febr ging het zilver termijncontract zowaar onder $12 op 18 maart. Aan een huidig niveau van $15.19 doen beleggers nog altijd een barslechte zaak. De goud:zilver ratio haalde een ongehoord hoog niveau (130) en parkeert met 111 nog steeds in overdrive.

Intussen hebben verschillende mijnen hun productie moeten opschorten of terugschroeven door de Corona pandemie. Ook in Mexico en de rest van Latijns Amerika die staan voor de hoogste productievolumes. Ook muntateliers in de US en Canada blijven tijdelijk gesloten, zodat handelaars niet meer bevoorraad worden, net nu de premies voor de zilver dollars en zilvern Maple leafs escaleren. Voor de goudmunten is de situatie al niet veel beter, maar daar is het geen 40% boven spot maar eerder 10%.

Doordat de meeste commerciële vluchten opgeschort zijn, kunnen tekorten bij de afnemers moeilijk aangevuld worden door aanbod bij refiners en producenten op andere continenten. Er is bovendien een maximumgrens van de hoeveelheid goud die kan verzekerd worden bij een commerciële vlucht. De transportkosten escaleren daardoor tot een veelvoud (from dimes to dollars).

Gisteren sloot Comex goud op $1686.5 en zilver op $15.19 terwijl de euro tegen $1.0874 noteert. Daarmee houdt Cavajo nog de leiding met tegelijk ook de beste euroschatting. Uw toeGwyde zit mementeel behoorlijk goed in de buurt voor de goudprijs, wat nog een tweede plaats oplevert. Stwg is derde en dankt zijn positie vooral aan de hoogste Au:Ag ratio (102.8) bij zijn schatting.

De zilver plunge is iets waarop we ons collectief verkeken hebben. Het lijkt tegelijk ook niet plausibel en evenmin houdbaar. De productie uitval compenseert ongeveer de vermindering van de industriële vraag. Zodra de Aziatische industrie terug opstart, zal de bevoorrading een probleem worden. Tegelijk kan de productie de toegenomen investeringsvraag al niet meer bijbenen. In tegenstelling tot goud is er evenmin een grote bovengrondse zilvervoorraad. Alle ingrediënten lijken klaar voor een behoorlijke prijsescalatie of 'slingshot'.
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by Gwyde »

We laten april achter ons. Na een excursie boven $1700 sluit het gele metaal de maand af op 1686.5, terwijl zilver opnieuw verzwakte naar $14.93.
De euro noteert met 1.09565 een fractie hoger dan bij vorige update (vrijdag 17 apr). Per saldo weinig beweging in de spreadsheet en ook dezelfde krachtverhoudingen: Cavajo behoudt de eerste plaats met 31% afwijking, uw toeGwyde volgt met 35.8%, terwijl Stwg met 47.5% de derde stek houdt.
Niemand zit op target:
- Cavajo heeft de beste euroschatting en was minder optimistisch voor de zilverkoers: voldoende voor de eerste plaats.
- Gwyde mag dan al wel het goudklassement aanvoeren, met een fout van 30% voor de zilverschatting gaat de totaalscore de lucht in.
- De troefkaart van Stwg is een behoorlijke (minst slechte) goud/zilver ratio, maar als eurobear wordt hij teruggefloten naar de derde stek.
User avatar
Spruitje
Freegold Member
Posts: 2579
Joined: 19 Oct 2011, 01:34

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by Spruitje »

Met goud zit je in ieder geval spot-on Gwyde.
Het scheelt maar 2 rolletjes toiletpapier/Oz. :lol:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
cavajo
Platinum Member
Posts: 890
Joined: 19 Oct 2011, 21:42

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by cavajo »

Leo3.14 wrote: 15 Apr 2020, 20:12 Goudprijs doet zowat perfect wat ik begin dit jaar verwachtte.
Zal weer op het podium staan straks
;)


Over de €/$ ratio wordt zoveel geschreven.
Armstrong blijft hameren op een teloorgang van de €.
Als 2 ezels zeggen dat ze gaan bijdrukken @ infinitum, dan..... gebeurt er niks
Daar ga ik ferm de mist in gaan dit jaar vrees ik.(0.91)
Waarom is de € sterker dan de $ en dat tijdens een recessie waar iedereen zou moeten vluchten in $ ?? (-> $ tekorten??)

:idea: : Heel stille geboorte .....

De zilverprijs ontgoochelt enorm.Zilver interesseert me geen bal , dus ik vul maar wat in, maar dat het zo zwak ging zijn verschiet ik toch van.
Je kan niet geloven hoe graag ik je gelijk wil geven :D
User avatar
Gwyde
Platinum Member
Posts: 630
Joined: 19 Oct 2011, 23:49
Contact:

Re: 2020 commemoratieve poll Indiana Jones

Post by Gwyde »

We sluiten de laatste handelsdag in mei af met het gele metaal op $1728.7, nauwelijks 2.5% hoger dan vorige maand. Intussen is zilver aangesterkt tot $17.85, waarmee het bijna 20% terugwint en goud het nakijken geeft. Au:Ag corrigeert daarmee tot 96.9 na het historisch maximum midden maart.
De euro doet het ook niet onaardig op $1.1109877 en heeft daarmee bijna het opgelopen jaarverlies uitgeveegd.

Wie dacht dat dit de pikorde van onze eindejaarspoll overhoop gehaald heeft, is er ook aan voor de moeite. Cavajo leidt nog steeds de dans met een totale afwijking van 14.2%, waarmee hij ruim voorop blijft op uw toeGwyde (19.2%). Stwg behoudt zijn derde stek (28.6%) en deelt de zilverpalm met Cavajo die ook voor de eurokoers de beste schatting heeft. Oro krijgt de gouden palm voor de afgelopen maand.
Post Reply