Hooimijt Oktober 2011

Dutch language haystack
Post Reply
Paul
Platinum Member

Re: Hooimijt Oktober 2011

Post by Paul »

Indiana Jones wrote:
Paul wrote:en vrijgoud van Armstrong is inderdaad een andere als van FOFOA....
PERCEPTIE is imo het keyword bij Armstrong.
En als je perceptie verkeerd interpreteert (FOA) krijg je een verknipte waarheid

Tenminste ...... zo zie ik het op dit moment en ben heel benieuwd wat anderen ervan vinden en ..... dat ik voldoende overtuigd wordt om mijn mening weer verder bij te stellen ......
correct als het gaat om money
met je eens
;)

maar keyword bij Armstrong is time zeg ik
zn theorie is veel groter dan alleen maar monetair
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:
Indiana Jones wrote:
Paul wrote:en vrijgoud van Armstrong is inderdaad een andere als van FOFOA....
PERCEPTIE is imo het keyword bij Armstrong.
En als je perceptie verkeerd interpreteert (FOA) krijg je een verknipte waarheid

Tenminste ...... zo zie ik het op dit moment en ben heel benieuwd wat anderen ervan vinden en ..... dat ik voldoende overtuigd wordt om mijn mening weer verder bij te stellen ......
correct als het gaat om money
met je eens
;)

maar keyword bij Armstrong is time zeg ik
zn theorie is veel groter dan alleen maar monetair
O.K. time and perception

Ook de timing en cryptische omschrijving van Duisenberg was goed met free-of-gold (al werd me die omschrijving elders door een enkeling niet in dank afgenomen).

Nochmaals, ik weet niet of ik goed zit met m'n recente redenatie en wacht de reactie van anderen af.

Maar als ik het goed zie ...... passen voor mij Armstrong, Foa en Duisenberg quotes allemaal in een freegold kader dat ik kan begrijpen.
Ik begrijp dan FOA en wat hij mis interpreteerde, ik begrijp dan Duisenberg en tevens de kritiek van Armstrong op de Euro constructie ... maar ook de manier waarop Armstrong tegen Freegold aankijkt. Ik snap dan ook hoe sterk de euro staat als men via euro obligaties weet te hervormen (conform Armstrong's uitgangspunten en met een aanblijvend mark to market goud principe) en snap dan ook hoe fysiek goud de dollar perceptueel gaat prijzen.
Ik snap dan precies het verzet (maar tevens de kwetsbaarheid) van de WallStreet Banks en eindelijk heb ik dan The Big Picture omtrent Freegold.

Een geheel nieuw element is dan Armstrong's time cycles, waardoor ik dan tevens een verklaring heb waardoor Another & Foa & Sinclair met premature goudvoorspellingen kwamen.

Dat zou dus heel mooi zijn, want fysiek goud tegen een vrije marktprijs zou dan nog immer het credo zijn, maar dan zonder (euro) overheidsinmenging, precies zoals Armstrong omschrijft .... totdat fiatvaluta hun vertrouwen weer terug hebben. in dát plaatje past dan weer feillos het meritocratie hervormingsprincipe wat de westerse wereld moet doorworstelen en waardoor fiatvaluta hun perceptuele 'waarde' weer terug kunnen winnen door economische- en sociale hervormingen.

Alles valt dan eindelijk op zijn plek ........ tenminste, als ik het goed zie.
Last edited by Indiana Jones on 14 Oct 2011, 00:04, edited 3 times in total.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

ja zo zit het wel ongeveer, kan me er wel in vinden
Armstrong is de Einstein van onze tijd wat mij betreft

hier heb je nog wat over perceptie
de turd
http://www.tfmetalsreport.com/blog/2672 ... -inflation
Rasta
Gold Member

FOA goud versus Amstrong goud

Post by Rasta »

Even laten bezinken, maar in mijn idee is het wel degelijk hetzelfde concept waar Foa en Amstrong over spreken.

Foa beschreef theoretisch dat de Euro de perfecte munt daarvoor was. Wel, we weten dat ook de Euro zijn (politieke invloed) zwakheden heeft.

In mijn optiek staat het concept nog steeds als een huis, waarvoor de locale munt niet zo veel uitmaakt. Het kan Euro zijn, maar ook Euro2, of SDR voor mijn part.

Gaan we verder kijken, naar hoe het nóg beter zou kunnen, dan is concurrentie met verschillende munten binnen één belasting gebied nodig. Onafhankelijke uitgave van geld door meerdere concurrende partijen, welke allemaal gebruikt kunnen worden om ook belasting in te betalen (legal tender). Dit ontneemt weer de mogelijkheid van overheden om monetaire politiek te doen. Meer zoals de Oostenrijkse school aanhangt. Helemaal niet erg om géén monetaire politiek te kunnen doen, in een vrije markt. Dan zijn de welvaart-niveaus tussen bust en boom niet zo heel groot. Waar het wel impact heeft zijn bijvoorbeeld oorlogen en natuurrampen. Zonder monetaire politiek kan je dan serieuze deflatie zien. Blijft een theoretische discussie, want als er concurrentie is in munten tussen één gebied, en één van die munten wordt plotseling ondergewaardeerd, dan zien de houders van die munt hun koopkracht ineens inflateren (denk Bitcoin die is gehackt) - daar valt als overheid niets aan te doen. Is gezonde concurrentie zou Rothbard zeggen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Re: FOA goud versus Amstrong goud

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:Even laten bezinken, maar in mijn idee is het wel degelijk hetzelfde concept waar Foa en Amstrong over spreken. 1)

Foa beschreef theoretisch dat de Euro de perfecte munt daarvoor was. 2) Wel, we weten dat ook de Euro zijn (politieke invloed) zwakheden heeft.

In mijn optiek staat het concept nog steeds als een huis, waarvoor de locale munt niet zo veel uitmaakt. Het kan Euro zijn, maar ook Euro2, of SDR voor mijn part.

Gaan we verder kijken, naar hoe het nóg beter zou kunnen, dan is concurrentie met verschillende munten binnen één belasting gebied nodig. Onafhankelijke uitgave van geld door meerdere concurrende partijen 3), welke allemaal gebruikt kunnen worden om ook belasting in te betalen (legal tender). Dit ontneemt weer de mogelijkheid van overheden om monetaire politiek te doen. Meer zoals de Oostenrijkse school aanhangt. Helemaal niet erg om géén monetaire politiek te kunnen doen, in een vrije markt. Dan zijn de welvaart-niveaus tussen bust en boom niet zo heel groot. Waar het wel impact heeft zijn bijvoorbeeld oorlogen en natuurrampen. Zonder monetaire politiek kan je dan serieuze deflatie zien. Blijft een theoretische discussie, want als er concurrentie is in munten tussen één gebied, en één van die munten wordt plotseling ondergewaardeerd, dan zien de houders van die munt hun koopkracht ineens inflateren (denk Bitcoin die is gehackt) - daar valt als overheid niets aan te doen. Is gezonde concurrentie zou Rothbard zeggen.
1) Ik zie geen conceptuele overeenkomsten tussen FOA en Armstrong.

- Armstrong schrijft over het concept 'GELD' waarin goud (maar ook andere store's of Wealth) -tijdelijk- een rol gaan spelen als het vertrouwen in politiek gemanaged geld wegebt.
- FOA spreekt over het concept (euro)'GOUD' als ultime store of wealth die hij toelicht met olie en de manier waarop politiek Euroland het 'eurogeld' vrij van een natiestaat maakt en politiek Euroland 'goud' vrij van de 'euro' maakt.

Ik vermoed dat Armstrong de speech van Duisenberg en alles dat erom heen hangt veel beter begrepen heeft.

======

2) Ja, FOA benadert het theoretisch en Armstrong benadert het praktisch vanuit marktwerking. Daardoor ontstaat er hier juist een verschil van inzicht tussen die twee.

-FOA rept nergens over de wereldwijd manipulerende politieke invloed en inrichting van de markten cq economieën en richt zich alleen op de VS-politiek die met hun dollar als WHV en commodity dominant de wereld in de tang houdt. Dat is natuurlijk ook zo, maar vertroebelt een beetje de volgende freegold insteek. Volg je dan de theoretische insteek van FOA, dan 'lijkt' het alsof Freegold de oplossing voor het 'sovereign debt' probleem is en ontstaat vervolgens een hele complexe discussie, die nauwelijks meer te volgen is en waar je het begrip 'meritocratie' dan vervolgens ook nog maar tussen moet proppen. Neemt niet weg dat ik FOA's therorie boeiend vind, er veel waarheden in zitten en ik er veel van geleerd heb.
-Armstrong's insteek is de manipulerende (monetaire) wereldwijde politiek die een omslag naar meritocratie moet maken. In die conversieslag (wat een hele heftige zal gaan worden) komen overheden in het nauw en gaat de politiek om zich heen slaan, op zoek naar schuldigen (Duitsland na WO-I). Het volk zal het vertrouwen in de politiek verliezen en gevolgelijk het vertrouwen in geld. Tangible assets zoals kunst, antiek, diamanten, goud MAAR OOK ZILVER!!! zullen dan prefereren als store of Wealth. Goud zal echter vanwege zijn specifieke kwaliteiten en wereldwijde uniforme waardering een voorkeur hebben als tier 1 asset. Dat alles totdat de monetaire stormen weer geluwd zijn.

De opmerking dat Armstrong de wereld slechts door de Amrikaanse roze bril bekijkt, een opmerking die elders gemaakt wordt :? , klopt dan ook van geen kant. Het is juist FOA die alles vanuit het Amerikaanse concept naar het Europese concept vertaalt ...... hallo, en China dan....en Rusland .... en andere brick landen .....

3)

Code: Select all

Paul schrijft:
bij mij zit het m nog in de uitwerking praktisch gezien. daar zie ik ook de theorie van lietaer nog doorkomen.(Rasta bedankt daarvoor !)
[u]ik denk net als lietaer dat we meerdere soorten geld nodig hebben. dus we gaan niet alleen splitsen qua monetaire functie maar ook nog in maatschappelijke functie vermoed ik[/u]. daar heb ik Armstrong nog niet over gehoord. is ook nu niet het meest dringende. toen ik met m mailde heeft ie me daar ook niet tegen gesproken uiteindelijk.
Als het zo ingericht kan worden als Paul probeert aan te geven, zal de politiek in de toekomst veel meer discipline opgelegd krijgen. Of het ooit zover gaan komen is nog maar de vraag ...... neemt niet weg dat ik die insteek boeiend vind.

Last but not least ...... zo kijk ik er op dit moment tegenaan.
Ik weet dat ik een stellige schrijfstijl kan hebben, maar dat is dan meer stelligheid uit onzekerheid.
Last edited by Indiana Jones on 14 Oct 2011, 11:59, edited 1 time in total.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Rasta wrote:Even laten bezinken, maar in mijn idee is het wel degelijk hetzelfde concept waar Foa en Amstrong over spreken.

Foa beschreef theoretisch dat de Euro de perfecte munt daarvoor was. Wel, we weten dat ook de Euro zijn (politieke invloed) zwakheden heeft.

Gaan we verder kijken, naar hoe het nóg beter zou kunnen, dan is concurrentie met verschillende munten binnen één belasting gebied nodig. Onafhankelijke uitgave van geld door meerdere concurrende partijen, welke allemaal gebruikt kunnen worden om ook belasting in te betalen (legal tender). Dit ontneemt weer de mogelijkheid van overheden om monetaire politiek te doen. Meer zoals de Oostenrijkse school aanhangt. Helemaal niet erg om géén monetaire politiek te kunnen doen, in een vrije markt. Dan zijn de welvaart-niveaus tussen bust en boom niet zo heel groot. Waar het wel impact heeft zijn bijvoorbeeld oorlogen en natuurrampen. Zonder monetaire politiek kan je dan serieuze deflatie zien. Blijft een theoretische discussie, want als er concurrentie is in munten tussen één gebied, en één van die munten wordt plotseling ondergewaardeerd, dan zien de houders van die munt hun koopkracht ineens inflateren (denk Bitcoin die is gehackt) - daar valt als overheid niets aan te doen. Is gezonde concurrentie zou Rothbard zeggen.
nee
zit verschil in, ik ga proberen uit te leggen. Het zit m voornamelijk in de functionaliteit van goud en in de splitsing van de monetaire functies. Bij Armstrong zijn ze alledrie gesplist. die wil die onafhankelijke world RESERVE currency. bij FOA niet. Bij FOA gaat de currency met de beste MTMgoud prestatie de nieuwe WHV worden. waarbij de balans van de bank waar het goud staat gebruikt wordt als een soort etalage van de waarde van de munt. geld is perceptie. ook hier. er wordt dmv de etalage eigenlijk de suggestie gewekt dat de munt dat goud ook koopt. Of dat zo is, is maar zeer de vraag, maar goud is ook niet vrij dan, juist daardoor. Goud moet GEEN RESERVE functie hebben. ook niet MTM. goud is alleen vrij wanneer het een hedge is voor de burgers. geen enkele andere claim erop. dus ook geen monetaire claim van de overheid.

en dat is nu juist wat Armstrong beweert ook :-)

Met je eens over de meerdere munten, vraag is dus hoe je het die kant op krijgt, zonder baby en badwater tegelijk weg te gooien. Armstrong beweert ook dat overheden het monopoly op legal tender zijn gaan nemen vanwege de seiginorage. De meerwaarde van het geld maken vloeit in de staatskas en daar ken je leuke dingen van doen. Ze gaat die muntconcurrentie dus niet zomaar toestaan.

Ik denk dat een goede manier om ermee te beginnen en beren op de weg deels te omzeilen is om dan in maatschappelijke functies te gaan splitsen. zorgmunt, onderwijsmunt, politiemunt, allemaal hun eigen arbitrage. geregistreerd in gewerkte uren, fuck seigninorage, de tegenprestatie IS al geleverd !
van onderaf beginnen. dan mag de overheid zich straks in die nieuwe munten opnieuw gaan uitvinden ...
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Indiana Jones wrote: De opmerking dat Armstrong de wereld slechts door de Amrikaanse roze bril bekijkt, een opmerking die elders gemaakt wordt :? , klopt dan ook van geen kant. Het is juist FOA die alles vanuit het Amerikaanse concept naar het Europese concept vertaalt ...... hallo, en China dan....en Rusland .... en andere brick landen .....
juistem
Armstrong is de ontdekkingsreiziger die achter het gordijn heeft gekeken ...
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Ik zou willen reageren, maar .... nog zo veel andere dingen te doen vandaag.

Even snel: FOA beschreef inderdaad dat de beste MTM munt de WHM wordt. Dat is inderdaad net niet een brug ver genoeg. Echter, het sluit het niet uit. Met andere woorden, de WHM kan prima ook een SDR zijn, een mandje van munten. Maar ik moet er nog even over bomen.

Nout Wellink heeft inderdaad expliciet aangegeven dat DNB geen munten tolereert die lijken op legal tender. Met vuur en zwaard bestrijden ze dat - de overheid wil dat monopolie inderdaad niet afstaan.

Het beste geld is uiteraard geld wat niet gelinkt is aan schuld. Bill Still heeft er uitgebreid aandacht aan gegeven. Wel een ideaal, want voor dat we dáár zijn .....
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:
Indiana Jones wrote: De opmerking dat Armstrong de wereld slechts door de Amrikaanse roze bril bekijkt, een opmerking die elders gemaakt wordt :? , klopt dan ook van geen kant. Het is juist FOA die alles vanuit het Amerikaanse concept naar het Europese concept vertaalt ...... hallo, en China dan....en Rusland .... en andere brick landen .....
juistem
En daar waar andere gokken naar de timelines achter goud, geeft Armstrong met zijn cycles een meer gestructureerd beeld van het verloop der dingen ........
Toch had ik zonder het lezen van FOA's goldtrail nooit goed begrepen waarom het nu draait en had wellicht Armstrong ook minder goed begrepen. Daarom blijf ik FOA's Goldtrail dan ook een must read vinden.

FOA's goldtrail zie ik als een voortzetting / uiteenzetting van de inzichten van ANOTHER. Die theorie stopt echter in 2002, is daardoor een Statische Trail geworden, waardoor interpretatie van de goldtrail met voorbeelden naar het heden bij mij soms wat verwrongen binnenkomt.

Armstrong daarentegen schreef destijds ook al en past zijn inzichten telkens weer op de dynamiek van de markten aan, waardoor het een Dynamische Trail wordt.
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Indiana Jones wrote:
Paul wrote:
juistem
En daar waar andere gokken naar de timelines achter goud, geeft Armstrong met zijn cycles een meer gestructureerd beeld van het verloop der dingen ........
Toch had ik zonder het lezen van FOA's goldtrail nooit goed begrepen waarom het nu draait en had wellicht Armstrong ook minder goed begrepen. Daarom blijf ik FOA's Goldtrail dan ook een must read vinden.

FOA's goldtrail zie ik als een voortzetting / uiteenzetting van de inzichten van ANOTHER. Die theorie stopt echter in 2002, is daardoor een Statische Trail geworden, waardoor interpretatie van de goldtrail met voorbeelden naar het heden bij mij soms wat verwrongen binnenkomt.

Armstrong daarentegen schreef destijds ook al en past zijn inzichten telkens weer op de dynamiek van de markten aan, waardoor het een Dynamische Trail wordt.
mee eens ook.
ik zei hier al eerder, FOA is fantastisch geschreven en echt ontzettend leerzaam. maar ook onvolledig uiteindelijk. Daar kom je pas achter als je FOA echt goed gelezen en begrepen hebt. Het leert je bizar veel over het internationale krachtenspel rondom goud, maar als je beter kijkt en zelf begrijpt zie je ook dat het ultimo niet om goud maar om vertrouwen gaat.

Armstrong heeft daar geen FOA voor nodig gehad, die is van jongs af aan zelf in de goudhandel actief geweest en heeft the first hand experience van zichzelf. hij zat eerste rang tijdens het afschaffen van monetair zilver, de *tijdelijke* stopzetting van de goudstandaard, en het ontstaan van floating exchange.
Die kennis, dat inzicht in dat krachtenspel, heb je uiteindelijk wel nodig om Armstrong's helicopterview te kunnen bevatten. Wat je niet nodig hebt is een stel schriftgeleerden die de woorden van FOA heilig verklaren, en elke theorie die ermee in tegenspraak is bij voorbaat de grond in trappen als irrelevant en FOA niet begrijpend. Het is erg ver van de waarheid en niet van deze wereld.
niet van de mijne iig, en voor zover ik weet is er maar een(smile).
Post Reply