Die berg is geen fenomeen op zich, er zit een schaduwzijde aan die teveel uit het oog wordt verloren.ParsGold wrote:Vraagje:Indiana Jones wrote: ......
Dát is dan ook de reden waarom ik denk dat goud (en dus fysiek goud) een hedge is tegen de politiek (net zoals Armstrong beweert) en niet tegen geldontwaarding, ook al lijkt dat zo. Dát is (tenminste als de toekomst zich zo gaat ontwikkelen als ik hoop- en vermoed) mijn gedachte omtrent een vrije prijs van goud die zich vormt op basis van louter vraag- en aanbod van fysiek.
De schuldenberg, wat gaan we hiermee doen?
Die schuld wordt gecreëerd uit het niets (door mensen te verleiden er hun 'waarde' in te stoppen) en het verdwijnt in het niets dmv afwaardering van de KK van een munteenheid, oftewel .... wegstrepen van schuld tegen bezit. Een ieder die zijn 'waarde' in verkapte schuld gestopt heeft, hoezeer dat ook 'waarde' leek te hebben, is zijn waarde dan kwijt.
Ergo: die schuldenberg blijft bestaan, zolang de Koopkracht van degenen die erin belegd hebben overeind blijft. Alleen met een wegstreepcircus schuld vs bezit, kun je schuldenberg verkleinen.
Dáárom wordt er ook zo op gehamerd dat geld GEEN store of value is en fysiek goud juist geen schuldkant heeft, dus wel een SoV is.
Alleen moet je altijd blijven laveren tussen geld en goud omdat ook goud een wisselende en GEEN vaste KK heeft. In een politieke crisis zoals we die thans kennen is fysiek goud dus KK vast en geld absoluut niet.
Als we na (god weet hoeveel jaren) deze crisis achter de rug hebben en het vertrouwen in politiek weer terug keert, zullen er betere investeringsmogelijkheden ontstaan, het fysieke aanbod van goud toenemen en de KK (in fysiek goud gerekend) weer afnemen. Maar of ik dat nog zal meemaken ...... mmmmmm ...