Hooimijt November 2011

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Hooimijt November 2011

Post by Indiana Jones »

ParsGold wrote:
Indiana Jones wrote: ......
Dát is dan ook de reden waarom ik denk dat goud (en dus fysiek goud) een hedge is tegen de politiek (net zoals Armstrong beweert) en niet tegen geldontwaarding, ook al lijkt dat zo. Dát is (tenminste als de toekomst zich zo gaat ontwikkelen als ik hoop- en vermoed) mijn gedachte omtrent een vrije prijs van goud die zich vormt op basis van louter vraag- en aanbod van fysiek.
Vraagje:
De schuldenberg, wat gaan we hiermee doen? ;)
Die berg is geen fenomeen op zich, er zit een schaduwzijde aan die teveel uit het oog wordt verloren.

Die schuld wordt gecreëerd uit het niets (door mensen te verleiden er hun 'waarde' in te stoppen) en het verdwijnt in het niets dmv afwaardering van de KK van een munteenheid, oftewel .... wegstrepen van schuld tegen bezit. Een ieder die zijn 'waarde' in verkapte schuld gestopt heeft, hoezeer dat ook 'waarde' leek te hebben, is zijn waarde dan kwijt.

Ergo: die schuldenberg blijft bestaan, zolang de Koopkracht van degenen die erin belegd hebben overeind blijft. Alleen met een wegstreepcircus schuld vs bezit, kun je schuldenberg verkleinen.

Dáárom wordt er ook zo op gehamerd dat geld GEEN store of value is en fysiek goud juist geen schuldkant heeft, dus wel een SoV is.
Alleen moet je altijd blijven laveren tussen geld en goud omdat ook goud een wisselende en GEEN vaste KK heeft. In een politieke crisis zoals we die thans kennen is fysiek goud dus KK vast en geld absoluut niet.

Als we na (god weet hoeveel jaren) deze crisis achter de rug hebben en het vertrouwen in politiek weer terug keert, zullen er betere investeringsmogelijkheden ontstaan, het fysieke aanbod van goud toenemen en de KK (in fysiek goud gerekend) weer afnemen. Maar of ik dat nog zal meemaken ...... mmmmmm ... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
ParsGold

Post by ParsGold »

Indiana Jones wrote:
ParsGold wrote:
Dát is dan ook de reden waarom ik denk dat goud (en dus fysiek goud) een hedge is tegen de politiek (net zoals Armstrong beweert) en niet tegen geldontwaarding, ook al lijkt dat zo. Dát is (tenminste als de toekomst zich zo gaat ontwikkelen als ik hoop- en vermoed) mijn gedachte omtrent een vrije prijs van goud die zich vormt op basis van louter vraag- en aanbod van fysiek.
Vraagje:
Die berg is geen fenomeen op zich, er zit een schaduwzijde aan die teveel uit het oog wordt verloren.

Die schuld wordt gecreëerd uit het niets (door mensen te verleiden er hun 'waarde' in te stoppen) en het verdwijnt in het niets dmv afwaardering van de KK van een munteenheid, oftewel .... wegstrepen van schuld tegen bezit. Een ieder die zijn 'waarde' in verkapte schuld gestopt heeft, hoezeer dat ook 'waarde' leek te hebben, is zijn waarde dan kwijt.

Ergo: die schuldenberg blijft bestaan, zolang de Koopkracht van degenen die erin belegd hebben overeind blijft. Alleen met een wegstreepcircus schuld vs bezit, kun je schuldenberg verkleinen.

Dáárom wordt er ook zo op gehamerd dat geld GEEN store of value is en fysiek goud juist geen schuldkant heeft, dus wel een SoV is.
Alleen moet je altijd blijven laveren tussen geld en goud omdat ook goud een wisselende en GEEN vaste KK heeft. In een politieke crisis zoals we die thans kennen is fysiek goud dus KK vast en geld absoluut niet.

Als we na (god weet hoeveel jaren) deze crisis achter de rug hebben en het vertrouwen in politiek weer terug keert, zullen er betere investeringsmogelijkheden ontstaan, het fysieke aanbod van goud toenemen en de KK (in fysiek goud gerekend) weer afnemen. Maar of ik dat nog zal meemaken ...... mmmmmm ... ;)
Dus ook pensioensgelden, eigenlijk verwatert alles dan.
Zou het dan niet beter zijn de schuld weg te laten vloeien in iets nutteloos, zoals bijv. goud? Daar tref je dan toch minder burgers mee dus minder te verwachten tegenstand.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

ParsGold wrote:
Indiana Jones wrote:
ParsGold wrote:Vraagje:

Dus ook pensioensgelden, eigenlijk verwatert alles dan.
Zou het dan niet beter zijn de schuld weg te laten vloeien in iets nutteloos, zoals bijv. goud? Daar tref je dan toch minder burgers mee dus minder te verwachten tegenstand.
Ja, alles wat in die valuta genoteerd staat EN een schuldkant heeft, verwatert dan, ook pensioengelden -waar geen goud achter zit- etc..
Maar goud, voeding etc. verwatert in zo'n situatie niet. De huizenmarkt ook niet helemaal, maar wel voor een behoorlijk deel want daar zitten ook schulden achter. Goud kan wel in bepaalde situaties verwateren tov andere zaken en zal dus nooit altijd maar stabiele KK hebben. Dit laatste komt nog wel een keer aan de orde, maar aub niet nu.

Onderstaand even voor het grote plaatje en svp niet voor de details .......:

Bezit dat op Schuld gebaseerd is, werkt als jin en yang ..... het één kan niet zonder het ander. Het is dan ook onmogelijk om schulden te saneren met nieuwe schulden en het is ook onmogelijk om schulden te saneren met goud, voeding etc. want dan hou je het Bezit (wat gebaseerd is op die schuld) in stand en krijg je een boekhoudkundige formule die je niet kan oplossen. Ook jij zal je balans in evenwicht moeten houden en het lijkt me niet dat je de post debiteuren gaat vervangen door fysiek goud, toch ..... hoewel beiden balanstechnisch als bezit gezien worden. Want doe jij dat toch, dan streep ik in mijn post crediteuren en boek jouw debiteur/goud post weg als WINST .......... ;)
Last edited by Indiana Jones on 23 Nov 2011, 15:23, edited 1 time in total.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

ParsGold wrote:
Indiana Jones wrote: ......Dát is dan ook de reden waarom ik denk dat goud (en dus fysiek goud) een hedge is tegen de politiek (net zoals Armstrong beweert) en niet tegen geldontwaarding, ook al lijkt dat zo. Dát is (tenminste als de toekomst zich zo gaat ontwikkelen als ik hoop- en vermoed) mijn gedachte omtrent een vrije prijs van goud die zich vormt op basis van louter vraag- en aanbod van fysiek.
Vraagje:
Zoals op een feestje afgelopen weekeinde mijn buurman, de hovenier (achter in de 20) zei: "met geld dat er niet is, maar we doen alsof....". Hij had dat gehoord in een nieuwsduidingsprogramma :-). "ja hallo zeg, hoe kan dat nou".

Misschien kan Sweder van Wijnbergen het uitleggen ;-)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:Zoals op een feestje afgelopen weekeinde mijn buurman, de hovenier (achter in de 20) zei: "met geld dat er niet is, maar we doen alsof....". Hij had dat gehoord in een nieuwsduidingsprogramma :-). "ja hallo zeg, hoe kan dat nou".

Misschien kan Sweder van Wijnbergen het uitleggen ;-)
Ik zie nogal wat kleine ondernemers iedere week. Steeds vaker wordt mij gevraagd hoe het nu zit met goud. Zonder ze advies te geven, leg ik ze alleen maar uit hoe ik het zie en waar ze zoal tegenaan kunnen lopen c.q. rekening mee moeten houden. Nu heeft een schilder fysiek in zijn kluisje en een timmerman betaalt geen pensioenpremie meer maar koopt er goud voor. Geen van alleen ziet iets in papiergoud, maar ze willen tastbaar goud, al weten ze niet altijd te benoemen dat dit fysiek heet ......... :D
positive
Bronze Member

Post by positive »

www.pigbonds.info

ziet er echt niet goed meer uit
positive
Bronze Member

Post by positive »

http://www.caseyresearch.com/editorial. ... 231ED1111A

Niet slechte samenvatting met wederom wat grafiekjes
eduro
Bronze Member

Post by eduro »

ParsGold wrote:
Vraagje:
Afschrijven wat anders?
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. Galileo Galilei
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

positive wrote:http://www.pigbonds.info

ziet er echt niet goed meer uit
Ziet er zelfs voor België momenteel heel slecht uit.
De politieke sfeer draagt dan ook geen steentje bij, integendeel...
Daarom zie ik er ook geen graten in om de situatie even weer te geven :

Zegt Koning Albert tegen formateur Elio Di Rupo :
"Elio, jij ziet en jij weet...wij staan hier nu op de rand van de afgrond ! "
Antwoord EDR :
"Sire, het is echt DRINGEND dat we een stap VOORWAARTS zetten."
Last edited by doubleyou on 23 Nov 2011, 18:04, edited 1 time in total.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
ParsGold

Post by ParsGold »

Indiana Jones wrote:
ParsGold wrote: Dus ook pensioensgelden, eigenlijk verwatert alles dan.
Ja, alles wat in die valuta genoteerd staat EN een schuldkant heeft, verwatert dan, ook pensioengelden -waar geen goud achter zit- etc..
Maar goud, voeding etc. verwatert in zo'n situatie niet. De huizenmarkt ook niet helemaal, maar wel voor een behoorlijk deel want daar zitten ook schulden achter. Goud kan wel in bepaalde situaties verwateren tov andere zaken en zal dus nooit altijd maar stabiele KK hebben. Dit laatste komt nog wel een keer aan de orde, maar aub niet nu.

Onderstaand even voor het grote plaatje en svp niet voor de details .......:

Bezit dat op Schuld gebaseerd is, werkt als jin en yang ..... het één kan niet zonder het ander. Het is dan ook onmogelijk om schulden te saneren met nieuwe schulden en het is ook onmogelijk om schulden te saneren met goud, voeding etc. want dan hou je het Bezit (wat gebaseerd is op die schuld) in stand en krijg je een boekhoudkundige formule die je niet kan oplossen. Ook jij zal je balans in evenwicht moeten houden en het lijkt me niet dat je de post debiteuren gaat vervangen door fysiek goud, toch ..... hoewel beiden balanstechnisch als bezit gezien worden. Want doe jij dat toch, dan streep ik in mijn post crediteuren en boek jouw debiteur/goud post weg als WINST ..........
Dus al het fysieke goed wordt "duur tot onbetaalbaar" tegenover inkomens die hetzelfde blijven wegens bezuinigingen... (wat we nu al in bescheiden mate zien). Nu is het echter nog voor de meerderheid draagbaar, maar de rek raakt er absoluut binnenkort uit.
Stel nu, dat iedereen goud gaat kopen ter bescherming, dan gaat de waarde ervan omhoog, meer dan bijv. een zak aardappelen (vraag/aanbod). Een hoge goudprijs zal een gemiddeld burger echter niet in de portemonnee treffen dus hij ondervindt hier geen schade van.

En stel nou, dat landen (valuta's) goud op hun balans hebben staan en dit elk jaar herwaarderen aan de marktprijs. Dan zou je bijv. desgewenst een deeltje goud kunnen verkopen aan die hogere waarde om zo een stukje schuld in te lossen om een gezonde(re) balans te zoeken. Op deze manier wordt een deel schuldgeld opgeslorpt via goud terwijl niemand er hinder van ondervindt.
Of je doet niets opdat de hogere goudprijs de balans in balans houdt ;)
Post Reply