Hooimijt Mei 2012
- doubleyou
- Gold Member
Re: Hooimijt Mei 2012
.
Gold investors forgetting the lessons of 2008
Gold is currently trading at levels last seen before its big move up last summer and, Adrian Ash asks how much worse do things need to get before the lessons of 2007-2009 are revived.
Author: By Adrian Ash
Posted: Thursday , 17 May 2012
http://www.mineweb.com/mineweb/view/min ... &pid=92730
In Dollar and Sterling terms, it's now back where it started last summer's big move. It's like summer 2011 never happened...
Met goede grafieken erbij...
Gold investors forgetting the lessons of 2008
Gold is currently trading at levels last seen before its big move up last summer and, Adrian Ash asks how much worse do things need to get before the lessons of 2007-2009 are revived.
Author: By Adrian Ash
Posted: Thursday , 17 May 2012
http://www.mineweb.com/mineweb/view/min ... &pid=92730
In Dollar and Sterling terms, it's now back where it started last summer's big move. It's like summer 2011 never happened...
Met goede grafieken erbij...
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
- Indiana Jones
- Freegold Member
17 mei 2012 15:01
'Banken moeten 556 miljard dollar ophalen'
LONDEN - De 29 grootste banken in de wereld moeten samen mogelijk 556 miljard dollar (441 miljard euro) ophalen om aan de strengere kapitaaleisen voor de banken te kunnen voldoen.

Dat meldde kredietbeoordelaar Fitch donderdag. De banken, waaronder Barclays, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan Chase, UBS en HSBC, worden door de G20-landen gezien als belangrijke instituten voor het wereldwijde financiële systeem.
Zij hebben samen voor 4700 miljard dollar aan bezittingen. De banken moeten meer kapitaal gaan aanhouden volgens de Basel III-bankregels om beter bestand te zijn tegen schokken in de economie.
''De banken zullen waarschijnlijk een reeks maatregelen nemen om de tekorten aan te pakken, zoals het vasthouden van toekomstige winsten, aandelenemissies en het afbouwen van risicovolle bezittingen'', aldus Fitch.
@ANP
'Banken moeten 556 miljard dollar ophalen'
LONDEN - De 29 grootste banken in de wereld moeten samen mogelijk 556 miljard dollar (441 miljard euro) ophalen om aan de strengere kapitaaleisen voor de banken te kunnen voldoen.

Dat meldde kredietbeoordelaar Fitch donderdag. De banken, waaronder Barclays, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan Chase, UBS en HSBC, worden door de G20-landen gezien als belangrijke instituten voor het wereldwijde financiële systeem.
Zij hebben samen voor 4700 miljard dollar aan bezittingen. De banken moeten meer kapitaal gaan aanhouden volgens de Basel III-bankregels om beter bestand te zijn tegen schokken in de economie.
''De banken zullen waarschijnlijk een reeks maatregelen nemen om de tekorten aan te pakken, zoals het vasthouden van toekomstige winsten, aandelenemissies en het afbouwen van risicovolle bezittingen'', aldus Fitch.
@ANP
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
- doubleyou
- Gold Member
.
Speciaal voor degenen die hier de goudprijs niet meer volgen
Gold rallies on technical buying; dead-cat bounce?
By Josephine Mason
NEW YORK | Thu May 17, 2012 3:02pm EDT
NEW YORK (Reuters) - Spot gold rallied more than 2.6 percent on Thursday, its largest one-day gain since late January, as technical buy signals and new signs of a sluggish U.S. economy more than offset deepening despair over the euro zone.
http://www.reuters.com/article/2012/05/ ... RW20120517
Speciaal voor degenen die hier de goudprijs niet meer volgen

Gold rallies on technical buying; dead-cat bounce?
By Josephine Mason
NEW YORK | Thu May 17, 2012 3:02pm EDT
NEW YORK (Reuters) - Spot gold rallied more than 2.6 percent on Thursday, its largest one-day gain since late January, as technical buy signals and new signs of a sluggish U.S. economy more than offset deepening despair over the euro zone.
http://www.reuters.com/article/2012/05/ ... RW20120517
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
- Indiana Jones
- Freegold Member
Morgen D-Day voor de Dollar ...... zie TAthread.
Het zou wel eens het begin kunnen worden van QE3 en niet zó maar een QE3, maar een QE3 die de voordelen van QE1 & QE2 helemaal teniet doet , waardoor er geen andere uitweg meer is voor de Dollar dan een zeer rap opvolgende Qe4;5;6;7;8 e.v. oftewel ..... definitieve "Stairway to Hell" zónder omwegen en dus mét een structuele giga daling van de USDX.
Het zou wel eens het begin kunnen worden van QE3 en niet zó maar een QE3, maar een QE3 die de voordelen van QE1 & QE2 helemaal teniet doet , waardoor er geen andere uitweg meer is voor de Dollar dan een zeer rap opvolgende Qe4;5;6;7;8 e.v. oftewel ..... definitieve "Stairway to Hell" zónder omwegen en dus mét een structuele giga daling van de USDX.
- doubleyou
- Gold Member
Verklaar je nader, aub, met concrete invullingen hoe jij het ziet (en liefst in't nederlands). Thanks.Indiana Jones wrote:Morgen D-Day voor de Dollar ...... zie TAthread.
Indy, ik ben zo vrij om ook jou commentaar uit de andere lijn hier te quoten :
"Ze mogen nu wel errug hard ingrijpen .... trader Dan ..... 10 BasisPunten onder jouw crisis grens ....
CBOE Interest Rate 10-Year T-No (^TNX)-Chicago Options
1.7020 0.0630(3.57%) 2:59PM EDT "
- Indiana Jones
- Freegold Member
Ik denk dat de uiteenzetting van Norcini op de TA-thread genoeg zegt t.a.v. de yield op de 10 year TB (nader verklaard door alias 'Another' in 1998 -ook allemaal Engelse teksten-).doubleyou wrote:Verklaar je nader, aub, met concrete invullingen hoe jij het ziet (en liefst in't nederlands). Thanks.Indiana Jones wrote:Morgen D-Day voor de Dollar ...... zie TAthread.
Indy, ik ben zo vrij om ook jou commentaar uit de andere lijn hier te quoten :
"Ze mogen nu wel errug hard ingrijpen .... trader Dan ..... 10 BasisPunten onder jouw crisis grens ....
CBOE Interest Rate 10-Year T-No (^TNX)-Chicago Options
1.7020 0.0630(3.57%) 2:59PM EDT "
Voorts zet LEAP2020 in de GEAB nr. 61 (januari 2012) uitvoerig uiteen wat de FED te doen staat als er weer deflatie angst ontstaat in de markt en ..... die ontstaat er volgens Norcini als de 10-YTB onder de 1.80 gaat yielden met een weekslot onder de 1.8. Dan zit er niets anders op dan QE3 die, anders dan QE1&2, al het Amerikaanse wholesale en private cliënt creditgeld uit de markt wegzuigt met als gevolg een neergang op de DJI en andere beurzen met als gevolg nóg meer deflatie etc. Dit is tevens hetgeen Jim SInclair telkens maar weer op hamert (ook in het Engels).
Het is voor mij teveel om dit alemaal uit het Engels te vertalen (ook LEAP2020 is engels) en die GEAB 61 uit januari is een pdf van 34 pagina's.
Maar wat het wel betekent, is een mogelijke opmaat naar herwaardering van fysiek goud ..... dus een aanstaande scheiding tussen fysiek- en papiergoud. Op welke termijn precies, weet ik niet .... maar het komt op deze manier wel steeds dichterbij. Dus ..... kan er zomaar een moment komen dat je quotes op websites ziet van dollar- en het derivaat daarvan:eurogoud, maar dat de pricing die van papiergoud is. Wat het fysiek dan waard is ..... wordt dan een questie van locale vraag- en aanbod.
gtrz. Indy
- doubleyou
- Gold Member
Jaja, akkoord, ik kan dat ook allemaal wel lezen, maar ik bedoelde op de zeer korte termijn, omdat blijkbaar donderdag (vandaag dus) of tegen vrijdagavond (morgen dus) de laatste target was om die Norcini-uiteenzetting tov die 10 Y...
-> vanaf volgende week, indien morgen geen spectaculaire ommekeer, een snelle verwachte terugkeer van een helikopter-Ben, of deze keer een hele vloot helikopters, het gevolg voor de dollar laat zich raden, een vlucht uit de markten, dus een zeer snelle daling van de beurzen verwacht...maar :
-> uit alle markten ?
-> wat zie je de komende dagen en weken dan concreet gebeuren met de goudprijs, met de producerende goudmijnen, met onze positie die ik sowieso vooral bekijk in €, gevolg voor onze € ?
Je hoeft geen novel of roman te schrijven, maar een kort, gevat antwoord op die paar vragen?
edit 22:36 : ik had jou laatste alinea van de vorige posting blijkbaar gemist (had nog niet gelezen, maar die zegt al veel )
-> vanaf volgende week, indien morgen geen spectaculaire ommekeer, een snelle verwachte terugkeer van een helikopter-Ben, of deze keer een hele vloot helikopters, het gevolg voor de dollar laat zich raden, een vlucht uit de markten, dus een zeer snelle daling van de beurzen verwacht...maar :
-> uit alle markten ?
-> wat zie je de komende dagen en weken dan concreet gebeuren met de goudprijs, met de producerende goudmijnen, met onze positie die ik sowieso vooral bekijk in €, gevolg voor onze € ?

edit 22:36 : ik had jou laatste alinea van de vorige posting blijkbaar gemist (had nog niet gelezen, maar die zegt al veel )
- Spruitje
- Freegold Member
Die was er dan ook later bijgekomen.doubleyou wrote:editt 22:36 : ik had jou laatste alinea van de vorige posting blijkbaar gemist (had nog niet gelezen, maar die zegt al veel )

Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
- William Arthur Ward -
- Indiana Jones
- Freegold Member
Ik doe een poging in mijn eigen woorden, maar ben geen expert op dit gebied .... 't is meer mijn eigen interpretatie van wat er gaande is.doubleyou wrote:Jaja, akkoord, ik kan dat ook allemaal wel lezen, maar ik bedoelde op de zeer korte termijn, omdat blijkbaar donderdag (vandaag dus) of tegen vrijdagavond (morgen dus) de laatste target was om die Norcini-uiteenzetting tov die 10 Y...
-> uit alle markten ?
Je hoeft geen novel of roman te schrijven, maar een kort, gevat antwoord op die paar vragen?
###
Die yields op Amerikaanse staatsleningen heeft alias 'Another' al over geschreven. Een hele lage yield betekent automatisch een hele hoge koers (lees= prijs). Als de onderliggende economie cq schuldbeheersing van een land sterk is, is dat geen probleem. Als dat niet het geval is, is er wat aan de hand.
- Dat zie je bijvoorbeeld aan Spanje en Italië, waar investeerders tijdens spanningen in Europa telkens maar weer opnieuw in- & uit staatsleningen stappen, bij uitstappen de prijs omlaag gaat en dus automatisch de yield omhoog schiet (hefboomeffect). Dan wordt het voor zo'n land heel duur om nieuwe leningen volgeboekt te krijgen en moeten ze ook nog eens hogere rente betalen op bestaande leningen, waardoor de schulden alleen maar verder oplopen.
- Dat zie je ook aan bijvoorbeeld de VS en Duitsland, waarheen het (grote) cash-geld vlucht, de vraag naar staatsleningen oploopt en automatisch de yield naar beneden gaat ..... zelfs tot een absurd laag rente% zakt. Voor de VS is dat natuurlijk een beetje raar, want enerzijds wordt dat veroorzaakt door de FED die langlopend papier omzet naar kortlopend papier en daarmee feitenlijk zijn eigen kortlopende staatspapier deels mede-financiert (er is zoveel nood dat ze de leningen niet meer volgeschreven krijgen). Daarnaast gaan partijen cash in de dollar omdat het nu nog de wereldreserve/handels valuta is, dus schijnzekerheid geeft maar niet zozeer omdat de VS nou zo'n sterke economie is of omdat de schuldbeheersing daar zo goed is. Partijen gaan cash als ze ergens anders uitstappen (desinvesteren) en zo'n lage yield op de 10-jaars-USTB kan door de markt gelezen worden als beleggings/investerings risico mijden. Ze kunnen zo'n lage yield (onder de 1.8) dus lezen als nakende deflatie -re:Norcini-.
- Heel simpel geredeneerd kan Desinvesteren Deflatie betekenen en deflatie in de VS is- en blijft het Grote-Depressiespook, dus zal de FED iets moeten doen om de investeringen aan te jagen. Doen ze dat niet, dan weet de markt dat het al maar moeilijker wordt om belastingen te innen en dus schulden af te betalen. Dan kan er dus een moment komen dat investeerders uit die TB's trekken, de yields fors oplopen en dan zijn de rapen gaar (alias 'anothers' theorie). Anderzijds zijn de middelen van de FED sinds 2008 steeds beperkter geworden om met dollars te strooien en tegelijkertijd een (schijn)zekerheid op te houden dat het allemaal nog gedekt is ook. De QE1 en QE2 waren dat nog min of meer (rommelhypotheken & lang vs kort geld), maar voor QE3 zal dus iets anders gevonden moeten worden .... zoals LEAP2020 uitlegt Amerikaans spaargeld. Anders gezegd zal QE3 het Amerikaanse spaargeld verzuipen en dat is natuurlijk niet goed voor de economie.
QE3 kan je dus zien als het verzuipen van de USD (het tweelingzusje van de US-treasuryBonds) en een lager gewaarde USD leidt tot hogere prijzen van Goud en Olie (dollar = NOT as good as gold or oil).
In eerste instantie kunnen de markten QE3 (of MediaMope dat er mogelijk een nieuw steunronde gaat komen) als positief bekijken en zullen ze weer risico willen nemen (waaronder long-gold posities) en da's dus goed voor dollargoud. Anderzijds leidt verwatering van de USD ook tot een hogere prijs in dollargoud.
Of dat ook tot hogere prijzen van mijnaandelen leidt, is moeilijk te zeggen omdat gebleken is dat hedgefunds hun speculaties in papiergoud afdekken met shortposities in mijnaandelen. Falend toezicht op deze markten kan dus leiden tot hogere goudprijzen, terwijl je de mijnaandelen niet mee ziet lopen ... of soms zelfs tegengesteld, terwijl je anders zou mogen verwachten.
Als het verder uit de hand gaat lopen op de financiële markten, kan er een moment komen dat partijen meer zekerheid willen ..... dus beter onderpand en dat betekent ingeval van goud omwisseling van ETF's tegen fysiek en comexcontracten uit laten leveren in fysiek. En ..... dat fysiek is er nauwelijks vanwege het feit dat papiergoud an sich een fractional reserve system is.
Op dat moment komen dus ook de producerende mijnen in beeld, want daarin zit WEL fysiek. Dan schieten goede mijnaandelen omhoog (mede doordat shortposities vermorzeld worden).
p.s. Eurogoud is een derivaat van Dollargoud. Daarover kan ik slechts gokken en geen echte voorspellingen over maken. Dollargoud zie ik als de anti-dollar, dus dáárover valt wel wat te zeggen. Maar gaat de dollar naar beneden, dan gaat de euro (in hefboom) omhoog. Dus hoeft hoger dollargoud niet automaisch hoger eurogoud te betekenen. Dát is meer een kwestie van lange termijn eurozwakte en een ander verhaal ....
Wanneer dat allemaal precies gaat gebeuren ..... tsjah, wist ik het maar. In ieder geval lijkt het erop dat een 10YUSTB yield onder de 1.8 de aanloop naar QE3 fors gaat verkorten en de FED niet langer meer kan ontkennen dat het er niet komt.
we gaan zien ......
- doubleyou
- Gold Member
Voilà zie, even inloggen, en onze Indy heeft zijn antwoord al gepost. Geweldig, toch.Indiana Jones wrote:Ik doe een poging in mijn eigen woorden, maar ben geen expert op dit gebied .... 't is meer mijn eigen interpretatie van wat er gaande is.
###
...
we gaan zien ......
Bedankt en Chapeau

Ben tevreden dat ik dit nog kan meepikken.
In ieder geval, er wordt momenteel al wel degelijk opnieuw een andere richting genomen in de goudprijsquotering.
http://www.24hgold.com/english/gold_sil ... money=Euro
Ben binnenkort voor enkele weken "uit-roulatie", en zal dus zeer waarschijnlijk

En in die tussentijd wordt aan mijn huidige posities niet geraakt