Martin A. Armstrong - Economics

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Indiana Jones »

Als de dollar 'gaat' , zal dat pas gebeuren nadat de Yen, de Euro e.a. onderuit gegaan zijn (althans, zolang de USD nog WRV/WHV is) ... eerder niet. ;)

p.s. @leo .... zit je nog 'all-in' in fysiek, of heb je ook wat van de hand gedaan ?
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Indiana Jones »

DIT is dus hele hoge inflatie, maar niet te vergelijken met hyperinflatie á la Zimbabwe e/o Weimar
USD (amerika) vs ARS (argentinië) cross rate
Attachments
StreamingServer.png
StreamingServer.png (7.64 KiB) Viewed 3920 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Rasta »

Eerder gepost hier in EN WAT IS NU UW MENING ?
Hyperinflatie kan plaats vinden in relatief kleine handels gebieden, geïsoleerd, of een laag handelsvolume.

De economische en financiële verwevenheid van tegenwoordig maakt het lastiger om autonoom hyperinflatie te zien, maar het kan wel. Hoe groter een valutablok, hoe meer transacties en verwevenheid er is binnen een blok. Als er al landen kandidaat zijn, zijn het de usual suspects (Venezulea op het moment), maar als we ooit bij grotere inflatie aankomen (groter wantrouwen wegens de overheid, dus geen afzetmarkt voor overheidsobligaties), dan zijn de kleinere valutablokken zoals Pound Sterling en Yen kandidaat.

De rest gaat door hoge inflatie en zo wordt de pijn verzacht (van de overheden en haar verplichtingen), maar naar nul hoeft het niet te gaan. Wat Indy eerder al aanhaalde, 4 jaar lang 25% inflatie is ook koopkracht weg.

Dat is mijn visie.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Leo3.14
Gold Member
Posts: 1575
Joined: 14 Dec 2013, 21:52

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Leo3.14 »

Indiana Jones wrote:Als de dollar 'gaat' , zal dat pas gebeuren nadat de Yen, de Euro e.a. onderuit gegaan zijn (althans, zolang de USD nog WRV/WHV is) ... eerder niet. ;)

p.s. @leo .... zit je nog 'all-in' in fysiek, of heb je ook wat van de hand gedaan ?
There is a TIME and PLACE as well as PRICE for everything.


Ik ben niet getrouwd met die verleidelijke goudgele blokskes :
Wordt nooit verliefd op je belegging ( LHSP ea)
Ik ben de helft lichter ga en na Nieuwjaar nog verlichten.
< fibo-nivo's in € geschonden......




In het reset-scenario van Fofoa geloof ik niet.
Moest het toch gebeuren, dan gaan er 2 soorten zijn :
zij met en zij zonder goud, de hoeveelheid is dan imo niet zo belangrijk.
Goud is een cyclisch edelmetaal
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote:
Indiana Jones wrote:Als de dollar 'gaat' , zal dat pas gebeuren nadat de Yen, de Euro e.a. onderuit gegaan zijn (althans, zolang de USD nog WRV/WHV is) ... eerder niet. ;)

p.s. @leo .... zit je nog 'all-in' in fysiek, of heb je ook wat van de hand gedaan ?
There is a TIME and PLACE as well as PRICE for everything.

Ik ben niet getrouwd met die verleidelijke goudgele blokskes :
Wordt nooit verliefd op je belegging ( LHSP ea)
Ik ben de helft lichter ga en na Nieuwjaar nog verlichten.
< fibo-nivo's in € geschonden......

In het reset-scenario van Fofoa geloof ik niet.
Moest het toch gebeuren, dan gaan er 2 soorten zijn :
zij met en zij zonder goud, de hoeveelheid is dan imo niet zo belangrijk.
Ik ben zelf ook wat lichter geworden (geen 50% zoals jij), maar zal zeker niet al mijn fysiek lossen. Weet niet of je Armstrong leest, maar zelfs hij (door de fofoa freegold + Sinclair aanhangers vergruisde man) vind het heel niet slecht om een gedeelte van je port in fysiek aan te houden als anti-overheid geld. Ook Jim Rogers heeft een gedeelte van zijn port in fysiek. Trouwens: 'sell the low in fear of ..' is een slechte strategie.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Ben2 »

Paul wrote:Argentinie (en heel zuid amerika) kan alleen hyperinfleren omdat de bevolking de dollar (al) gebruikt.
te veronderstellen dat dat ook met de dollar kan en dat er dan nog een markt overeind blijft is niet erg realistisch.
Temeer omdat de (amerikaanse) overheid er niet naast gaat staan lachen. Alles is geoorloofd.

... en nu kwamen ze dr met die overheidssluiting ineens achter dat 40% van de schuld buitenlands is en ze niet meer over eigen souvereiniteit gaan. Niet als die anderen je schuld moeten kopen. Dat dat met Syrie erg onhandig bleek. Dat dat niet nog een keer gaat gebeuren mag je ook rustig vanuit gaan.

Ik vertrouw fofoa voor geen ene meter. zn verhaal heeft veel mensen al een boel gekost !
Tja, FoFOA. Hij heeft net een nieuwe uit en semantisch is het echt geniaal. Zoals hij het kan verwoorden en vergelijken, kent z'n gelijke niet. Inhoudelijk is een ander paar mouwen.... Hij heeft het slim bekeken, als het ferm stijgt heeft hij gelijk en als het zakt heeft hij ook gelijk, onder het motto 'de Comex gaat crashen'.

Daarom vind ik het jammer dat Armstrong niet resoluut zegt dat de goudprijs in 2016 ferm gaat stijgen. Hij houdt toch ook een stok achter de deur door te zeggen dat als de stijging strakjes niet is wat het zou moeten zijn, het de schuld is van goudguru's die de mensen de voorbije jaren teveel in het goud hebben gejaagd en nu hun verliezen hebben genomen. Zo heb je ook altijd gelijk hé ..
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Paul »

dat zegt Armstrong niet omdat je dat simpelweg nog niet kunt zeggen. Er zijn nu eenmaal meerdere uitkomsten mogelijk op kortere termijn.Alleen de lange termijn staat vast. Dr leiden meer wegen naar Rome. En als je konsekwent de juiste(die waar het kapitaal gaat) wil voorspellen zul je constant moeten bijsturen. Je moet over de Alpen eh !

Dat is het grote verschil met Fofoa. Die snapt markten/handel smpelweg niet en maakt er iets esoterisch van.
Klinklare onzin is het. Zit er nu al twee jaar finaal naast. En heeft mensen daarmee vooralsnog heel veel geld gekost. Had je Armstrong gevolgd had je kapitaal verdiend. Boter bij de vis. De markt heeft gelijk. Goud gaat omhoog. Geen twijfel. Maar pas als het tijd is. NIet nu nog. En niet vanwege freegold maar vanwege algeheel verlies van vertrouwen in overheid.
Ik denk dat Fofoa betaald wordt. En niet alleen door zn donateurs. Bij mij is ie volledig door de mand gevallen.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Ben2 »

Paul wrote:dat zegt Armstrong niet omdat je dat simpelweg nog niet kunt zeggen. Er zijn nu eenmaal meerdere uitkomsten mogelijk op kortere termijn.Alleen de lange termijn staat vast. Dr leiden meer wegen naar Rome. En als je konsekwent de juiste(die waar het kapitaal gaat) wil voorspellen zul je constant moeten bijsturen. Je moet over de Alpen eh !

Dat is het grote verschil met Fofoa. Die snapt markten/handel smpelweg niet en maakt er iets esoterisch van.
Klinklare onzin is het. Zit er nu al twee jaar finaal naast. En heeft mensen daarmee vooralsnog heel veel geld gekost. Had je Armstrong gevolgd had je kapitaal verdiend. Boter bij de vis. De markt heeft gelijk. Goud gaat omhoog. Geen twijfel. Maar pas als het tijd is. NIet nu nog. En niet vanwege freegold maar vanwege algeheel verlies van vertrouwen in overheid.
Ik denk dat Fofoa betaald wordt. En niet alleen door zn donateurs. Bij mij is ie volledig door de mand gevallen.

Volledig door de mand gevallen, waarschijnlijk dan omdat je met hem gemaild hebt persoonlijk. Daar moeten dan toch dingen gezegd zijn die ik uit zijn doen en laten op zijn blog niet kan afleiden.


Och ja, wat maakt het uit ook Twee jaar geleden ideaal punt om in aandelen te gaan, maar nu lijkt het me een pak riskanter. En particulieren hebben in 2003 en 2008 echt wel hun lesje geleerd, die gaan niet zo gauw meer in aandelen denk ik.

Omgekeerd ook, twee jaar terug ideaal punt om uit goud te gaan maar nu we zo diep gezakt zijn lijkt me dat niet echt meer opportuun gezien het blijvende geldgepomp. En echt fantastisch veel alternatieven zijn er niet, tenzij je een aandelenbeliever bent ...
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Paul »

Ik heb met m gemaild inderdaad. Belangrijkste vraag beantwoord ie namelijk niet op zn blog.
Wat wordt de nieuwe WHV onder freegold ? Handel kan namelijk niet zonder. Dat is best een lastige om te begrijpen. En een belangrijke.
De meeste lezers op zn blog denken dat dat met goud gaat gebeuren. Dat kan niet en werkt niet. Volkomen onpraktisch ook. Fofoa begrijpt dat wel. Dat is dan weer het gekke. En daarom vertrouw ik m niet.

Volgens Fofoa wordt het de euro. Wat is dan je voordeel tov de dollar ?
Het probleem is nu juist dat de dollar ook binnenlands gebruikt wordt en daardoor ongeschikt is als WHV. De euro is wat dat aangaat geen verbetering. Integendeel, want wij hebben niet eens een leger om het exclusieve gebruik daadwerkelijk af te dwingen. Wat er nodig is, en ook komt, is een internationale onafhankelijke WHV. Alles free floating. Goud speelt daarin geen enkele rol. Fofoa begrijpt weinig tot niets van handel.(of hij doet het expres) Die vergelijkt het nog steeds met jaarmarkten uit de middeleeuwen. Het gaat helemaal nergens over. We leven in de 21ste eeuw. Netwerken en computers nemen het over. Dat ie verder niet op de euro ingaat als het over de problemen gaat en de interne ongelijkheden zegt me alles. Komt nog bij dat de ECB dat goud helemaal niet heeft. Dat ligt overal en nergens. Van wie is dat dan ? MFGlobal laat je zien wat ermee gebeurd. Wie het heeft gaat het houden.

Goud speelt zn rol als individuele hedge tegen de overheid. als transitiemiddel voor individuen naar het nieuwe systeem ook. Maar voor groot kapitaal is de markt simpelweg te klein en te onpraktisch. En let op. dr is niet een veilige investering. Een "believer"z ijn staat garant aan je shirt verliezen. Markten gaan omhoog en omlaag. Kapitaal stroomt van zone naar zone en van sector naar sector. Je moet meebewegen als je geld wil verdienen met handelen. En dat is ook wat Armstrong zegt. twee jaar geleden al. dat je uit goud en in aandelen moest ;-)

Waarom denk je dat Fofoa niet op Armstrong ingaat op zn site ? En waarom heeft Armstrong geen donaties nodig ?
Juist omdat Fofoa wel begrijpt dat er een WHV nodig is verdenk ik m ervan ook andere "sponsors" te hebben.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: Martin A. Armstrong - Economics

Post by Indiana Jones »

Ik heb geen idee of fofoa het WHV/WRV principe begrijpt. Ik weet ook niet of A/FOA dit principe begrepen heeft, want je vindt het nergens expliciet terug. Wat ik wél weet, is dat men dit op het vorige/studie forum niet begreep als ik er over begon .... behalve dan, dat men dacht dat de EUR (als een soort derivaat van freegold) deze rol zou gaan spelen.

Ik denk dat de hele discussie ontstaat doordat gedacht wordt dat de praktijk zich naar de theorie zal zetten ipv andersom. Helaas is NIETS minder waar. Handel ontstaat door:
1) de VRIJE WIL van de verkoper om te verkopen en de VRIJE WIL van de koper om te kopen;
2) een overeenkomst tussen beide partijen uit VRIJE WIL omtrent de prijs waarmee de overeenkomst tot stand moet komen;
3) bepaling uit VRIJE WIL van het transitiemiddel waarin de overeenkomst afgewikkeld wordt (maakt niet uit of dat transitiemiddel nu geld is of goud of schapen of whatever).

Dat laatste (punt 3) ontstaan veel misverstanden over. Als een Belg of een Nederlander zijn spulletjes op marktplaats neerzet, zal hij het liefst afgerekend krijgen in euro's (trade currency by choice). Maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een expresso apparaat te ruilen tegen een maaimachine omdat je die nodig hebt, alleen zul je dan iemand moeten vinden die er één heeft en dat diegene toevallig een expresso apparaat nodig heeft. Zo zie je dat ruilhandel meteen een stuk lastiger handel is, dan wanneer je geld als transitiemiddel gebruikt omdat geld universeel tegen iets anders inwisselbaar is.
Maar .... Belgen en nederlanders kunnen hun spulletjes ook op Ebay aanbieden en zullen dan zeer waarschijnlijk in dollars afgerekend krijgen. Met die dollars kun je niet zoveel in België en Nederland, je zult ze tegen euro's om moeten wissen. Dat maakt die dollars dan meteen trade currency by default.

Wat dacht je dan dat goud zou zijn, als je afgerekend krijgt in gouden krugers op een moment dat je nergens met die krugers kunt betalen ? Dan is goud op zo'n moment trade currency by default ! Tenzij de hele wereld, of in ieder geval grote geografische gebieden 'goud' als betaalmiddel gaan gebruiken.

Werkt dit ? Kijk maar eens naar script/s door de eeuwen heen (de natte droom van Lietaer). Die hebben slechts een tijdelijk bestaansrecht en dan alleen maar op locaal niveau (of zoals met de bitcoin binnen een kleine groep wereldwijd en dan nog worden die digitale muntjes door iemand op een zolderkamertje gemaakt en blijft 80% van die bits bij dat kleine groepje -het lijkt een ponzi-). Zelfs in de tijd dat er in Nederland gouden tientjes circuleerden (tijdens de gouden standaard) hadden papieren tientjes de voorkeur .... want papieren 10-gulden bankbiljetten circuleerden tegelijkertijd met de gouden tientjes.) Sommige van die papieren tientjes zijn op dit moment zelfs meer waard (verzamelaarswaarde) dan de gouden tientjes. ;)

Als je goud dus bij het volk wilt propageren, zul je dat dus onder dwang moeten doen, want vrijwillig lukt het kennelijk niet. Resteert voor goud dus slechts de rol om handelsbalansen te verevenen (zoals tijdens periodes van goudstandaarden gebeurde). Alleen kan dat ALLEEN MAAR als overheden daar mee instemmen .... er is dus politieke wil voor nodig (zoals de freegolders zelf ook schrijven). Die politieke wil komt er niet, want juist goud heeft de geldhoeveelheid beperkt .... tot deflatie geleid .... en als overheden ergens een broertje dood aan hebben is het wel 1) beperking in hun vrijheid om schulden te maken en 2) deflatie.

Zo simpel kan het zijn, de hele fofoa freegold discussie hangt aan 2 ankers: 1) politieke wil en 2) brede acceptatie bij het volk. Ieder ander argument waarmee fofoa freegold verdedigd wordt is een verknipt derivaat van bovenstaande ankers .... dus een non-argument .... en al helemaal het fofoa freegold argument tegen non-believers 'je snap het niet' .... :lol:

De euro een WHV ...... dacht het niet, want de euro is zo 'gewild' dat de renminbi hem al van de 2e plaats gestoten heeft (helaas ... opgestaan, plaats vergaan). De renminbi dan WHV ...... dacht het niet, want deze maakt thans slechts een klein percentage van de WHV uit en China zit er bepaald niet op te wachten. De dollar dan nog steeds ..... tsjah, nog steeds 80% van de hele wereldhandel, maar dan wel (net als de renminbi en de euro) BY DEFAULT en niet by choice.)
Dat geeft al aan dat er sterke behoefte bestaat aan een nieuwe handelsvaluta en zolang die er niet is .... blijft het de dollar met al zijn fratsen en fröbels .... ;)

Dollar WHV/WRV by default: betekent dat men liever iets anders heeft, maar soms worden 'lievere koekjes niet gebakken'. Als Azië de keuze moet maken tussen de Yen en de Rmb, dan valt de Yen. Als het westen de keuzen moet maken tussen de USD en de EUR, dan valt de euro.

Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zolang de dollar WHV/WRV is, zullen eerst de Yen en de Euro van ellende de berg afglijden alvorens de dollar dat zal gaan doen. En de RMB dan, zul je je afvragen .... welnu die is gepegged aan de USD .... slimme Chinezen ... :mrgreen: En wat dan met de CHF/EUR peg die de Zwitsers gemaakt hebben omdat de franc te sterk werd ..... daar krijgen ze spijt van, dus zullen een list moeten verzinnen .... evenals de Noren omdat de NOK anders te sterk wordt.
Zodra de dollar geen WHV/WRV meer is, loopt die munt grote risico's fors van de berg af te glijden (t'is immers een default valuta)..... dus zullen de Amerikanen er alles aan doen om de WHV/WRV transitie tegen te werken ..... dus moet ik nog maar zien of er binnen 10 jaar een 'algemeen verbindend verklaarde' Bretton Woods 2.0 is. In m'n glazen bol is het mistig .... zo mistig dat ik dus ook die 10 jaar geen garantie vindt en heb MA ook niet horen zeggen dat dit in de cycli zo verankerd ligt .... het kan, maar het hoeft niet.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply