Hooimijt Januari 2016

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Inderdaad, mooi stuk.
Of iedereen zo gek gaat worden van 'n Napoleonnetje. :? Ik weet het niet, wie heeft nog affiniteit met die dingen?
Ook het bling-bling en het fascinerende dat bvb. een Maple Leaf heeft, is niet in einde en verre te bespeuren.
Zeg nu zelf...
Gek genoeg lijkt het in de psyche te zitten, vooralsnog.
20'ers en jonger zegt de Gulden helemaal niets en zelfs een groep daarvan heeft niets met cash geld.
Ik heb het eens uitgeprobeerd in de familie en wat verzamelde munten en postzegels weggegeven,
waar ik toch niets meer mee deed.
De ouders, 35'ers vonden de zegels heel mooi, maar de kinderen 15'ers hebben bijna de hele dag met die munten gezeten.
Mam, wat zijn die lichte muntjes. Dat zijn Italiaanse Lires meisje.
En mam was die gulden echt zilver etc.etc.
Met een doos tastbare munten spelen- en mogen hebben fascineerde ze.
En dan een gouden tientje .... was dat vroeger echt geld ? Ja, dat waren de mooiste en mamma en pappa willen die graag hebben.
Eagles, Krugers kunnen ze niet helemaal begrijpen, maar zo'n gouden tientje (veel minder waard) gaan ze van kwijlen.
DAT zei me genoeg :D

Jullie zouden dat in België eens uit kunnen proberen met gouden 20Frank muntjes vs bijvorbeeld krugers en die aan jonge
mensen + hun kinderen in jullie familie laten zien die de Belgische Frank nog gekend hebben.
Dan natuurlijk niet zeggen welke munt meer waard is, maar gewoon eens de hebzucht observeren.
Wanneer je die in de ogen ziet .... dan weet je genoeg, toch .... :lol:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Leo3.14 wrote:Sterke $ zal VS in recessie, later in depressie brengen.
Dow met 4 cijfers terug volgend jaar.
De handel valt stil !
http://postimg.org/image/sz6tjku4p/

Goed voor de Dow/gold ratio, maar of dit goed is voor goud zelf is een andere vraag.
Alleszins niet voor goudmijnen denk ik.Hoewel, goedkope olie... ?
Deflatie zal door de dure dollar strakjes in de VS ook toeslaan en effect hebben
op de werkgelegenheid cq economische groei.
Wanneer geld veel waard wordt, worden commodities minder waard tenzij ....
en daarom zie ik wel een rol voor fysiek goud weggelegd (anti overheden).
Die swing naar de $5.000 gaat er komen, maar niet in één keer .... eerst
misschien een swing naar $2.500 en pas enkele jaren erna naar de 5K
Hoe diep we nog gaan, is imho kattepis kijken, maar ik denk toch wel eerst
onder de $1.000.
Ik denk dat die swing in de NYSE niet zo erg lang meer op zich laat wachten
en dat de goudmijnen daarvan (ondanks nog dalende goudprijs) van meeprofiteren
zodat Barrick geen pennyfonds gaat worden.
en EGO :cry:
Hoe diep de DJI gaat is ook kattepis kijken, maar dieper dan 13K (als dat al gehaald wordt)
zie ik het echt niet gaan. DJI kan stijgen met renteverhogingen, is al eerder aangetoond
maar wordt genegeerd door beleggers sinds orakel Greenspam (die alles en iedereen voor de gek hield)
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Indiana Jones wrote:De ouders, 35'ers vonden de zegels heel mooi, maar de kinderen 15'ers hebben bijna de hele dag met die munten gezeten.
Mam, wat zijn die lichte muntjes. Dat zijn Italiaanse Lires meisje.
En mam was die gulden echt zilver etc.etc.
Met een doos tastbare munten spelen- en mogen hebben fascineerde ze.
En dan een gouden tientje .... was dat vroeger echt geld ? Ja, dat waren de mooiste en mamma en pappa willen die graag hebben.
Eagles, Krugers kunnen ze niet helemaal begrijpen, maar zo'n gouden tientje (veel minder waard) gaan ze van kwijlen.
DAT zei me genoeg :D

Jullie zouden dat in België eens uit kunnen proberen met gouden 20Frank muntjes vs bijvorbeeld krugers en die aan jonge
mensen + hun kinderen in jullie familie laten zien die de Belgische Frank nog gekend hebben.
Aan familie laten zien die de 20Fr (gouden?) nog gekend hebben :shock: . :lol: Dit is de 20Franc van 1935
In Vlaanderen zullen er niet veel mensen geweest zijn die gouden munten gezien hebben die tijd. Vlaanderen was in die periode zéér arm, toen sprak men over 'stuivers', niet over gouden munten. Men ging vaak op zondag naar Wallonië om er in de mijnen te werken en men kwam pas zaterdagavond terug. Affiniteit met goud ga ik bij hoogbejaarden in onze streken nergens moeten gaan zoeken. :?

Tja, kinderen spelen nu eenmaal liever winkeltje dan filatelist, het mag nog met plastieken centen zijn om gewoon door het gebaar (een onbestaande munt in de hand duwen)
Ik denk dat ze wel voor de meest blinkende zullen gaan. 8-)

Ik vrees dat bij ons de 20Fr (Napoleons) gaan verward worden met de halve frankskes.

Image

En eigenlijk werden die -in mijn periode- maar voor één ding gebruikt, nl. om voor de drempel van het huis te leggen of aan een vensterbank.(*)
Of het echt bij ons aanslaat... :? Ik hoor het toch nog bij andere Belgische goudbeleggers dat het precies zo 'n slordig, versleten, vies, 'afgelebberd' muntje is.
Hoor daar weinig "wow-geluiden" over. Tegenover de schakeringen die je in het esdoornblad ziet...

(*) Omdat het de mieren verjoeg.
Last edited by Spruitje on 14 Jan 2016, 17:07, edited 2 times in total.
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:(*) Omdat het de mieren verjoeg.
Die gouden 10tjes en gouden 20Fr kun je aanhouden tegen de ratten :lol:
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Als ze die dan niet meenemen in hun hol. Dan kan je al jouw rioolbuizen gaan open kappen. :lol:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Zytom
Bronze Member

Post by Zytom »

De meeste gouden 20fr hebben dan ook nog eens de afbeelding van Leopold II, tegenwoordig ook niet meer zo'n populaire kerel :mrgreen: De Leopold I munten zijn zeldzamer, en van de Albert I munten zijn er maar 250,000 stuks in circulatie gebracht voor WWI uitbrak.

Image

Ik kan Spruitje wel volgen dat de grote munten, en dan zeker de munten die puur goud zijn, meer tot de verbeelding spreken. Zelf vind ik die kleine muntjes ook wel wat hebben maar mijn vrouw is er niet echt van onder de indruk.
Last edited by Zytom on 14 Jan 2016, 18:44, edited 1 time in total.
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Qua zeldzaamheid zullen die 20Fr-reeksen van de diverse landen wel één groot vraagteken zijn denk ik.
Hoeveel zouden er niet hersmolten zijn? :?
- William Arthur Ward -
Zytom
Bronze Member

Post by Zytom »

Best wel opmerkelijk hoe groot die Latijnse muntunie was, ken er zelf maar weinig van maar er zit heel wat economische geschiedenis achter deze munten.

Blauw: Leden van de muntunie
Rood: Bilateraal akkoord
Groen Unilateraal akkoord
Geel: Kolonies

Image
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Misschien nog andere leuke artikels vanop MU:
- ABN Amro minder negatief over goudprijs
Analist Georgette Boele van AbnAmro verwacht nog steeds dat de goudprijs eind dit jaar richting de $900 per troy ounce zal dalen, maar denkt nu dat deze daling pas in de tweede helft van het jaar wordt ingezet.

Zo zie ik het ook wel ongeveer ja ..... maar niemand weet het precies 8-)
Post Reply