Financiële Crisis in Europa

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Financiële Crisis in Europa

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:
Indiana Jones wrote: Zoals ik zaterdag al aangaf, stop ik er hier even mee ... en meldt me t.z.t. wel weer. De hierboven geplaatste posts hebben namelijk nog veel meer aspecten. Lees Armstrong, want hij kan het vele malen beter beter uitleggen dan ik en heeft vele malen meer kennis dan ik..... ;)

grtz. Indy
Neem uw rust. Soms werkt het echt verfrissend, om even weg te zijn.

Zoals voor mij het een verademing is om geen ticker bovenin beeld te hebben. Ineens kunnen koersdalingen me weinig meer schelen. Maar lekker op de bank, goed boek, geen internet is ook helend, in meerdere opzichten.
Is ook zo. Met mijn comexgoud handeltje ga ik vrolijk verder, want dat stoort me niet. Ook koop ik fysiek waar ik kan, als hedge tegen de politieke onrust, want die laatste wordt met de dag groter. Wat me wel ontiegelijk veel energie kost, is het uitleggen en in het Nederlands vertalen van Armstrong, het eindeloos toelichten en combineren van Armstrong met A/FOA en proberen anderen een stukje verder te brengen in het begrip van goud & geld en met name uit te leggen hoe het systeem werkt .... of juist helemaal niet kan en zal werken, omdat het eenvoudigweg niet mogelijk is .... zelfs onder freegold niet. Als ik dan lees dat mensen Amstrong negeren omdat hij contra freegold zou zijn, terwijl hij dat helemaal niet is en Armstrong eigenlijk bij uitstek juist het medium is om je freegold te laten begrijpen, zakt me wel eens de moed in de schoenen.
Maar goed, door zowel Armstrong alsmede A/FOA telkens maar weer te lezen en herlezen en daarnaast enorm veel eigen onderzoek te doen, heeft me dat werkenderwijs een heleboel duidelijk gemaakt en heb dat graag met anderen willen delen (meritocratie .... ;) ). Niet dat ik er nu helemaal uit ben, maar wel een heel eind op weg i.i.g.

tot ziens ....... Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Indiana Jones wrote:[
Mede dáárom zo'n paniek als er een zogenaamde systeembank dreigt om te vallen, want DIE grootzakelijke banken en commerciële banken met een Wholesale afdeling zijn de SYSTEEMBANKEN voor OVERHEIDSLENINGEN. Het innen van belastinggeld- accijnsen en andere vervelende zaken, gaat OOK via commerciële banken
En iedereen wordt maar wijsgemaakt dat die banken er voor ONS systeem zijn ...... :lol:
BurgerServiceNummer kan misschien ook gebruikt worden als bankrekeningnummer? Kunnen daar meteen onze inkomsten op worden gestort en krijgen we terug wat de overheid niet denkt nodig te hebben :-) Al die betaalrekeningen is toch flauwekul, door IT kan het weer terug naar "postgiro". Hoewel de overheid geen gelukkige hand heeft met implementeren:-(
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

tot ziens ....... Indy

Reïncarnatie als.....:-)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:

tot ziens ....... Indy

Iets wat niet verdwijnt, hoeft niet te reïncarneren.
Ik ervaar het hier als een vrij- en toegankelijk forum, waarop je kostenloos kennis kan- en mag delen.
Indy is dus niet weg, maar gaat tijdelijk off-line ... en komt tzt weer terug als Indy .... :D
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Beetje verlichting zo af en toe kan geen kwaad :)
Miin

Post by Miin »

Indiana Jones wrote:
Adamus wrote:

tot ziens ....... Indy

Iets wat niet verdwijnt, hoeft niet te reïncarneren.
Ik ervaar het hier als een vrij- en toegankelijk forum, waarop je kostenloos kennis kan- en mag delen.
Indy is dus niet weg, maar gaat tijdelijk off-line ... en komt tzt weer terug als Indy .... :D
Goed, je posts zijn van een zeer hoog (niet makkelijk te bevatten) niveau en absoluut de moeite waard. Ik ben niet mee met A/FOA + Armstrong maar dat komt eenvoudig weg omdat ik ook niet mee ben met elk van beide appart (misschien omdat ze los van mekaar geen volledig beeld kunnen geven?).

Wel ben ik blijven steken (positief gezien) op jouw en Paul's argumentatie (gebaseerd op Armstrong) dat de Euro misschien wel de link met goud en de nationstate doorgeknipt hebben maar dat door het blijven bestaan van de individuele (nationale) obligaties, er dus nog steeds virtuele proxies zijn voor de oude nationele munten (waar de landen nu ook via de oplopende rentes op aangepakt worden). En dat is op zijn minst, stof tot nadenken.

Kortom, ik ben blij dat er mensen zijn die via ingewikkelde (fundamentele) analyse van de geschiedenis uitkomen bij dezelfde oplossing/bescherming als ik. Ook al is mijn redenering veel eenvoudiger van aard. Teveel schulden zorgen vroeg of laat voor een crash van het systeem en de enige SOW die deze crash kan doorstaan is goud.
Miin

Post by Miin »

Boefke ... laat je niet vangen door de mainstream media ... de ECB mag niet printen maar heeft de laatste 3 maanden wel 60 miljard (per maand) aan obligaties ingekocht en in de huidige toestand kan dit alleen maar versnellen/verhogen of de crash zal zeer snel volgen. Zie http://www.zerohedge.com/news/ecb-passe ... 0-more-fed
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Miin wrote:Goed, je posts zijn van een zeer hoog (niet makkelijk te bevatten) niveau en absoluut de moeite waard. Ik ben niet mee met A/FOA + Armstrong maar dat komt eenvoudig weg omdat ik ook niet mee ben met elk van beide appart (misschien omdat ze los van mekaar geen volledig beeld kunnen geven?).

Wel ben ik blijven steken (positief gezien) op jouw en Paul's argumentatie (gebaseerd op Armstrong) dat de Euro misschien wel de link met goud en de nationstate doorgeknipt hebben maar dat door het blijven bestaan van de individuele (nationale) obligaties, er dus nog steeds virtuele proxies zijn voor de oude nationele munten (waar de landen nu ook via de oplopende rentes op aangepakt worden). En dat is op zijn minst, stof tot nadenken.

Kortom, ik ben blij dat er mensen zijn die via ingewikkelde (fundamentele) analyse van de geschiedenis uitkomen bij dezelfde oplossing/bescherming als ik. Ook al is mijn redenering veel eenvoudiger van aard. Teveel schulden zorgen vroeg of laat voor een crash van het systeem en de enige SOW die deze crash kan doorstaan is goud.
Ik lees nog wel af-en-toe mee hoor, maar heb de intensiviteit teruggeschroeft ... één keertje dan nog, ter verduidelijking ....zowel A/FOA alsmede Armstrong geven GEEN van beiden een volledig beeld, helemaal eens !
Alleen zet Armstrong wel een stevig historisch perspectief neer en kan daarmee duiden wat wel- of niet gewerkt heeft.

In de 19e eeuw tot begin 20e eeuw was goud een afreken-eenheid tussen landen onderling. Hoewel ieder land zijn eigen goud-standaard had (vaste hoeveelheid goud t.o.v. eigen valuta), werden tekorten- en overschotten op de batalingsbalans tussen die landen onderling afgerekend in goud. Vanwege de goudvondsten vs (relatief bezien) beperkte handel destijds, kon dat toen nog o.b.v. fix price. Als import- en export in evenwicht was, bleef de goudvoorraad redelijk constant. Keerde een land zichzelf teveel naar binnen en werd de overheid te dominant in uitgaven of opslokken van de binnenlandse productie, dan nam de goudvoorraad af. Nederland heeft rond 1900, als exportland pur sang, zijn goudvoorraad dan ook flink zien toenemen maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat het Nederlandse binnenland (het volk) fors geleden heeft onder gevolgen van de grote depressie. Hoewel er in die tijd, naast de briefjes van 10 gulden, ook gouden tientjes waren, genoten toch de briefjes van 10 de voorkeur bij het gewone volk.

Omdat de naar binnen gekeerde landen (vanwege autonoom afnemende productie of aanwenden productie t.b.v. optuigen oorlogs- cq defensie machine), de invoer niet meer in goud konden betalen, zagen andere landen de uitvoer stagneren.
Werkte goud toen disciplinerend ? .... Neen, want de exportlanden kwamen daardoor zelf zo in de problemen, dat ze goud als mediator lieten vallen en overgingen op exportkrediet in geld, waardoor de export- en dus binnenlandse welvaart op pijl kon blijven ..... Ook hier is Nederland een mooi voorbeeld van, want Nederland heeft dit namelijk gedaan na WO-I, de Nederlandse overheid liet goud als mediator vallen ging over op exportkredieten, maar destijds heeft goud noch geld een binnenlandse depressie malaise kunnen voorkomen.

In plaats van locale handel tussen landen, 'zitten' we nu met wereldhandel. De huidige goudvoorraad is tov deze wereldhandel, nog maar een schamel percentage van wat het toen was. Ik kan me niet voorstellen dat A/FOA bedoeld hebben, dat herinvoer van goud als betalingsbalans disciplinator daardoor, tegen een zéér hoge vrije prijs (logisch gezien minder goud vs meer handel), de oplossing zou moeten worden.
Tegen een goudprijs van $ 50.000/ troy ounce, zou desondanks de goudvoorraad van slechte economieën (zoals de meeste Europese en Amerikaanse) slinken en de export van China drastisch afnemen, waardoor China binnen de kortste keren hetzelfde gaat doen als Nederland rond 1900...-> exportkrediet in geld toestaan. Immers, als we freegold hadden gehad, zoals door A/FOA rond 2005 werd verwacht, was de Renminbi veel te duur geworden. Juist door de RMB aan de USD te peggen, heeft China dat kunnen voorkomen en doen ze zo moeilijk over opwaardering van hun munt. Freegold had daar n.l. voor gezorgd en dan hadden ze Noord-Afrikaanse toestanden gehad in alle Chinese productiesteden.

Ik ga er dan ook vanuit dat A/FOA bedoeld hebben, dat er een soort goldbonds moet komen, waarin goud de thermometer wordt, in plaats van de huidige yield. Mochten A/FOA bedoeld hebben dat Goud weer de betalingsbalans disciplinator moet worden, zoals die er rond 1900 was, maar nu niet tegen een fix- maar free-price ... dan neem ik AL mijn woorden over het niet begrijpen van A/FOA in bovenstaande posts per direct terug, maar stel tegelijkertijd vast, dat dit een Onhaalbare zaak is ..... gezien het historisch materiaal wat beschikbaar is en laat zien dat exportlanden het goud als mediator hebben laten vallen om hun export maar in stand te kunnen houden.
Hadden ze dat destijds niet gedaan, dan hadden zowel export- als importlanden geleden en was zowel de productie- alsmede de handel, destijds flink teruggelopen..... ook voor de zogenaamd sterke landen. Hadden zwakke landen het voor elkaar gekregen om destijds goud tegen een vrije prijs te kunnen verkopen, dan hadden sterke landen tot over hun oren in goud gezwommen en hun lokale valuta onbetaalbaar gemaakt, waardoor de export was geïmplodeerd.
Juist DOORDAT A/FOA die productie/consumptie factor, alsmede de factor handel, niet in hun theorie hebben opgenomen, ontbreekt voor mij een belangrijke schakel in de bewijslast voor hun freegold theorie.

Tot het moment, dat iemand mij duidelijk kan maken dat goud tegen een vrije marktprijs, in plaats van een vaste prijs, die productie/consumptie/handels problematiek WEL oplost, terwijl het dit rond 1900 NIET deed en ook toen NIET disciplinerend werkte ......... staat goud als disciplinerende- en oplossende mediator van geld (handelsbalansen) dan ook voor mij ter discussie ...... ;)

edit:
Indy sprak op een vorig forum wel eens over oude dominante families die bepaalde ‘stromingen’ in de wereld wel of niet zouden kunnen bepalen. Dat was niet zozeer een zekerheid, doch eerder een wens van Indy. Juist OMDAT deze families niet zelden leven in duurzaamheid, in plaats van verkwisting.
De wereldbevolking neemt almaar toe en voedsel- en grondstoffen raken zo’n beetje op, of zijn in onvoldoende mate beschikbaar. Het land- landbouwgrond en water wordt niet zelden uitgeput (Brazilië / Afrika / India) en/of sterk vervuild (China / India), terwijl juist duurzaam ondernemen in dat soort landen …. en al helemaal in de westerse wereld, de bevolking sociaal in stand kan houden.
Er is zat duurzame energie en zat duurzame landbouw te verwezenlijken, we kunnen met veel minder waterverspilling toe, maar op de ene of andere manier lukt het maar niet….. ook in de BRICS niet.
Die duurzame processen, zijn processen die gestuurd moeten worden (door overheden e/o andere leiders) en goud stuurt dat niet, werd als monetair sturingsmiddel op den duur zelfs als lastig ervaren omdat de mensheid kennelijk welvaart ZONDER al teveel duurzaamheid wil, zo is in de historie gebleken.

maar goed, de PC knop gaat nu echt uit en Indy vrl offline, zoals eerder beloofd.... :D
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

Indy, je vorige post hier is echt wel een sterk nummer. Niet eenvoudig, maar wel logica.

Enfin, welke dag zijn we als je dit leest ? :lol:
Geniet een beetje nu van je boek, of van die natuurwandeling.
Geen nood, in de lage landen kom je deze mooie beesten niet tegen :
http://www.flixxy.com/bear-animal-nature-film.htm
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

Belgische rente ontspant zich een beetje na de vorige week, maar blijft op hoog niveau.

Dat de europese (banken)miserie en wantrouwen nog niet van de baan is, blijkt wel hierdoor :

Sterke vraag naar korte leningen ECB
29-11-2011 13:15:00
FRANKFURT (Dow Jones)
--De vraag naar kortlopende leningen van de Europese Centrale Bank (ECB) heeft deze week het hoogste niveau in twee en een half jaar bereikt, wat erop wijst dat de spanning op de Europese geldmarkten aanhoudt.

De centrale bank leende in totaal EUR265,46 miljard uit tegen een vaste rente van 1,25%. Dit betekent een stijging ten opzichte van de EUR247,18 miljard een week eerder en is het hoogste niveau sinds juni 2009.

Het aantal bieders op de eenweeks-faciliteit van de ECB steeg naar 192 banken, van 178 een week eerder.

Het door de ECB toegekende bedrag was veel hoger dan de centrale bank had ingeschat. De ECB ging ervan uit dat de banken geen liquiditeit te kort komen om aan hun dagelijkse verplichtingen te kunnen voldoen en had de behoefte ingeschat op EUR129 miljard negatief.

Banken blijven huiverig om geld uit te lenen aan andere kredietinstellingen, door de voortdurende zorgen over de Europese schuldproblemen. Daarom maakten banken de afgelopen weken veel gebruik van de depositofaciliteit van de ECB om hun overschotten bij de centrale bank te stallen.

Later deze weer hebben banken ook de gelegenheid om geld voor drie maanden te lenen bij de centrale bank. De ECB zal dinsdag een oproep doen om biedingen te plaatsen. Woensdag worden de leningen toegewezen.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Post Reply