EN WAT IS NU UW MENING ?

Dutch language haystack
Post Reply
User avatar
Rasta
Gold Member
Posts: 1479
Joined: 07 Oct 2011, 15:16

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Rasta »

Ik moet hem nog een keertje aanhalen
Paul wrote:Het is misschien ook handig om het geld = schuld mantra iets te nuanceren.
Geld is geen schuld. Geld is vertrouwen. Altijd al zo geweest.
Of je nu in goud gelooft, in zout of in schuld. Wat je doet is erop vertrouwen dat het zn waarde behoudt.

Let op ! Vertrouwen is a motherf*cker.
Geld is vertrouwen, maar vertrouwen is geen geld. Zoals een koe een beest is maar een beest geen koe.
Vertrouwen is een emotie. Met een spanningsveld tussen het individuele en collectieve. Soms gelijk soms tegengesteld.

Voortdurend in beweging. De public-private wave van 51,6 en 309,6 jaar van Armstrong.
Vanwege die voortdurende beweging zul je je monetaire systeem ook flexibel moeten inrichten. En je zult er ook voor moeten zorgen dat er GEEN externe factoren het vertrouwen in dat systeem kunnen beinvloeden. En dat is waar de koppeling met goud functioneel faalt. Een komeet of vulkaanuitbarsting kan ineens je hele systeem op de kop zetten.
Een onafhankelijke wereldhandelsmunt waaronder alle andere munten zweven verzorgt dit wel. Collectief vertrouwen erin is er echter alleen als er ook collectief geregeld wordt. We hebben een gezamenlijk belang erbij. Bretton woods 2.0

Het spanningveld tussen individueel en collectief zullen we ook moeten adresseren. Voor behoudt van vertrouwen is het net zo belangrijk dat het individu het collectief kan controleren als het collectief het individu. Het is daarom dat we af moeten van beroepspolitici. Alleen door elkaar voortdurend af te lossen behou je onafhankelijke controle.

(en die 12500 jaar moet je rustig weer vergeten, das slechts een mooie gedachte, daar zou ik echt geen enkele conclusie aan durven verbinden haha)
Wat je hier zo zegt is echt de essentie, de essentie van het probleem. We zaten op de piek van vertrouwen in overheid. Daardoor ook de piek in overheidsgeld. Dat kalft nu af. En rap. Wat iedereen kan zien, en Armstrong en Sinclair en alle andere goeroes ook wel zeggen, is dat we weg gaan van overheidsvertrouwen. Nou, dus vlucht kapitaal (lees: koopkracht) naar private sector. De beurs onverklaarbaar hoog? Niet onverklaarbaar dus. Wat goud is in dit verhaal, is een bescherming tijdens de transitie. Als we straks in een redelijk stabiele private wave zitten, is goud weer net zo oninteressant als 20 jaar geleden. Goud is in mijn ogen een extra goede hedge, omdat een overheid in het nauw hele rare sprongen kan maken. Alles waar een overheid directe controle over heeft, komt bij noodsituaties in aanmerking voor ... noodmaatregelen. Cyprus is het voorbeeld en heeft het precedent gezet.

Neemt niet weg dat de huidige correctie laat zien dat we nog een lange weg te gaan hebben. Wat ik zeker niet uitsluit, is dat er op het hoogtepunt twee jaar geleden slechts een 5% was ingestapt (in papier). Als dat de volgende keer toeneemt tot 15% zien pas een echte mania ontstaan zoals Bitcoin nu doet (heeft gedaan toch, hij is alweer gehalveerd). Dan is een $50.000 helemaal niet zo raar of ondenkbaar. Maar misschien komt er helemaal geen mania, want tegen die tijd heeft de gemiddelde burger al heel veel meer koopkracht verloren.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:Ik moet hem nog een keertje aanhalen
Paul wrote:Het is misschien ook handig om het geld = schuld mantra iets te nuanceren.
Geld is geen schuld. Geld is vertrouwen. Altijd al zo geweest.
Indy:Neen, geld is WEL schuld en juist schuld is VERTROUWEN dat het TERUGBETAALD wordt (schrijft Armstrong -GELD IS EEN DERIVAAT VAN SCHULD- en dat ben ik uit werkervaring helemaal met hem eens.
Of je nu in goud gelooft, in zout of in schuld. Wat je doet is erop vertrouwen dat het zn waarde behoudt.
Indy:Eens en zo kijkt de gemiddelde crediteur ook naar schuld (blijvende of gecompenseerde koopkracht van het door hem uitgeleende geld.)

Let op ! Vertrouwen is a motherf*cker.
Indy:Eens ... :lol:
Geld is vertrouwen, maar vertrouwen is geen geld. Zoals een koe een beest is maar een beest geen koe.
Vertrouwen is een emotie. Met een spanningsveld tussen het individuele en collectieve. Soms gelijk soms tegengesteld.
Indy:Helemaal Eens. 8-)

Voortdurend in beweging. De public-private wave van 51,6 en 309,6 jaar van Armstrong.
Vanwege die voortdurende beweging zul je je monetaire systeem ook flexibel moeten inrichten. En je zult er ook voor moeten zorgen dat er GEEN externe factoren het vertrouwen in dat systeem kunnen beïnvloeden. En dat is waar de koppeling met goud functioneel faalt. Een komeet of vulkaanuitbarsting kan ineens je hele systeem op de kop zetten.
Indy:Maar wetenschap + begrip van de cycli kunnen een hele goede leidsman zijn.!
Een onafhankelijke wereldhandelsmunt waaronder alle andere munten zweven verzorgt dit wel. Collectief vertrouwen erin is er echter alleen als er ook collectief geregeld wordt. We hebben een gezamenlijk belang erbij. Bretton woods 2.0
Indy:Eens, vermits je stabiele regeringen hebt die, al dan niet onder (grote) druk van het volk, stabiele overeenkomsten met de andere landen kunnen sluiten + in stand houden (dat kunnen beroepspolitici ZEKER NIET, vandaar de roep om Bedrijfspolitici die max. 2-4 jaar op het pluche zitten.) Zo niet, dan heb je binnen de kortste keren hommeles in de tent.

Het spanningveld tussen individueel en collectief zullen we ook moeten adresseren. Voor behoudt van vertrouwen is het net zo belangrijk dat het individu het collectief kan controleren als het collectief het individu. Het is daarom dat we af moeten van beroepspolitici. Alleen door elkaar voortdurend af te lossen behoud je onafhankelijke controle.
Indy:Of dat lukt zal de toekomst uitwijzen, maar zelfs de Romeinen hadden al beroeps senatoren ... :(

(en die 12500 jaar moet je rustig weer vergeten, das slechts een mooie gedachte, daar zou ik echt geen enkele conclusie aan durven verbinden haha) Indy:Is inderdaad een beetje héél errug ver weg :mrgreen:
Wat je hier zo zegt is echt de essentie, de essentie van het probleem. We zaten op de piek van vertrouwen in overheid. Daardoor ook de piek in overheidsgeld. Dat kalft nu af. En rap. Wat iedereen kan zien, en Armstrong en Sinclair en alle andere goeroes ook wel zeggen, is dat we weg gaan van overheidsvertrouwen.
Indy:Eens.!
Nou, dus vlucht kapitaal (lees: koopkracht) naar private sector. De beurs onverklaarbaar hoog? Niet onverklaarbaar dus. Wat goud is in dit verhaal, is een bescherming tijdens de transitie. Indy:In beperkte mate, maar als je de clycli goed begrijpt kun je er zeker wat aan hebben tijdens de transitie .... echter geen buy and hold strategie voor goud tenzij je het net zo goed kunt missen als dat mooie schilderij, dat in vele generaties van je familie toch nooit verkocht wordt.
Als we straks in een redelijk stabiele private wave zitten, is goud weer net zo oninteressant als 20 jaar geleden. Indy:Voorlopig zitten we al in de Private Wave en is de volgende stop "2032.95" een Public Wave, helaas ... sorry. In de komende Public Wave gaat goud juist het hoogtepunt bereiken tegen 2062, nog voor het eind van de Public Wave in 2084,55 ... dus nog even geduld aub . ;)
Image

Goud is in mijn ogen een extra goede hedge, omdat een overheid in het nauw hele rare sprongen kan maken. Indy:Dus ook goudhandel kan verbieden re: India, Frankrijk etc. Alles waar een overheid directe controle over heeft, komt bij noodsituaties in aanmerking voor ... noodmaatregelen. Cyprus is het voorbeeld en heeft het precedent gezet. Indy:En dus de goudhandel ook, behalve de zwarte markt ... dat wordt een lastige voor de overheden zolang we nog echt papiergeld hebben en niet alleen maar digitaal. En vermits ze bij het ontbreken van papiergeld op die zwarte markt ook gouden munten aannemen als betaalmiddel

Neemt niet weg dat de huidige correctie laat zien dat we nog een lange weg te gaan hebben. Wat ik zeker niet uitsluit, is dat er op het hoogtepunt twee jaar geleden slechts een 5% was ingestapt (in papier). Als dat de volgende keer toeneemt tot 15% zien pas een echte mania ontstaan zoals Bitcoin nu doet (heeft gedaan toch, hij is alweer gehalveerd). Dan is een $50.000 helemaal niet zo raar of ondenkbaar Indy:(met daarin de super rhino horn en goud vervolgens naar beneden sodemietert ... een slagveld achterlatend.... zoals het met alles waarin TEVEEL geld gestoken wordt in de geschiedenis gaat). Maar misschien komt er helemaal geen mania, want tegen die tijd heeft de gemiddelde burger al heel veel meer koopkracht verloren.
Toch kijk ik hier wat genuanceerder tegenaan (zie blauwe tekst-reactie Indy: op Paul & Rasta) .... sorry, maar zo zie ik het momenteel nu eenmaal ..... please correct me if I'm wrong ... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:Het is misschien ook handig om het geld = schuld mantra iets te nuanceren.
Geld is geen schuld. Geld is vertrouwen. Altijd al zo geweest.
Indy:Neen, geld is WEL schuld en juist schuld is VERTROUWEN dat het TERUGBETAALD wordt (schrijft Armstrong -GELD IS EEN DERIVAAT VAN SCHULD- en dat ben ik uit werkervaring helemaal met hem eens.
Of je nu in goud gelooft, in zout of in schuld. Wat je doet is erop vertrouwen dat het zn waarde behoudt.
Indy:Eens en zo kijkt de gemiddelde crediteur ook naar schuld (blijvende of gecompenseerde koopkracht van het door hem uitgeleende geld.)
Voorbeeld; De Yuan/Dollar peg

Alle uitvoer van China naar de VS is betaald in dollars, maar de yuan/(renminbi-officieel) is nog niet convertibel.
Dus heeft de PBoC die dollars vastgezet in UStreasury Bonds (=Amerikaanse overheids schuld) en de tegenwaarde in Renminbi(=geld, vertrouwen KK behoud) gedrukt tbv de Chinese exporteurs [[dus is het Chinese geld, Amerikaanse schuld ... Geld=derivaat van Schuld ... snappie]].
Zodra op korte termijn de dollar hyperinflateert (wat niet gebeurt zolang de dollar nog WRV is) raken die nieuw gedrukte vele biljoenen Renminbi dus ongedekt, kan het vertrouwen in die Renminbi wegvallen en heeft China hyperinflatie. Dat wil de PBoC niet, dus laten ze de Renminbi stukje bij beetje convertibel worden en Oosterse Reserve Valuta. China heeft geen enkel belang bij waardevermindering van de Dollar, zodat er vertrouwen in de Renminbi blijft. Strategie is in 20-jaren plannen uitgezet en passen in de cycli, waarin de Chinezen wél geloven. Dus zal misschien nog wel even (zo'n jaar of 20 tot aan de Public wave ??) duren voordat de dollar zijn WRV-status verliest, omdat China vooralsnog gedwongen vertrouwen moet blijven houden in de USD uit eigen lijfsbehoud.

Die Renminbi-hoeveelheid wordt strak gecontroleerd door de PBoC en als ze (zoals de goldbugs denken) voor de dekking liever goud gaan gebruiken ipv dollars (waarvan de goldbugs denken dat alle goud-import rechtstreeks naar de PBoC gaat, wat dus niet zo is want gaat meerendeels naar de Chinese middenklasse), dan zou:
1) die middenklasse plots heel rijk zijn, want dan is goud plots heel veel waard, ook in Renminbi en raakt de Volkspartij de controle over de middenklasse kwijt. Gaat niet gebeuren in een totalitaire 1 partij staat;
2) heeft China voor het eerst in zijn duizenden jaren geschiedenis goud als dekking voor hun geld en ook dat komt de PBoC niet uit, want het vertrouwen in geld is gelijk aan het vertrouwen in de leiding, of dat nu de communistische partij is, of de keizer.

Zo kijk ik er momenteel tegenaan, wellicht gaat Armstrong hier nog eens een artikeltje aan wijden, want hij kan dit beter onder woorden brengen .. ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Paul
Platinum Member
Posts: 837
Joined: 10 Oct 2011, 16:27

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Paul »

ja ik volg je wel,
of je vertrouwt dat schuld zn waarde behoudt of je zegt dat je vertrouwt dat ie wordt terugbetaald is hetzelfde.
het vertrouwen is de onderliggende emotie. Dat het net weer wat anders ligt en schuld altijd een rol speelt. Derivaten(=schuld) heb je nu eenmaal nodig. true

eerst (hier) duidelijk zien te maken dat niet alleen schuld om vertrouwen gaat, maar goud net zo goed. Daar vertrouw je erop dat je weer kan verkopen en/of dat het echt is. Dat is wezenlijk geen verschil. (en heb je nog steeds derivaten nodig smile)
http://armstrongeconomics.com/2013/12/0 ... h-e-d-g-e/

Ik denk niet de dollar nog twintig jaar mee kan. niet alleen china bepaalt het vertrouwen. Staatsschuldencrisis duurt niet nog twintig jaar !
We gaan voor die tijd monetaire stelsel aanpassen en richting de digit whv. (2017 ? ook een cycle !)
De chinezen willen de renminbi helemaal niet als whv vermoed ik ook. ze zien wat de dollar nu doet. en dat dat onvermijdelijk is want dat wordt bepaald door de wereldvraag en niet door je eigen economie. Je wil die spanning niet op je currency als je voor lange termijn stabilteit gaat. Iets waar de chinezen beter in zijn dan de amerikanen. chinese muur staat er nog steeds :-)
"Taxes are a barbaric relic of the past"
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Het gaat nooit in één rechte lijn.
Ik denk dat uiteindelijk de grootmachten bepalen hoe die One World Currency (OWC) eruit komt te zien en hoe sterker je bent, deste sterker je in de onderhandelingen (Bretton Woods 2.0) staat.

Monetair gezien heb je thans nog het enorm grote dollar machtsblok met in het verlengstuk het financiële machtscentrum in Londen (UK). Om nou te voorkomen dat die nieuwe OWC (met daarbij horende herstructurering van de Wereldbank en IMF) door de anglosaksen gedicteerd gaat worden, zal daar -voor een gezonde balans- iets tegenover moeten komen.
In Afrika zie je al eerste plannen voor een munt unie, China is druk met binnenlandse hervormingen en meer convertibel maken van de Renminbi en Europa praat-en praat- en praat .... maar praatjes vullen geen gaatjes. :)
Rusland kan ik niet zo goed inschatten ... nauwelijks hervormingen en de roebel hangt er een beetje bij, maar wel enorm veel machtsvertoon. Dan Japan nog, maar die hollen nog steeds achter de VS aan.

Over bovenstaande kun je natuurlijk enorm veel 'in de ruimte' filosoferen, maar ik denk dat juist de moneyflows een goede indicator zijn in welk stadium we zitten en welke kant het uitgaat. Mede daarom vind ik Armstrong zo interessant. :D
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

Indiana Jones wrote:
Paul wrote:Het is misschien ook handig om het geld = schuld mantra iets te nuanceren.
Geld is geen schuld. Geld is vertrouwen. Altijd al zo geweest.
Indy:Neen, geld is WEL schuld en juist schuld is VERTROUWEN dat het TERUGBETAALD wordt (schrijft Armstrong -GELD IS EEN DERIVAAT VAN SCHULD- en dat ben ik uit werkervaring helemaal met hem eens.
Of je nu in goud gelooft, in zout of in schuld. Wat je doet is erop vertrouwen dat het zn waarde behoudt.
Indy:Eens en zo kijkt de gemiddelde crediteur ook naar schuld (blijvende of gecompenseerde koopkracht van het door hem uitgeleende geld.)
Voorbeeld; De Yuan/Dollar peg

Alle uitvoer van China naar de VS is betaald in dollars, maar de yuan/(renminbi-officieel) is nog niet convertibel.
Dus heeft de PBoC die dollars vastgezet in UStreasury Bonds (=Amerikaanse overheids schuld) en de tegenwaarde in Renminbi(=geld, vertrouwen KK behoud) gedrukt tbv de Chinese exporteurs [[dus is het Chinese geld, Amerikaanse schuld ... Geld=derivaat van Schuld ... snappie]].
Zodra op korte termijn de dollar hyperinflateert (wat niet gebeurt zolang de dollar nog WRV is) raken die nieuw gedrukte vele biljoenen Renminbi dus ongedekt, kan het vertrouwen in die Renminbi wegvallen en heeft China hyperinflatie. Dat wil de PBoC niet, dus laten ze de Renminbi stukje bij beetje convertibel worden en Oosterse Reserve Valuta. China heeft geen enkel belang bij waardevermindering van de Dollar, zodat er vertrouwen in de Renminbi blijft. Strategie is in 20-jaren plannen uitgezet en passen in de cycli, waarin de Chinezen wél geloven. Dus zal misschien nog wel even (zo'n jaar of 20 tot aan de Public wave ??) duren voordat de dollar zijn WRV-status verliest, omdat China vooralsnog gedwongen vertrouwen moet blijven houden in de USD uit eigen lijfsbehoud.

Die Renminbi-hoeveelheid wordt strak gecontroleerd door de PBoC en als ze (zoals de goldbugs denken) voor de dekking liever goud gaan gebruiken ipv dollars (waarvan de goldbugs denken dat alle goud-import rechtstreeks naar de PBoC gaat, wat dus niet zo is want gaat meerendeels naar de Chinese middenklasse), dan zou:
1) die middenklasse plots heel rijk zijn, want dan is goud plots heel veel waard, ook in Renminbi en raakt de Volkspartij de controle over de middenklasse kwijt. Gaat niet gebeuren in een totalitaire 1 partij staat;
2) heeft China voor het eerst in zijn duizenden jaren geschiedenis goud als dekking voor hun geld en ook dat komt de PBoC niet uit, want het vertrouwen in geld is gelijk aan het vertrouwen in de leiding, of dat nu de communistische partij is, of de keizer.

Zo kijk ik er momenteel tegenaan, wellicht gaat Armstrong hier nog eens een artikeltje aan wijden, want hij kan dit beter onder woorden brengen .. ;)

Ik besef dat ik hier heel kort door de bocht ga, of mischien lok je het bewust uit :) maar een rasechte Freegolder zou zeggen dat het geen zak uitmaakt dat de Chinese dollareserves plotsklaps waardeloos worden opdat op dàt eigenlijkste moment de waarde van hun goudreserves ook x100 gaat :D Ik denk dan ook dat het belangrijk is om uit te maken of het goud dat zich in China bevindt eigendom is van de PBoC of grotendeels van de Chinese middenklasse. Waarom denk jij dat het grotendeels eigendom is van de Chinese middenklasse? Waar staat dat? Twee elementen: China mijnt jaarlijks grosso modo sowieso 400ton voor eigen rekening binnen eigen landsgrenzen plus FoFOA beweert bij hoog en laag dat het in feite niet uitmaakt wie het goud dan wel bezit. Bij Freegold tellen àlle goudbezittingen binnen één specifieke landsgrens (ook belangrijk voor India).
Belangrijk is ook te melden dat Freegolders vrijgoud niet zien als iets dat wordt opgelegd van bovenuit maar een natuurlijk proces is dat in gang wordt gezet omdat al het andere faalt. Als het echt niet meer anders kan. Misschien staan we dichter tegen dat moment dan menigéén vermoedt? En wanneer het dan kiezen is tussen Freegold en de totale apocalyps dan is de keuze snel gemaakt en zullen de grootmachten natuurlijk geen rekening kunnen gehouden worden met wie er nu eigenlijk zijn grootste voordeel mee heeft gedaan! Dat is de gedachtengang die je voor ogen moet houden bij Freegold. Of er nu ja dan nee nog veel water naar de zee moet vloeien is ieder voor zich om uit te maken en conclusies te formuleren.
Ben2
Silver Member
Posts: 254
Joined: 04 Sep 2013, 18:06

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Ben2 »

Men doet er trouwens goed aan goudbeliever te blijven aangezien fysiek goud de laatste 6000jaar al ruimschoots heeft bewezen de store of value bij uitstek te zijn. Alleen al voor deze reden. Voor Westerlingen is dat zelfs geen reden genoeg. Ze raken goud nog in geen honderd jaar aan. Raar. Dit terwijl ze dat in India en nu ook in China als iets vanzelfsprekends beginnen beschouwen. Het grote voordeel bij Freegold is dat rijke entiteiten/landen (miljarden dollars) er hun surplus kunnen in opslaan zonder zich voortdurend zorgen te hoeven maken over volatiliteit aangezien goud dan gewoon de inflatie volgt. Een niet te onderschatten argument. Daar heeft geen enkel ander monetair systeem een oplossing voor. Ook aan huidige waardering is de prijs veels te laag opdat beheerders van milardenportefeuilles ook maar kunnen overwegen in goud te stappen. De markt is veel te klein. Ook een feit.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Ik besef dat ik hier heel kort door de bocht ga, of mischien lok je het bewust uit :) maar een rasechte Freegolder zou zeggen dat het geen zak uitmaakt dat de Chinese dollareserves plotsklaps waardeloos worden opdat op dàt eigenlijkste moment de waarde van hun goudreserves ook x100 gaat :D Ik denk dan ook dat het belangrijk is om uit te maken of het goud dat zich in China bevindt eigendom is van de PBoC of grotendeels van de Chinese middenklasse. 1) Waarom denk jij dat het grotendeels eigendom is van de Chinese middenklasse? Waar staat dat?
Twee elementen: 2) China mijnt jaarlijks grosso modo sowieso 400ton voor eigen rekening binnen eigen landsgrenzen plus FoFOA beweert bij hoog en laag dat het in feite niet uitmaakt wie het goud dan wel bezit. Bij Freegold tellen àlle goudbezittingen binnen één specifieke landsgrens (ook belangrijk voor India).
Belangrijk is ook te melden dat Freegolders vrijgoud niet zien als iets dat wordt opgelegd van bovenuit maar een natuurlijk proces is dat in gang wordt gezet omdat al het andere faalt. Als het echt niet meer anders kan. Misschien staan we dichter tegen dat moment dan menigéén vermoedt? 3)En wanneer het dan kiezen is tussen Freegold en de totale apocalyps dan is de keuze snel gemaakt en zullen de grootmachten natuurlijk geen rekening kunnen gehouden worden met wie er nu eigenlijk zijn grootste voordeel mee heeft gedaan! Dat is de gedachtengang die je voor ogen moet houden bij Freegold. Of er nu ja dan nee nog veel water naar de zee moet vloeien is ieder voor zich om uit te maken en conclusies te formuleren.
Onderstaand met referte aan drie blauw gearceerde zinnen uit je tekst, voorzien van 1);2) en 3).
-------------------------------------------------

1) As at June 2013 (Top 40 based on World Gold Council data) China 1,054.1 tonne
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_reserve
====================
2) Als dat in China gemijnde goud dan niet de grens over komt (waar is dat te verifiëren ?) en de WGC stelt vast dat er slechts iets meer dan 1 ton bij de PBoC ligt, dan moet de rest wel bij Chinese particulieren zitten.
====================

p.s. Een belangrijk verschil tussen fofoa en Armstrong:
-Armstrong volgt zijn cycli (waarin de moneyflows schuiven) en heeft daarnaast een persoonlijke mening. Al voor dat hij het gevang inging heeft hij enkele keren adviezen gegeven (waarmee vele miljarden gemoeid waren), die hemzelf onlogisch leken maar wel het model volgden. Adviezen die tegen de trend in leken te gaan en waarvan hij wakker lag omdat ze zo onlogisch leken en zijn hele hebben en houwen op het spel stond (bijvoorbeeld tav het engelse pond aan de UKgov. en aan grote institutionele beleggers in Japan voor de crash aldaar). Naderhand bleken die adviezen correct, kon hij de feiten bij de turningpoints in zijn modellen invullen en kon hij dusdoende vaststellen dat zijn Business Cycle modellen geen hoax waren doch wel degelijk voorspellende waarde haden (gebaseerd op giga feitenmateriaal uit het verleden).
-fofoa heeft een theorie waarin hij gelooft en past daarin (als het hem zo uitkomt) bepaalde feiten. Als zijn theorie uitkomt, zal de (monetaire)wereld- en politiek totaal anders gaan functioneren dan het de afgelopen duizenden jaren gedaan heeft.

Dan kan ik maar één ding vaststellen: Als fofoa gelijk krijgt, gaat de (monetaire)wereld totaal anders functioneren dan die de afgelopen 1000-den jaren gedaan heeft, gaat de mens psychologisch totaal anders denken- en doen dan de afgelopen 1000-den jaren en kan Armstrong/s model de prullenbak in (omdat die juist op historische feiten -zoals het tot nu toe ging- gebaseerd is). Ik meldde dat al een keer aan @blondie, maar die vond dat ik onzin uitkraamde ..... terwijl ik vond dat hij zo vast zat in zijn eigen geloof dat hij niet meer open kon staan voor feitelijke argumenten.

===================
3) Dan stel ik vast, dat er geen keuze is tussen freegold en een totale apocalyps .... maar dat freegold juist uit een wereldwijde apocalyps geboren zou kunnen worden.
Ik heb dat al eens op het vorig forum gemeld, zie thans nog steeds geen aanleiding tot die wereldwijde apocalyps .... dus laat hem nog maar even waar die nu is: Hollywood. ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Ben2 wrote:Men doet er trouwens goed aan goudbeliever te blijven aangezien fysiek goud de laatste 6000jaar al ruimschoots heeft bewezen de store of value bij uitstek te zijn. Alleen al voor deze reden. 1)Voor Westerlingen is dat zelfs geen reden genoeg. Ze raken goud nog in geen honderd jaar aan. Raar. 2)Dit terwijl ze dat in India en nu ook in China als iets vanzelfsprekends beginnen beschouwen. Het grote voordeel bij Freegold is dat rijke entiteiten/landen (miljarden dollars) er hun surplus kunnen in opslaan zonder zich voortdurend zorgen te hoeven maken over volatiliteit aangezien 3)goud dan gewoon de inflatie volgt. Een niet te onderschatten argument. Daar heeft geen enkel ander monetair systeem een oplossing voor. Ook aan huidige waardering is de prijs veels te laag opdat beheerders van milardenportefeuilles ook maar kunnen overwegen in goud te stappen. 4) De markt is veel te klein. Ook een feit.
Wederom wat regels blauw gemaakt en genummerd:
----------------------------

1) Misschien zie je de Romeinen (die bulkten van het goud) niet als westerlingen, maar méér westerser dan de Vikingen kan het toch niet. Onderstaand een foto waarmee deze Vikingen rondliepen:
Image
=================

2) Uit opgravingen is gebleken dat juist oosterlingen veel eerder met goud rondliepen dan westerlingen. Chinezen hebben het nooit als betaalmiddel gehad, of als zekerheid achter hun munt (behalve dat in het onherbergzame binnenland soms met goud vloeipapier betaald werd bij gebrek aan ijzeren munten) en het westen heeft wel goud als betaalmiddel (of als monetaire backup) gehad .... bij gebrek aan stabiel leiderschap e/o gebrek aan respect daarvoor.
=================

3) Vind ik ook een groot manco in de gedachtengang van fofoa. Goud zou wel het monetaire systeem/inflatie volgen, maar prijzing op basis van vraag-aanbod is dan plots verdwenen ? (zie punt 4 hieronder)
=================

4) Juist de internationale future markt maakt dat goud op dit moment wereldwijd uniform geprijsd wordt. Grote bezwaar van fofoa-freegolders is dan de comex goudpapiermarkt, waarvan beweerd wordt dat deze markt de goudprijzing juist verstoort.
Dan raad ik je aan om je eens in de diamantmarkt te verdiepen. Die kent geen futuremarkt. Gevolg is dat eenzelfde.! diamant op verschillende plekken in de wereld, op hetzelfde moment verschillende prijzing kent .... zelfs als de prijzing in uniforme dollars (de huidige WHV) is. Dus 1 commodity, 1 valuta, 1 moment en toch verschillen in geografische prijzing vanwege het ontbreken van een futuremarkt. ;)
Koop dus een diamant in Antwerpen voor $ 10.000 ..... biedt hem op hetzelfde moment aan in Shanghai en je kunt hem kwijt voor $ 10.800 ..... twijfel eraan, biedt hem hetzelfde moment aan in Sydney, waar je een prijs van $ 9.200 hoort etc.
================


Mijn conclusie: volg je fofoa's theorie, dan verbrandt de crimex waarmee alle papieren futures in rook opgaan, is er geen uniforme markt meer, dus ook geen uniforme richtprijs en is goud (net iets groter dan de diamantmarkt) wat de gek ervoor geeft. Goud is dan Geen Store Of Value meer, want wat is Value dan nog als je ounce goud in Antwerpen €10.000 euro opbrengt, op hetzelfde moment in Amsterdam € 10.800 en op hetzelfde moment in München € 9.200. Ook Goud reageert JUIST op vraag-aanbod (een mechanisme van de handel) en JUIST de handel zorgt ervoor dat die prijzen snel weer dicht bij elkaar komen via marktplaatsen waarop -zeker in het huidige millennium- elektronisch verhandeld wordt.

Dus wederom, waar zit de 'handel' in fofoa's freegold, behalve dan dat hij de basics van 'Another/s freegold' in zijn eigen freegold- handelsmerk heeft veranderd. :lol:
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
User avatar
Indiana Jones
Freegold Member
Posts: 4765
Joined: 05 Oct 2011, 16:00
Contact:

Re: EN WAT IS NU UW MENING ?

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:Ik denk niet de dollar nog twintig jaar mee kan.
Neem aan dat je USD=WRV bedoelt ... vindt het lastig. Mijn gevoel zegt ook dat 't niet meer zo lang duurt, aan de andere kant heeft de 'political cycle' nog wel even te gaan .. 2036.3 ?:
Attachments
224-Yr-Cycle-Cover.jpg
224-Yr-Cycle-Cover.jpg (129.21 KiB) Viewed 4206 times
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Post Reply