PieterP wrote: -----------
Ik hoorde deze week dat de firma AnsaldoBreda nog nooit een hoge snelheidstrein in elkaar had gestoken.
En... met de treinen die ze al wel leverden waren de ervaringen slecht bijv:
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... nst-143956
Het idiote is eigenlijk, dat ik als ondernemer zulk prutswerk niet af hoef (en durf) te leveren en dat vind ik dan weer heel normaal.
Ik kan dus totaal niet begrijpen hoe dergelijke opdrachten tot stand komen, maar daar zal mijn boerenverstand wel voor iets tussen zitten.
Enige verduidelijking:
Zoals je wellicht bekend is, zijn 'De Nederlandse Spoorwegen' nooit een volledig staatsbedrijf geweest.
Daardoor heeft de NS op de bedrijfsvoering en op financieel gebied veel meer vrijheid gehad dan bijvoorbeeld andere "staatsbedrijven". In 1995 werd NS verzelfstandigd. Het verloor eigendom en beheer van de railinfrastructuur en het alleenrecht op vervoersdiensten per spoor. In 2002 is de infrastructuur formeel overgedragen aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat (thans VROM).
De belangrijkste activiteiten van NS op dit moment zijn reizigersvervoer per spoor en exploitatie van stations. NS is een naamloze vennootschap met als enig aandeelhouder de Nederlandse Staat. De aandelen worden sinds 1 januari 2005 beheerd door het ministerie van Financiën (voordien door het Ministerie van VROM). Dus is de Staat nu wel 100% eigenaar van de N.S.
Helaas heeft de N.S. wel haar vrijheden behouden zoals die er vóór 1995 waren, blijft ze in vrijheid haar bedrijf- en financiën voeren en .... gaat de overheid als enig aandeelhouder er in alle vertrouwen vanuit dat het wel goedkomt. Er wordt enerzijds wel gecontroleerd, maar anderzijds is de N.S. ook een overheids prestigeproject .... dus wordt niet al te moeilijk gedaan.
En nu komt het:
De N.S. (met als enig aandeelhouder de Nederlandse Staat), legden zich bij die Nederlandse Staat vast op een concessie "toekomstig snelspoor tussen Schiphol & Antwerpen" á € 148 miljoen per jaar.
De Nederlandse Staat had berekend, dat voor € 3,4 miljard een spoor aangelegd kon worden 'HSL Zuid' en dit contract kon de staat dus over +/- 25 jaar heel wat geld opleveren.
Immers, ze zijn zelf aandeelhouder van N.S. en zouden na aflossing van de schuld in 25 jaar, zo'n slordige 148 miljoen euro per jaar winst gaan maken.
Helaas pakte het allemaal anders uit:
-Het budget voor aanleg van de HSL-Zuid werd iets overschreden. De 3,4 miljard werd uiteindelijk 7 miljard;
-De N.S. had met de concessie veel te hoog gegrepen en kon tijdens de aanbesteding, voor de toekomstige trein die over het traject zou moeten rijden, niet meer doen dan de goedkoopste aanbieder kiezen en ..... dat was Ansaldo Breda met een garantie van Ansaldo Italië;
-Het overheids-kostenplaatje van de HSL-Zuid bleek achteraf veel te rooskleurig ingekleurd te zijn (door technisch economen zonder praktijkervaring) en het technisch plaatje van de toekomstige FYRA voor de N.S. werd (door ambtenaren) beoordeeld als heilzaam whisfull thinking. De treinen werden vooruitbetaald, thans 7 x € 20 miljoen. Echter de treinstellen werden pas met heel veel vertraging geleverd, de kwaliteit valt erbarmelijk slecht uit en AnsaldoBreda noteert al jaren rode cijfers, dus van een kale kip zal niet veel te plukken zijn.
Geen enkel normaal bedrijf had op deze condities zo'n HSL-project aangegaan en als ze het al gewild hadden .... waren er nooit financiers bereid gevonden om te participeren. Daarnaast waren de grote aandeelhouders nooit zo maar akkoord gegaan of hadden forse juridische claims ingediend.
De financiers van de overheid zijn de juridisch machteloze burgers en die worden goedschiks- of kwaadschiks gedwongen om 'mee te doen' en als het mis gaat .... tot op de laatste cent mee te betalen.
Dus waar ga jij nu extra hard voor werken ?
- een spoor dat 3,6 miljard te duur is geworden;
- 7 treinen á 20 miljoen / stuk die vrijwel onverkoopbaar zijn, van een bijna failliete producent;
- vervangende treinstellen, die alsnog door N.S. moeten worden ingehuurd;
- verliezen die er door de N.S. op de concessie worden geleden;
- wellicht hogere rente op de staatschuld (want er komt voorlopig geen aflossing op de 7 miljard)
Hoe ga je dat merken ?
Laatste update: 1 juni 2013 08:20
Belastingverhoging is onvermijdelijk als het kabinet extra moet bezuinigen.
http://www.nu.nl/economie/3489507/belas ... ingen.html
Bovenstaande is met name waar Armstrong iedere dag maar weer op fulmineert .... stupid money spending governments .....