Hooimijt Januari 2014
- Obi-Wan
- Platinum Member
Re: Hooimijt Januari 2014
Natuurlijk is er manipulatie. Als je een commoditie verkoopt in grote hoeveelheden als naked short met de bedoeling om de prijs verhinderen te stijgen. Om vervolgens daarna op het dieptepunt van die prijsdaling terug long te gaan (en je short positie terug te elimineren). Dit heeft enkel als doel een stijgende trend te breken...
Patience. Use the force. Think.
- Paul
- Platinum Member
in een bullmarkt wel en dan gebeurt/(de) het doorlopend. in een bearmarkt is het onzinnig.
let wel: als er van manipulatie sprake is moet de markt zich ook weer herstellen anders is het geen manipulatie maar gewoon een daling. Het is wat het is. Om de koers te laten herstellen moeten er ook nieuwe longs zijn in de markt. die zijn er NIET in een bearmarkt. Daarom is een manipulatie ook levensgevaarlijk in een bearmarkt. De kans dat je de markt volledig kapot maakt en iedereen wegjaagt is namelijk OOK aanwezig.
Manupulatieverhalen zijn dr alleen om eigen ongelijk een plekje te geven. Be real. De markt heeft ALTIJD gelijk.
let wel: als er van manipulatie sprake is moet de markt zich ook weer herstellen anders is het geen manipulatie maar gewoon een daling. Het is wat het is. Om de koers te laten herstellen moeten er ook nieuwe longs zijn in de markt. die zijn er NIET in een bearmarkt. Daarom is een manipulatie ook levensgevaarlijk in een bearmarkt. De kans dat je de markt volledig kapot maakt en iedereen wegjaagt is namelijk OOK aanwezig.
Manupulatieverhalen zijn dr alleen om eigen ongelijk een plekje te geven. Be real. De markt heeft ALTIJD gelijk.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
- Obi-Wan
- Platinum Member
Fysiek metaal zit in een bull markt. De geleverde hoeveelheden zijn in stijgende lijn.
De POG lijkt/is in een dalende lijn, volgens mij om te vermijden dat nieuwkomers gaan deelnemen. Dit om het spelletje van de vraag kunnen te voldoen. Kicking the can down the road.
Traden is de dag van vandaag een hightech aangelegenheid geworden. Voor mij telt de eerste les in economie... en dat is die van vraag en aanbod. Bij een beperkt aanbod en een stijgende vraag moet de prijs omhoog.
We zijn op het toppunt van decadentie. De barbaren staan voor de poort. Nog ff en Rome brandt. Nero heeft zijn harp al vast... De Romeinse beschaving verhuisd naar het oosten en zal nog 1000 jaar verder leven in het Byzantijnse rijk.
De POG lijkt/is in een dalende lijn, volgens mij om te vermijden dat nieuwkomers gaan deelnemen. Dit om het spelletje van de vraag kunnen te voldoen. Kicking the can down the road.
Traden is de dag van vandaag een hightech aangelegenheid geworden. Voor mij telt de eerste les in economie... en dat is die van vraag en aanbod. Bij een beperkt aanbod en een stijgende vraag moet de prijs omhoog.
We zijn op het toppunt van decadentie. De barbaren staan voor de poort. Nog ff en Rome brandt. Nero heeft zijn harp al vast... De Romeinse beschaving verhuisd naar het oosten en zal nog 1000 jaar verder leven in het Byzantijnse rijk.
- Paul
- Platinum Member
nope
de commodities zitten in een bearmarkt. en hoe.
het is zwaar deflationair allemaal momenteel en dan krijg je dat
dat is het gevaar met fofoa !
dat je zit te wacxhten op hyperinflatie, die dr NIET en NOOIT komt
en dan zie je dus de deflatie niet !!!
Uw eerste les economie is niet genoeg. Vraag en aanbod zijn slechts factoren.
De belangrijkste factor zie je dan niet, die krijg je niet in les 1, en dat zijn de internationale kapitaalstromen. die bepalen ALLES.
de commodities zitten in een bearmarkt. en hoe.
het is zwaar deflationair allemaal momenteel en dan krijg je dat
dat is het gevaar met fofoa !
dat je zit te wacxhten op hyperinflatie, die dr NIET en NOOIT komt
en dan zie je dus de deflatie niet !!!
Uw eerste les economie is niet genoeg. Vraag en aanbod zijn slechts factoren.
De belangrijkste factor zie je dan niet, die krijg je niet in les 1, en dat zijn de internationale kapitaalstromen. die bepalen ALLES.
- Obi-Wan
- Platinum Member
Ik begrijp niet wat kapitaalstromen te maken hebben met het al of niet gemanupileer op de Comex. Kapitaalstromen hebben te maken met de verhouding Kapitaal vs Opbrengst.
Er stroomt inderdaad geld naar EU en de VS. Maar wij draaien ook tekorten op ons resultaat. Er is er ook wel degelijk een kapitaalstroom naar commodities of goud. China heeft immers volgens de laatste verslaggeving het equivalent van de gehele goudproductie in 2013 opgekocht.
Landen die overschotten draaien (kapitaal) en die in verhouding weinig investeren of innoveren (=sparen) stapelen tegoeden op. Het lijkt me logisch dat zulke tegoeden dan naar landen gaan die tekorten realiseren. Zij zijn immers genoodzaakt om overheidspapier uit te geven om hun deficiten te kunnen financieren. Een land met overschot heeft geen behoefte om kapitaal aan te trekken. Zij voorzien of kunnen voorzien in eigen behoefte.
Deflatie ja voor electronische rommel, flatscreens, tablets, iphones, autos,... etc. Wel inflatoir als ik mijn kar in de supermarkt volgooi met allerhande primaire basisbehoeften. Ofwel stijgen de prijzen ofwel krijg ik een kleinere hoeveelheid voor dezelfde prijs.
Een hyperinflatie is een gebeuren van korte termijn. Maar een inflatie van 5% per jaar geeft op 10 jaar ook een prijsstijging met 55%. Een inflatie van 10% per jaar geeft op 10 jaar een stijging van 135 %. Niet hyperinflatoir maar goed genoeg om verwoestend uit te halen.
Er stroomt inderdaad geld naar EU en de VS. Maar wij draaien ook tekorten op ons resultaat. Er is er ook wel degelijk een kapitaalstroom naar commodities of goud. China heeft immers volgens de laatste verslaggeving het equivalent van de gehele goudproductie in 2013 opgekocht.
Landen die overschotten draaien (kapitaal) en die in verhouding weinig investeren of innoveren (=sparen) stapelen tegoeden op. Het lijkt me logisch dat zulke tegoeden dan naar landen gaan die tekorten realiseren. Zij zijn immers genoodzaakt om overheidspapier uit te geven om hun deficiten te kunnen financieren. Een land met overschot heeft geen behoefte om kapitaal aan te trekken. Zij voorzien of kunnen voorzien in eigen behoefte.
Deflatie ja voor electronische rommel, flatscreens, tablets, iphones, autos,... etc. Wel inflatoir als ik mijn kar in de supermarkt volgooi met allerhande primaire basisbehoeften. Ofwel stijgen de prijzen ofwel krijg ik een kleinere hoeveelheid voor dezelfde prijs.
Een hyperinflatie is een gebeuren van korte termijn. Maar een inflatie van 5% per jaar geeft op 10 jaar ook een prijsstijging met 55%. Een inflatie van 10% per jaar geeft op 10 jaar een stijging van 135 %. Niet hyperinflatoir maar goed genoeg om verwoestend uit te halen.
- Paul
- Platinum Member
gemanipuleer is er niet nu. dat is er alleen omdat je dat wil zien en daardoor verkeerd interpreteert.
tuurlijk zijn er kapitaalstromen in. maar de stromen eruit zijn veeeel groter momenteel
hedgefondsen die eruit stappen bijvoorbeeld.
zoals al vaker gezegd. goud komt aan de beurt maar nu nog niet. eerst jaartje of twee corrigeren.
inflatie van meer dan 2% kun je gewoon vergeten momenteel
deflatie wordt alleen nog maar erger.
tuurlijk zijn er kapitaalstromen in. maar de stromen eruit zijn veeeel groter momenteel
hedgefondsen die eruit stappen bijvoorbeeld.
zoals al vaker gezegd. goud komt aan de beurt maar nu nog niet. eerst jaartje of twee corrigeren.
inflatie van meer dan 2% kun je gewoon vergeten momenteel
deflatie wordt alleen nog maar erger.
- Indiana Jones
- Freegold Member
paper dollars will burn ? NO way ... :-)
14-1-14 - 19:21 bron: ANP
Een 120 jaar oud biljet van 1000 dollar heeft op een veiling in het Amerikaanse Orlando een recordbedrag van bijna 3,3 miljoen dollar (2,4 miljoen euro) opgebracht. Nog nooit was voor een bankbiljet zo veel geld betaald tijdens een openbare veiling, aldus Heritage Auctions dinsdag.
De koper wilde volgens het veilighuis anoniem blijven. Het gaat om het enige exemplaar van het in 1890 uitgegeven biljet dat in particuliere handen is. Het was in 1970 voor het laatst openbaar verkocht. Toen bracht het 11.000 dollar op.

Een 120 jaar oud biljet van 1000 dollar heeft op een veiling in het Amerikaanse Orlando een recordbedrag van bijna 3,3 miljoen dollar (2,4 miljoen euro) opgebracht. Nog nooit was voor een bankbiljet zo veel geld betaald tijdens een openbare veiling, aldus Heritage Auctions dinsdag.
De koper wilde volgens het veilighuis anoniem blijven. Het gaat om het enige exemplaar van het in 1890 uitgegeven biljet dat in particuliere handen is. Het was in 1970 voor het laatst openbaar verkocht. Toen bracht het 11.000 dollar op.

Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
But since no one was listening, everything must be said again.
- Obi-Wan
- Platinum Member
Hieronder een tabel met een overzicht van de prijzen volgens de Belgische overheid. Het is algemeen geweten dat duurdere producten uit de index gezwierd worden en vervangen door goedkope equivalenten. Ik denk vb aan een biefstuk entrecote in 2006 bij ambachtelijke slager wordt vervangen door voorverpakt gemalen vlees in tomatensaus uit de Aldi.
Ik kon een fatsoenlijke tabel in paint copy paisten en dan opslaan als JPEG maar omwille van privacy (de mijne) heb ik toch maar besloten om dat niet te doen.
Ik heb de link bijgevoegd waar ik de info in Excelformaat heb gedownload. Dan een paar basic excelbewerkingen: zoals telkens de laatste maand vanaf 2006 tot 2013 genomen, na diensten en diverse goederen de som per kalenderjaar gemaakt. Daaronder een gewone % berekening gedaan die telkens 2006 met het andere jaar vergelijkt. Helaas krijg ik dit kwa layout niet echt fatsoenlijk.
Kort gezegd van 2006 tot 2013 was een totale stijging van 16 %
Echter
Voor voeding 21%
Voor tabak 36%
Voor kleding 4 %
Voor verwarming 24 %
Voor huishoudelijke apparaten 13 %
Etc...
Link Excelbestand
Ik kon een fatsoenlijke tabel in paint copy paisten en dan opslaan als JPEG maar omwille van privacy (de mijne) heb ik toch maar besloten om dat niet te doen.
Ik heb de link bijgevoegd waar ik de info in Excelformaat heb gedownload. Dan een paar basic excelbewerkingen: zoals telkens de laatste maand vanaf 2006 tot 2013 genomen, na diensten en diverse goederen de som per kalenderjaar gemaakt. Daaronder een gewone % berekening gedaan die telkens 2006 met het andere jaar vergelijkt. Helaas krijg ik dit kwa layout niet echt fatsoenlijk.
Kort gezegd van 2006 tot 2013 was een totale stijging van 16 %
Echter
Voor voeding 21%
Voor tabak 36%
Voor kleding 4 %
Voor verwarming 24 %
Voor huishoudelijke apparaten 13 %
Etc...
Link websiteRekeninghouden dat dit cijfers zijn van overheid, die uiteindelijk toch een beetje een good nieuws show brengen... zijn de werkelijke cijfers hoger. Ik zie hierin geen deflatie
Link Excelbestand
- 12/2006 12/2007 12/2008 12/2009 12/2010 12/2011 12/2012 12/2013
Voedingsmiddelen en dranken 105,46 111,03 115,07 114,79 117,87 121,51 125,35 128,19
Tabak 107,39 119,77 122,83 127,41 130,23 131,99 138,94 146,23
Kleding en schoeisel 101,01 101,65 103,23 104,29 104,90 106,52 107,56 104,91
Huisv.,wat.,elektr.,gas ed. 111,26 115,65 125,69 119,04 127,53 137,30 139,42 138,20
Stoff.,huish.app.&ond.woning 102,03 104,76 107,14 109,59 110,71 112,99 114,48 116,10
Gezondheidsuitgaven 104,64 104,10 103,38 103,50 103,12 103,35 103,24 104,34
Vervoer 106,52 110,76 106,62 110,57 117,17 121,56 123,42 123,68
Communicatie 94,79 89,97 89,73 86,98 88,35 86,76 88,82 89,82
Recreatie en cultuur 101,03 102,39 104,44 105,87 105,59 108,42 111,61 113,69
Diverse goederen & diensten 105,66 109,19 112,63 114,91 117,34 121,14 126,01 128,56
938,78 967,62 987,53 992,64 1017,91 1045,02 1071,29 1088,80
1,031 1,021 1,005 1,025 1,027 1,025 1,016
1,052 1,026 1,031 1,053 1,052 1,042
1,057 1,052 1,058 1,079 1,070
1,084 1,080 1,085 1,097
1,113 1,107 1,103
1,141 1,125
1,160
- doubleyou
- Gold Member
Paul, op dit vlak zijn komen onze meningen niet overeen.Paul wrote:die manipulatie is echt onzin.
en meer ga ik daar niet meer over zeggen.
Er is manipulatie alom. Het grote koersverloop en verschil in prijs dat in een paar milliseconden teweeggebracht kan worden, en nu en dan ook gebeurd, dikwijls rond een uur of half drie of half 4, daar zijn soms orders bij die alle logica voor een normale verkoper tarten. Het samenspannen van die 2 handvolle partijen op bepaalde momenten is overduidelijk.
Manipulatie (prijsafspraken) gebeurt in vele branches...soms komt dit duidelijk naar buiten, en dan worden er door de overkoepelende overheden wat boetes uitgedeeld.
Hoe minder grote spelers er zijn, hoe meer risico op die afspraken en manipulatie.
Goud : Het oosten (vooral de chinezen, maar zij niet alleen) lachen zich een breuk met de huidige goudprijzen, en voor hun mag dat waarschijnlijk nog 10 jaren duren, zij staan duidelijk aan de FYSIEKE aankoopzijde. Zij denken en handelen nog "lange termijn". Voor hen is een decennium zo voorbij.
Voor het westen (USA, Europa) is lange termijn tot aan de volgende verkiezingen...enkele jaren dus.
Rentes : Wees eerlijk, dit is toch zuivere manipulatie.
Ons kent ons, en we zitten samen in't zelfde schuitje, dus doen we samen wat onorthodoxe moves die in ons voordeel ('t is te zeggen : minder nadeel) uitvallen.
Manipulatie van de ECB, van de FED, en van de rest....
Als je de schulden van de landen en overheden ziet, overheidstekorten..van overschotten niets meer gehoord de laatste jaren... da's toch niet normaal, niet marktgewijs dat je dan nu bv. in Portugal al opnieuw met 10Y rentes zit van amper 5% ; in Spanje en Italië opnieuw onder de 4% zit, en NL, FR en B tussen 2 à 2,5 hangt. De USA met zijn dollar-printingbusiness lang onder de 2% zat, nu bna de stijging vorig jaar amper aan een kleine 3% ; Japan blijft hangen aan zijn bijna nultarief >1%, en dat met 200% staatsschuld. Dat krijgen ze nooit op een propere manier opgelost.
Je kan alles trachten te verklaren via technische analyse, of via cycli, en de invloed of kracht van pi erbij halen.
En respect ervoor, maar ik geef toe, ik heb dat inzicht to the deepest point niet, en wens het te houden bij mijn boerenverstand, en daarnaar te handelen.
Alles keert ooit terug en gaat in golven ?
Dikwijls, maar niet altijd. Niet in elk geval.
bv. Simpelweg een munt die afgeschaft wordt, die zal niet meer zijn. Die kan proportioneel vernieuwd worden naar iets anders. Of die kan op nul gezet worden. Dat is manipulatie.
Treinen in België : nu trek ik het misschien een beetje in het belachelijke, maar als je op 100 dagen 50 keer een vertraging hebt, is dat dan cyclisch of is dat manipulatie ?
Die 50 dagen "op tijd" zijn normale dagen.
Het kan ook gewoon een zoveelste technisch defect zijn. Het kan ook gewoon zijn dat de treinbestuurder niet kwam opdagen. Het kan ook zijn dat er zich iemand onder de trein geworpen heeft, en dat hij er daarom niet doorkomt. Ik wil maar zeggen : het is moeilijk te veralgemenen.
Maar zo is het ook op de markten : sommige momenten geldt gewoon de logische prijsvorming van vraag en aanbod ; dat zijn de normale dagen. Is er meer vraag, dan stijgt de koers, is er meer aanbod, dan daalt de prijs. Maar sommige momenten zijn georchestreerd , soms seconden, soms minuten, soms uren, soms dagen, weken, maanden aan een stuk. En dit is gemanipuleer. Veel van dit georchestreer wordt gedirigeerd door de violisten en blazers van dienst : niet alleen de financiële spelers "de grote partijen", maar ook en vooral al die afgeleide-producten industrie !
En de dirigent stuurt dan ook nog zijn tentakels door via de connecties bij de industrie van de mainstream media.
Manipulatie en bedrog is van alle tijden, en dat zal nu niet anders zijn.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
- Spruitje
- Freegold Member
En gezien het van alle tijden is kan je het misschien omschrijven "dat er geen manipulatie is" (of kan je onder "geen manipulatie" verstaan: "niet meer manipulatie dan anders/elders")doubleyou wrote:Manipulatie en bedrog is van alle tijden, en dat zal nu niet anders zijn.
Vergelijkbaar als in de mechanica: d'er zit wat speling op het onderdeel maar niet meer dan anders. (of in verhouding niet meer dan anders)
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
- William Arthur Ward -