De goudprijs is vandaag de dag geen reële prijs gezien de comexmanipulatie waar deels de Amerikaanse overheid achter zit en misschien ook wel andere CB's. Dus nu is het nog een stoomlocomotief waar je op kunt springen bij de station. Maar als fysiek eenmaal echt vrij is en ook nog eens gewild dan is het als een TGV en kun je het vergeten om op te springen .....ParsGold wrote:Dus al het fysieke goed wordt "duur tot onbetaalbaar" tegenover inkomens die hetzelfde blijven wegens bezuinigingen... (wat we nu al in bescheiden mate zien). Nu is het echter nog voor de meerderheid draagbaar, maar de rek raakt er absoluut binnenkort uit.Indiana Jones wrote:Ja, alles wat in die valuta genoteerd staat EN een schuldkant heeft, verwatert dan, ook pensioengelden -waar geen goud achter zit- etc..ParsGold wrote: Dus ook pensioensgelden, eigenlijk verwatert alles dan.
Zou het dan niet beter zijn de schuld weg te laten vloeien in iets nutteloos, zoals bijv. goud? Daar tref je dan toch minder burgers mee dus minder te verwachten tegenstand.
Maar goud, voeding etc. verwatert in zo'n situatie niet. De huizenmarkt ook niet helemaal, maar wel voor een behoorlijk deel want daar zitten ook schulden achter. Goud kan wel in bepaalde situaties verwateren tov andere zaken en zal dus nooit altijd maar stabiele KK hebben. Dit laatste komt nog wel een keer aan de orde, maar aub niet nu.
Onderstaand even voor het grote plaatje en svp niet voor de details .......:
Bezit dat op Schuld gebaseerd is, werkt als jin en yang ..... het één kan niet zonder het ander. Het is dan ook onmogelijk om schulden te saneren met nieuwe schulden en het is ook onmogelijk om schulden te saneren met goud, voeding etc. want dan hou je het Bezit (wat gebaseerd is op die schuld) in stand en krijg je een boekhoudkundige formule die je niet kan oplossen. Ook jij zal je balans in evenwicht moeten houden en het lijkt me niet dat je de post debiteuren gaat vervangen door fysiek goud, toch ..... hoewel beiden balanstechnisch als bezit gezien worden. Want doe jij dat toch, dan streep ik in mijn post crediteuren en boek jouw debiteur/goud post weg als WINST ..........
Stel nu, dat iedereen goud gaat kopen ter bescherming, dan gaat de waarde ervan omhoog, meer dan bijv. een zak aardappelen (vraag/aanbod). Een hoge goudprijs zal een gemiddeld burger echter niet in de portemonnee treffen dus hij ondervindt hier geen schade van.
En stel nou, dat landen (valuta's) goud op hun balans hebben staan en dit elk jaar herwaarderen aan de marktprijs. Dan zou je bijv. desgewenst een deeltje goud kunnen verkopen aan die hogere waarde om zo een stukje schuld in te lossen om een gezonde(re) balans te zoeken. Op deze manier wordt een deel schuldgeld opgeslorpt via goud terwijl niemand er hinder van ondervindt.
Of je doet niets opdat de hogere goudprijs de balans in balans houdt

CB's zouden idd wel iets tegen een hogere prijs kunnen lossen, maar dan moeten ze wel kunnen leveren. Ook iets op de balans noteren dat je niet allemaal hebt of nooit meer terugkrijgt, schiet niet op. De ECB heeft alleen virtueel goud, want het fysiek ligt nog bij de CB's van deelnemende landen en juist die CB's hebben grote delen van hun goud weer in London en de US liggen.
Ik ben het dan ook met GI eens als hij zegt, dat Duitsland misschien haar 1.800 ton in de VS zou moeten schrappen als de VS diep in de problemen gaat komen. Ook de VS zelf heeft lang niet genoeg om de dollarschulden af te lossen dus dat CB verhaal geloof ik niet zo in ..... druppel op een gloeiende plaat. Daarnaast is het ook zo dat, zodra overheden zich ergens mee bemoeien, er direct weer gemanipuleerd wordt.
Daarom schreef ik ook dat verhaal op de vorige pagina, dat landen / unies etc. er in principe op eigen kracht moeten komen, zonder dat goud daar een rol van betekenis in speelt. Zou trouwens ook een primair fout signaal zijn, dus eerst de problemen oplossen en pas dan kijken of goud nog wat kan betekenen.
edit:
Immers, als een land op grondstoffen na, economisch niet zo sterk is, dan kan het die leveren. Heeft een zwak land alleen maar goud, dan moet het dit ook kunnen leveren. Als bv Griekenland nu een brief naar de markten stuurt dat al het goud op hun CB balans als onderpand voor de leningen staat, zal de markt eerst zeker moeten weten dat dit ook allemaal in Griekenland aanwezig is. Dan nog is het een (voor de griekse politici) tijdelijk gerieflijke oplossing, want die leningen moeten toch ook weer afgelost worden en waarvan .... als Griekenland net zo zwak blijft als nu? Misschien van dat beetje goud dat er nog wel ligt en daarna repeteert zich het drama weer. Is idem voor de VS en idem voor de meeste Europese landen.
Ik blijf dus van mening dat CB goud geen oplossing is voor de huidige westerse problemen, noch voor hun valuta.......