Hooimijt Januari 2016

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Hooimijt Januari 2016

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:Wat de overheden als extraatje gaan opleggen gaan ze nooit meer terugdraaien.
Daarom helpen die Q.E.'s ook niet.
Aan de ene kant wordt, dmv opkoop langlopende staatsobli's van Europese landen getracht de geldhoeveelheid te verruimen. Aan de andere kant zeggen banken "dank u" waardoor er slechts een deel van die Q.E. de echte economie invloeit. Tegelijkertijd krijgen burgers en bedrijfsleven te maken met nóg meer regels en nóg meer belasting, zodat de resultante van die Q.E.'s om en nabij op '0' uitkomt.

Aangezien de Europese overheden weliswaar wat bezuinigen, maar tegelijkertijd minder belasting binnen krijgen (zoals bv met benzine door de lage olieprijs) worden de tekorten structureel weer nóg hoger.
Tel daarbij de prijs van de vluchtelingentsunami op (huisvesting, uitkering, scholing, integratie etc.) en lopen de staatsschulden nog verder op tov de inkomsten.
Juist dáárom zijn overheden zo bang voor deflatie want iedereen houdt de hand op de knip behalve de overheid zelf .....

Dan breekt vervolgens de 'vertrouwens kwestie' van beleggers in staatsobli's aan.
Wanneer beleggers gaan uitstappen lopen de yields (renteverplichtingen) op en worden de staatsschulden onhoudbaar vanwege de nog verder oplopende renteverplichtingen.

--------------------------------------------------------------------

Als ik het goed begrepen heb, zijn er dan 2 scenario's mogelijk.
Die 2 scenario's worden door goudgoeroes dikwijls door elkaar gehaald, vandaar de uitleg want het verschil is groot:
1) de overheid stopt met betalingen (default) en je krijgt hyperinflatie (á la Weimar en Zimbabwe)
2) de overheid zet kortlopende schuld in handen van beleggers om in langlopende schuld (waarvan de yields lager staan).
Dusdoende heeft de overheid langer de tijd om terug te betalen tegen ook nog eens lagere renteverplichtingen (Griekenland).

In ad:2 is er feitelijk ook sprake van een default en zullen normaal gesproken beleggers hun bescherming (CDS = Credit Default Swaps) inzetten om de verliezen te dekken.
De uitgevers van die CDS's (dikwijls verzekeringsmaatschappijen) kunnen dat niet trekken en gaan daaraan kapot (AIG), maar daar is een foefje opverzonnen na een zg try-out (zie onder)

Het lijkt erop, althans dat denk ik, dat scenario 2 bewust is uitgetest om te kijken wat er mogelijk is .... oftewel, men weet al wat er gaat gebeuren.
- Lehman default was de eerste test en dmv overheidsingrepen is AIG (de grootste verzekeraar in de wereld) en het geldsysteem van de ondergang gered.
- In het geval Griekenland heeft de ISDA (International Swaps and Derivatives Association) onder toezicht van de BIS (Bank of International Settlements) besloten dat er niet van een echt default sprake was.
Immers uiteindelijk werd er op dat moment geen cent afgeschreven, maar moesten beleggers alleen maar langer op hun geld wachten (verlenging looptijden) in de hoop het ooit nog eens terug te zien en kregen ze er ook nog eens minder rente op (lagere yields voor langer lopende staatsschulden).
Gevoerde processen van beleggers zijn verloren, CDS mochten niet worden aangesproken waardoor verzekeraars niet uit hoefden te betalen en de proef mag dus als 'geslaagd' worden beschouwd.

Imho wordt DAT dus het Staats Obligatie Default Scenario (oftewel The Sovereign Debt Big Bang):
Geen hyperinflatie, maar eenzijdige verlenging van looptijden waardoor beleggers in staatsschulden gaan creperen omdat ze enerzijds niet bij hun geld kunnen (vraag droogt op dus je kunt het niet kwijt) terwijl de rente erop ook nog eens terugloopt door verlenging van de looptijd (re: pensioenfondsen, kapitaalverzekeraars etc.).
De winnaars zijn .... zoals altijd, de overheden :evil:

Als proloog op dit gebeuren, zie je nu al veel geld de VS inlopen omdat Europa minder veilig wordt voor beleggers en gaat er straks plots veel geld de NYSE inlopen (na de huidige correctie). Ook de NYSE bereikt ergens een top en na zo'n scherpe top volgt altijd een waterval.
Ik ben iig blij dat ik begin januari cash ben gegaan uit de NYSE en zo winst heb kunnen behouden, want met GI ben ik daar niet altijd mee op tijd geweest :)
Over het restant goudmijnaandelen en mn EGO zal ik het maar niet hebben :roll:

Dat .. bovenstaande scenarios .., zou imho dus de reden moeten zijn om fysiek GeelIJzer te hebben.
Staatsobli's zijn niet veilig meer, na de top in de aandelen kun je de helft van je geld daarin verliezen en aangezien lang niet iedere bank die klap aankan, kan mogelijk je spaargeld zonder belegging ook nog eens op de tocht komen te staan (ICE save ... wat volgens mij ook een try out is geweest). De overheid weet dat, dus zal trachten te verhinderen dat geld buiten het systeem wordt gehouden en controles hierop intensiveren. Daarom is imho het aanhouden van muntjes die ooit gecirculeerd hebben het beste alternatief waarmee je kleine porties kunt cashen wanneer dat nodig is .... vermits er nog contant geld in omloop is. Ik vermoed dat ze het kleine contante geld nooit helemaal uit kunnen bannen en briefjes tot €20 of max. €50 voorlopig nog wel in omloop blijven. Overigens in beperkte mate en je dus niet met een baar van 1kg goud aan moet komen, want die wil men wegens gebrek aan voldoende briefjes dan niet meer kopen. Verkoop je die kilobaar over de rekening, dan kun je een massa vragen krijgen van de fiscus (ook al ben je te goeder trouw) en kun je dus alsnog een hoop ellende krijgen omdat je verdacht bent totdat het tegendeel is aangetoond.
Vandaar ook al langer mijn gedacht om ooit gecirculeerde munten uit eigen land aan te houden .... prijzen thans rond de €200/€250 en als goud naar de $2.500/$3.000 op de comex gaat ... €600/€750 per stuk en blijven gewild in het land waar ze ooit gecirculeerd hebben en altijd schaarser dan beleggingsmunten omdat ze niet meer bij geslagen kunnen worden ...

We gaan zien ...... :)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

De swing in de DOW is precies naar beneden ipv naar boven.
Sinds nieuwjaar is de richting zuidwaarts, ik dacht één of twee dagen in het groen, de rest in het rood.
Het lijkt wel of er alle dagen paling op het menu staat: 'paling in 't rood' of 'paling in 't groen', de tomaten zullen goedkoop staan zeker?
Als we zo verder gaan zie ik zeker geen 4 ratehikes zitten die veel 'kenners' voorspelden.
Of zou UBS dan voor zoveel beroering gezorgd hebben met hun schreeuw om alles te verkopen?
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:De swing in de DOW is precies naar beneden ipv naar boven.
Sinds nieuwjaar is de richting zuidwaarts, ik dacht één of twee dagen in het groen, de rest in het rood.
Het lijkt wel of er alle dagen paling op het menu staat: 'paling in 't rood' of 'paling in 't groen', de tomaten zullen goedkoop staan zeker?
Als we zo verder gaan zie ik zeker geen 4 ratehikes zitten die veel 'kenners' voorspelden.
Of zou UBS dan voor zoveel beroering gezorgd hebben met hun schreeuw om alles te verkopen?
Imho stappen nu m.n. de hefgefunds uit de DJI .... diezelfde hedgies welke tot $40 long in olie bleven zitten .... daar gaan klappen vallen.
De grote investeerders blijven erin, dekken slim posities en daardoor koppie boven water totdat de meute short in de DJI wil en dan kan het hard gaan door shortcovering. Misschien bedoelt Armstrong dat wel met z'n slingshot .... als een katapult flink naar beneden en dan met een zwiepert naar boven.
We gaan zien, maar die zwiepert wil ik wel graag inzitten :)
p.s. ik denk dat goud strakjes ook zoiets gaat meemaken ... flink onder de $1000 totdat niemand er meer geloof in heeft en dan plots met een zwiepert naar de $1.200 en daarna veel hoger .....
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

Indiana Jones wrote:Als ik het goed begrepen heb, zijn er dan 2 scenario's mogelijk.
...

We gaan zien ...... :)
Sterke tekst, Indy, keep up the good work !
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

[quote="Indiana Jonesp.s. ik denk dat goud strakjes ook zoiets gaat meemaken ... flink onder de $1000 totdat niemand er meer geloof in heeft en dan plots met een zwiepert naar de $1.200 en daarna veel hoger .....[/quote]

Ik denk dat niet. Echt niet. Niks flink onder de $1000.
Volgens mij zit goud bijna aan z'n keerpunt, en voor je het beseft, staan we opnieuw aan 1350 dollar.
Dan terugvalletje, en dan opnieuw "een snok naar boven" ;)

Leve de lente! (maar eerst nog even winteren)
Terzijde, bij ons staat de diesel vanaf vandaag op 0,945 €.
Nog niet zo lang geleden was het bijna ondenkbaar dat we nog eens gingen kunnen vullen aan minder dan een eur.

Prijs olie : na die 70% daling zal het keerpunt hier ook niet veraf meer zijn.
Ondanks dat men zegt dat we nu rechtstreeks afstevenen op 20$ (edit 14/01 18:53 : had hier -50% staan, wat natuurlijk fout is. Moest zijn "zou nog eens -33% zijn tov 30$ ; +50% om terug van 20 naar 30 te raken").
Ik denk dat niet. Echt niet.
Straks een V, en opnieuw op 38 & 50, voordat je het door hebt.
Yesterday, oil dipped below $30/barrel for the first time since December 2003. Just 18 months ago, a barrel of oil cost $106.77.
Last edited by doubleyou on 14 Jan 2016, 18:54, edited 1 time in total.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Inderdaad, mooi stuk.
Of iedereen zo gek gaat worden van 'n Napoleonnetje. :? Ik weet het niet, wie heeft nog affiniteit met die dingen?
Ook het bling-bling en het fascinerende dat bvb. een Maple Leaf heeft, is niet in einde en verre te bespeuren.
Zeg nu zelf...
Image Image
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Nog snel de 292.000.000 verschillende combinaties invullen om de powerball van $1.500.000.000 te winnen.
Wie $584.000.000 inzet (en alle verschillende combinaties aankruist) kan dan alleen maar hopen dat hij/zij geen foutje gemaakt heeft en dat er max. nog één andere de juiste combinatie ingevuld heeft. 8-)
- William Arthur Ward -
Leo3.14
Gold Member

Post by Leo3.14 »

Indiana Jones wrote:
Spruitje wrote:De swing in de DOW is precies naar beneden ipv naar boven.
Imho stappen nu m.n. de hefgefunds uit de DJI .... diezelfde hedgies welke tot $40 long in olie bleven zitten .... daar gaan klappen vallen.
De grote investeerders blijven erin, dekken slim posities en daardoor koppie boven water totdat de meute short in de DJI wil en dan kan het hard gaan door shortcovering. Misschien bedoelt Armstrong dat wel met z'n slingshot .... als een katapult flink naar beneden en dan met een zwiepert naar boven.
We gaan zien, maar die zwiepert wil ik wel graag inzitten :)
p.s. ik denk dat goud strakjes ook zoiets gaat meemaken ... flink onder de $1000 totdat niemand er meer geloof in heeft en dan plots met een zwiepert naar de $1.200 en daarna veel hoger .....
Sterke $ zal VS in recessie, later in depressie brengen.
Dow met 4 cijfers terug volgend jaar.
De handel valt stil !
http://postimg.org/image/sz6tjku4p/

Goed voor de Dow/gold ratio, maar of dit goed is voor goud zelf is een andere vraag.
Alleszins niet voor goudmijnen denk ik.Hoewel, goedkope olie... ?
Goud is een cyclisch edelmetaal
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Ook truckaré en foefelaré bij Renault.-20% vandaag.
Europese beurzen hangen halfweg de beursdag op ong. -3%.

Mijn eksteroog is aan het steken als nooit tevoren. Heb het gevoel dat het wel eens een ferme beurs-schuifaf zou kunnen worden. Zonder Ingeborg. ;)
- William Arthur Ward -
Post Reply