Financiële Crisis in Europa

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Financiële Crisis in Europa scrib / scrip !?

Post by Indiana Jones »

fofoa haalde één stukje uit de hele speech aan, die ik onderstaand in zijn geheel aanplak / Maar er zit veel meer in die speech en zelfs die ene vrijgoud zin is multi interpreteerbaar. Onderstaand enige quotes uit alinea's uit Duisenberg speech, waarbij ik niet over de alinea's heen hop.

Acceptance speech by Dr. Willem F. Duisenberg, President of the European Central Bank, Aachen, 9 May 2002.

What is money?
Hence, money is, in essence, a social contract.

The four markets for goods and services, capital and labour are exactly those that money serves.
Seen from this perspective, the conclusion seems natural: if money is a public good at the level of the Single Market, then it is at that same level that a single currency should be established.

The euro, probably more than any other currency, represents the mutual confidence at the heart of our community. It is the first currency that has not only severed its link to gold, but also its link to the nation-state. It is not backed by the durability of the metal or by the authority of the state.

En die laatste doelt op een internationaal ongebonden ruilmiddel, een scrib?. Daar kun je natuurlijk veel meer bij verzinnen, zelfs vrijgoud. Maar die zin blijft ook overeind zonder enige rol voor goud in het systeem. We hebben een Wereld Markt (single market?) waarin een single currency zou moeten functioneren, die los staat van goud EN los staat van willekeurig welke natie staat (dus niet manipuleerbaar) .... een scrib ?

Nou tsjah .... het is imho eigenlijk de epiloog van de omwenteling waar we voor staan.

International Charlemagne Prize of Aachen for 2002
Acceptance speech by Dr. Willem F. Duisenberg, President of the European Central Bank, Aachen, 9 May 2002.

http://www.ecb.int/press/key/date/2002/ ... 09.en.html

p.s.
ZURICH - De Zwitserse minister van Economische Zaken, Johann Schneider-Ammann, verwacht dat de euro en de Zwitserse frank op middellange termijn evenveel koopkracht zullen hebben. Dat zei hij in een zondag gepubliceerd artikel in de krant SonntagsZeitung.
http://www.nu.nl/economie/2721228/euro- ... elijk.html
===============

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
eduro
Bronze Member

Post by eduro »

Indiana Jones wrote:fofoa haalde één stukje uit de hele speech aan, die ik onderstaand in zijn geheel aanplak / Maar er zit veel meer in die speech en zelfs die ene vrijgoud zin is multi interpreteerbaar. Onderstaand enige quotes uit alinea's uit Duisenberg speech, waarbij ik niet over de alinea's heen hop.

What is money?
Hence, money is, in essence, a social contract.

The four markets for goods and services, capital and labour are exactly those that money serves.
Seen from this perspective, the conclusion seems natural: if money is a public good at the level of the Single Market, then it is at that same level that a single currency should be established.

The euro, probably more than any other currency, represents the mutual confidence at the heart of our community. It is the first currency that has not only severed its link to gold, but also its link to the nation-state. It is not backed by the durability of the metal or by the authority of the state.

En die laatste doelt op een internationaal ongebonden ruilmiddel, een scrib?. Daar kun je natuurlijk veel meer bij verzinnen, zelfs vrijgoud. Maar die zin blijft ook overeind zonder enige rol voor goud in het systeem. We hebben een Wereld Markt (single market?) waarin een single currency zou moeten functioneren, die los staat van goud EN los staat van willekeurig welke natie staat (dus niet manipuleerbaar) .... een scrib ?

Nou tsjah .... het is imho eigenlijk de epiloog van de omwenteling waar we voor staan.

International Charlemagne Prize of Aachen for 2002

http://www.ecb.int/press/key/date/2002/ ... 09.en.html

p.s.
ZURICH - De Zwitserse minister van Economische Zaken, Johann Schneider-Ammann, verwacht dat de euro en de Zwitserse frank op middellange termijn evenveel koopkracht zullen hebben. Dat zei hij in een zondag gepubliceerd artikel in de krant SonntagsZeitung.
http://www.nu.nl/economie/2721228/euro- ... elijk.html
===============

grtz. Indy
Wat bedoel je met Scrib?
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. Galileo Galilei
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

eduro wrote:Wat bedoel je met Scrib?
Ik geloof dat ik het verkeerd schrijf en moet het Scrip zijn .....

Rasta heeft daar op het vorige forum enkele interessante posts over geschreven.

Een scrip is van oorsprong een uniform reken-middel (een unit of account) dat in de middeleeuwen op locale markten werd gebruikt. Geen geld maar een reken eenheid. Aan muntgeld zat een mede-waardebepalend metaal vast, zoals zilver, goud of koper ... aan papiergeld zat weer iets anders vast zoals onderpand of een overheids 'I owe U' (geld is in die vorm een overheidschuld derivaat).
Aan een scrip zit niets vast zelfs geen waarde zoals bij goud, maar is alleen een ruilmiddel. De scrip waar ik op doel is een digitale reken eenheid, een digit wat niet meer- of minder is dan een reken eenheid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrip

Wellicht kan Rasta het beter toelichten ......
Adamus
Gold Member

Re: Financiële Crisis in Europa

Post by Adamus »

Die speech van Duisenberg zijn ook nooit achteraf meer vragen over gesteld voor zover ik na kan gaan. ik kan het zelfs zien als een steentje tegen de ruit gooien en kijken of er iemand thuisgeeft. Niemand waarschijnlijk.
Is Duisenberg er uit zichzelf wel eens op teruggekomen?
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:Die speech van Duisenberg zijn ook nooit achteraf meer vragen over gesteld voor zover ik na kan gaan. ik kan het zelfs zien als een steentje tegen de ruit gooien en kijken of er iemand thuisgeeft. Niemand waarschijnlijk.
Ik vermoed alleen dat de hele discusiie omgekeerd gevoerd wordt:

Er wordt bijna altijd gesproken vanuit geld cq valuta cq waardeopslag en regulatie van dit geheel (overheid of goud). Vervolgens wordt er dan gekeken hoe de mensheid & economie in deze scenario's moet gaan veranderen. Waarde opslag en geld staan dan voorop, de mens en economie moet zich aan de scenario's aanpassen.

Beter is het om de insteek om te keren en te redeneren vanuit een noodzakelijke evolutie/revolutie van mensheid & economie & grondstoffen en je vervolgens af te vragen: 'wat is er nodig om dit geheel weer bestendig te laten functioneren'. Mensheid en economie staan dan voorop, alsmede (beschikbare alternatieven voor)/grondstoffen. Het ruilmiddel en waarde opslagmiddelen moeten zich dan aan de nieuwe omstandigheden aanpassen.

Het lijkt dezelfde discussie, maar inhoudelijk is dat 180 graden omgekeerd redeneren.

grtz. Indy
eduro
Bronze Member

Post by eduro »

Indiana Jones wrote:
Adamus wrote:Die speech van Duisenberg zijn ook nooit achteraf meer vragen over gesteld voor zover ik na kan gaan. ik kan het zelfs zien als een steentje tegen de ruit gooien en kijken of er iemand thuisgeeft. Niemand waarschijnlijk.
Ik vermoed alleen dat de hele discusiie omgekeerd gevoerd wordt:

Er wordt bijna altijd gesproken vanuit geld cq valuta cq waardeopslag en regulatie van dit geheel (overheid of goud). Vervolgens wordt er dan gekeken hoe de mensheid & economie in deze scenario's moet gaan veranderen. Waarde opslag en geld staan dan voorop, de mens en economie moet zich aan de scenario's aanpassen.

Beter is het om de insteek om te keren en te redeneren vanuit een noodzakelijke evolutie/revolutie van mensheid & economie & grondstoffen en je vervolgens af te vragen: 'wat is er nodig om dit geheel weer bestendig te laten functioneren'. Mensheid en economie staan dan voorop, alsmede (beschikbare alternatieven voor)/grondstoffen. Het ruilmiddel en waarde opslagmiddelen moeten zich dan aan de nieuwe omstandigheden aanpassen.

Het lijkt dezelfde discussie, maar inhoudelijk is dat 180 graden omgekeerd redeneren.

grtz. Indy
juist
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. Galileo Galilei
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

Eigenlijk heb je het over digitaal geld met de waarde van goud. Zoiets als de dollar dus ?
Lijkt me zeer gewenst met een mondiale economie maar onrealistisch in een wereld die niet zonder conflicten is.
show me your gold lijkt me nog altijd het eenvoudigst, al is het uit traditie.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Een gezin anno jaren '50 waar ik in opgroeide:

Pa & Ma en 4 kinderen met zorg voor opa en oma. Eén was er het huis al uit vanwege huwelijk, die woonde op zichzelf met vrouw en a.s. kind.
In de voor en achterkamer 2 kolenkachels en in de keuken een fornuis, het uithuizige kind had slechts 1 kachel want de woonruimte was kleiner.
In het hele huis electra voor licht & radio. Telefoon was via de dunne grijze kabel, zonder electra.
. punt

Een gezin anno jaren 2012

Pa & Ma en 1 kind thuis.
1 kind was het huis uit vanwege huwelijk en de andere 3 wonen op zichzelf, opa en oma in een aanleunwoning
In alle 6 de woningen is verwarming in alle vertrekken
in het hele huis electra voor: telefoon, radio, TV, Magnetron, vaatwasser, wasmachine, droger, PC, koelkast, vriezer en alle apparaten die daarop nog tijdelijk opladen. En dát tijdens peakoil ..........En het is 's-winters toch wel erg benauwd in huis met al die isolatie en sommige kinderen krijgen er allergie van en moeten pillen slikken.

De mensen en de economie zijn VERANDERD en dat maakt goud echt niet goed en vrijgoud ook niet. Die moeten juist ondergeschikt zijn aan die veranderingen en erop inspelen. Sterker nog, dat is NIET NODIG, want er is energie ZAT op deze wereld. Met die scrip doel ik dan ook NIET op iets van waarde, doch slechts een UoA :!:

Energie is te winnen uit getijdenstromingen (zee), wind, zon, biomassa etc.etc. maar ....... de oliemaatschappijen werken niet mee, want de investeringen zijn te hoog (in ons fiatgeld). Olielanden investeren er nauwelijks in, want olie is toch HUN rijkdom en bron van inkomsten (in goud of fiatdigits). Politiek (m.n. VS) werkt er niet aan mee, want de belangen liggen anders.

Nee, wij moeten het zuiniger aan doen met energie en dure (fiatdigit)isolatie aan laten brengen in de woningen, want dat kost ons weliswaar fiatdigit-geld, maar is goed voor de fiatdigit economie ..... bullshit :!:

Beter is dan om eens te buigen over alternatieve energie (want dat levert volgens berekeningen meer dan zat om 5 keer het huidige jaarlijks wereldgebruik te supporten. Voorwaarde is dan wel dat het US$ IMFS daar niet in mag blokkeren, noch andere valuta belangen, noch alle belangen van maatschappijen, noch belangen in vermeende waardeopslag van particulieren en politiek (ook al is dit tijdelijk via goud), want geld/waarde an sich is ondergeschikt aan de hele resources problematiek.

Fiatgeld, goud en alles waar tijdelijk waarde aan toe wordt gekend, lossen deze problemen ten principale NIET op. Redeneren vanaf de andere kant kan mogelijk profeitelijk werken, maar is dan wel een bijkomende- en NIET de hoofd discussie.

grtz. Indy
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

skyscraper wrote:Eigenlijk heb je het over digitaal geld met de waarde van goud. Zoiets als de dollar dus ?
Lijkt me zeer gewenst met een mondiale economie maar onrealistisch in een wereld die niet zonder conflicten is.
show me your gold lijkt me nog altijd het eenvoudigst, al is het uit traditie.
Neen, digitaal geld ZONDER waarde en al helemaal niets zoals een lands- of unie valuta. Die conflicten worden wel minder als de nood aan de man is. Als er een forse komeet dreigt in te slaan, lopen Iraniërs en Amerikanen hand in hand, zo niet .... dan gaan ze met z'n allen naar de verdoemenis.
skyscraper
Platinum Member

Post by skyscraper »

mijn idee:
de mens zoek altijd zijn grenzen op en verschilt in deze niet van de andere levende wezens.
stel: we worden allemaal zuiniger op grondstoffen, het gevolg is dat de bevolking dan zodanig aangroeit dat we binnen de kortste keren toch weer op het randje balanceren. waarom? omdat het kan.
Post Reply