Hooimijt Maart 2012

Dutch language haystack
Post Reply
Obi-Wan
Platinum Member

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Obi-Wan »

cavajo wrote:En wat zilver betreft...

In zoverre dat ik er iets van snap :
Uiteraard geloof ik in stijgingspotentieel.
Maar dan zal ik het in papieren zilver beleggen....
Een verhouding van pakweg 1 : 50 tov goud, geeft toch snel een heel gedoe met opslagmiserie......
Dan zou ik je Sprott PSLV aanraden. 8-)

Een glazen bol zou wel praktisch zijn. Vermits we het daar zonder moeten doen, zal het uiteindelijk op ons eigen oordeel en buikgevoel dienen te gebeuren.
Patience. Use the force. Think.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Indiana Jones wrote:[

Zoals ik het zie: wereldwijde devaluatie van valuta's ten opzichte van goud (zelfs al daalt de Euro b.v. 30% in KK en de Dollar 50% in KK) + kapitaalvernietiging die veroorzaakt wordt door OTC derivaten sanering = een enorme westerse schuldsanering. Die 10k tot misschien wel 12.5K heb ik trouwens ook in gedachte als top van de rhino horn (ATH $gold) en daarna verwacht ik dat het terugvalt naar +/- 5k waarop het in 't nieuwe WHV digit mandje komt.
Ook in geval van groot papierdeel in WHV zal de USA garen spinnen. Ze hebben immers het grootste aandeel in goud. WHV maakt dan toch wel een heel erg klein kansje........maakt voor de USA allemaal niet uit, zolang ze maar over de grondstoffen kunnen beschikken.
Gisteravond stukje op TV over golf van Mexico. Het maakt de Amerikaan niet uit waar ze het vandaan moeten halen: schijt aan de hele wereld
:-) Ons goud komt nooit meer terug.
kyandio

Post by kyandio »

Heeft er hier al iemand een Vera Valor munt aangekocht bij Munters ?
Ze wekken mijn interesse wel .
Ze zijn echter niet zo anoniem meer als die Maples .
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

kyandio wrote:Heeft er hier al iemand een Vera Valor munt aangekocht bij Munters ?
Ze wekken mijn interesse wel .
Ze zijn echter niet zo anoniem meer als die Maples .
Wat is je interesse in de munt? Anonimiteit, onafhankelijkheid van een land (geen CAD 50, $100, €150 opdruk) of anders?
Voor mij moet een munt voornamelijk herkenbaarheid hebben (inwisselbaar over de hele wereld, onder alle condities) en een lage premie. De munt bij uitstek daarvoor is de Zuid Afrikaanse Krugerrand. Deze munt lijkt de herkenbaarheid een beetje te missen. Ik had er nooit van gehoord - maar dat kan ook wat over mij zeggen uiteraard 8-)
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Ook nog nooit van gehoord
ziet er tof uit

"Taxes are a barbaric relic of the past"
Obi-Wan
Platinum Member

Post by Obi-Wan »

Rasta wrote: Voor mij moet een munt voornamelijk herkenbaarheid hebben (inwisselbaar over de hele wereld, onder alle condities) en een lage premie. De munt bij uitstek daarvoor is de Zuid Afrikaanse Krugerrand.
Voor mij zijn dat de oude stukken van 20 fr. Liefst de Franse boven de Belgische. Gemaakt van begin 1800 tot 1914. Een zuiverheid van 90% en slechts 6,45 gram. Deze munten noteren ook dagelijks tussen de wisselkoersen (in Belgische kranten).
De Nederlandse variant is de 10 gulden. Alhoewel deze wegen 6,72 gram tegenover de 6,45 gram van de Franse en Belgische tegenhanger.

De inwisselbaarheid over de hele wereld zal niet zo goed zijn als een Kruger. Maar als de SHTF dan plan ik geen wereldreis, ik ga me dan juist terugtrekken in mijn enclave.
Dus de 20 Fr stukken zijn prima voor mij. Dat ze geen 31 gram wegen vind ik ook wel een pluspunt. Liefst zo klein mogelijk als ik dan ooit eens een goudstuk te gelden moet maken voor aardappelen of "the bear necessities" dan heb ik slechts 10.000 kg ipv 50.000 kg aan aardappelen. Kwestie van geen fritkot te moeten beginnen met de overschot :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Patience. Use the force. Think.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Obi-Wan wrote:
Rasta wrote: Voor mij moet een munt voornamelijk herkenbaarheid hebben (inwisselbaar over de hele wereld, onder alle condities) en een lage premie. De munt bij uitstek daarvoor is de Zuid Afrikaanse Krugerrand.
Voor mij zijn dat de oude stukken van 20 fr. Liefst de Franse boven de Belgische. Gemaakt van begin 1800 tot 1914. Een zuiverheid van 90% en slechts 6,45 gram. Deze munten noteren ook dagelijks tussen de wisselkoersen (in Belgische kranten).
De Nederlandse variant is de 10 gulden. Alhoewel deze wegen 6,72 gram tegenover de 6,45 gram van de Franse en Belgische tegenhanger.

De inwisselbaarheid over de hele wereld zal niet zo goed zijn als een Kruger. Maar als de SHTF dan plan ik geen wereldreis, ik ga me dan juist terugtrekken in mijn enclave.
Dus de 20 Fr stukken zijn prima voor mij. Dat ze geen 31 gram wegen vind ik ook wel een pluspunt. Liefst zo klein mogelijk als ik dan ooit eens een goudstuk te gelden moet maken voor aardappelen of "the bear necessities" dan heb ik slechts 10.000 kg ipv 50.000 kg aan aardappelen. Kwestie van geen fritkot te moeten beginnen met de overschot :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nederlandse tientje = Bruto Gewicht 6,72 gram
Gehalte Goud = 90,0% -> 900.0/1000 = 21,6 karaat. (Zuivere baren goud is 999.9/1000 = 24 karaat)
Netto Gewicht 999.9 Goud in het NL-tientje = 6,048 gram

En dat laatste ( 6,048 gram ) bepaalt de prijs van het tientje.
Overigens lang niet van alle gouden tientjes, want er zitten diverse jaartallen tussen waarin niet zoveel geslagen is en die zijn veel (en soms wel héél er veel) duurder (verzamelaarswaarde).
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Indiana Jones wrote:
Obi-Wan wrote:

Gehalte Goud = 90,0% -> 900.0/1000 = 21,6 karaat. (Zuivere baren goud is 999.9/1000 = 24 karaat)

Overigens lang niet van alle gouden tientjes, want er zitten diverse jaartallen tussen waarin niet zoveel geslagen is en die zijn veel (en soms wel héél er veel) duurder (verzamelaarswaarde).
https://www.tov-hazel.com/gouden-tientje?context=buy
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Adamus wrote:
Indiana Jones wrote:
Obi-Wan wrote:Voor mij zijn dat de oude stukken van 20 fr. Liefst de Franse boven de Belgische. Gemaakt van begin 1800 tot 1914. Een zuiverheid van 90% en slechts 6,45 gram. Deze munten noteren ook dagelijks tussen de wisselkoersen (in Belgische kranten).

https://www.tov-hazel.com/gouden-tientje?context=buy

Maar DIT gouden tientje kun je niet bij tov-hazel kopen

10 Gulden Goud / 1842 / Nederland / Sch.502 (RR) FDC / € 11.650,00

(en zo zijn er nog véél meer jaartallen en slagen)

10 Gulden Goud / 1839 / Nederland / FDC- / € 1.100,00
10 Gulden Goud 1895 / Nederland / Sch.741 (RRR) oplage slechts 149 stuks / Pr- / € 10.850,00

De beleggings tientjes zijn slechts DIE gouden tientjes waarvan er heel veel geslagen zijn, enkele jaren Koning WIII en de laatste drie slagen van Wilhelmina (want de eerste slag van Wilhelmina -1892/1895- gaat de waarde van een beleggingstientje weer te boven vanwege de geringe oplage)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

p.s. voor wie zilveren Juliana guldens en rijksdaalders spaartvanwege het zilvergehalte en VRIJHEID VAN BTW :!:
p.s. de jaartallen kloppen, want de papieren gulden en papieren rijksdaalder hebben tot lang na 1948 (troonswisseling Juliana/Wilhelmina) doorbestaan.

Zilveren rijksdaalders Juliana
Jaartallen 1959-1966
Nominale Waarde 2½ gulden
Regerend Vorst Koningin Juliana
Afbeelding Voorzijde Portret Juliana naar rechts
Tekst Voorzijde Juliana Koningin Der Nederlanden
Afbeelding Keerzijde Gekroond Nederlands wapen
Tekst Keerzijde Nederland - 2½G - Jaartal
Volksnamen Rijksdaalder, Knaak, Riks, 2½ Gulden-munt
Diameter 33,0 mm
Dikte 2,3 mm
Gewicht 15,0 gram
Gehalte Zilver 72%
Netto Gewicht 999.9 Zilver 10,8 gram

Zilveren Guldens Juliana
Jaartallen 1954-1967
Nominale Waarde 1 gulden
Regerend Vorst Koningin Juliana
Afbeelding Voorzijde Portret Juliana naar rechts
Tekst Voorzijde Juliana Koningin Der Nederlanden
Afbeelding Keerzijde Gekroond Nederlands wapen
Tekst Keerzijde Nederland - 1G - Jaartal
Volksnamen Gulden, Florijn, Piek, Pegel, Pop
Diameter 25,0 mm
Dikte 1,8 mm
Gewicht 6,50 gram
Gehalte Zilver 72%
Netto Gewicht 999.9 Zilver 4,68 gram

===========================================================

Wellicht nog een aardigheidje om te weten:

In 1252 werd in Florence een gouden munt van 3,5 gram in omloop gebracht, die de naam fiorino d'oro kreeg. Sterke munten werden in die tijd ook buiten de grenzen van het eigen land geaccepteerd en de fiorino werd een populair betaalmiddel in heel West-Europa. Ook in de verzameling staatjes waaruit zich later Nederland zou ontwikkelen (het graafschap Holland, het bisdom Utrecht, het hertogdom Gelre, enzovoorts) was de fiorino een graag geziene munt. ‘Gulden’ gingen onze voorouders hem noemen, naar het tweede deel van de naam (d'oro betekent ‘van goud’), maar ook het eerste deel van de Italiaanse munt leeft als florijn in onze taal voort.

De afkortingen voor onze gulden (f, fl en ƒ) zijn op de florijn terug te voeren.
Post Reply