Hooimijt April 2012

Dutch language haystack
Post Reply
Spruitje
Freegold Member

Re: Hooimijt April 2012

Post by Spruitje »

Adamus wrote:Heeft RASTA ook al rekening gehouden met gezeik?
Is er gezeik over artikels die hier gepost worden (afkomstig van bepaalde media?)?? :o
Anders graag duidelijkheid. Wil hier de handel niet opgedoekt zien worden. :roll:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Spruitje wrote:
Is er gezeik over artikels die hier gepost worden (afkomstig van bepaalde media?)?? :o
Anders graag duidelijkheid. Wil hier de handel niet opgedoekt zien worden. :roll:
Ik denk dat Adamus zich afvraagt wat de juiste werkwijze is, en of zoiets ook voor een forum kan gelden.

Mijn reactie was dat er waarschijnlijk van betaalde artikels van het Financiële Dagblad is gebruik gemaakt. Met betaalde artikelen is het ziezo een probleem, als je die zonder betaling overneemt. Voor artikelen en achtergronden die vrijelijk beschikbaar zijn (waarbij soms toch een voorbehoud wordt gemaakt voor copyrights) gelden andere regels, waarvan ik eerder een link heb gepost hoe die vallen onder Nederlands recht.

Hoe dat het dan zit, is een "gebruikelijk" grijs schemergebied, want is de locatie van de eigenaar van de site bepalend voor het toepasselijk recht? Of is dat de locatie van de server? Voor je het weet ben je een Tim Kuik die een kat en muis spel doet met Piratebay.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:
Spruitje wrote:
Ik denk dat Adamus zich afvraagt wat de juiste werkwijze is, en of zoiets ook voor een forum kan gelden.

Mijn reactie was dat er waarschijnlijk van betaalde artikels van het Financiële Dagblad is gebruik gemaakt. Met betaalde artikelen is het ziezo een probleem, als je die zonder betaling overneemt. Voor artikelen en achtergronden die vrijelijk beschikbaar zijn (waarbij soms toch een voorbehoud wordt gemaakt voor copyrights) gelden andere regels, waarvan ik eerder een link heb gepost hoe die vallen onder Nederlands recht.

Hoe dat het dan zit, is een "gebruikelijk" grijs schemergebied, want is de locatie van de eigenaar van de site bepalend voor het toepasselijk recht? Of is dat de locatie van de server? Voor je het weet ben je een Tim Kuik die een kat en muis spel doet met Piratebay.
In principe post ik altijd met bronvermelding. Een enkele keer post ik uit een betaalwebsite ... ook met bronvermelding en plaats daar dan een referentielink onder die naar het abonnement verwijst. Feitelijk maak ik met zo'n post dus reclame om een abonnement te nemen, met als lokkertje het artikel.

Een verzonnen voorbeeld uit een betaalwebsite. De link die ik eronder plaats is dan niet de link van het originele artikel, maar de link naar een proefabonnement:
FD d.d. 19-04-2012 -uit het betaalabonnement, wat voor niet abonnementhouders niet toegankelijk is-
Van onze verslaggever

Uitvoerig genealogisch onderzoek heeft uitgewezen dat verre voorouders van Geert Wilders afkomstig zijn uit het Marokkaanse Rifgebergte.
bla,bla,bla etcetera ....
Het onderzoek is aan Wilders voorgelegd, maar tot op heden mochten wij geen reactie ontvangen.
(bron FD-online)

http://www.proefabonnement.nl/kranten/f ... DgodQBzBZA
Mag zoiets ? of zijn we op zo'n moment dan toch in overtreding ?

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Bij andere (Belgische) fora waar ik lid van ben geldt zowat de regel: Titel overnemen en als link naar het artikel gebruiken. Links mogen wel, tekst overnemen niet.
En dus ook niet de tussenoplossing zoals hier soms gedaan wordt, titel + eerste paragraaf op het forum gevolgd door de link.
Ik plaats hier ook soms stukken van betalende kranten (De Tijd) die ik lees met 'n proefabo.
Ik weet natuurlijk niet (als freegoldforum nederlands is?) hoe de regels dan gelden, of is dit Europees vastgelegd? Ik zou toch eigenlijk wel graag weten waaraan ik mij moet houden. :roll:
Indy: Eigenlijk is zo'n proefabo persoonlijk IMO, anders hadden ze alle artikels toch gewoon publiek gemaakt? Niet?
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Hoe het correct moet, moet ik even gaan nazoeken. Wat Spruitje al aanhaald: linken zonder quoten zal altijd mogen. Als quoten niet mag en dat zou toch zijn gedaan, kan de copyrighthouder altijd de beheerder benaderen met de vraag om het beschermde materiaal te verwijderen.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Rasta wrote:Hoe het correct moet, moet ik even gaan nazoeken. Wat Spruitje al aanhaald: linken zonder quoten zal altijd mogen. Als quoten niet mag en dat zou toch zijn gedaan, kan de copyrighthouder altijd de beheerder benaderen met de vraag om het beschermde materiaal te verwijderen.
- een kop plaatsen met een betaallink, schiet niet op. Je leest dan slechts enkele regels maar klik je het artikel aan dan moet je eerst abonneren alvorens te kunnen lezen.

- in je eigen woorden quoten uit een artikeltje mag altijd, maar het hele artikel 1:1 uit een betaalwebsite overnemen .... betwijfel ik (vandaar mijn vraag)

- jsmineset is wellicht een goed voorbeeld. Hij quote dikwijls enkele openingszinnen uit artikeltjes. Klik je dan op 'more' dan krijg je soms het hele artikel (als het vrij is) of soms de melding dat je eerst moet abonneren en dan pas kunt lezen.

grtz. Indy (die dit overigens wel een goede discussie vind, want het is zonde als de admin. hierdoor problemen krijgt. aan de andere kant denk ik ook weer niet dat we er te spastisch over moeten doen. ik zend namelijk ook wel betaalartikels aan anderen door en dat staat me juridisch 100% vrij. als de ontvanger het dan helemaal in een open source publiceert, kan de ontvanger hooguit zelf in de problemen komen -wat imo zelden of nooit het geval zal zijn-, maar niet ik)
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Misschien kunnen we de teksten wel volledig overnemen maar als telkens de "A" in de tekst vervangen door een "I" en omgekeerd en de "O" door een "E", dan is d'er toch niets mis?
Of vergis ik mij? :lol:
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Misschien kunnen we de teksten wel volledig overnemen maar als telkens de "A" in de tekst vervangen door een "I" en omgekeerd en de "O" door een "E", dan is d'er toch niets mis?
Of vergis ik mij? :lol:
Tsji wis naot baj mo epgokemon miir kin nituurlok oon eplessang zajn.

Of zullen we de teksten dan maar meteen in plaatselijk dialect schrijven . :D
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Hooimijt April 2012 / de drukte neemt toe

Post by Indiana Jones »

Contant geld lenen bij het Pandhuis
Laatste wijziging: 27 maart 2012

Wat kunt u in onderpand geven?
-Sieraden en andere voorwerpen van goud, zilver of diamant
-Draaitafels (alleen professioneel exemplaar)
-Blu-rayspelers
-Dvd-spelers
-Fotocamera's compact (alleen digitale toestellen met meer dan 5 megapixels)
-Elektrisch gereedschap
-Gameconsoles, zoals een X-box 360 of Playstation 3 of Nintendo en met ten minste 1 spel)
-Geluidsapparatuur
-Huishoudelijke apparaten (nieuw in doos)
-Keyboards ( in zeer goede staat en bekende merken)
-Laptops (maximaal 2 jaar oud, eventueel met aankoopbewijs)
-Mengpanelen (professioneel en in zeer goede staat, alle kanalen moeten het doen)
-Mobiele telefoons
-Monitoren (voor pc, alleen plat scherm en maximaal 2 jaar oud)
-Mp3- en mp4-spelers en minidiskspelers (digitaal)
-Muziekinstrumenten (hand)
-Navigatiesystemen
-Verrekijkers
-Verzamelobjecten (bekende voorwerpen die interessant zijn voor verzamelaars, zoals Walt Disney, Hummels en Swarovsky (met certificaat en in originele doos)

Voor meer artikelen en uitleg kunt u terecht bij het Pandhuis, Korte Lombardstraat 11, Den Haag

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... ndhuis.htm
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Dat zijn ook echte bandieten hoor. Die mogen gerust naast de big 4 staan.
Ooit 'n verhaal gehoord van iemand die door 'n moeilijke periode heen ging(zullen geen leugens geweest zijn) en die was met de tranen in de ogen naar zo'n pandhuis geweest en kreeg daar maar amper 20% van de waarde van haar juweel.
Met de tranen in de ogen is natuurlijk ook niet in je voordeel.
Aasgieren.
- William Arthur Ward -
Post Reply