Wvb het sparen, doe ik niet anders ... ben al sinds 2005 bezig. Hoewel ik in principe buy&hold hanteer, wissel ik wel eens bij grote verwachte bewegingen (ook bij m'n mijnaandelen) en zit gemiddeld genomen dus op een lager minus % dan jij maar dat is logisch).YtRebil wrote:Om mijn perspectief te geven: ik stopte met sparen op een bankrekening. Ik ruilde hem in voor edelmetaal, en sindsdien wat ik nieuw kan sparen gaat ook naar edelmetaal. Maar niet zomaar aan elke prijs. Ik hou een oog op marktgegevens, en bepaal zo een richtprijs.
Dat werkte totnogtoe goed, ik ben maar bezig sinds begin 2011 en betaalde nooit meer dan de huidige prijs minus 10%.
Maar het zou me niet verwonderen dat ik de eerste 10 jaar slechter af ben dan een bankrekening. Immers, ik betaalde de verveelvoudigde prijs van 2008. Ik doe niet aan verkoop/terugkoop.
En een hallo op dit 'eigen' forum. Blij dat er een 'inheems' forum is over sparen ter vermijding van de legale diefstal die we kennen als 'inflatie'. Samen informatie delen is elkaar helpen. Zoals op die oude muntstukken: Eendracht Maakt Macht. Overheid koopt macht met andermans afgepakt geld. Wij moeten het pogen te rooien met hen te slim af te zijn.
Verder: Welkom hier met je goede en doordachte forumbijdragen

grtz. Indy