Hooimijt December 2012

Dutch language haystack
Post Reply
Paul
Platinum Member

Re: Hooimijt December 2012

Post by Paul »

http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/ar ... rnet.dhtml

Dit is wat mij betreft de echte strijd van deze tijd. digitaal. welke structuur wint.
dat de vpn's uiteindelijk gaan winnen twijfel ik niet aan. die gaan zelfs de basis vormen voor het nieuwe netwerk vermoed ik, al kan ik me ook nog niet exact voorstellen hoe die architectuur er dan uit moet gaat zien. cellen die samen een geheel vormen. ftp, peer to peer. nieuwe technieken, van alles mogelijk. maar een logge controlerende overheid die op inhoud probeert te controleren is daarin op termijn altijd onhoudbaar. je houdt de flow niet tegen. wat je ook probeert.

en dat is wat de maya's ook zeggen denk ik dan.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

skyscraper wrote:met grote sympathie voor al het geen je hier post Indy en waar ik al veel van mocht opsteken maar ik kan niet geloven dat ook maar één iemand in de toekomst kan kijken of in staat is om patronen te extrapoleren over zulk groot tijdsbestek.
wij kunnen het al niet timen :) en de hele wereld is tegenwoordig verbonden met elkaar.
de Maya's, die kinderen offerden aan de zonnegod, zouden de overgang naar digits voorspeld hebben?
neih, de kalender kwam nu eenmaal gewoon terug op de beginstand te staan (http://www.youtube.com/watch?v=QY_Gc1bF8ds)
dat is dus te vergelijken met de milleniumbug die er kwam omwille van de beperkte plaats op punchkaarten (waardoor jaartallen slechts met twee cijfers werden genoteerd)
Je moet even 2 dingen los van elkaar zien:
-cycles
-events

A: er zijn zaken opgegraven waarvan de wetenschap zelf zegt dat ze nog immer voor raadsels staat. Dat dan de ene wetenschaper de andere weerspreekt en de roddelbladen er een potje van maken, is tot daar aan toe .... maar het blijft overeind dat er in het verre verleden kennis geweest moet zijn die niet te verklaren is. Al helemaal niet als die kennis, de huidige begrippen overstijgt.
B: repeterende cycli zijn er in het heelal en dus ook op aarde, daar is de wetenschap het wel over eens. Ze zijn het alleen niet eens over het preziese verloop van die cycli en al helemaal niet over de voorspellende waarde ervan.

Ik ben er dus van overtuigd dat de Maya's technieken hanteerden, die wij zelf nog immer niet kunnen vatten. Op de vraag, hoe het dan kan dat een hoogontwikkelde beschaving tegelijkertijd de meest gruwelijke offers vraagt, zou ik zeggen ...... kijk om je heen in de huidige hoog ontwikkelde beschaving ... :cry:

De manier waarop Armstrong naar cycli kijkt en de partronen die hij erin ontdekt, kunnen zo maar aanleiding geven om te veronderstellen dat ze tevens een zekere voorspellende waarde hebben. Ik heb een tijdje terug zijn cycli op het Armstrong draadje gezet in dit forum.
Dat de Maya's eenzelfde gave hadden als Nostrodamus, vind ik flauwekul. Ook Nostrodamus had niet de gave om de aanslag op het WTC te voorspellen. Die mening blijft, totdat ergens met sterke argumenten het tegendeel bewezen kan worden (want je weet tenslotte maar nooit ;) ). Neemt niet weg dat er mensen op de loop gaan met die voorspellingen .... het liefst met Armageddon verhalen, want angst verkoopt nu eenmaal goed en je kunt er ook nog eens goed mee manipuleren ... :?

Dus:
-hadden de Maya's fractale kennis die de onze overstijgt ..... ik denk van wel!
-konden de Maya's daarmee kleinere maar ook grote shifts voorspellen .... ik denk van wel!
-wisten de Maya's precies wat er thans gebeurt in de wereld ..... neen, natuurlijk niet. Ze konden het hooguit proberen te voorspellen op basis van overgedragen vroegere ervaring, net zoals Armstrong tracht de toekomst te voorspellen ..... maar wat er over 200 jaar precies gebeurt weet Martin natuurlijk ook niet ... :lol:. Wat sommigen aan de Maya kalender ophangen, is hetzelfde als er aan Nostrodamus opgehangen wordt, zijn persoonlijke interpretaties en soms bewuste manipulaties .... immers, je kunt niet iets verklaren op basis van ancienne wetenschap die thans nog niemand goed begrijpt (zie bovenstaande)

Neemt niet weg dat de mens zonder communicatie (lees=taalbeheersing) op een niveau dat geen enkel ander levend wezen op aarde beheerst, thans waarschijnlijk nog in de bomen had geslingerd. Tot voor kort (200 jaar is in de geschiedenis slechts een fractie van een seconde) ontwikkelde de mens slechts in groepen op locaal niveau. Ontdekkingsreizen verbreedde onze kennis, maar ICT bevordert in een razend tempo communicatie op wereld niveau ...gaat sinds enige decennia zelfs parabolisch. Dat is een shift die zich de afgelopen 12000 jaar niet in zo'n razend tempo heeft voorgedaan als thans het geval is. Een parabolische communicatieshift, waardoor de mens zich plots in razend tempo ontwikkelt ..... zo snel, dat de hersenen van met name kinderen overloaded raken (gevolg ADHD etc. gedrag).

Hoe groter de shift is, deste ingrijpender zijn de gevolgen. De huidige shift is heel groot, de gevolgen zullen ook groot zijn, evenals de weerstand ertegen en de worsteling om ermee om te gaan. Ilia Prigogine beredeneert dat vanuit de thermo dynamica en gebleken is al, dat dit principe op alle shifts van toepassing is (hij heeft er niet voor niets de Nobelprijs voor gekregen).
Er is geen weg terug meer, er komt iets totaal nieuws met wat noodzakelijke sporen uit het oude maar veel zaken uit het oude passen er niet meer in en zullen voor het systeem nutteloos worden.

grtz. Indy
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Waarde = (perceptie x omstandigheid).

Voor een liter water wordt in de woestijn flink betaald, terwijl er in delen van Engeland thans voor betaald wordt om het weg te krijgen ... ;)
Als de Australische economie komende 2 jaar met 4% groeit, vliegt de AUD omhoog en als de de schulden cq begrotingstekort fors oplopen, zal die plots fors dalen. En wat is de AUD dan waard .... behalve perceptie x omstandigheid .. :?
Als het monetair systeem onder druk staat, twijfelt men over de waarde van de reservemunt en zal men op zoek gaan naar iets stabielers dat niet door de crisis aan alle kanten ook nog eens politiek flink onder controle staat ...... totdat de problemen zijn opgelost. Fysiek Goud is dan b.v. een vluchthaven, maar er zijn meer havens ..... :D

Goud heeft diverse malen gefaald als standaard en zal ook falen als floating fysieke standaard. Dat de peoples bank of China thans goud inslaat, heeft ermee te maken dat ze de Renminbi convertibel willen maken en de munt als handelsmunt willen introduceren. Aangezien de Chinese economie (tov het Westen) nog jong is, twijfelt men hier-en-daar of het allemaal wel gaat lukken, dus kopen de Chinezen wat goud in om het vertrouwen te bestendigen. Hoeveel er ligt weet niemand en als dat al bekend wordt gemaakt, weet je het nog niet. idem het Amerikaanse goud en al het andere CB goud. Kloppen de gepublicerde economische cijfers wel, zijn de ratings onafhankelijk ....................
Het is allemaal een kwestie van perceptie x omstandigheid.

De dollar raakt haar reservestatus kwijt, steeds meer geleerden zijn het daarover eens. Als er een digit-reserve valuta komt, moet ook die vertrouwen krijgen, maar goud kan dat nooit dekken en ook niet stabiel houden, hooguit een fictief vertrouwen zoals er thans op de ECB balans ook goud staat dat slechts een goudbelofte van de deelnemende landen is ... alleen maar om het vertrouwen wat op te krikken, want of dat goud ook geleverd wordt als het mis gaat (Griekenland levert in ieder geval helemaal niets terwijl ze op papier zat hebben). Locale valuta kunnen dat wel via het floating principle en allemaal willen ze graag in dat nieuwe mandje .... Rusland, China, Europa, Amerika ...... dus zullen ze publiceren wat nodig is om strakjes een aardige 'weging' te krijgen ..... goud, energie, economie ...... 8-)
En precies wat Paul schrijft, als er niet 1 landsgebonden valuta als reserve valuta is, maar een digitale met als dekking een aantal landsgebonden valuta's .... zal het mondiaal gecreeërde schaarste probleem een stuk minder worden en krijgen landen/unies niet zomaar de kans om achterover te leunen en zich scheel te lenen.
Maar ook een fractaal digitaal reserve systeem zal niet zonder slag of stoot functioneren. De deelnemers zullen elkaar goed in de gaten houden en machtposities willen innemen. Unies zullen het pact proberen te schenden (zoals dat ook in Europa met de 'valuta slang' het geval was en ook nu weer met de Euro). Of de Euro een bewuste test is geweest dat zoiets kan werken, of uiteindelijk een mooie test blijkt te zijn waar zoiets kan falen of slagen ... maakt niet zoveel uit, een mooie testcase is het achteraf bezien wel. Misschien dat Duisenberg dat destijds al dacht te voorzien en dat zijn speech in Aken daarom zo geformuleerd was.

Want .... een digitale wereld-reserve-valuta, los van goud en los van de natiestaten (de united states dollar) ..... tsjah, ....... :mrgreen:
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
Indiana, chapeau welke schrijfsels jij hier allemaal uit je vingers haalt
ik weet niet wat jij de laatste tijd eet, maar ik weet wel dat het tijd is dat jij die hersenspinsels eens uitgebreid neerschrijft,
en dus eens een eigen boek uitgeeft waar je jou wereldfilosofie eens ten gronde uitlegt.

en nu cyclocross
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

T'is niet zo wereldschokkend wat ik hier neer pen, ik zal zeker niet de enige zijn die er zo over denkt. Daarnaast stel ik mijn mening ook nog eens bij op basis van veranderende omstandigheden en/of reacties in dit forum en het laatste dat ik beweer, is dat ik de waarheid in pacht heb. Een boek of een artikel is me te statisch, dus dat zie ik mezelf niet schrijven. Een forum daarentegen is dynamisch en spreekt me meer aan ..... ;)

p.s. ik pen ook nogal eens wat op de TA thread en ben toch bijzonder content met de reacties van alias YtRebil, die een tegenlicht op mijn posts aldaar werpen .... stof tot nadenken dus ... juist dát spreekt me zo aan vwb forumposten :D
Thomas Lieven
Bronze Member

Advies voor 2013

Post by Thomas Lieven »

Karine Huet (Trends) neemt 10% goud in portefeuille.
Maar dan wel om: "eventuele correctie van de aandelenmarkten en de obligatiemarkten te neutraliseren"
:oops:
De reddingsboei is blijkbaar niet goed genoeg om vaartuig te zijn. :?

http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 387622.htm
Indiana Jones
Freegold Member

Re: Advies voor 2013

Post by Indiana Jones »

Thomas Lieven wrote:Karine Huet (Trends) neemt 10% goud in portefeuille.
Maar dan wel om: "eventuele correctie van de aandelenmarkten en de obligatiemarkten te neutraliseren"
:oops:
De reddingsboei is blijkbaar niet goed genoeg om vaartuig te zijn. :?

http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 387622.htm
Is goud ook nooit geweest. Trouwens, goud zinkt terwijl papier nog een tijdje kan blijven drijven. Digitaal is trouwens nóg mooier, want dat vliegt .. ;)
Neemt niet weg dat fysiek naar mijn mening thans een goede boei is, maar zoals gezegd ... er zijn er meer. Ik zet nooit op één paard in .............
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Goud is er helemaal niet om het stabiel te houden. Fysiek goud is er om het om de geldfabrikanten in toom te houden. Eigenlijk moet het weg bij de CB's en dat is misschien ook al zo. Er is gewoon teveel schimmigheid rond de aanwezigheid van het spul bij de CB's.
Laat ze lekker in de digits verzuipen, een paar nullen meer of minder doen er niet toe. Leidt wel tot een wereld waarin het grote gros op de handen gaat zitten. Zie ze ook de huurlingen in Afrika niet betalen met digits, die willen echte munitie.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

doubleyou wrote:.
Indiana, chapeau welke schrijfsels jij hier allemaal uit je vingers haalt
ik weet niet wat jij de laatste tijd eet, maar ik weet wel dat het tijd is dat jij die hersenspinsels eens uitgebreid neerschrijft,
en dus eens een eigen boek uitgeeft waar je jou wereldfilosofie eens ten gronde uitlegt.

en nu cyclocross
Ook puur en eerlijk ..... :mrgreen:
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Misschien dat Duisenberg dat destijds al dacht te voorzien en dat zijn speech in Aken daarom zo geformuleerd was.
We zullen het nooit weten. Misschien zat i in een dichterlijke periode.....hij is in ieder geval kopje onder gegaan en Gretta had haar eigen hobbie.
Post Reply