Hooimijt Januari 2014

Dutch language haystack
Post Reply
Indiana Jones
Freegold Member

stof tot nadenken

Post by Indiana Jones »

Opa, had u gedacht de er hele grote banken failliet konden gaan ?
Tsjah, jongen .... kleinere banken wel, heel veel zelfs, maar hele grote zoals Lehman ... dat had ik vroeger niet gedacht

Opa, had u gedacht dat hele grote banken failliet zouden gaan en dat de overheid ze dan zou moeten redden ?
Tsjah, jongen ..... dat is wel eens gebeurd, maar ik had niet gedacht dat dit in zoveel Europese landen zou gebeuren want waar moet dat geld vandaan komen, dacht ik vroeger

Opa, had u gedacht dat pensioenfondsen zouden gaan korten ?
Nou jongen, ik wist wel dat het niet vol te houden was en dat er allerlei versoberingen zouden plaatsvinden, maar echt korten bij zoveel fondsen bovenop alle versoberingen, nee dat had ik vroeger niet gedacht.

Opa, had u gedacht dat er landen failliet konden gaan ?
Ja jongen, dat is wel vaker gebeurd. Heel vroeger in Europa, en daarna eigenlijk alleen maar in instabiele werelddelen.
Maar opa, had u dan gedacht dat allemaal andere rijke landen die arme landen dan met 100-den miljarden zouden gaan redden ?
Neen jongen, want waar moet dat geld dan vandaan komen, dacht ik vroeger

Opa, denkt u dat er strakjes echt 10% op de bankrekeningen gekort gaat worden, of is het een loze dreiging ?
Tsjah jongen, er is zoveel nood en er zijn al zoveel dingen gebeurd die ik niet gedacht had, dat ik eigenlijk niets meer durf uit te sluiten .... ;)
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Spruitje
Freegold Member

Re: Hooimijt Januari 2014

Post by Spruitje »

Op termijn komt alles terug, zelfs de pampers, ook voor opa. :lol:
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Spruitje wrote:Aan het tijdstip van het artikel te zien leest Beurs.com hier ook mee. ;)

IMF: Laatste wake up call voor uw spaargeld

Armstrong heeft in ieder geval iedereen nog eens wakker geschud.
@ Spruitje ...... zie je wat ze schrijven ? Ik begin de discussie om 12:07 vandaag (mijn insteek is bekend) en beurs.com schrijft om 20:17 vandaag (dus 8 uur later dan ik hier):
Er gáát een heffing komen, daarvan zijn wij zeker. Wellicht in de vorm van een ‘eenmalige solidariteitsheffing.’ De door het IMF ‘theoretisch berekende percentage van 10 procent’ volstaat overigens in onze optiek niet. Daarnaast denken wij niet dat het graaien louter tot uw spaargeld wordt beperkt: hoogstwaarschijnlijk wordt naar uw totale vermogenspositie gekeken, waar uw spaargeld slechts een onderdeel van uitmaakt.

---------------------

rest my case
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Zoals ook Duitsland al zou voorzien hebben. (op het volledige bezit)
De kei gaan ze met rust laten...

De volkslening kan dan gebruikt worden om een lening voor het volk te worden om van daaruit het kapitaal te ontlenen dat deze moet ophoesten voor vastgoed en dergelijke maar niet meer in cash voorhanden heeft.

Even terzijde: wie vandaag nog niet op het forum is geweest en wie nu pas inlogt heeft 'n achterstand in te halen. :D
Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing.
- William Arthur Ward -
cowe

Re: stof tot nadenken

Post by cowe »

Indiana Jones wrote:Opa, had u gedacht de er hele grote banken failliet konden gaan ?
Tsjah, jongen .... kleinere banken wel, heel veel zelfs, maar hele grote zoals Lehman ... dat had ik vroeger niet gedacht

Opa, had u gedacht dat hele grote banken failliet zouden gaan en dat de overheid ze dan zou moeten redden ?
Tsjah, jongen ..... dat is wel eens gebeurd, maar ik had niet gedacht dat dit in zoveel Europese landen zou gebeuren want waar moet dat geld vandaan komen, dacht ik vroeger

Opa, had u gedacht dat pensioenfondsen zouden gaan korten ?
Nou jongen, ik wist wel dat het niet vol te houden was en dat er allerlei versoberingen zouden plaatsvinden, maar echt korten bij zoveel fondsen bovenop alle versoberingen, nee dat had ik vroeger niet gedacht.

Opa, had u gedacht dat er landen failliet konden gaan ?
Ja jongen, dat is wel vaker gebeurd. Heel vroeger in Europa, en daarna eigenlijk alleen maar in instabiele werelddelen.
Maar opa, had u dan gedacht dat allemaal andere rijke landen die arme landen dan met 100-den miljarden zouden gaan redden ?
Neen jongen, want waar moet dat geld dan vandaan komen, dacht ik vroeger

Opa, denkt u dat er strakjes echt 10% op de bankrekeningen gekort gaat worden, of is het een loze dreiging ?
Tsjah jongen, er is zoveel nood en er zijn al zoveel dingen gebeurd die ik niet gedacht had, dat ik eigenlijk niets meer durf uit te sluiten .... ;)

Mooi stukje, Indy.

En ja, sinds 2000 op de verschillende goudfora werd de hele tijd voorspeld dat

- het bankensysteem om zeep is (uiteraard gaat het dan in eerste instantie over de grote banken),
- dat landen failliet kunnen gaan,
- dat je blij zult mogen zijn als je beloofde pensioen 33% tot 50% van zijn koopkracht zal hebben (nominaal kan het wel hetzelfde zijn, maar als de prijzen de pan uitswingen ...)

Anders waren we toch niet actief op deze fora als we niet in deze mogelijkheden geloofden. En ze zijn nog wel uitgekomen ook. Alleen Janet Yellen en Ben hebben het niet zien aankomen, het IMF ook niet :-)

En ik heb overigens nooit een aankondiging gehoord van het IMF dat Lehmans Brothers op het punt staat om om te vallen, dat Argentinië failliet ging gaan etc.
Het IMF wordt nu vriendelijk en komt ons op voorhand waarschuwen.

Maar goed, het kan natuurlijk, gezien de extreem uitzonderlijke jamais-vue tijden. Zeer waarschijnlijk acht ik de 10% haircut niet. Zou overigens niet veel uithalen, gezien totaal onvoldoende.

Ze willen et geld lekker uit het spaargeld jagen, omdat het vele geprinte geld nu niet in de economie geraakt maar bij de banken blijft steken. Dus als je dit spaargeld kunt mobiliseren .... Risico dat IMF loopt is dat de meute in goud gaat. Maar dit werd goed gecounterd in 2013 door het doen dalen van de papieren goudprijs.

Iets heel anders, is jullie al opgevallen hoe hoog de premies bij Munters (Gold4ex) zijn, tegen de 5% voor Krugers en meer dan 5% voor Vrenelli's .... Iemand een uitleg hiervoor.
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

- William Arthur Ward -
Paul
Platinum Member

Post by Paul »

Armstrong had het tijden terug ook over gedwongen leningen. Die kant kunnen ze ook kiezen.
Dat je verplicht bent om een deel van je vermogen om te zetten in die dingen. Dan zijn ze dr ook natuurlijk.
Verplichte eurobonds. Zonder herstructurering maar gewoon ernaast. Knettergek. Het zou me ook niks verbazen.
"Taxes are a barbaric relic of the past"
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

cowe wrote:Iets heel anders, is jullie al opgevallen hoe hoog de premies bij Munters (Gold4ex) zijn, tegen de 5% voor Krugers en meer dan 5% voor Vrenelli's .... Iemand een uitleg hiervoor.
Is wel meer gebeurd en schreef ik óók over vandaag. Heeft vooralsnog niets te maken met tekorten aan goud, maar wel met tekorten aan deze munten. Wat niet mee geslagen wordt, kan tijdelijk 'op' raken en dan gaan de premies op deze munten omhoog. Tegen de tijd dat de premie op 1 kilogram baar goud omhoog gaat is er pas echt iets loos, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt .... ;)
Spruitje
Freegold Member

Post by Spruitje »

Indiana Jones wrote:Tegen de tijd dat de premie op 1 kilogram baar goud omhoog gaat is er pas echt iets loos, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt .... ;)
Opa ook niet. ;)

@Paul: Zoiets... Het leek op de uitleg die Leterme ooit gaf op de noodmaatregelen.

- William Arthur Ward -
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Paul wrote:Armstrong had het tijden terug ook over gedwongen leningen. Die kant kunnen ze ook kiezen.
Dat je verplicht bent om een deel van je vermogen om te zetten in die dingen. Dan zijn ze dr ook natuurlijk.
Verplichte eurobonds. Zonder herstructurering maar gewoon ernaast. Knettergek. Het zou me ook niks verbazen.
Het wordt idd HOT vandaag op verschillende fora en wellicht wordt hier meegelezen .... zou ik dat los gemaakt hebben :lol: :lol: :lol: vind ik wel stoer eigenlijk, als dat zo is ... :mrgreen:

Zo'n vaart zal het niet lopen. Die fora leven ook van angst verkopen heh .... Armstrong schetst, net zoals ik, diverse richtingen maar schrijft daarbij duidelijk dat dit 'mogelijk' is, 'op eigen titel' etc. en is daarmee wat rustiger en evenwichtiger dan ik vandaag. 8-)
Ik heb vanmorgen bewust scherp ingezet om de discussie op gang te krijgen, weet dat het pluche hele domme dingen doet maar helemaal gek zijn ze ook niet. Het zal eerder gefaseerd gaan (zoals ook Armstrong zijn systeem voorspelt). Als nu alles in één keer 'los' gaat heb je in 2014 al revolutie in Europa, die zich snel naar de VS kan verspreiden.

Geen totale confiscatie meteen dus, want de war cycle upwave begint pas in 2014 en duurt nog wel even vordat'ie op het hoogtepunt is:
Image

De komende 10 jaar worden spannend, maar de spanningen zullen stapje voor stapje toenemen. Dus eerst denk ik aan die 10% met een mogelijke vrijstelling voor het kleinere spaargeld. Wellicht worden aandelen hierin betrokken .... ben daar nog niet helemaal uit. DIT wordt dan de eerste bijdrage aan de banken, niet zozeer aan de overheden.
Overheden zullen eerst verder bezuinigen, voorkomen dat ze nog meer aan de banken moeten bijdragen en langzaam maar zeker zullen de spanningen toenemen (de entropy neemt toe -Prigogine-). Confiscatie van hele vermogens, of een percentage daarvan, zal eerder een laatste redmiddel zijn (als het al zover komt) en DAN heb je revolutie ..... dus suddert komende jaren nog wel even aan.
IMF voorspelling zou evenwel goed in de 2014 cyclus passen en was/ben benieuwd hoe dat zal gaan uitpakken .... vandaar dat ik de discussie vandaag getracht heb wat meer schwung te geven. ;) .... immers, het zal ons allemaal treffen want het bedrijfsleven zal het goed proberen te maken met prijsverhogingen (ze zullen wel moeten), de overheid gaat door met belastingverhogingen en die duurdere Euro (schaarsere euro) zullen we als volk niks van merken .... eerder koopkrachtvermindering.

We gaan zien ...... Indy
Post Reply