De staatsobli's zoals ik het zie
Griekenland is de grote speeltuin hiervan en het IMF probeert er van alles uit.
Wanneer een land niet meer wil betalen, dan volgt hyperinflatie (Zimbabwe & Weimar bijvoorbeeld)
Maar Griekenland heeft niets te willen, want is een euroland en dat MOET betalen.
Hele kleine porties mogen nu van het IMF worden kwijtgescholden, maar van de overgrote meerderheid aan schuld
(100-miljarden leningen verstrekt door andere eurolanden) vindt het IMF dat schuldverlichting geboden moet
worden
door de afbetalingstermijn te verlengen.
Dus .... wordt een 5-jaars lening naar 10 jaar tot 15 jaar verlengd.
Feitelijk een default, maar de rechterlijke macht (in de zakken van de politiek) heeft anders beslist omdat anders
de exotische beschermings constructies (Credit Default Swaps) moeten uitbetalen en verzekeringsmaatschappijen en
ook banken op de fles gaan. De banken en verzekeringen zitten diep in de zakken van de politiek, dus dat gebeurt niet.
DAT wordt dus straks het europese (en pas veel later ook Amerikaanse) default van de staatsleningen ""looptijd verlengen""
De FEDrente hangt in principe van de economische groei en werkloosheid af, maar de pensioenfondsen beginnen
met de dag meer te morren. OOK de ambtenaren pensioenfondsen en die betalen ondermeer pensioenen van politici uit

Ik voorzie dus toch nog dit jaar 1 - 2 ratehikes in de VS en die zullen Europa hard raken.
Stel dat de ECB onder druk mee moet .... of dat de obli yields van de rest van europa (cfr Frankrijk) omhoog gaan ?
Dan komt er een uittocht uit europese staatsobli's ... gaan de yields, dus de rente verder omhoog en de prijs naar beneden.
Vraag droogt op en beleggers (veelal pensioenfondsen) zullen dan de volle 15 jaar uit moeten zitten, terwijl
ze gerekend hadden dat het over 5 jaar vrijkwam en dat in de uitbetaling verrekend zit.
Ze krijgen er dan weliswaar hogere rente op, maar het geld zelf staat langer vast en DAT leidt dan tot pensioenkortingen.
HET grote pensioenspook dat het grote geld boven de markt ziet hangen, maar voor de pensioenfondsen geen escape is.
Ergens op de rit zal dat ook Amerikaanse staatsobli's treffen en dan moet er iets gebeuren omdat de dollar WRV is.
Fysiek goud gaat dat NIET goedmaken.
Ik herinner me nog de wijze woorden van G.I. op het andere forum:"fysiek GI zal het gaan maken, maar de politiek moet dan wél meewerken.
Helaas werkt de politiek NIET mee en jaagt op iedere cent die ze kunnen pakken en zet daarnaast verder in op digitalisering
zodat ze iedere cent kunnen volgen.
Wanneer goud strakjes aan een tweede leg up begint en in de media 'koppen' gaat maken, kun je erop wachten
dat aan/verkoop punten van fysiek onder verscherpt toezicht komen te staan ivm zogenaamd witwassen (gelul natuurlijk, maar ze doen het toch denk ik).
Wat de financiële wereld bij een amerikaanse staatsobli crisis kan redden, is een nieuwe reserve valuta !
China kan dat niet aan, dus wordt het een digitale rekenfactor (Unit of Account + Store of Value) waarin Centrale Banken hun dagelijkse
tekorten en overschotten kunnen afrekenen. Het gewone volk krijgt daar de beschikking niet over, maar de handel
kan het als rekenfactor gebruiken.
Dan kan de dollar depreciëren en TOCH blijven voortbestaan, zelfs gedeeltelijk als reservevaluta.
Die digit-WRV gaat dan de rol van de dollar overnemen en de dollar is dan wat de euro nu is .... de euro zelf zie ik dit NIET overleven.
Alle commodities gaan dan wereldwijd in die digit-WRV noteren, ook goud

Zo zie ik het dus op dit moment ..... maar of het zo precies gaat gebeuren, tsjah .... zeg het maar