Hooimijt Maart 2012

Dutch language haystack
Post Reply
Boefke
Silver Member

Re: Hooimijt Maart 2012

Post by Boefke »

@Indy

Kapitaal is waarde opgeslagen in geld?

Dan creëer je dus kapitaal door geld bij te printen? Naar mijn bescheiden mening is kapitaal juist géén geld, maar hetgeen van waarde dat onze economie maakt. Diensten en goederen.

Het creëren van kapitaal doe je door iets te leveren, maken of verlenen. De uitruil hiertussen geschied via geld. Geld als tussenstation en smeermiddel oké? Iets hierin opslaan (zeker voor de langere termijn) is zoals de gemiddelde garnaal denkt en doet voor decennia lang.......lemmingen gedrag als je het mij vraagt. Uiteindelijk eindig je dan altijd op de barbecue.

Persoonlijk zie ik het dus zo Kapitaal maken---->geld ontvangen---->kapitaal consumeren.

Als je in het tussenstation blijft zitten, verlies je je grip. Echter wanneer iedereen dit doorkrijgt hebben we een gigantisch probleem omdat er dan dus teveel claims blijken te zijn op station 3 (consumeren). Dit komt omdat er vals gespeeld wordt tussen station 1 en 2 :( Dit vals spelen betalen de "hangers" in station 2.

Dus theoretisch in een perfect systeem zou je bewering kunnen kloppen, echter momenteel zeker niet.

Mijn gedachte
Indiana Jones
Freegold Member

Post by Indiana Jones »

Ik kan m'n post niet zo snel terugvinden, maar JA ... veel mensen slaan hun kapitaal op in geld. In wezen is kapitaal iets anders en ik sla mijn kapitaaltje (is maar bescheiden) op in waardevast, zoals goud.

Je zult ze de kost moeten geven die hun arbeid (en dat is wel degelijk een kapitaal component) in geld opslaan en strakjes kwijt zijn.
Everything that needs to be said has already been said.
But since no one was listening, everything must be said again.
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

Boefke wrote:@Indy

Kapitaal is waarde opgeslagen in geld?

Dan creëer je dus kapitaal door geld bij te printen? Naar mijn bescheiden mening is kapitaal juist géén geld, maar hetgeen van waarde dat onze economie maakt. Diensten en goederen.

Het creëren van kapitaal doe je door iets te leveren, maken of verlenen. De uitruil hiertussen geschied via geld. Geld als tussenstation en smeermiddel oké? Iets hierin opslaan (zeker voor de langere termijn) is zoals de gemiddelde garnaal denkt en doet voor decennia lang.......lemmingen gedrag als je het mij vraagt. Uiteindelijk eindig je dan altijd op de barbecue.

Persoonlijk zie ik het dus zo Kapitaal maken---->geld ontvangen---->kapitaal consumeren.

Als je in het tussenstation blijft zitten, verlies je je grip. Echter wanneer iedereen dit doorkrijgt hebben we een gigantisch probleem omdat er dan dus teveel claims blijken te zijn op station 3 (consumeren). Dit komt omdat er vals gespeeld wordt tussen station 1 en 2 :( Dit vals spelen betalen de "hangers" in station 2.

Dus theoretisch in een perfect systeem zou je bewering kunnen kloppen, echter momenteel zeker niet.

Mijn gedachte
Kapitaal ook goodwill heb ik bij mijn eerste boekhoudlesjes geleerd - als ik het goed heb. Kapitaal en lucht kunnen erg goed samen gaan :-(

Boefke de meesten zitten onder schulden, die hoeven zich geen zorgen te maken over de definitie van kapitaal.

"Kapitaal is toch iets van Karl Marx?"

Wat zal Ronald Plasterk van kapitaal vinden? "Printen is van grote waarde"
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Kapitaal is uitgestelde consumptie. Dus uitgestelde koopkracht. De meesten op dit forum slaan deze uitgestelde koopkracht op in edel metaal, maar voor een economie is het natuurlijk beter om deze te laten circuleren. Vanwege het wettig betaalmiddel doet het gros van de mensen dat door middel van sparen op de bank. De bank leent het vervolgens uit aan diegenen die willen consumeren (soms investeren) maar het kapitaal niet hebben.

Kapitaal kun je uitsluitend maken door het uitstellen van consumptie, niet door het printen van geld. Anders was Zimbabwe het rijkste land van de wereld geweest met zeeën van kapitaal.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
Boefke
Silver Member

Post by Boefke »

Rasta wrote:Kapitaal is uitgestelde consumptie. Dus uitgestelde koopkracht. De meesten op dit forum slaan deze uitgestelde koopkracht op in edel metaal, maar voor een economie is het natuurlijk beter om deze te laten circuleren. Vanwege het wettig betaalmiddel doet het gros van de mensen dat door middel van sparen op de bank. De bank leent het vervolgens uit aan diegenen die willen consumeren (soms investeren) maar het kapitaal niet hebben.

Kapitaal kun je uitsluitend maken door het uitstellen van consumptie, niet door het printen van geld. Anders was Zimbabwe het rijkste land van de wereld geweest met zeeën van kapitaal.
Precies! Dus is geld géén kapitaal IMO.

In wezen als je je kapitaal opslaat in goud, betekent dit dat iemand anders verkiest om zijn uitgesteld kapitaal (goud) om te zetten in consumptie (zeker op de langere termijn). Dan krijg je toch circulatie.

Je voorbeeld van sparen op de bank en die bank die het dan weer uitleent aan consumenten/investeerders gaat even geheel voorbij aan het feit van fractioneel bankieren. Een belangrijke factor voor diegene die spaart in het betaalmiddel, aangezien de koopkracht daalt.
Rasta
Gold Member

Post by Rasta »

Boefke wrote:Precies! Dus is geld géén kapitaal IMO.

In wezen als je je kapitaal opslaat in goud, betekent dit dat iemand anders verkiest om zijn uitgesteld kapitaal (goud) om te zetten in consumptie (zeker op de langere termijn). Dan krijg je toch circulatie.

Je voorbeeld van sparen op de bank en die bank die het dan weer uitleent aan consumenten/investeerders gaat even geheel voorbij aan het feit van fractioneel bankieren. Een belangrijke factor voor diegene die spaart in het betaalmiddel, aangezien de koopkracht daalt.
Correct. Ja ik ging gemakshalve voorbij aan het fractioneel bankieren.

Als straks (ooit?) kapitaal weer schaars is, dan ontstaan er vanzelf weer goudbanken, waar je als depositor kunt toestaan dat je goud wordt uitgeleend. Je kiest er voor om je goud in te zetten als kapitaal, dus je gaat investeren. Het is dan eigenlijk geen goudbank, maar een ordinaire participatie/investering maatschappij. Zo is "banking" natuurlijk ook ooit begonnen. Voor diegenen die zijn kapitaal niet uitgeleend wil zien, die slaat het op zodat het niet uitgeleend kan worden.

Maar banken zullen waarschijnlijk de "legal tender" blijven doen. We blijven natuurlijk bergen met transacties houden "in papier". Maar investeerders op zoek naar kapitaal, zullen ergens anders moeten aankloppen: daar waar kapitaal ligt opgeslagen. Ik voorzie wel een markt voor participatie/investering maatschappijen die bemiddelen tussen kapitaal verstrekkers en kapitaal zoekers, waarbij het kapitaal edelmetaal is.
Eventually there will be an awakening, a balancing of the scales and a bill to be paid, and for that I hold gold - Jim Sinclair
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
Some central banks showing concerns about their gold holdings

First global central banks have been increasing gold reserves after many years of reducing them, now there seems to be a move towards repatriation of those reserves which are held in foreign vaults.

Author: David Levenstein
Posted: Wednesday , 14 Mar 2012

http://www.mineweb.com/mineweb/view/min ... pid=110649

Niets nieuws voor de volgers hier, maar toch mooie tekst over de CB's en hun goud en wat er daar de laatste tijd over in de spotlight gekomen is (of juist niet).
Ook NL komt even aan bod.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
En natuurlijk is geld geen kapitaal.
Dat is de misvatting van bijna iedereen.

Zonder geld kom je niet ver, dat is waar.
Maar geld is alleen "instant" koopkracht.
Geld vervalt. Er kleeft een "Te consumeren tot"-etiket op.
Alleen de datum is nog niet ingevuld. Wordt vooraf niet meegedeeld.

Op korte termijn, en zolangt het duurt, kan je er veel mee kopen, maar dat kan snel wijzigen.

Hoe ging dat ook weer van "een boom met amper 1000 $ grondstof-houtwaarde"...naar de drukkerij ermee...fiatgeld maken...en die boom is ineens een miljard dollar waard.
"Feeling good, safe and prepared for the future with my own created Central Bank" (doubleyou)
doubleyou
Gold Member

Post by doubleyou »

.
Duim omhoog. Gewoon even meegeven dat ik vind dat jullie hier de vorige pagina's een interessante conversatie gevoerd hebben. Tof. Daar gaat het om. Artikels, meningen, discussies, invalshoeken...

@ Allen : Keep up the good work.
(nee, ik bedoel niet @Greenspan :lol: )
Adamus
Gold Member

Post by Adamus »

http://gata.org/node/11113. Franse CB's goudvoorraad?
Post Reply